AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Hei! Min baby på 5 uker har flatet ut litt i vektkurven sin. Veide 3800 ved fødsel og nå er hun 5 uker og veier 4395. Det mente helsestasjonen var litt lite da hun har gått opp 120 gr per uke ca.. jeg fullammer og helsespl mente jeg skulle gi mme etter hver mating. Jeg ønsker å fullamme så jeg synes det er dumt å skulle begynne med det, da jeg har skjønt at man raskt kan miste melkeproduksjon. Skal sies at baby gulper veldig mye og helsespl trodde kanskje hun gulpa opp endel av maten sin. Men hun har 4+ bæsjebleier hver dag og enda flere tissebleier og virker fornøyd og våken. Spør egentlig ikke om tips men om noen har erfaringer med det samme, og hva gjorde dere? 😊 Anonymkode: 449da...12e
Sofakona Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Vi måtte begynne på mme da jeg ammet hele tiden..men det viste seg at jeg ikke hadde nok melk. Så jeg ammet litt og gav mme. Min hadde stille refluks og gulpet hele tiden 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 Kanskje viktigere at lille legger ordentlig på seg enn at du får oppfylt din drøm om å fullamme? Det er uansett ikke sikkert at melkeproduksjonen går så kraftig ned, du kan jo evt. pumpe. Anonymkode: 19044...6d2 5 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 Jeg måtte gå helt over på mme på unga her. Var ikke næring i min melk Anonymkode: f6c04...0ba 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 Jeg tenker det viktigste er helsa til barnet; og følge anbefalinger man får av helsepersonell Anonymkode: 421a0...fcb 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Min baby på 5 uker har flatet ut litt i vektkurven sin. Veide 3800 ved fødsel og nå er hun 5 uker og veier 4395. Det mente helsestasjonen var litt lite da hun har gått opp 120 gr per uke ca.. jeg fullammer og helsespl mente jeg skulle gi mme etter hver mating. Jeg ønsker å fullamme så jeg synes det er dumt å skulle begynne med det, da jeg har skjønt at man raskt kan miste melkeproduksjon. Skal sies at baby gulper veldig mye og helsespl trodde kanskje hun gulpa opp endel av maten sin. Men hun har 4+ bæsjebleier hver dag og enda flere tissebleier og virker fornøyd og våken. Spør egentlig ikke om tips men om noen har erfaringer med det samme, og hva gjorde dere? 😊 Anonymkode: 449da...12e Vi gav mme i tillegg til amming de første tre månedene pga lav produksjon. Reduserte litt og litt på mengden og Vipps full produksjon. Ammet til barnet var 2,5 Anonymkode: 18f26...148 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #7 Skrevet 1. februar 2024 Hadde problem med samme. Vi skulle erstatte en av ammingene med mme (ammet annenhver time 24/7) i starten for å se om dette hadde nok effekt. Vår var dessverre en innbitt flaskenekter og likte ikke mme så da ble det fullamming med lav vektoppgang hele veien. Anonymkode: a65b5...a4e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #8 Skrevet 1. februar 2024 At du ønsker å fullamme spiller vel ingen rolle, om babyen sulter? Anonymkode: 29c93...4ee 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #9 Skrevet 1. februar 2024 Du kan jo prøve å få opp produksjonen først? Om det er problemet da. Noen har jo motsatt, at de produserer for mye melk og babyen blir mett på den tynne melken og får ikke i seg den fete melken som kommer til slutt. Kjennetegnes ofte av litt grønnlige bæsjebleier som skummer litt.. Noen babyer har bare tregere vektoppgang. Helsestasjonen jeg brukte med min første baby for 10 år siden var veldig opptatt av at jeg skulle gi men og ga ingen tips til hvordan jeg skulle øke produksjonen. Jeg delammet da etter anbefaling, men var veldig sårt å ikke være istand til å amme 100%. med denne babyen er ikke HS bekymret selvom hun har ganske treg vektoppgang. Hun virker fornøyd ellers og har fine bleier. Jeg stresser en del med vekten hennes, men HS har sagt at det som regel stabiliseres rundt 6 uker, men også senere enn det. Har snakket med 3 forskjellige der og ingen av de bekymrer seg for vekten hennes.. de «bør» gå opp 150 g i uken, så synes ikke 120 g er så ille. synes det er flott at du ønsker å amme babyen din og forstår veldig godt ønsket ditt! Be HS om hjelp til hvordan du kan fullamme og les ev om både overproduksjon og se om du kjenner deg igjen og hvis ikke så prøv å øke produksjonen din ved å amme hyppig på natt, legge inn noen økedøgn osv. lykke til ❤️ Anonymkode: 890ee...300
