Gå til innhold

Starte med SSRI (antidepressiva) uten oppfølging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal starte med SSRI pga somatiske plager, som mulig er psykosomatisk, etter anbefaling av lege på sykehuset. Fastlegen min skrev ut disse, og sa «lykke til». Ingen plan om oppfølging. Jeg får snart ny fastlege, heldigvis. 

Planen min var å starte på disse i dag, men ble usikker på om den nye legen vil gjøre noen forundersøkelser, følge opp ved oppstart osv. 

Da du startet med SSRI, ble det gjort noen undersøkelser på forhånd?

Anonymkode: 345b5...c07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble satt på ssri som en quick-fix av psykiateren til studentsamskipsnaden. Jeg så aldri den psykiateren igjen, og fastlegen visste ingenting. Det var et mareritt for meg. Jeg vil anbefale å vente på at du får en skikkelig lege, og ta det i samarbeid med denne. Jeg vil ikke skremme, men selvmord er en kjent bivirkning av slike preparater, og etter å ha prøvd dem, forstår jeg hvorfor. De er ikke til å spøke med.

Anonymkode: 790d4...396

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke noe forundersøkelser annet enn diagnosering, men oppfølging hver 14. dag under oppstart. Anbefaler tett dialog med fastlege de første tre mnd, og eventuelt lengre hvis det blir snakk om øking av dose.

Jeg vet ikke om du har prøvd SSRI før og er kjent med eventuelle bivirkninger?

Anonymkode: 52936...14f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke noe forundersøkelser annet enn diagnosering, men oppfølging hver 14. dag under oppstart. Anbefaler tett dialog med fastlege de første tre mnd, og eventuelt lengre hvis det blir snakk om øking av dose.

Jeg vet ikke om du har prøvd SSRI før og er kjent med eventuelle bivirkninger?

Anonymkode: 52936...14f

Ikke prøvd SSRI før, men er for så vidt kjent med bivirkningene, både fysisk og psykisk. Men forstår at det for de fleste går over etter 2-4 uker.

Mulig jeg burde utsette oppstart til etter første time hos ny fastlege.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ble satt på ssri som en quick-fix av psykiateren til studentsamskipsnaden. Jeg så aldri den psykiateren igjen, og fastlegen visste ingenting. Det var et mareritt for meg. Jeg vil anbefale å vente på at du får en skikkelig lege, og ta det i samarbeid med denne. Jeg vil ikke skremme, men selvmord er en kjent bivirkning av slike preparater, og etter å ha prøvd dem, forstår jeg hvorfor. De er ikke til å spøke med.

Det høres ikke noe kjekt ut! Mulig en del leger og psykiatere tar litt lettere på dette enn de burde da! Håper du etterhvert fikk god oppfølging!

TS 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det høres ikke noe kjekt ut! Mulig en del leger og psykiatere tar litt lettere på dette enn de burde da! Håper du etterhvert fikk god oppfølging!

Ja, i et klart øyeblikk klarte jeg å rope om hjelp til et familiemedlem som er lege, og som hjalp meg med nedtrapping og seponering.

Nå kjenner jeg også flere som ikke har slike reaksjoner på ssri-er, men jeg mener at nettopp dette med oppfølging er så utrolig viktig. Det er flere typer, og alle reagerer ulikt. Den som er riktig for deg, er kanskje ikke den du fikk forskrevet først. Det blir gjerne litt prøving og feiling før man lander på om medisin er riktig behandling, og hvilken medisin som i så fall er den rette for deg. Masse lykke til med behandling, håper på at du får god hjelp av ny lege og medisiner😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, i et klart øyeblikk klarte jeg å rope om hjelp til et familiemedlem som er lege, og som hjalp meg med nedtrapping og seponering.

Nå kjenner jeg også flere som ikke har slike reaksjoner på ssri-er, men jeg mener at nettopp dette med oppfølging er så utrolig viktig. Det er flere typer, og alle reagerer ulikt. Den som er riktig for deg, er kanskje ikke den du fikk forskrevet først. Det blir gjerne litt prøving og feiling før man lander på om medisin er riktig behandling, og hvilken medisin som i så fall er den rette for deg. Masse lykke til med behandling, håper på at du får god hjelp av ny lege og medisiner😊

Så bra at du klarte å be om hjelp!

Tusen takk! 😊

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...