Gå til innhold

Barnemor nekter å hilse på meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har blitt sammen med en mann som har to barn fra før. Vi datet i 6 måneder før vi såvidt begynte å introdusere meg for barna. Han hadde vært singel i nesten to år, ca samme meg meg. Han og barnemor har hatt et godt forhold, og det var noe jeg var opptatt av - for jeg hadde ikke lyst å gå inn i noe som bare ville være krangling og dårlig stemning. 

Etter å ha truffet barna noen ganger, ga de uttrykk for at de ønsket at jeg skulle treffe mor. Jeg var med å levere barna en dag til henne, og gikk ut av bilen og introduserte meg selv. Hun behandlet meg som luft og latet som jeg ikke var der. Hun snakket til barna og tok dem med seg og gikk. Jeg ble ganske paff, og spurte min samboer hva som var greien. Han ble også ganske paff over situasjonen, og tok dette opp med henne dagen etter. Hun sa da at hun hadde hatt en dårlig dag, og beklaget for oppførselen sin. Hun skulle være grei neste gang. Tre uker etter, hadde barna en samling på skolen. Min samboer spurte om jeg ville bli med, og jeg tenkte at dette kunne være en grei mulighet for å treffe barnemor på ny. Vi møtte opp på skolen, fant barna og mor - men hun latet som jeg ikke var der. Jeg sa: Hallo, hyggelig å hilse på deg (og holdt ut hånden) men hun latet som hun ikke så eller hørte meg, og bare snakket videre med barna. Jeg syns dette var skikkelig ubehagelig og jeg gikk ikke så lenge etter. 

Nå har hun i det siste invitert samboer og barna over på grilling, juleverksted osv. og da sier hun: Du kan ta med deg samboer. Jeg har ikke tenkt å gjøre noe med henne, så hun trenger ikke være redd. Jeg syns dette er veldig spesielt, og jeg har jo egentilg ikke noe ønske om å treffe henne lenger.... overreagerer jeg?

Anonymkode: 2aead...cb5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du møte og sosialisere deg med moren til ungene? Typen din og hun har gjort det slutt, de har kun kontakt pga ungene. Han har et nytt liv med deg, hun ønsker seg sikkert et nytt liv med en annen mann, eller alene. Hun forstår sikkert ikke greia, har ikke noe behov for å bli kjent med deg. Hun vet at når ungene drar til far har han omsorgen og det er sikkert kjipt. Men sånn er det med barn og brudd, man lever separate liv. 
hvorfor skal du absolutt bli kjent med eksen til typen din? Hun er jo for han kun en eks, som barna har en tilknytning til, men ikke nødvendigvis han. De har vel følelsesmessig skrudd av alt for hverandre, som seg hør og bør når man skal hoppe i høyet med nye partnere. 

Anonymkode: 0496d...60e

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skal du møte og sosialisere deg med moren til ungene? Typen din og hun har gjort det slutt, de har kun kontakt pga ungene. Han har et nytt liv med deg, hun ønsker seg sikkert et nytt liv med en annen mann, eller alene. Hun forstår sikkert ikke greia, har ikke noe behov for å bli kjent med deg. Hun vet at når ungene drar til far har han omsorgen og det er sikkert kjipt. Men sånn er det med barn og brudd, man lever separate liv. 
hvorfor skal du absolutt bli kjent med eksen til typen din? Hun er jo for han kun en eks, som barna har en tilknytning til, men ikke nødvendigvis han. De har vel følelsesmessig skrudd av alt for hverandre, som seg hør og bør når man skal hoppe i høyet med nye partnere. 

Seriøst? 

Jeg hadde et ønske om å treffe henne ettersom jeg har barna hennes i huset mitt annenhver uke. Jeg tenkte at det kanskje var greit å hilse på hverandre og ha en noenlunde høflig tone overfor hverandre dersom vi skulle treffe på hverandre i en setting som hadde med barna å gjøre? 

Er dette helt tullete av meg å gjøre? 

Anonymkode: 2aead...cb5

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig. Og ts trenger da heller ikke å møte på arrangementer på skolen o.l. Verken ts eller mannen trenger å dra på juleverksted hos henne. Så mange merkelige ting enkelte får for seg for å liksom være gode foreldre og ekstraforeldre. 

Å si hei til hverandre i naturlige settinger bør jo kunne ordnes fra alles side. Noe mer bør ikke være nødvendig om det ikke ønskes fra alle involverte. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun håper at du føler deg såpass utenfor at du dropper disse tilstelningene, så kan hun ha dem sammen med eksmannen og barna, som den "gamle familien".

Jeg er forøvrig enig i at det ikke er noe krav å ha noen relasjon med barnas mor. Men det er jo få relasjoner her i livet som er pålagt noen offisielle "krav" eller er del av noe slags lovverk. Du har heller ingen plikter overfor henne, eller for så vidt barn som ikke er dine egne, eller andre utenom mannen du har valgt. Men så er det gjerne slik at man som stemor ofte blir stilt til veggs for ting man gjør feil eller at man ikke er romslig nok, og da synes jeg det er urimelig å la barnas mor alltid slippe unna med "kanskje hun ikke vil hilse på deg da!", som om hun var en pubertal tenåring ingen stilte krav til.

Erfaringsmessig så er ikke slike kvinner spesielt romslige ellers heller, og dersom hun faktisk behandler deg som luft i det offentlige rom (!), så tviler jeg sterkt på at hun snakker positivt om deg foran barna. Men de erfaringene får du ta når de evt. kommer.

Dersom hun ønsker å late som du ikke eksisterer, dvs. leve i troen om at hennes eks ikke har truffet en ny eller at det er en tilfeldig relasjon som er kortvarig, så må dere akseptere det, men hun må også akseptere at det påvirker hennes relasjon til barnas far. Skal hun ha aktiviteter med barna så må det foregå når barna er hos henne, uten far til stede. Da har hun og din mann parallelle liv og minimalt med hverandre å gjøre. 

Jeg hadde tatt en prat med mannen så dere ble enige om hvordan dere skal forholde dere (eller ikke forholde dere) til henne.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være så enkelt at hun er redd for at du skal forpurre morsrollen hennes. 
Hun vil kanskje at barna skal forholde seg til henne som den eneste moren? 
Det kan være et sårt punkt for henne at hun må dele barna med ei «stemor» . 
Hvorfor er du så ivrig på bli kjent og involvert allerede etter 6 mndr? 
Kan du ikke bare la det flyte forsiktig avgårde og gi henne tid ? 
Jeg husker hvordan min sønns stemor oppførte seg i begynnelsen av forholdet til far. 
Vi foreldrene var blitt innkalt til BUP for oppstart av en utredning for barnets daværende utfordringer i skolen.
Hun klikket i vinkel for at hun ikke fikk være med på møtene. 
Det var faktisk pga barnet var beskyttet av personvernloven , og dermed var det kun foreldre som hadde adgang.
Ta det litt rolig og se det an  

Anonymkode: ae964...48a

• Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du ha kontakt med barnemor!?

Og hvem griller og har juleverksted i februar?!

Her var det mye rart...

Anonymkode: 36aff...fae

• Liker 5
Skrevet

Ordet "barnemor" finnes ikke. Hun er MOR! Hvor vanskelig er det?

Anonymkode: a6e7c...1ce

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg syns faktisk det er frekt at du bestemmer deg for at "nå skal jeg introdusere meg selv om bli med på overlevering", det er ikke greit. Og når dere har vært sammen i skarve 6 mnd og ikke bor sammen en gang, så har du ingenting på skoletilstelning å gjøre. Far har ikke gangsyn, og tydeligvis ikke du heller. Du oppfører deg påtrengende og innvaderende. Hold deg i bakgrunnen, det er ingen grunn til at du skal leke venninne med mor. Og du er ikke stemor for unger du har kjent i noen få måneder heller. 

Anonymkode: dbe13...4d7

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (17 timer siden):

Enig. Og ts trenger da heller ikke å møte på arrangementer på skolen o.l. Verken ts eller mannen trenger å dra på juleverksted hos henne. Så mange merkelige ting enkelte får for seg for å liksom være gode foreldre og ekstraforeldre. 

Å si hei til hverandre i naturlige settinger bør jo kunne ordnes fra alles side. Noe mer bør ikke være nødvendig om det ikke ønskes fra alle involverte. 

Så ts skal totalt la være å involvere seg i barna som også bor sammen med henne 50 prosent? Ja det blir det koselige oppvekster av. Og slik jeg ser det har ikke ts forsøkt å sosialisere, hun har prøvd å hilse på.. Vi ser forskjellig på det, har man fått barn og så splittet familien får man være voksen nok til å omgås ved f.eks påskelunsj og juleavslutning, for det er det gode foreldre gjør! Barna valgte ikke to hjem 

Anonymkode: 7bd24...9df

• Liker 3
Skrevet

Var mor klar over at hun skulle treffe deg disse gangene? Eller kan hun ha blitt overrumplet?

For meg høres det ut som at hun vil ha kontroll på situasjonen hun skal treffe deg i, siden hun også inviterer deg med når samboeren din og barna skal til henne.

Anonymkode: 8cae0...5a7

• Liker 5
Skrevet

Først; som mor selv så hadde jeg satt pris på å bli kjent med min eks sin nye kjæreste når ungene skal introduseres. Det er bare hyggelig! Bare for å være en motpart på akkurat det.

Men i ditt tilfelle var det kanskje litt tidlig? Jeg var sammen med kjæresten i et år før han fikk møte barna første gang😅

og det høres jo ut som om motbakke har blitt informert eller spurt om hun vil møte deg før du bare dukket opp?

Anonymkode: 9b660...336

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skriver du barnemor, TS?

Anonymkode: 88753...177

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Så ts skal totalt la være å involvere seg i barna som også bor sammen med henne 50 prosent? Ja det blir det koselige oppvekster av. Og slik jeg ser det har ikke ts forsøkt å sosialisere, hun har prøvd å hilse på.. Vi ser forskjellig på det, har man fått barn og så splittet familien får man være voksen nok til å omgås ved f.eks påskelunsj og juleavslutning, for det er det gode foreldre gjør! Barna valgte ikke to hjem 

Anonymkode: 7bd24...9df

Hva har barna med dette å gjøre?

Man kan da omgås uten å prate sammen. 

Kan ikke være bff med alle.

Folk lager seg så mange problemer som ikke eksisterer. 

Anonymkode: 36aff...fae

• Liker 1
Skrevet

Hvem gidder å prøve å bli venninne med  kjærestens x? 
og hvem gidder å bli med på skoletilstelling til kjærestens barn?  Der du er tvunget til å møte moren? Det er bare pinlig. Og ALLE foreldrene legger merke til denne nye kjæresten til far. 

Anonymkode: 328c2...988

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skriver du barnemor, TS?

Sikkert for å gjøre det lettere for folk å forstå, på samme måte som man bruker barnefar som ett ord.

Anonymkode: d653b...ab4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikkert for å gjøre det lettere for folk å forstå, på samme måte som man bruker barnefar som ett ord.

Forstå hva?

Skrevet

Dater dere eller er dere samboere? Dette har nok gått altfor fort for mor fordi hun syns sikkert det har gått for fort for barna. Hvorfor ville barna st du som fars kjæreste skulle hilse på moren? Eller hadde du da flyttet inn hos dem når du hadde truffet barna noen ganger? Samlinger på skolen og slikt trenger du ikke bli med på, kanskje prøv igjen til 17.mai. Si hei ved leveringer høres passe ut på dette stadiet. 

Anonymkode: a3f75...762

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstå hva?

Hvis tittelen hadde vært mor nekter å hilse på meg så ville jeg antatt det var egen mor. Hun kunne også bare skrevet eksen til typen vil ikke hilse på meg og barna deres bor her så og så mye. Hadde sikkert blitt sutring over det også.

Virker ikke som TS forsøker å gjøre noe kjipt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

😂 jeg orker ikke barnemoren, kjenner jeg blir oppgitt når jeg ser henne, jeg vet altfor mye stygt om henne til å se på henne som medsøster

Anonymkode: 4e694...cb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...