AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Hadde dere kjøpt en valp der den ene av foreldrene har påvist katarakt? Anonymkode: 529fe...b8f
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Nei. Det kan være arvelig. Anonymkode: 5034e...7f0
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei. Det kan være arvelig. Anonymkode: 5034e...7f0 Kan hunden da bli blind? Anonymkode: 529fe...b8f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #4 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kan hunden da bli blind? Anonymkode: 529fe...b8f Det kan skje, ofte tar det en del tid før den blir blind og i noen tilfeller kan man operere. I noen tilfeller kan det dekkes av forsikring men det er langt unna alltid og det er en dyr og ganske komplisert operasjon. Grå stær kan også føre til at man ikke får dekt andre ting på forsikringen og det kan føre til adferdsproblem. Hunder med svekka syn kan for eksempel bli mørkeredde, bli nervøse, reagere med å bli skremt av bevegelser og slike ting så det er noe risiko for omgivelsene også i tilegg til at hunden selv kanskje lettere får skader av å dulte borti ting, misforstå situasjoner med andre hunder og lignende. Min seniorhund har grå stær, han greier seg helt fint men han er utsatt for øyeplager som rift på hornhinna og slike ting fordi grå stær gjør øyet mer sårbart. I fjor kosta det rundt 18000kr (forsikringen dekte det meste) da var det ukentlige oppfølgiger, øyedråper og antibiotika over en del uker fordi en liten rift på hornhinna tok tid å få bra. Anonymkode: 5034e...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #5 Skrevet 2. februar 2024 Regner med at forsikringen ikke vil dekke noe behandling av dette,når det er arvelig. Anonymkode: 899bb...d9d
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #6 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Regner med at forsikringen ikke vil dekke noe behandling av dette,når det er arvelig. Anonymkode: 899bb...d9d Det kommer an på forsikringsselskapet, rasen og om det er fastslått at det er arvelig eller ei hos foreldredyret. Noen raser er mer utsatt for grå stær enn andre. Jeg personlig hadde ikke kjøpt valp etter foreldredyr med grå stær uansett og jeg hadde ikke avla på dyr med grå stær, selv ikke min egen der det er påvist at det ikke er den arvelige typen. Anonymkode: 5034e...7f0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå