Gå til innhold

Så misunnelig på mannen min som har flere timer fritid hver kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så snart han har lagt eldstemann i 19tiden så har han kvelden foran seg og kan gjøre hva faen han vil.

Jeg kan velge mellom å legge meg kl.18 med baby 5mnd eller bruke kvelden på etapper med 30-40min legging for kanskje 15-20min ungefri tid i slengen. Det er så klaustrofobisk og jeg gruer meg til hver kveld. Får ikke gjort noenting. 

(Vi kan ikke bytte, på grunn av at det dessverre er jeg som har pupper).

Når kunne din puppeglade baby legges for kvelden og ligge alene et par timer? Hva gjorde dere for å få til det?

Anonymkode: f51a0...194

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så snart han har lagt eldstemann i 19tiden så har han kvelden foran seg og kan gjøre hva faen han vil.

Jeg kan velge mellom å legge meg kl.18 med baby 5mnd eller bruke kvelden på etapper med 30-40min legging for kanskje 15-20min ungefri tid i slengen. Det er så klaustrofobisk og jeg gruer meg til hver kveld. Får ikke gjort noenting. 

Når kunne din puppeglade baby legges for kvelden og ligge alene et par timer? Hva gjorde dere for å få til det?

Man kan også gi flaske hvis man har behov for det :) 

Anonymkode: 0ad64...958

• Liker 11
Skrevet

Gi flaske så å dere kan bytte 

• Liker 5
Skrevet

Prøve flaske? Stikk ut og la dem prøve seg uten at du er i nærheten. Eventuelt får han ta begge ungene på ettermiddagen så du får noen timer helt fri?

Anonymkode: 1fbae...b83

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg stengte puppesjappa mellom kl.19 - 05. Gikk over til flaske, helst kun vann om natten + at barnet fikk mer grøt på dagtid. Var  4-6 mnd gamle, begge barna. 

Endret av Fighter83
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg forstår deg uendelig godt og frykten for å ende opp i samme situasjon er en av grunnene til at jeg tror jeg sier meg forsynt med 1 perfekt, herlig lite knøtt! 

Det er faktisk uendelig frustrerende å sitte lenket til babyen og sofaen mens gubben surrer med sitt. 

Er det ikke noe mannen din kan hjelpe deg med som kan kjøpe deg litt mer fritid? Kan han ta oppvask, klesvask, matprepping eller annet? Kan han tilbringe mer tid sammen med deg og baby i sofaen, så sitter du i allefall ikke der «alene»?

Det eneste jeg kan si med 100% garanti er dette: hold ut! Det er noen få måneder (som føles ubeskrivelig lange) at det er på den måten der. Snart har du i større grad kveldene dine tilbake igjen ❤️

Anonymkode: abeaa...b97

• Hjerte 1
Skrevet

Her i huset var det jeg som oftest la både eldstemann + babyen, da min mann jobbet lange kvelder/var på jobbreise. Etter noen år med dette så jeg mitt snitt til å ta meg aleneweekends på spa og storbyweekends med venninner minst én helg i måneden. Var også lur nok til å bli hektet på trening, og passet på å trene akkurat rundt barnas leggetid (ikke hver dag, men nok ganger i uka til at mannen måtte delta som en fullverdig forelder). Når barna er ferdig med puppen, er det bare å kjøre på med egentid, ingen som kommer til å be deg få litt tid og rom for deg selv. Du må rett og slett bare kreve det for deg selv.

Anonymkode: d1bcd...c85

• Liker 3
Skrevet

Ved 5 mnd så jobbet vi med kveldsrutiner. Da var det vel å passe på at det ikke var dupp senere enn 14. Så mat, bad, pysj, kveldspupp og legging ca 19:30-20. På et av barna sto vi å dunket stumpen eller satt ved senga og holdt hånden sikkert 45 min hver kveld. På andre la vi i senga, barnet sovnet.

Selv om bare du har pupper, så må du ikke ta hele økta alene 19-23. Det er lurt å lære ungen at dere bytter på nå. Far kan gi måltid, bade, kose, du gir kveldspupp, far legger. Far sitter ved senga og synger.

Far har vel litt kunnskap om legging av baby fra eldste?

Anonymkode: 22d08...2c2

• Liker 3
Skrevet
Fighter83 skrev (6 minutter siden):

Jeg stengte puppesjappa mellom kl.19 - 05. Gikk over til flaske, helst kun vann om natten + at barnet fikk mer grøt på dagtid. Var  4-6 mnd gamle, begge barna. 

Nå er det faktisk anbefalt å fullamme til 6 mnd. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gadd jeg rett og slett ikke å ta hensyn til da jeg så den positive effekten litt grøt i hverdagen hadde på barnet. 

• Liker 6
Skrevet

Nå finnes det vel mellomting mellom å stenge puppesjappa 19-05 og å amme hvert 30. minutt.

• Liker 3
Skrevet

Min er 2 mnd. Far tar noen timer hver kveld etter han har lagt de andre. Blir endel gråt men han trøster og busser så det går helt fint. 

Anonymkode: 3ed34...41d

• Nyttig 1
Skrevet

Sånn var det her i lang tid og (bare at det var ingen eldstemann pappaen måtte legge).

Jeg la meg sammen med baby, men ikke så tidlig som 18.

Leste masse bøker, så på tvserier på mobilen, hørte på lydbok mens jeg spilte osv i senga.

Kjenner igjen klaustrofobi-følelsen!! Her varte det alt for lenge men syntes det ble bedre når jeg bare aksepterte at dette var kveldene mine for tiden og gjorde det beste ut av det. Fikk lest mange bøker :D

Noen kvelder la mannen seg med baby istedet for meg, for hun våknet sjeldnere om noen var der. Men hendte jeg likevel måtte inn å amme da men da var det iallfall ofte litt lenger strekk. 

Anonymkode: 31738...aec

• Hjerte 2
Skrevet

Gi flaske så kan mannen din legge han også… 

Jeg trente hver kveld mens mannen tok kveldsstell og legging, så hadde vi alenetid/ kjærestetid sammen etter ungen hadde sovna. 

Anonymkode: bd939...f79

• Liker 2
Skrevet
Fighter83 skrev (1 time siden):

Det gadd jeg rett og slett ikke å ta hensyn til da jeg så den positive effekten litt grøt i hverdagen hadde på barnet. 

Enig.

Flaske og ørlite grøt løser problemet for mange.

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Vi fikk beskjed fra helsestasjon å begynne med grøt ved 4,5 mnd. Så det kan være variasjoner. 

Anonymkode: 0ad64...958

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min blir straks to, og jeg må fortsatt legge meg med det og bli liggende for å ikke måtte løpe inn og ut hele kvelden. 

Anonymkode: 72111...f2d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg forstår deg uendelig godt og frykten for å ende opp i samme situasjon er en av grunnene til at jeg tror jeg sier meg forsynt med 1 perfekt, herlig lite knøtt! 

Det er faktisk uendelig frustrerende å sitte lenket til babyen og sofaen mens gubben surrer med sitt. 

Er det ikke noe mannen din kan hjelpe deg med som kan kjøpe deg litt mer fritid? Kan han ta oppvask, klesvask, matprepping eller annet? Kan han tilbringe mer tid sammen med deg og baby i sofaen, så sitter du i allefall ikke der «alene»?

Det eneste jeg kan si med 100% garanti er dette: hold ut! Det er noen få måneder (som føles ubeskrivelig lange) at det er på den måten der. Snart har du i større grad kveldene dine tilbake igjen ❤️

Anonymkode: abeaa...b97

Bare noen få måneder??😅😂😂😂

Er på min 23 måned sånn nå. 

Anonymkode: 72111...f2d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ingen tips annet enn at dette er en fase som går over, tenk på det som en unntakstilstand. 5 mnd er ennå lite. Jeg var nødt å legge meg grytidlig i den perioden der. Typ 9. halv 10. Jeg lå heller og leste på mobilen mens ungen puppet eller sov ved siden av meg, før jeg sluknet selv. Ingenting ble gjort på kveldene for å si det sånn😄  

Ungene våknet en del fram til 2-3 års alder, iallfall den ene. Tok noen år før ting roet seg. Men så plutselig sover begge som en stein heile natten/kvelden. Det går over❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sånn var det her i lang tid og (bare at det var ingen eldstemann pappaen måtte legge).

Jeg la meg sammen med baby, men ikke så tidlig som 18.

Leste masse bøker, så på tvserier på mobilen, hørte på lydbok mens jeg spilte osv i senga.

Kjenner igjen klaustrofobi-følelsen!! Her varte det alt for lenge men syntes det ble bedre når jeg bare aksepterte at dette var kveldene mine for tiden og gjorde det beste ut av det. Fikk lest mange bøker :D

Noen kvelder la mannen seg med baby istedet for meg, for hun våknet sjeldnere om noen var der. Men hendte jeg likevel måtte inn å amme da men da var det iallfall ofte litt lenger strekk. 

Anonymkode: 31738...aec

Samme her! Leste mye og så serier på mobilen. Og sovnet tidlig. Må bare se på det som en unntakstilstand og ikke stresse med alt man ikke får gjort.  (Lettere sagt enn gjort men..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...