Gå til innhold

Vanelig eldre surr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanelig eldre surr og hva er tidlig tegn på demens? 

Anonymkode: e0369...a19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ditt innlegg kanskje? Umulig å svare på, og gir ingen mening?🤷‍♀️

Anonymkode: 93fef...05c

• Liker 1
Skrevet

Få personen til å tegne. F.eks en bil eller katt. Ligner det ikke,så er det et tidlig tegn.

Anonymkode: 37dee...e07

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Få personen til å tegne. F.eks en bil eller katt. Ligner det ikke,så er det et tidlig tegn.

Hvis noen vil gjøre det på denne måten må de vite på forhånd at den eldre kan tegne gjenkjennelige ting fra før.

For oss andre er det bedre å kopiere figurer (kvadrat, kube, pyramide osv) fremfor fritegning. 

Til ts:

Jeg er litt i mot å gjøre slike tester som pårørende.  Det må gjøres på riktig måte for å få korrekt resultat, og selvtesting kan fort bli feil på flere måter.

Hvis du er bekymret for demens,  ta med den eldre til legen for å få gjennomført en mmse-test for å sjekke kognitiv funksjon. 

Det du derimot kan se litt på, og som legen vil spørre om, er om personen har endret oppførsel. 

Begynnende demens kan ofte forveksles med lett depresjon.  For eksempel,  er personen mindre deltakende i sosiale sammenhenger? Trekker han/hun seg tilbake? Snakker han/hun mindre?  Hvordan er hørsel? 

Anonymkode: b3be7...c9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis noen vil gjøre det på denne måten må de vite på forhånd at den eldre kan tegne gjenkjennelige ting fra før.

For oss andre er det bedre å kopiere figurer (kvadrat, kube, pyramide osv) fremfor fritegning. 

Til ts:

Jeg er litt i mot å gjøre slike tester som pårørende.  Det må gjøres på riktig måte for å få korrekt resultat, og selvtesting kan fort bli feil på flere måter.

Hvis du er bekymret for demens,  ta med den eldre til legen for å få gjennomført en mmse-test for å sjekke kognitiv funksjon. 

Det du derimot kan se litt på, og som legen vil spørre om, er om personen har endret oppførsel. 

Begynnende demens kan ofte forveksles med lett depresjon.  For eksempel,  er personen mindre deltakende i sosiale sammenhenger? Trekker han/hun seg tilbake? Snakker han/hun mindre?  Hvordan er hørsel? 

Det er sant,men de fleste eldre har vel sett en bil eller en katt gjennom et langt liv.

Har det gått for langt så klarer ikke pasienten å tegne to pyramider/trekantet siden av hverandre. 

Det å tegne en katt,noe som består av både sirkler og pyramider. Om pasienten ikke evner å plassere to pyramider på toppen av en sirkel,bør bjella ringe. 

Har sett de som ikke en gang klarer å lage en rett strek mellom to punkter, vedkommende var knappe 70 år og mente hun fortsatt kunne fungere i jobb. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er sant,men de fleste eldre har vel sett en bil eller en katt gjennom et langt liv.

Har det gått for langt så klarer ikke pasienten å tegne to pyramider/trekantet siden av hverandre. 

Det å tegne en katt,noe som består av både sirkler og pyramider. Om pasienten ikke evner å plassere to pyramider på toppen av en sirkel,bør bjella ringe. 

Har sett de som ikke en gang klarer å lage en rett strek mellom to punkter, vedkommende var knappe 70 år og mente hun fortsatt kunne fungere i jobb. 

Hvis jeg i dag hadde fått beskjed om å tegne en katt og en bil og hadde det sett slik ut.

17068665646158110765627268731056.thumb.jpg.05d2e612bf41c0093c8047931caed8fa.jpg

Hva ville du fått ut av en slik tegning?  

Det er flere faktorer du må se på, og det viktigste er:  Ville jeg klart det bedre, eller gjort det annerledes, på et tidligere tidspunkt?   

En enkeltstående tegning på frihånd sier ingenting, det eneste er at det gir er nytt spørsmål:   Er de dårlige tegneferdighetene et tegn på tidlig demens, eller kan jeg bare ikke tegne?

Skrevet

Jeg må legge til:

Hadde du derimot instruert meg mer konkret, for eksempel om å tegne to trekanter på toppen av en sirkel, hadde det vært annerledes. 

Da hadde det vært evnen til å forstå instruksjoner som ble vurdert, ikke tegneferdighetene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...