AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Hei jeg og min samboer er forlova og tenkte og gifte oss men her er greia. Vi begge er på uføretrygd og fant ut at vi begge får mindre uføre vis vi er gift så nå frista det lite og gifte oss på en måte? Vi vurderer heller samme etternavn. Er det innafor? Noen tips og dele? Blir det rart? Anonymkode: 221a8...5d1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #2 Skrevet 2. februar 2024 Hvordan ordner dere arv ol om dere ikke gifter dere? Skal dere skrive testamente? Anonymkode: a3828...757 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 Men dere får vel mindre trygd også som samboere? Dette må dere undersøke, slik at dere slipper tilbakebetalingskrav. Anonymkode: 05926...3f3 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #4 Skrevet 2. februar 2024 Når det er så smått i utgangspunktet så hadde jeg bare forblitt ugift, og kalt forlovelsen et bryllup. Anonymkode: 351a4...082
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #5 Skrevet 2. februar 2024 Samme etternavn er en antikvarisk ordning. Man har fått et navn og det bør beholdes livet ut. Partnere kan komme og gå, du er den samme. Anonymkode: d714c...12d 3
Wedding Skrevet 2. februar 2024 #6 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei jeg og min samboer er forlova og tenkte og gifte oss men her er greia. Vi begge er på uføretrygd og fant ut at vi begge får mindre uføre vis vi er gift så nå frista det lite og gifte oss på en måte? Vi vurderer heller samme etternavn. Er det innafor? Noen tips og dele? Blir det rart? Anonymkode: 221a8...5d1 Samboere får redusert uføretrygd. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/nar-trer-reduksjon-av-uforetrygd-i-kraft-nar-man-blir-samboer/ 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #7 Skrevet 2. februar 2024 Nei, jeg synes ikke man kan ta etternavnet til samboer uten å være gift. Anonymkode: ecf50...1ab 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #8 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Noen tips og dele? Tips om hva? Å skifte etternavn? Du kan skifte til nesten hva du vil når du vil Anonymkode: 40a9b...dc2 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #9 Skrevet 2. februar 2024 Dere fikk vel endret trygd når dere meldte om at dere var blitt samboere. Den endrer seg ikke mer ved giftemål. Ellers så ser jeg uansett ikke noe poeng med å bytte etternavn. Vi skal legge til den andre sitt etternavn, men vi skal begge beholde vårt eget. Anonymkode: 175bb...7a0
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, jeg synes ikke man kan ta etternavnet til samboer uten å være gift. Anonymkode: ecf50...1ab 😂 Anonymkode: b647d...155
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 Jeg la til samboeren sitt for at jeg skal ha samme etternavn som datteren vår. Gjør akkurat som dere vil. Anonymkode: b647d...155
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 Trygda blir nok den samme om dere er samboere eller gifte, så bare gift dere hvis det er det dere ønsker. Skjønner godt at det vil være fint å skape en "enhet" i familien med samme etternavn, og en trenger ikke å være gifte for det, men hvis det er trangt med penger, så koster det en del å få endret etternavn da. Alt av legitimasjoner, pass og førerkort må fornyes, og det kan fort bli litt penger. Anonymkode: c890e...224
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #13 Skrevet 2. februar 2024 Dere kan fint bytte navn uten å gifte dere, men endres ikke trygda hvis dere er samboere også? Anonymkode: 6d14d...f2c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #14 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Samme etternavn er en antikvarisk ordning. Man har fått et navn og det bør beholdes livet ut. Partnere kan komme og gå, du er den samme. Anonymkode: d714c...12d Jeg syns det er antikvarisk å tenke at navn = personlighet 😉 Anonymkode: 6d14d...f2c 2
Fireflies Skrevet 2. februar 2024 #15 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Samme etternavn er en antikvarisk ordning. Man har fått et navn og det bør beholdes livet ut. Partnere kan komme og gå, du er den samme. Anonymkode: d714c...12d Det må være opp til hver enkelt. Må man beholde etternavnet man har fått av en voldelig familie også?
Fireflies Skrevet 2. februar 2024 #16 Skrevet 2. februar 2024 (endret) Så lenge navnet ikke er vernet så kan dere ta det. Er det vernet så må dere være gift for å ha rett på det. Kommentar: se bort fra innlegget. Ser ut som jeg tok feil. Loven finner man her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19 Endret 2. februar 2024 av Fireflies
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 Men samboere og gifte er jo likestilte? Dere får redusert trygd av å være samboende også. Jeg ville sjekket opp snarest som mulig at dere mottar ytelsene dere har rett på, veldig kjipt å plutselig skylde NAV store summer. Anonymkode: c3ecc...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #18 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 19.05): jeg og min samboer er forlova og tenkte og gifte oss men her er greia. Vi begge er på uføretrygd og fant ut at vi begge får mindre uføre vis vi er gift Nei, det er redusert trygd for både samboere og gifte. Hvis dere ikke har meldt fra til nav at dere er samboere får dere for mye trygd, det kan bli skummelt hvis det blir oppdaget. Meld fra så fort som mulig, eller flytt fra hverandre for å beholde enslig-tillegget. Men dere kan like gjerne være gift som samboere, det er samme sats. Anonymkode: 0fb53...e7d 1 2
Grüner Skrevet 2. februar 2024 #19 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 19.05): Hei jeg og min samboer er forlova og tenkte og gifte oss men her er greia. Vi begge er på uføretrygd og fant ut at vi begge får mindre uføre vis vi er gift så nå frista det lite og gifte oss på en måte? Vi vurderer heller samme etternavn. Er det innafor? Noen tips og dele? Blir det rart? Anonymkode: 221a8...5d1 Det høres rart ut at dere får mindre trygd som gift enn som samboere. Hadde dere vært kjærester og ikke bodd sammen, hadde det vært mer logisk.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #20 Skrevet 2. februar 2024 11 minutter siden, Fireflies said: Så lenge navnet ikke er vernet så kan dere ta det. Er det vernet så må dere være gift for å ha rett på det. Det holder å være samboer med felles barn Anonymkode: f29d6...239
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå