AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Hvis de får i seg nok melk. 6 tissebleier og 2 bæsjebleier. Helst med bæsj som fyller mer enn en 20 kroning. Babyen min har bæsjet mindre og mindre de siste dagene. Hun er 4 uker i dag og har ikke bæsjet en eneste gang i dag! I begynnelsen var det masse bæsj ved hver mating. Nå bekymrer jeg meg for at hun ikke får nok melk, at jeg plutselig produserer mindre eller at jeg produserer like mye, men at hun har fått større behov? Er det noen som har erfaring med så små babyer som fullammes som ikke bæsjet hver dag, men som likevel fikk i seg nok melk? Vil jo ikke gi erstatning med mindre det er nødvendig, men bekymrer meg mye for om hun er sulten og ikke har fått nok melk hos meg. Babyen har hele tiden sovet veldig mye, men våkner for å spise hver 2-3 time. Kan spise oftere om hun er våken lenger av gangen. Anonymkode: 37dd4...4c8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Det er stor variasjon i hva som er normalt, altså. Min første gikk etter hvert over til å bæsje en gang i uka (frem til hun starta med fast føde, da ble det daglig), mens nr.2 som er 4mnd bæsjer hver dag eller annenhver. Anonymkode: e1c94...854 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 Hørt om barn som får mme skal ha en bæsjebleie per dag, barn som får mm kan gå lengre uten avføring. Hvor du har hørt 2 ganger om dagen fra aner ikke jeg, stemmer ikke Anonymkode: fa7db...a1e 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 Enten kan det være tegn på liten forstoppelse av MME, eller så er det helt vanlig hos de små. Finnes de som bæsjer skjeldent (typ, 7-10 dager mellom hver gang), men det er bare dersom de kun får morsmelk det er uproblematisk. Har ingenting med om hun får nok melk å gjøre, noen babyer bare er sånn. Da kan du vente deg en større bleie senere. Virker baby utilpass, smerte påvirket, presser mye og lenge, eller generelt dårlig allmenntilstand over det som du opplever som normalt, så tar du kontakt med legevakt. Da jeg gjorde det anbefalte de sukkervann, malt, bad og massasje og ringer tilbake om 2 timer. Anonymkode: e8c4c...8a0
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis de får i seg nok melk. 6 tissebleier og 2 bæsjebleier. Helst med bæsj som fyller mer enn en 20 kroning. Babyen min har bæsjet mindre og mindre de siste dagene. Hun er 4 uker i dag og har ikke bæsjet en eneste gang i dag! I begynnelsen var det masse bæsj ved hver mating. Nå bekymrer jeg meg for at hun ikke får nok melk, at jeg plutselig produserer mindre eller at jeg produserer like mye, men at hun har fått større behov? Er det noen som har erfaring med så små babyer som fullammes som ikke bæsjet hver dag, men som likevel fikk i seg nok melk? Vil jo ikke gi erstatning med mindre det er nødvendig, men bekymrer meg mye for om hun er sulten og ikke har fått nok melk hos meg. Babyen har hele tiden sovet veldig mye, men våkner for å spise hver 2-3 time. Kan spise oftere om hun er våken lenger av gangen. Anonymkode: 37dd4...4c8 Min sov den stort sett hele tiden første 5 mnd, men våknet til mat som din, gå og vei på helsestasjonen det som avgjør om barnet får i seg nok mat. Mine har hengt på puppen på kvelden heller ikke unormalt dem har gått opp i vekt som dem skal. Mange gror barnet da ikke før nok mat det stemmer nødvendigvis ikke. Mme skal ha avføring hver dag, mm så kan man i terorien gå en hel uke uten og ha avføring. Som sagt avføring 2 ganger om dagen er ikke noe jeg har hørt og jeg har 5 barn. 2 har fått mme og 3 fullammet jeg i 6 mnd Anonymkode: fa7db...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 Det er ikke noe regel for det på barn som fullammes. Noen bæsjer 8 ganger om dagen, noen bæsjer hver 10 dag. Hvis du vil følge med på vektoppgang, så kan du gå på helsestasjonen å veie. De hjelper deg med veiing, uten at du har time til helsesøster eller lege. Hvis du da går for eksempel hver torsdag formiddag, så vil du over tid se om vektkurven beveger seg OK. De skal helst legge på seg 150-250 gram i uka i den alderen. Anonymkode: 15bef...2fa 2 1
Saftelsker Skrevet 1. februar 2024 #7 Skrevet 1. februar 2024 Begge mine barn ble fullammet. Ene bæsjet hver 14 dag og den andre ca hver 7-10 dag. Helt til vi begynte med fast føde. Fikk beskjed om at det ikke var noe å bekymre seg for, så lenge de ikke var plaget selv 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #8 Skrevet 1. februar 2024 Det står at frem til de er 6 uker bør de ha avføring hver dag. Feks her https://ammehjelpen.no/baesj/ hvis man trykker på nyfødt- 6 uker. Var et annet sted jeg leste det med antall bæsjebleier som jeg ikke finner igjen. Babyen min får kun morsmelk. HS er ikke bekymret for vektoppgangen, har veid ukentlig siden fødsel, men denne er lavere enn gjennomsnittet.. TS Anonymkode: 37dd4...4c8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #9 Skrevet 2. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Det står at frem til de er 6 uker bør de ha avføring hver dag. Feks her https://ammehjelpen.no/baesj/ hvis man trykker på nyfødt- 6 uker. Var et annet sted jeg leste det med antall bæsjebleier som jeg ikke finner igjen. Babyen min får kun morsmelk. HS er ikke bekymret for vektoppgangen, har veid ukentlig siden fødsel, men denne er lavere enn gjennomsnittet.. TS Anonymkode: 37dd4...4c8 Om barnet får mm er det ikke forventet bæsj hver dag. Da kan det gå opp til en uke uten problemer. Anonymkode: 91403...35f 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis de får i seg nok melk. 6 tissebleier og 2 bæsjebleier. Helst med bæsj som fyller mer enn en 20 kroning. Babyen min har bæsjet mindre og mindre de siste dagene. Hun er 4 uker i dag og har ikke bæsjet en eneste gang i dag! I begynnelsen var det masse bæsj ved hver mating. Nå bekymrer jeg meg for at hun ikke får nok melk, at jeg plutselig produserer mindre eller at jeg produserer like mye, men at hun har fått større behov? Er det noen som har erfaring med så små babyer som fullammes som ikke bæsjet hver dag, men som likevel fikk i seg nok melk? Vil jo ikke gi erstatning med mindre det er nødvendig, men bekymrer meg mye for om hun er sulten og ikke har fått nok melk hos meg. Babyen har hele tiden sovet veldig mye, men våkner for å spise hver 2-3 time. Kan spise oftere om hun er våken lenger av gangen. Anonymkode: 37dd4...4c8 Du starter innlegget ditt med å bastant påstå noe som ikke engang er riktig. Hvor hentet fu informasjonen fra? Barn som fullmammes trenger ikke bæsj hver dag. Helt normalt. Anonymkode: 24a43...70c 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det står at frem til de er 6 uker bør de ha avføring hver dag. Feks her https://ammehjelpen.no/baesj/ hvis man trykker på nyfødt- 6 uker. Var et annet sted jeg leste det med antall bæsjebleier som jeg ikke finner igjen. Babyen min får kun morsmelk. HS er ikke bekymret for vektoppgangen, har veid ukentlig siden fødsel, men denne er lavere enn gjennomsnittet.. TS Anonymkode: 37dd4...4c8 Snittet er nettopp det et snitt. Babyer er ulike. Din er kanskje slank. Dette er et snitt og ikke en optimal kurve. Hilsen en med barn langt under midterste kurve. Flotte slanke barn Anonymkode: 24a43...70c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 Når du sier det så er jo storesøster et veldig slankt (og lavt) barn også.. men helt frisk og normal. Men er så lenge siden hun var baby at jeg ikke husker helt. Er vel bare en irrasjonell frykt for å ikke være istand til å mate babyen min nok 🙈 Anonymkode: 37dd4...4c8
Grüner Skrevet 2. februar 2024 #13 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis de får i seg nok melk. 6 tissebleier og 2 bæsjebleier. Helst med bæsj som fyller mer enn en 20 kroning. Babyen min har bæsjet mindre og mindre de siste dagene. Hun er 4 uker i dag og har ikke bæsjet en eneste gang i dag! I begynnelsen var det masse bæsj ved hver mating. Nå bekymrer jeg meg for at hun ikke får nok melk, at jeg plutselig produserer mindre eller at jeg produserer like mye, men at hun har fått større behov? Er det noen som har erfaring med så små babyer som fullammes som ikke bæsjet hver dag, men som likevel fikk i seg nok melk? Vil jo ikke gi erstatning med mindre det er nødvendig, men bekymrer meg mye for om hun er sulten og ikke har fått nok melk hos meg. Babyen har hele tiden sovet veldig mye, men våkner for å spise hver 2-3 time. Kan spise oftere om hun er våken lenger av gangen. Anonymkode: 37dd4...4c8 Du høres litt overbekymret ut…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #14 Skrevet 2. februar 2024 Ingen babyer jeg vet om har hatt så ofte avføring etter de er fylt 3-4 uker. Da blir det litt mer hipp som happ. Anonymkode: f7dc4...0cf
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #15 Skrevet 2. februar 2024 Begge mine ble delammet fra 4 uke, ca 50/50 mm og mme. Ene bæsjet hver dag og andre kanskje hver 5. eller 7. dag. Fikk beskjed av lege at det var normalt og begge har lagt pp seg godt. Anonymkode: e59b7...e9b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #16 Skrevet 2. februar 2024 Babyer som fullammes kan det gå opp til to uker før de bæsjer. Slik var det for min første. Gikk alltid over en uke mellom hver bæsjebleie. Men tissebleier kom det jo. Anonymkode: d3827...08b 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 Selv om babyen ligger under snittkurven så skal du overhodet ikke bekymre deg. Dersom kurven flater ut må du kanskje prøve å amme litt mer, men antall bæsjebleier skal du ikke vektlegge. Stress ned og stol på helsesøster og din egen kropp! Anonymkode: ac1ff...fbb
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #18 Skrevet 2. februar 2024 Som andre sier, så er det vanlig at barn som fullammes ikke bæsjer hver dag. Så lenge baby følger sin kurve og har tissebleier er du good 😊 Anonymkode: b28f5...fc9
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #19 Skrevet 2. februar 2024 Min baby ble fullammet og bæsjet bare hver uke eller annenhver uke (?) frem til han begynte med fast føde. Helt normalt, fulgte kurven perfekt så lenge han fullammet. Anonymkode: 51f3d...847
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #20 Skrevet 2. februar 2024 De første 3 mnd kunne det gå opp til 14 dager mellom bæsjebleier hos min, men det vanlige var 1 gang i uka. Helt normal frisk baby som la fint på seg. Fullammet (ga litt MME første par ukene bare pga baby slet litt med sugetak) Det er ikke noe regel om at babyer som ammes skal bæsje 2 ganger daglig. HS sa det var helt normalt med mye sjeldnere avføring (og normalt med oftere) Anonymkode: f3367...06b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå