Gå til innhold

Hadde ikke varme og kunne ikke bruke varme fordi strømprisene er dyre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det var sprengkulde måtte jeg sove hos min far fordi bilen min sluttet å fungere pga kulde, måtte sove hos han og der fikk jeg ikke bruke varme pga strømmen er dyr, og han hadde en ovn som koster ekstremt mye å bruke så jeg lot være, men øynene mine begynte å bli rød og jeg fikk smerter i kroppen (kanskje jeg holdte på å fryse ihjel) var ekstremt, det var ganske kaldt, og kom (røyk/frost) eller noe ut av munn (kjentes som øynene skulle sprekke også) gikk til slutt ned i stuen til pappa å sov på gulvet, han måtte selv sove på sofaen pga det var for kaldt på rommene, kan det være tegn på at jeg kunne ha død/fryst ihjel? 

Anonymkode: 978e6...37e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvorfor sov du i bilen i utgangspunktet? 

Anonymkode: 5d217...7b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det lurer jeg også på, og greit at det har vært veldig kaldt en periode, men hvis det har vært så kaldt at man ikke har kunnet sove på soverom, da er det ekstremt lav temperatur inne.

Anonymkode: cd66b...0da

Skrevet

På det verste har vel strømpris med alt av påslag kanskje kostet rundt 1,7 pr kwh. Er helt enig at det er alt for dyrt i forhold til produksjonskostnaden.

Må innrømme at vi har hatt varme på som vanlig også i vinter.

Tror en del ikke helt har oversikt over hva strømstøtten dekker.

Skrevet

Nei, man fryser ikke ihjel bare fordi det er kaldt nok til frostrøyk. 
Man kan få "frostrøyk" allerede ved 15 varmegrader, hvis luftfuktigheten er tilstrekkelig. 
Man kan få smerter i kroppen når man blir kald, lenge før man er i fare for skader pga kulde. 

Hvordan man opplever kulde kommer an på hva man er vant med.
Det er heller ikke farlig sove i ett rom med minusgrader, hvis man har tilstrekkelig med klær/tepper. 

Er det for kaldt for å sove, så har man rett å slett bare ikke nok tepper/bekledning. 
-10 grader er "grensen" for når man mener det begynner bli uforsvarlig la babyer sove ute. jeg tviler sterkt på at det var enda kaldere inne hos dere... 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det lurer jeg også på, og greit at det har vært veldig kaldt en periode, men hvis det har vært så kaldt at man ikke har kunnet sove på soverom, da er det ekstremt lav temperatur inne.

Anonymkode: cd66b...0da

Hvordan har i all verden kom dere frem til at TS sov i bilen? 

Anonymkode: 97b85...094

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når det var sprengkulde måtte jeg sove hos min far fordi bilen min sluttet å fungere pga kulde, måtte sove hos han og der fikk jeg ikke bruke varme pga strømmen er dyr, og han hadde en ovn som koster ekstremt mye å bruke så jeg lot være, men øynene mine begynte å bli rød og jeg fikk smerter i kroppen (kanskje jeg holdte på å fryse ihjel) var ekstremt, det var ganske kaldt, og kom (røyk/frost) eller noe ut av munn (kjentes som øynene skulle sprekke også) gikk til slutt ned i stuen til pappa å sov på gulvet, han måtte selv sove på sofaen pga det var for kaldt på rommene, kan det være tegn på at jeg kunne ha død/fryst ihjel? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det lurte jeg også på.

Jeg tolket det slik at fordi hun ikke kunne bruke bilen måtte hun sove et sted nærmere kollektivtrafikk, eller hos noen som kunne kjøre henne.

Anonymkode: 9fbee...2bd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan like godt vere fordi han bodde nærmere jobb/skole, så ts måtte bo nærmere siden bilen sluttet å fungere. 

Anonymkode: a7fa7...f80

• Liker 1
Skrevet

Hvis du blir forvirret og sier ting som ikke gir sammenheng, og samtidig syns det er varmt og begynner å kle av deg (når det åpenbart er kaldt), så kan det være tegn på at du holder på å fryse ihjel. Et annet tegn er at den smertefulle kulden slutter å gjøre vondt, du slutter å føle deg kald. 

Anonymkode: cfaa1...d39

• Liker 1
Skrevet

Hvis du virkelig er i fare for å fryse ihjel blir du varm. Så varm at du kler av deg. 

Så lenge fu følte du frøs så var du ikke i umiddelbar fare for å fryse ihjel. 

Men… dette høres ikke bra ut, kanskje dere kan søke nødhjelp? 

Anonymkode: 6bec5...f88

• Liker 1
Skrevet

Folk sover jo utendørs i sovepose på vinteren. Tror ikke du var i umiddelbar fare. Antagelig hadde du både dyne og litt klær på deg, så ingen fare

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke i bilen, på rommet til faren min. Bilen min hadde blitt ødelagt så jeg måtte til han, jeg var jo ute bil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, man fryser ikke ihjel bare fordi det er kaldt nok til frostrøyk. 
Man kan få "frostrøyk" allerede ved 15 varmegrader, hvis luftfuktigheten er tilstrekkelig. 
Man kan få smerter i kroppen når man blir kald, lenge før man er i fare for skader pga kulde. 

Hvordan man opplever kulde kommer an på hva man er vant med.
Det er heller ikke farlig sove i ett rom med minusgrader, hvis man har tilstrekkelig med klær/tepper. 

Er det for kaldt for å sove, så har man rett å slett bare ikke nok tepper/bekledning. 
-10 grader er "grensen" for når man mener det begynner bli uforsvarlig la babyer sove ute. jeg tviler sterkt på at det var enda kaldere inne hos dere... 

Det var veldig kaldt så det var is på vinduene også, men et gammel hus har ikke isulasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du virkelig er i fare for å fryse ihjel blir du varm. Så varm at du kler av deg. 

Så lenge fu følte du frøs så var du ikke i umiddelbar fare for å fryse ihjel. 

Men… dette høres ikke bra ut, kanskje dere kan søke nødhjelp? 

Anonymkode: 6bec5...f88

Nødhjelp for hva da? Får ikke noe hjelp til spnt i dette landet. 

ja ok har bare lest det kan være farlig å sove i kulde og man kan utvikle en sykdom, men kanskje det ikke stemmer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var veldig kaldt så det var is på vinduene også, men et gammel hus har ikke isulasjon. 

Isolasjon er det nok, men kanskje ikke den beste. Nei, du var nok ikke døden nær selv om det var kaldt innendørs. 

Anonymkode: d6201...cfd

Skrevet

Om du er redd for å fryse i hjel kan du kle på deg. Og nei, jeg tror ikke du sto i fare for å fryse i hjel. Så lenge du har ly (fire vegger og tak/telt), så er du safe. Om det er +10 eller -20 er irrelevant, det viktigste er hva du har på deg. Jeg sover ofte ute i telt i mange minusgrader, og har gjort det siden barndommen. Det er verken farlig eller uforsvarlig så lenge du har klær/pledd/dyne/sovepose.

En helt annen sak er jo at ingen burde ha det så kaldt i eget hjem. Spesielt ikke sårbare grupper som fattige, eldre og syke. Men det er jo en helt annen diskusjon. 

Anonymkode: 99bc8...9d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke i bilen, på rommet til faren min. Bilen min hadde blitt ødelagt så jeg måtte til han, jeg var jo ute bil.

Men hvorfor måtte du sove hos ham? Hvorfor ikke ta buss eller taxi hjem til deg selv?!

Anonymkode: a287b...b83

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nødhjelp for hva da? Får ikke noe hjelp til spnt i dette landet. 

ja ok har bare lest det kan være farlig å sove i kulde og man kan utvikle en sykdom, men kanskje det ikke stemmer.

Det er noe som heter STRØMSTØTTE, som dere kan søke om. Det gjelder alle private husholdninger. Staten dekker 90% av kraftprisen. Så at dere velger å sitte inne å fryse, er jo deres valg.

https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/regjeringens-stromtiltak/id2900232/?expand=factbox2900261

Dere kan også søke om økonomisk sosialhjelp hos NAV for å dekke strømutgifter.

Anonymkode: 9b726...6d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er noe som heter STRØMSTØTTE, som dere kan søke om. Det gjelder alle private husholdninger. Staten dekker 90% av kraftprisen. Så at dere velger å sitte inne å fryse, er jo deres valg.

https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/regjeringens-stromtiltak/id2900232/?expand=factbox2900261

Dere kan også søke om økonomisk sosialhjelp hos NAV for å dekke strømutgifter.

Anonymkode: 9b726...6d7

En søker ikke om strømstøtte, den er automatisk.

Anonymkode: e378a...5e1

• Liker 2
Skrevet

Hva om du betaler for den ekstra strømmen som blir brukt med ovn på på begges soverom?

Hvorfor må du bo hos faren din når bilen din ikke virker? Bor han i gåavstand til jobben din eller busstopp?

Anonymkode: bb055...eb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...