Gjest Linny111 Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Jeg har en labrador på tre år. Hun er veldig lett å trene og lærer fort når jeg fokuserer på å trene henne, hun går pent ved siden av meg på tur, kommer på innkalling, kan flere små triks, kan "på plass" hvor som helst, kan vente på å ta godbiter til jeg sier fra… Men det ene som jeg virkelig sliter med, er at hun blir utrolig utålmodig når vi bare skal sitte og vente et sted. Som hos dyrlegen eller på tog/buss. Kan bare glemme å ta henne med på bar/kafé/frisør (bor i Storbritannia, så er vanlig å ha med hunden på sånt). Hun piper, brummer, bjeffer. Jeg kan holde henne litt distrahert ved å legge en godbit ned og si "leave it", men det funker ikke i mange minutter. Jeg prøver som oftest å ignorere bjeffingen og gi henne oppmerksomhet når hun er rolig, men det gjør ingen forskjell. Det gjør ingen forskjell hvor vidt hun er sliten og har gått mye tur/søk rett før ventesituasjonen. Jeg har vært hos hundetrener, den samme som lærte meg mye av det andre hun kan, men tipsene handlet da mer om plasstrening, men det er hun jo flink til, det er masingen som er problemet. Hvordan begynner jeg egentlig å jobbe med dette? Vil legge til at hun ikke har noe separasjonsangst og slapper helt av når hun er alene hjemme. Jeg er redd jeg har havnet i en litt ond sirkel der hun får for mange godbiter når vi venter, og derfor maser på mer, men at jeg ikke vet hvordan jeg skal jobbe med dette uten.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Dette er den kjedeligste treningen, men også en av de mest nyttige. Treningen går rett og slett på å gjøre absolutt ingenting. Når været er mildt nok til at dere kan sitte ute uten og fryse, så bytter du ut én av dagens gåturer med ro-trening. Begynn med å gå til en park hvor det ikke er fullt så mye distraksjoner og sett deg ned. Ha med et pledd, kanskje noe snacks til deg selv etc. Også sitter du der bare. Kanskje må du sitte der i en halvtime, kanskje i en time. Jeg ble sittende i to timer før mine hunder endelig falt til ro når jeg begynte. Når hunden er rolig, kan du vandre hjem igjen. Fortsett å gå til samme plass. Hunden vil bli flinkere og flinkere til å falle til ro. Når dere har kommet så langt at den faller til ro med en gang/innen noen minutter, kan du begynne å ta den med til en annen park/plass for ro-trening. Det er kjedelig trening. Dette er jo ikke lydighetstrening, men en prosess hvor man må snu forventningene til hunden. Ofte lærer jo hunden fra valpestadiet at når eier slenger seg i sofa, går inn i dusjen etc, så skjer det ikke noe spennende og da er det bare å slappe av. Men ute går man tur, leker, det er ting å se på, gjøre, sniffe etc. Der har hunden helt andre forventninger og kan bli frustrert og utålmodig når ting stopper opp. Man må rett og slett bare sitte og gjøre ingenting ofte og over en periode, så hunden finner ut at når dere er ute og du setter deg ned på gress, benk, stol eller hva det skulle være, så er det tid for å slappe av. Anonymkode: edfa2...6b2 2 2
Gjest Linny111 Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er den kjedeligste treningen, men også en av de mest nyttige. Treningen går rett og slett på å gjøre absolutt ingenting. Når været er mildt nok til at dere kan sitte ute uten og fryse, så bytter du ut én av dagens gåturer med ro-trening. Begynn med å gå til en park hvor det ikke er fullt så mye distraksjoner og sett deg ned. Ha med et pledd, kanskje noe snacks til deg selv etc. Også sitter du der bare. Kanskje må du sitte der i en halvtime, kanskje i en time. Jeg ble sittende i to timer før mine hunder endelig falt til ro når jeg begynte. Når hunden er rolig, kan du vandre hjem igjen. Fortsett å gå til samme plass. Hunden vil bli flinkere