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 Vi hadde lav vektoppgang da babyen var rundt tre måneder. Begynte med tilskudd av mme og fikk endelig en mett baby som ikke lå timesvis ved brystet og kavet hver dag. Det var godt! Fortsatte å amme, og delammet fram til babyen var ca 10 måneder. Da hadde vi ikke nattammet på en stund, og når jeg i tillegg var på jobb, ble det rett og slett ikke så mange anledninger til å amme lenger. Pluss at babyen ikke var interessert lenger heller. Forstår ønsket om å fullamme, men det er altså ikke noe nederlag å gi litt mme for at babyen skal få i seg nok næring og bli mett. Samtidig er det ikke vektoppgang i en enkelt uke som er avgjørende, men utviklingen over litt tid. Når de er så små er marginene så små at det kan se ut som lite vektoppgang hvis det kom en ekstra stor bæsjebleie rett før veiing liksom. Anonymkode: 47e54...a74
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 Vår lille gikk fra 3300g til 2900g de første ukene, deretter gikk det sakte oppover. Han gulpet opp omtrent alt etter hvert måltid og vi var nødt til å gi mme. Jeg vet at mange føler sorg over å ikke kunne fullamme eller amme barnet sitt i det hele tatt, men barnet er faktisk viktigere. Anonymkode: 13158...8f6 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 Takk for svar alle sammen. Jeg skal selvfølgelig gjøre det beste for helsa til babyen min og sulter henne ikke som noen her inne skriver.. jeg ville bare høre noen erfaringer da jeg synes det er litt dumt å begynne på mme med en gang uten å kartlegge om det kan være noe med ammingen først (lav produksjon/overproduksjon som noen foreslo). Selvfølgelig skal jeg gi tilskudd om det er det som må til for å få henne opp i vekt 😊 jeg skal til helsespl neste uke for å veie før og etter amming og snakke med henne så da finner vi nok en løsning! 😊 Anonymkode: 449da...12e 2
IkkeStudentLenger Skrevet 2. februar 2024 #13 Skrevet 2. februar 2024 (endret) Vi fikk beskjed om å amme hver 2. time, det var kjempeslitsomt! Følte allerede vi ammet 24/7, også måtte det enda mer til. Vi prøvde også å gi flaske med mme i tillegg på anbefaling fra helsesykepleier, men mini nektet. Hun var blid og våken og hadde gode våte bleier, så sånn sett var jeg ikke fryktelig bekymret, men hun gikk ned et hakk på vektkurve, men begynte etterhvert å følge den nye kurven. Vi jobbet med å få til flaske frem til hun var 4 måneder før det løsnet. Vekten hjalp seg da vi startet med smaksprøver på fast føde ved 4 måneder. Jeg og faren er små, og var små som barn, så ikke så rart at hun også var liten. Nå er hun en frisk 3 åring, men fortsatt liten Endret 2. februar 2024 av IkkeStudentLenger 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #14 Skrevet 2. februar 2024 IkkeStudentLenger skrev (1 minutt siden): Vi fikk beskjed om å amme hver 2. time, det var kjempeslitsomt! Følte allerede vi ammet 24/7, også måtte det enda mer til. Vi prøvde også å gi flaske med mme i tillegg på anbefaling fra helsesykepleier, men mini nektet. Vi jobbet med å få til flaske frem til hun var 4 måneder før det løsnet. Vekten hjalp seg da vi startet med smaksprøver på fast føde ved 4 måneder. Jeg føler jeg allerede ammer hver 2 time 🙈 på kvelden sitter hun med puppen 24/7. Okei, så bra at det gikk bedre med fast føde. Det er jo desverre lenge til jeg kan gi det da hun bare er 5 uker.. Men heldigvis har hun mye å gå på, hun er fremdeles over 50 percentil på kurven. Anonymkode: 449da...12e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #15 Skrevet 2. februar 2024 Ja til å følge råd fra helsepersonell, men helsesykepleier er ikke ammeekspert. Jeg fikk oppfølging fra ammepoliklinikk da min litt premature baby var nyfødt, og det gikk kjempefint å fullamme med veiledning derfra. Det viktige er å få opp melkeproduksjonen. Det kan være slitsomt, men siden du er motivert for å fullamme, er det verdt å prøve. Veiing før og etter måltid er forresten veldig lite verdt, spedbarn tar til seg ulike mengder til ulike måltider, og dessuten har fettinnholdet i melka stor betydning, så volumet alene gir ikke mye kunnskap. Det er barnets vektøkning fra uke til uke som er fasiten. Anonymkode: 2cee9...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #16 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja til å følge råd fra helsepersonell, men helsesykepleier er ikke ammeekspert. Jeg fikk oppfølging fra ammepoliklinikk da min litt premature baby var nyfødt, og det gikk kjempefint å fullamme med veiledning derfra. Det viktige er å få opp melkeproduksjonen. Det kan være slitsomt, men siden du er motivert for å fullamme, er det verdt å prøve. Veiing før og etter måltid er forresten veldig lite verdt, spedbarn tar til seg ulike mengder til ulike måltider, og dessuten har fettinnholdet i melka stor betydning, så volumet alene gir ikke mye kunnskap. Det er barnets vektøkning fra uke til uke som er fasiten. Anonymkode: 2cee9...9b6 Takk for svar. Syns det var litt rart at hun foreslo det med en gang, hun spurte ikke noe om hvordan baby hadde det, hvordan det er med tiss/bæsj eller noe. Selve ammingen går veldig fint og hun har godt sugegrep. Jeg snakka med helsesøster nå og hun sier at hun tror det er gulpingen, ikke at jeg ikke har nok melk. Da tenker jeg at hun vil vel gulpe opp mme også? Hun sa også at jeg kunne pumpe etter måltid og gi resterende. Prøvde å pumpe og det kom ut 100 ml så jeg bør vel ha nok. Men det med fettmengde vet jeg selvsagt ikke. Jeg skal prøve å øke ammingen på natt, ammer hver tredje time nå men skal øke til hver 2 og se om det går seg til. Jeg tror ikke jeg har overproduksjon for hun har ikke grønn bæsj. Skal også prøve å ta flere rapepauser for å se om det kan hjelpe på gulpinga.. Anonymkode: 449da...12e 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 Det kan hende du har overproduksjon og at baby bare får i seg formelk. Mye gulp og hypping amming kan være tegn på det. Les litt på ammehjelpen.no Jeg opplevde HS som litt vel opptatt av gram baby skulle gå opp. De stresset min mann veldig i starten da baby gikk opp noen få gram for lite.. Var snakk om 0,5% under anbefalt vektøkning eller noe. Måtte amme hver 3. time, pumpe og gi MME og det var så utrolig styrete. Men etter bare få uker så ble de fornøyd med vektøkning og fra da fullammet jeg. Man har som regel nok og næringsrik melk det er gjerne mer at baby ikke har godt nok sugetak og derfor ikke får ut nok hvert måltid. Evnt problemer med overproduksjon som jeg nevnte først. Ville spurt HS om time hos ammeveileder først jeg Er ikke nederlag å gi MME altså og her hadde det ikke noe å si for produksjonen min at jeg ga litt MME iblant. Men skjønner at du vil fullamme. Men å supplere med litt MME betyr ikke at man ikke kan gå tilbake til å fullamme etterhvert. Anonymkode: 9647c...486 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #18 Skrevet 2. februar 2024 Kanskje baby trenger hyppige pauser i ammingen for å rape? Unngå å legge baby ned flatt etter amming, da det kan trigge gulping. Kanskje endre ammestilling, tilbakelent amming skal være bra mtp luft og gulp! Men meld deg inn i ammehjelpsgruppa på Facebook. Ta eventuelt kontakt med ammehjelper via ammehjelpen.no. Da kan du få masse god hjelp av ammehjelpere som har mye kunnskap på området og forresten gratulerer med baby, og lykke til videre, enten det blir fullamming, delamming eller MME! ❤️ Anonymkode: 2074a...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #19 Skrevet 2. februar 2024 IkkeStudentLenger skrev (5 timer siden): Vi fikk beskjed om å amme hver 2. time, det var kjempeslitsomt! Følte allerede vi ammet 24/7, også måtte det enda mer til. Vi prøvde også å gi flaske med mme i tillegg på anbefaling fra helsesykepleier, men mini nektet. Hun var blid og våken og hadde gode våte bleier, så sånn sett var jeg ikke fryktelig bekymret, men hun gikk ned et hakk på vektkurve, men begynte etterhvert å følge den nye kurven. Vi jobbet med å få til flaske frem til hun var 4 måneder før det løsnet. Vekten hjalp seg da vi startet med smaksprøver på fast føde ved 4 måneder. Jeg og faren er små, og var små som barn, så ikke så rart at hun også var liten. Nå er hun en frisk 3 åring, men fortsatt liten Å amme hver andre time er jo normalt og ikke mye. Anonymkode: 18f26...148 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #20 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar. Syns det var litt rart at hun foreslo det med en gang, hun spurte ikke noe om hvordan baby hadde det, hvordan det er med tiss/bæsj eller noe. Selve ammingen går veldig fint og hun har godt sugegrep. Jeg snakka med helsesøster nå og hun sier at hun tror det er gulpingen, ikke at jeg ikke har nok melk. Da tenker jeg at hun vil vel gulpe opp mme også? Hun sa også at jeg kunne pumpe etter måltid og gi resterende. Prøvde å pumpe og det kom ut 100 ml så jeg bør vel ha nok. Men det med fettmengde vet jeg selvsagt ikke. Jeg skal prøve å øke ammingen på natt, ammer hver tredje time nå men skal øke til hver 2 og se om det går seg til. Jeg tror ikke jeg har overproduksjon for hun har ikke grønn bæsj. Skal også prøve å ta flere rapepauser for å se om det kan hjelpe på gulpinga.. Anonymkode: 449da...12e Å kunne pumpe 100 ml er mye.. Anonymkode: 18f26...148 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå