AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Hei. Har fått en dødelig sykdom, har selvfølgelig noen leveår (tror jeg). Jeg har tenkt i mange måneder nå på hva jeg skal gjøre med sparepengene til barna. De er 4 og 6 år og har ca 160 000 på hver sin konto da jeg har spart kjempe mye. Far har spart ca 500 til hver pr mnd men i løpet av de fire årene vi har spart penger til de har han spart ca 24000 til dem hver, ca 48000 av disse er fra barnetrygd så den er jo selvsagt fra begge. Ca 87000 av pengene er det jeg som har spart. Barnefar mener han skal ha alle pengene men jeg mener de skal stå på konto til barna blir 18. han og jeg er disponent, kontoene står i navna til barna. Hva er retten her??? Han kan ikke ta alt?? Anonymkode: 47f23...f60 5
Lineaaa Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Spar i barnas navn, på konto opprettet i deres navn, fa kan han ikke ta det, slik jeg forstår. Alt over 100.000 låses. Men sjekk dette opp. Evt overfør alt til en i familien du stoler på, evt advokat, som kan forvalte det til barna blir 18. (i et fond f.eks) 10 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 Du kan ta kontakt med fylkesmann, hvis du er utrolig for at far ska røre de. Få pengene i barnas navn. Og at verge i fylke tar da seg av at de blir stående på sperret til de er 18 år. Før var grensa 75.000 så var banken lovpålagt å gi beskjed til fylkesmann om det, slik at foresatte ikke ska bruke oppsparte midler til barne Anonymkode: 312be...740 7 1 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 Trist at du har fått en sånn sykdom. Dette er kanskje ikke helt innafor men min mor og far sparte mye penger til min 18 års dag. Hundretusener i 80 åra. Det jeg virkelig skulle ønske når jeg ble litt eldre var at jeg ikke skulle kunne fått pengene før 22 eller 25 år. Det hadde vært mye bedre for da hadde jeg ikke brukt de opp med en gang; på tull. Litt sant fra meg. K58 Anonymkode: 4aaec...87f 13 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 Du kan sette de I barnas navn. Jeg ville også tatt kontakt med fylkesmannen? ( er det de som styrer dette?). Og opplys om at disse pengene ikke skal omfattes av overformynderiet. Da kan barna få disponere de før de er 18. Jeg ville også ha satt pengene i fond til barna. Da har beløpet trolig doblet seg i verdi til barna er 18/20 år. Kanskje mer også, alt etter som. Anonymkode: f53d6...156
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #7 Skrevet 1. februar 2024 Hvorfor skal han ha pengene? Er dere ikke sammen foresten? Anonymkode: 6a945...de4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #8 Skrevet 1. februar 2024 Skriv testamente... de har forøvrig også krav på morsarv Anonymkode: 550f2...559 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #9 Skrevet 1. februar 2024 Verge til barna som kan påse at pengene ikke tas av far, kan være lurt. Og så høres det jo unektelig rart ut at far vil ta pengene.. Hvorfor mener han at han har rett på ungenes sparepenger? Anonymkode: 7dcb4...cff 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #10 Skrevet 1. februar 2024 Ta kontakt med advokat og rådfør deg. Mylig du kan peke ut en formynder. Tantebanet mitt mistet more sin, og der ble bla bunad ol tatt vare på av en formynder som var valgt på forhånd. Og at hun skulle få bunaden til konfirmasjon. Hun var 6år når mora gikk bort. Det koster ikke så mye med advokat til det. Og tenker at det er greit mtp ro iht barna dine. De har også krav på en morsarv. Og det kan bli låst til de er 18 år og far ikke får tilgang. Så lurt å vite hva også han har i vente. Anonymkode: 550f2...559 2
Lineaaa Skrevet 1. februar 2024 #11 Skrevet 1. februar 2024 Kan pappaen når han blir eneforsørger ha mer bruk for pengene nå, for å forsørge barna/eie hus, sommerferie osv, enn at de skal få sparepenger senere? 3
Hedda-78 Skrevet 1. februar 2024 #12 Skrevet 1. februar 2024 Står pengene i barnas navn nå? Isåfall er de jo allerede barnas, og hvis far er disponent nå vil jo ikke det endre seg?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #13 Skrevet 1. februar 2024 Hm jeg vet ikke så jeg ville snakket med en advokat om dette. Må være mulig å ha pengene på kontoer som er låst til å bruke frem til barna er 18 år sikkert. Evt testamentert dem til barna og at dem kan få dem ut når dem er 18 år. Anonymkode: 98ac8...75d 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #14 Skrevet 1. februar 2024 Lineaaa skrev (2 timer siden): Kan pappaen når han blir eneforsørger ha mer bruk for pengene nå, for å forsørge barna/eie hus, sommerferie osv, enn at de skal få sparepenger senere? Er vel mer det at far ska egentlig ikke bruke oppsparte midler. Men vet at mest sannsynlig kommer overformynderiet inn. Hvis eks mor har forsikring på seg selv så utbetales der penger der til barna evnt ektefelle, verdi av eks hus ska deles og ofte da blir sum så høy at overformynderiet kommer inn for å sikre at foresatte ikke ska bruke pengene. Har selv barn som fikk erstatningspenger og fikk da skriftlig at overformynderiet slo inn med en gang pga summen. Anonymkode: 312be...740 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #15 Skrevet 1. februar 2024 Konto i barnas navn som er låst til visst årstall? Gikk an før ihvertfall. Hør med banken. Anonymkode: 69d11...894
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #16 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Trist at du har fått en sånn sykdom. Dette er kanskje ikke helt innafor men min mor og far sparte mye penger til min 18 års dag. Hundretusener i 80 åra. Det jeg virkelig skulle ønske når jeg ble litt eldre var at jeg ikke skulle kunne fått pengene før 22 eller 25 år. Det hadde vært mye bedre for da hadde jeg ikke brukt de opp med en gang; på tull. Litt sant fra meg. K58 Anonymkode: 4aaec...87f Samme skjedde meg, fikk de ved fylte 18 og brukte halvparten på tull. La det ligge til de blir noen år eldre og trenger pengene, i hvert fall en del av det hvis du kan ha flere kontoer. Anonymkode: adff8...8c1 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Trist at du har fått en sånn sykdom. Dette er kanskje ikke helt innafor men min mor og far sparte mye penger til min 18 års dag. Hundretusener i 80 åra. Det jeg virkelig skulle ønske når jeg ble litt eldre var at jeg ikke skulle kunne fått pengene før 22 eller 25 år. Det hadde vært mye bedre for da hadde jeg ikke brukt de opp med en gang; på tull. Litt sant fra meg. K58 Anonymkode: 4aaec...87f Samme her... fikk arv da jeg var 18. Brukte det på tull. Anonymkode: 582d1...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #18 Skrevet 2. februar 2024 Men TS hvorfor vil far plutselig ha tilbake disse pengene? Jeg mener jo at når de står på barnas konto er det barna sine og dere får ikke lov å ta ut. Men er man disponent kan man vel likevel ta ut og bare si at det er til barna.. Det er jo ikke sånn at barna kan ta ut selv. Ville hørt med banken om mulighetene for å sperre kontoen for uttak til barna feks er myndige. Anonymkode: 56cfa...c38 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #19 Skrevet 2. februar 2024 Det er barna som arver deg, ts, dersom (eller når) du dør. Etter din død er det derfor ikke snakk om «bare» de summene barna har på konto - det er også snakk om hele din øvrige formue. (Jeg toler deg dit at barnas far ikke er din parter lengre.) Summen det er snakk om, dersom barna er mindreårige på dette tidspunkt, er altså så stor at overformynderiet trår inn for å sikre pengene mot utnytting av voksne i barnas nærhet. Det enkle her er å begynne med å be om en time med din bankforbindelse der dere snakker om temaet. Så kan du etterpå vurdere om du også ønsker snakke med en jurist eller annen rådgiver. Å be om råd er alltid ok. Er det snakk om tilstrekkelig mye penger (eiendom etc) kan å lage en plan alt nå være på sin plass. Anonymkode: 6948a...b9b 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #20 Skrevet 2. februar 2024 Lineaaa skrev (19 timer siden): Spar i barnas navn, på konto opprettet i deres navn, fa kan han ikke ta det, slik jeg forstår. Alt over 100.000 låses. Men sjekk dette opp. Evt overfør alt til en i familien du stoler på, evt advokat, som kan forvalte det til barna blir 18. (i et fond f.eks) Sånn jeg forstår det er de fortsatt gift. Da er det vel far som arver mest. Går det an å lage en felles sparekonto til sammen for barna? Hvis det kommer over 2 G vil det overføres Statsforvalteren som passer på dem fram til barna blir myndig. Dersom dere ikke er gift lenger, har ikke eksmann tilgang på pengene. Anonymkode: 7ed0a...613 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå