Gå til innhold

Dere som spiser helt ren mat, hvordan ser en dag ut for dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket pålegg velger dere feks? Synes all pålegg er up-pålegg. 

Anonymkode: 3f155...d9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pålegg er ikke et tema for meg siden jeg nesten aldri spiser brød lenger, men når jeg gjør det velger jeg ost og/eller skinke.

Ellers går det for det meste i kjøtt, egg, bacon og fete meieriprodukter.

Anonymkode: 5d09c...fdf

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Pålegg er ikke et tema for meg siden jeg nesten aldri spiser brød lenger, men når jeg gjør det velger jeg ost og/eller skinke.

Ellers går det for det meste i kjøtt, egg, bacon og fete meieriprodukter.

Men bacon og rødt kjøtt er jo også forbundet med økt kreftrisiko ( særlig tarmkreft). Så vanskelig å manøvrere i jungelen synes jeg 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Men bacon og rødt kjøtt er jo også forbundet med økt kreftrisiko ( særlig tarmkreft). Så vanskelig å manøvrere i jungelen synes jeg 

Det er en veldig svak sammenheng, og de fleste studiene grupperer kjøtt sammen med pizza og sånt. Jeg har ingen betenkeligheter med å spise det som har vært vår naturlige mat i millioner av år, men det er irriterende at det knapt er rent bacon å få i butikkene lenger. De får mer og mer vann, salt og fyllstoff. Jeg er likevel tryggere på å spise det enn f.eks moderne lettprodukter.

• Liker 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bearbeidet* kjøtt. Artikkelen (som er fra Nettavisen, som jeg kan se henviser til én eneste studie?) sier derimot ikke noe om hvorfor rødt kjøtt kan virke kreftfremkallende eller på hvilken samfunnsgruppe som viser seg å være utsatt. 

Om man ser forskning (sammenligner og trekker tråder mellom forskjellige studier) på økte kreft tilfeller knyttet til kosthold, ser det ikke ut til at rent rødt kjøtt (dvs. ikke bearbeidet kjøtt) er problemet. Tilfellet er generell livsstil; mennesker som får livsstilsrelaterte sykdommer er oftere overvektige/i en fedmeklasse, inaktive, lever sedat og har generelt dårligere kosthold, og spiser mer bearbeidet mat i helhet. Herunder ligger høyere inntak av rødt kjøtt og/eller bearbeidet kjøtt. 

Dvs. at problemet er ikke rødt kjøtt i sin helhet, men at mennesker som får tilfellet av livsstilsrelaterte kreftformer oftere har dårligere kosthold/livsstil i sin helhet og at større del av kostholdet inneholder bearbeidet rødt kjøtt 🙂 dermed kan man trekke noen sammenhenger til for stort inntak over tid av bearbeidet kjøtt. 

Håper dette var forståelig 😅 

• Liker 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiser gresk yoghurt med bær, nøtter og litt honning. Egg i alle former, med grønnsaker osv. Til middag blir det rent kjøtt, grønnsaker, poteter eller ris, enten lager jeg gryterett, ovnsbakt, med hjemmelaget saus osv. 

Jeg har også begynt å lage brød selv, og som pålegg har jeg egg, ost, hjemmelaget syltetøy. Noen ganger har jeg bare ekte smør på også.

Anonymkode: 69230...838

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Heldigvis bare dårlig forskning, politikk og media som ikke vet hva de skriver om. Dokumentet fra WHO som klassifiserte alt rødt kjøtt som like sannsynlig å være kreftfremkallende som røyk er bare et politisk dokument. Men la oss ta det med like sannsynlig å være kreftfremkallende. Det er IKKE det samme som overskriften til nettavisen der. Det er forskjell på å være "like kreftfremkallende" og "like sannsynlige å være kreftfremkallende". La oss putte det å kjøre bil (fordi det er forbundet med inaktivitet) i samme bås som å røyke, og så si at det å kjøre bil er like skadelig for helsa som å røyke. Det er jo tåpelig, eller hva? 

Blant annet Dr Georgia Ede har sett på hva WHO har lagt som grunnlag for denne påstanden. Hun har laget en god artikkel om det her. Og WHO har inkludert det som passer og ignorert det som ikke passser og så trukket en slutning som ikke en gang stemmer med grunnlaget de skal ha sett på.

800-epidemiological-studies-in-WHO-repor

Anonymkode: dacee...564

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev akkurat i en annen tråd hva jeg spiser, så jeg kopierer det her.

Jeg ødela helsa med et vegansk kosthold, så nå har jeg gått helt andre veien for å fikse den igjen. Carnivore! Jeg trodde aldri jeg skulle klare å spise animalsk igjen, og nå elsker jeg det! Jeg kjente det fort på kroppen at animalsk var bra for meg. Jo lengre jeg holder på, jo mer glad i animalsk blir jeg! Jeg spiser bare animalsk, og jeg spiser én eller to ganger om dagen, så det blir store måltider. 

Drikker litt hjemmelaget beinkraft (koker mye når jeg er i gang og fryser ned i kuber) og spiser noen små biter rå lever hver dag. Jeg drikker ofte upasteurisert melk som jeg får fra gårder. Den beste melka!

En vanlig middag kan være:

• 2 pakker (800 gram) kjøttdeig stekt i meierismør / baconfett. Kun krydret med salt.

eller

• 450 gram bacon stekt uten fett, og jeg putter fettet som blir igjen i panna i en boks

eller 

• Omelett av 6 egg, 400 g kjøtt, litt fløte, masse ost. Kun krydret med salt.

eller

• 600 gram biff med en fløtesaus. Kun krydret med salt.

eller

• 1 kg burger (uten brød selvfølgelig) kvernet selv av seige kjøttstykker og bittelitt lever. Kun krydret med salt.

Orker jeg ikke alt jeg stekte opp, så putter jeg det i en boks i kjøleskapet og spiser det senere eller neste dag.

Blir jeg mer sulten så mauler jeg litt ost eller koker meg noen egg.

Som snacks hvis jeg får besøk eller drar på besøk (mest for syns skyld fordi man "må kose seg") så spiser jeg hjemmelaget beef jerky eller baconsvor som er stekt i smult (Europris har, av alle plasser).

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt flinkere, men helt rent har det ikke blitt. Har små barn og en hektisk hverdag så noen raske løsninger blir det.
Spiser lunsj på jobben som har fokus på grønt og ren mat. Pleier å spise kjøtt/fiskrettene fremfor up plantebasert «kjøtt». Til middag blir det grønnssaker, ofte pasta (som kanskje er up?) og rent kjøtt/fisk. Av og til retter med bacon, kjøttboller og panert frossenfisk (fish n’ chips-typen). Av og til frossenpizza🙈

Anonymkode: 913eb...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/2/2024 at 1:55 PM, AnonymBruker said:

Langtidsvegetarianere har 39% høyere forekomst av tarmkreft enn altetere! Så hvis rødt kjøtt øker risikoen for tarmkreft (noe det ikke er grunnlag for å påstå), så er det noe langtidsvegetarianere spiser mer av som øker risikoen for tarmkreft mer enn rødt kjøtt. Den gjennomsnittlige vegetarianeren er også mye mer helsebevisst enn den gjennomsnittlige alteteren, så dette resultatet er ganske så sjokkerende.

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost:

Smoothie (speed på med mer mettende ingredienser som cottage cheese, chia frø, havregryn eller gresk yoghurt) 

Havregrøt 

Hjemmelaget brød eller rundstykker. Pålegg: hvitost, brunost, hjemmelaget sylte, peanuttsmør, peppermakrell, røkelaks, spekeskinke, egg 

Lunsj: gresk yoghurt, nøtter honning og bær eller frukt. Liker også omelett og hjemmelaget brød. Noen ganger blir det også middagsrester. 

Middag: Spiser egentlig "alt" bare at det er laget fra bunnen (med unntak av pasta). Kjøtt kjøpes fra lokale bønder i tilknytning til en reko ring (uten tilsetningsstoffer). Mannen fisker og jakter på fritiden, så han skaffer også mye råvarer. 

Vi er ikke helt fanatiske, vi kjøper også noe ultraprosessert mat (f.eks lefser til Taco, godteri og brus i helgene etc.) 

Anonymkode: 3e52b...b2a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Frokost:

Smoothie (speed på med mer mettende ingredienser som cottage cheese, chia frø, havregryn eller gresk yoghurt) 

Havregrøt 

Hjemmelaget brød eller rundstykker. Pålegg: hvitost, brunost, hjemmelaget sylte, peanuttsmør, peppermakrell, røkelaks, spekeskinke, egg 

Lunsj: gresk yoghurt, nøtter honning og bær eller frukt. Liker også omelett og hjemmelaget brød. Noen ganger blir det også middagsrester. 

Middag: Spiser egentlig "alt" bare at det er laget fra bunnen (med unntak av pasta). Kjøtt kjøpes fra lokale bønder i tilknytning til en reko ring (uten tilsetningsstoffer). Mannen fisker og jakter på fritiden, så han skaffer også mye råvarer. 

Vi er ikke helt fanatiske, vi kjøper også noe ultraprosessert mat (f.eks lefser til Taco, godteri og brus i helgene etc.) 

Anonymkode: 3e52b...b2a

Lefser til taco er overraskende enkelt å lage, og utrolig gode, gir en økt smak og velvære for min del. En utfordring er at hvis du fryser de ned faller de lett fra hverandre, til forskjell fra UP-lefser. 

Anonymkode: f4377...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 14.33):

Jeg skrev akkurat i en annen tråd hva jeg spiser, så jeg kopierer det her.

Jeg ødela helsa med et vegansk kosthold, så nå har jeg gått helt andre veien for å fikse den igjen. Carnivore! Jeg trodde aldri jeg skulle klare å spise animalsk igjen, og nå elsker jeg det! Jeg kjente det fort på kroppen at animalsk var bra for meg. Jo lengre jeg holder på, jo mer glad i animalsk blir jeg! Jeg spiser bare animalsk, og jeg spiser én eller to ganger om dagen, så det blir store måltider. 

Drikker litt hjemmelaget beinkraft (koker mye når jeg er i gang og fryser ned i kuber) og spiser noen små biter rå lever hver dag. Jeg drikker ofte upasteurisert melk som jeg får fra gårder. Den beste melka!

En vanlig middag kan være:

• 2 pakker (800 gram) kjøttdeig stekt i meierismør / baconfett. Kun krydret med salt.

eller

• 450 gram bacon stekt uten fett, og jeg putter fettet som blir igjen i panna i en boks

eller 

• Omelett av 6 egg, 400 g kjøtt, litt fløte, masse ost. Kun krydret med salt.

eller

• 600 gram biff med en fløtesaus. Kun krydret med salt.

eller

• 1 kg burger (uten brød selvfølgelig) kvernet selv av seige kjøttstykker og bittelitt lever. Kun krydret med salt.

Orker jeg ikke alt jeg stekte opp, så putter jeg det i en boks i kjøleskapet og spiser det senere eller neste dag.

Blir jeg mer sulten så mauler jeg litt ost eller koker meg noen egg.

Som snacks hvis jeg får besøk eller drar på besøk (mest for syns skyld fordi man "må kose seg") så spiser jeg hjemmelaget beef jerky eller baconsvor som er stekt i smult (Europris har, av alle plasser).

Oj, her var det mye kjøtt. Kjøttdeig er jo også up- mat, bearbeidet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Malt kjøtt er prosesser i og med at det er malt. Stekt kjøtt er prosessert når det er stekt. Ingen av delene er ultraprosessert. 

Anonymkode: 42a13...cea

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser ikke frokost på hverdager, så da kan det være:

Lunsj: Salat, ofte med rester fra middag, eller med et kokt egg. Alternativt omelett eller hjemmelaget knekkebrød med hummus, egg, ost (spiser vanlig ost)

Middag: Fisk og grønnsaker i ovn, ris eller potet til/hjemmelaget tomatsuppe/gryteretter/bowls/wok 

Kvelds: gresk yoghurt, havregrøt, snacks av grønnsaker med dipp, kakao, knekkebrød, bananlapper 

Frukt, grønnsaker, oliven, bær, nøtter, popcorn, ristede kikerter, smashpoteter, tørket frukt som snacks.

Spiser også sjokolade og drikker vin i helgen. Kjøper surdeigsbrød fra lokalt bakeri når jeg har lyst på brød, så det bryter kanskje reglene om man skal være streng (det er ikke jeg).

Anonymkode: 89f73...422

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Rent kjøtt som biff og kjøttdeig er ca så rent som man får det. De er i kategorien "uprosessert eller minimalt bearbeidet". Hvis du tar så feil, så skjønner jeg hvorfor du måtte lage denne tråden... Ultraprosesserte produkter er så omfattende prosessert at de ikke lenger ligner den råvaren de kommer fra. De har ofte et høyt innhold av salt, sukker og fett, og er tilsatt ingredienser du ikke finner på eget kjøkken, som ekstraherte ingredienser og tilsetningsstoffer. Tenk på hva våre forfedre hadde tilgang på for mange generasjoner siden. 

Du lurer på pålegg, men jeg håper du vet at de aller fleste kjøpebrød/knekkebrød osv er ultraprosesserte?

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker alt av brød selv, spiser masse egg, ost og kolonihagen skinke. Lager alt av syltetøy selv. Ellers mye rent kjøtt (mannen jakter), selvfanget fisk og grønnsaker i alle former. Ferskpresset juice. Spiser lørdagsgodt og litt chips på lørdager. Har begynt å lage tacolefser selv, veldig enkelt og godt!

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager eget brød, bruker egg, kjøttpålegg (Kolonihagen eller rent kjøtt), lager røre av tunfisk og majones ++, hjemmelaget syltetøy, peanøttsmør. 

Spiser rene proteinkilder til middag og alltid mange grønnsaker, gresk yoghurt/naturell yoghurt med havregryn/frø/nøtter og bær som kveldsmat/snacks. Unngår brus, saft og lignende. 

Anonymkode: 77baf...e71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...