og flinkere til å falle til ro. Når dere har kommet så langt at den faller til ro med en gang/innen noen minutter, kan du begynne å ta den med til en annen park/plass for ro-trening. Det er kjedelig trening. Dette er jo ikke lydighetstrening, men en prosess hvor man må snu forventningene til hunden. Ofte lærer jo hunden fra valpestadiet at når eier slenger seg i sofa, går inn i dusjen etc, så skjer det ikke noe spennende og da er det bare å slappe av. Men ute går man tur, leker, det er ting å se på, gjøre, sniffe etc. Der har hunden helt andre forventninger og kan bli frustrert og utålmodig når ting stopper opp. Man må rett og slett bare sitte og gjøre ingenting ofte og over en periode, så hunden finner ut at når dere er ute og du setter deg ned på gress, benk, stol eller hva det skulle være, så er det tid for å slappe av. Anonymkode: edfa2...6b2 Tusen hjertelig takk! Det er en diger park ganske nær her jeg bor med flere rolige plasser, så det skal jeg virkelig prøve på når det ikke lenger er storm ute. Bør jeg ha henne i kort eller langt bånd når vi sitter der? Bør jeg bare ignorere henne helt, ingen godbiter, ingenting? Ikke klappe henne?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 Du trenger ikke å ignorere henne nei 🙂 Bare prøv å unngå å sette henne i aktivitet/gi henne en jobb, for da vil hun få forventninger om å bli satt i arbeid når dere går til parken/du setter deg ned. Poenget er jo at hun skal lære å ikke gjøre noe, på samme måte som hun lærte at hun ikke skal gjøre noe når du ser på tv, lager middag, dusjer eller gjør andre ting i hjemmet. Jeg regner med at hun ikke trenger tyggebein eller en oppgave for å holde henne opptatt mens du sysler med ting hjemme. Du må lære henne dette på nytt; men ute. Om godbiter girer henne opp, så trenger du ikke det. Om du vil bruke kort eller langt bånd er helt opp til deg. Jeg brukte langline til mine; og ble surret opp i det fordi da løp de rundt som gærne kaniner 😅 Jeg fant ut at jeg måtte holde de nært først, men ga de lengre line når de roet ned som belønning- og trakk de inn om de ble gærne igjen. Det ble mye sitting i parker i fjor sommer, men nå sitter eller legger de seg ned når jeg gjør det, fordi de har lært at "nå skjer det ingenting". Men det tok tid 😅 Får jeg valp etter disse, skal det være en sommervalp så jeg kan trene på ro ute fra start 😅 Anonymkode: edfa2...6b2 1
Gjest Linny111 Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 52 minutter siden, AnonymBruker said: Du trenger ikke å ignorere henne nei 🙂 Bare prøv å unngå å sette henne i aktivitet/gi henne en jobb, for da vil hun få forventninger om å bli satt i arbeid når dere går til parken/du setter deg ned. Poenget er jo at hun skal lære å ikke gjøre noe, på samme måte som hun lærte at hun ikke skal gjøre noe når du ser på tv, lager middag, dusjer eller gjør andre ting i hjemmet. Jeg regner med at hun ikke trenger tyggebein eller en oppgave for å holde henne opptatt mens du sysler med ting hjemme. Du må lære henne dette på nytt; men ute. Om godbiter girer henne opp, så trenger du ikke det. Om du vil bruke kort eller langt bånd er helt opp til deg. Jeg brukte langline til mine; og ble surret opp i det fordi da løp de rundt som gærne kaniner 😅 Jeg fant ut at jeg måtte holde de nært først, men ga de lengre line når de roet ned som belønning- og trakk de inn om de ble gærne igjen. Det ble mye sitting i parker i fjor sommer, men nå sitter eller legger de seg ned når jeg gjør det, fordi de har lært at "nå skjer det ingenting". Men det tok tid 😅 Får jeg valp etter disse, skal det være en sommervalp så jeg kan trene på ro ute fra start 😅 Anonymkode: edfa2...6b2 Tusen tusen takk! Dette skal jeg prøve på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå