AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Sjefen sier jeg ikke har krav på det. Jeg jobber deltid. Noen dager 4 timer og noen dager 5 timer . Litt over 50% stilling . Kollegaen min tar uansett mwn jeg er litt skeptisk Anonymkode: 01cd9...c31
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Tror grensa er 4.5 timer eller 5.5 timer. Anonymkode: 0ccc8...9ec 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 Regelen er vel at kun har rett på matpause om du jobber minst 5,5 time. Hos oss hvor det er betalt pause, praktiserer vi 5 minutt per time uansett lengde på vakten, så kan man disponere tiden som man vil / passer inn med hvor travelt det er osb. Anonymkode: f948a...088 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Regelen er vel at kun har rett på matpause om du jobber minst 5,5 time. Hos oss hvor det er betalt pause, praktiserer vi 5 minutt per time uansett lengde på vakten, så kan man disponere tiden som man vil / passer inn med hvor travelt det er osb. Anonymkode: f948a...088 Altså at man får 5 minutter per time, men kan velge om man tar 5 minutter eller sparer opp til lenger pause. Anonymkode: f948a...088
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 Pauser ifølge arbeidsmiljøloven: Arbeidstaker har rett til minst én pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, skal pausene til sammen være minst en halv time. Anonymkode: 869df...726 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 5.5 timer er det magiske tallet.. Jeg jobber 60% og jobber 4.5 timer hver dag, har ikke rett på lønsjpsuser. Likevel jobber jeg ganske mye overtid og jobber inn pauser så jeg tar meg gjerne pauser noen dager med kaffe, mat og sosial prat men kan da gjerne jobbe 8 - 9 timer noen dager uten pauser. Dette kjenner jeg på selv så det går opp i opp og ingenting blir utnyttet. Men om en skal følge regelverket slavisk har en ikke rett på pauser ved 50% hvor en jobber hver dag. "Pauser Arbeidstaker har rett til minst én pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, skal pausene til sammen være minst en halv time. Hvis arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsplassen i pausen eller det ikke finnes et godt nok pauserom, skal pausen regnes som arbeidstid. Dersom arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstiden er avviklet, har arbeidstaker rett på en ny pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden." https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/ Anonymkode: dd92f...cd9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå