Gå til innhold

Kan man finne ut hvem som eier konto når man har kontonummer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal selge noe på Finn men jeg er anonym og vil ikke at min navn skal vises. Kjøper vil gjerne betale via bankoverføring. Kan jeg bli identifisert med kontonummeret mitt? Vet at banken vet hvem jeg er, null problem. Men kan kjøper få opp navnet mitt etter transaksjonen er gått igjennom?

Anonymkode: 39a8d...614

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overfør litt penger til meg, så kan jeg sjekke? 

Anonymkode: 13ef7...5c8

Skrevet

Flaut å selge trusene sine?

Anonymkode: 13418...87e

• Liker 1
Skrevet

Nei, betalingen signeres med «hemmelig beundrer».

Neida. Navnet ditt kommer opp.

Anonymkode: 874a7...d77

Skrevet

Jeg har fått opp folks navn før når jeg har overført via konto, vet ikke om det bare er når vi var kunde i samme bank, men plutselig stod fullt navn på mottaker der i kontoutdraget

Anonymkode: 2fc1a...e3f

Skrevet

Jeg hadde store problemer med å finne eier av et konto nr som jeg betalte til for 4 år siden.

Fant ut i fra siffer i konto nr hvilken bank det tilhørte og kontakt med den. De kunne ikke gi ut noen som helst informasjon om eieren. 

Anonymkode: 8540a...924

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Flaut å selge trusene sine?

Anonymkode: 13418...87e

Hvorfor så pervers? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal selge noe på Finn men jeg er anonym og vil ikke at min navn skal vises. Kjøper vil gjerne betale via bankoverføring. Kan jeg bli identifisert med kontonummeret mitt? Vet at banken vet hvem jeg er, null problem. Men kan kjøper få opp navnet mitt etter transaksjonen er gått igjennom?

Jeg ville rett og slett spurt banken din.

Jeg tror ikke navn på ordinære konti kommer opp, men det er mulig det ikke stemmer hvis dere har konto i samme bank.

Skrevet

Navnet ditt kommer nok opp ja.

Anonymkode: 7614f...afb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Navnet ditt kommer nok opp ja.

Min erfaring er at når jeg betaler til privatpersoner jeg ikke har betalt til tidligere så må jeg selv fylle inn mottaker, men mulig det varierer fra bank til bank.

• Liker 1
Skrevet
petterm skrev (26 minutter siden):

Min erfaring er at når jeg betaler til privatpersoner jeg ikke har betalt til tidligere så må jeg selv fylle inn mottaker, men mulig det varierer fra bank til bank.

. Dette er er spørsmål om avsender kommer opp.

Skrevet
petterm skrev (34 minutter siden):

Men det kommer opp i oversikten over transaksjoner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

. Dette er er spørsmål om avsender kommer opp.

TS er jo mottaker. Når jeg har sendt til privatpersoner har aldri navn kommet opp når jeg legger inn kontonummer. Det har jeg kun fått på bedrifter og foretak. 

Skrevet

Skal ikke spekulere på bakgrunnen for denne noe merkelige problemstillingen, men her er hvordan jeg ville løst det hvis jeg var kjøperen og absolutt ønsket å finne ut hvem jeg har sendt penger til:

Et par uker senere ville jeg ringt kundeservice i banken min og sagt "Hei, det er Peder Ås som ringer. Sitter og ser på kontoutskriften min, og ser en overføring jeg ikke husker. Kan du fortelle meg hva det er for noe?"

Da er de hjelpsomme og gir meg info. Easy peasy.

Men FØR en eventuell overføring er det vanskelig å få ut noe info.

TS: Lykke til med salget...😅

Anonymkode: b8252...ef6

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde store problemer med å finne eier av et konto nr som jeg betalte til for 4 år siden.

Fant ut i fra siffer i konto nr hvilken bank det tilhørte og kontakt med den. De kunne ikke gi ut noen som helst informasjon om eieren. 

Anonymkode: 8540a...924

Du har ikke rett til å vite på bakgrunn av GDPR rettigheter til individet, det  enkleste å finne ut hvilken bank å om det er Norsk eller tilgang ved  KAR hvis du ikke får noe opp på VIPPS. 

Skrevet
Ezners skrev (9 timer siden):

Du har ikke rett til å vite på bakgrunn av GDPR rettigheter til individet, det  enkleste å finne ut hvilken bank å om det er Norsk eller tilgang ved  KAR hvis du ikke får noe opp på VIPPS. 

Første del av svaret ditt er rett, men ellers litt skivebom. Du kan ikke, verken i Vipps eller i KAR, få svar på hvem som eier et kontonummer. 
Forøvrig er svaret til TS: betaleren får mest sannsynlig ikke frem navnet ditt ved betaling til kontonummeret i nettbank/mobilbank, men det kan hende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...