Gå til innhold

Hvem har ansvar for strømmen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

leier en leilighet i huset til noen, i kontrakten står det at leietaker skal tegne egen strømkontrakt. - Vi ble verbalt enig om at jeg bruker en separat strømmåler og tar bare min andel (prosent) av den totale strømregningen. 

strømmåleren har blitt ødelagt, og de har ikke fikset den ennå, og har vært sånn en god stund. Har de rett på å krev penger for strømmen når den blir fikset? - I og med at min del har da ikke målet noe, og heller ikke står noe om det i kontrakten.

Anonymkode: 8e665...ec4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvfølgelig utleier sitt ansvar at en fastmontert strømmåler skal erstattes av vedkommende. 

Anonymkode: c3b71...19c

• Liker 1
Skrevet

Men du bør jo betale for en del av strømmen mens den har vært ødelagt. Ta en tilnærmet lik prosentsats av det du har betalt hittil. 

Anonymkode: c3b71...19c

• Liker 2
Skrevet

Selv om den lokale strømmåleren er ødelagt, så har strømselskapet oversikt over hvor mye du bruker. Og forbruket er du selv ansvarlig for. Men å fikse måleren er det utleier som har ansvaret for.

Om du har tegnet eget, så skal du få regningen. Gjør du ikke?? Er det noe rart her?

Anonymkode: 73081...d97

• Liker 3
Skrevet

Sånn jeg forstår OP så er det en lokal måler som er blitt ødelagt. Altså en måler som kun viser en del av forbruket til ett hus. Det er vanlig å ha dette f.eks hvis man ønsker å vite hvor mye strøm el-bilen bruker. 

Til OP så vil jeg si at du fremdeles er ansvarlig for din andel av strømregningen. Der holder at huseier kan sannsynliggjøre ditt forbruk. 

Skrevet

Hæ? Her må du forklare. Bruker du undermåler? Da kan du jo ikke tegne kontrakt på strøm? Og en skriftlig kontrakt slår en verbal. Så her må du snakke med huseier. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):
HW1 skrev (3 timer siden):
endo skrev (3 timer siden):

Muligens jeg forklarte det litt dårlig. De har to skap i huset, samt to målere. Det skapet jeg har, er bare en forgrening og går kun til det som er relevant for leiligheten min. 
Så vi ble verbalt enig om at jeg bare skal sende inn det måleren min står på månedlig og skal betale min % del av det totale forbruke.

la oss si at strømregningen kom på 1000, der min måler utgjorde 10% av den totale kWh, skal jeg da betale 100kr.

men den måleren jeg bruker ble ødelagt for noen måneder siden, jeg sa ifra, da sa de skulle fikse. Fikk noen til å se på det, de fikk ikke fikset det, ventet fortsatt litt til. Hørte ikke noe, spurte på nytt, de sa de skulle fikse. Helt til nå nylig, at de sa de har fått noen til å se på det. 

i mellom den tiden har jeg da ikke betalt for strøm, kun min normale husleie og internet som er en del av avtale. Har heller ikke hørt noe om å betale en gitt sum i måneden siden jeg meldte i fra om at den ikke fungerte. Så lurte bare på om de har rettigheter til å kreve noe nå, i og med at de ikke etterlyste noe den gangen, selv om jeg spurte, ikke hørte noe siden.

Skrevet

Såklart må du betale strømmen likevel, men ja, du burde kreve egen måler, ikke forgrening av hovedmåler.

Anonymkode: 83e31...b06

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Såklart må du betale strømmen likevel, men ja, du burde kreve egen måler, ikke forgrening av hovedmåler.

Anonymkode: 83e31...b06

Det jeg da lurer på, hvordan vet jeg hva jeg skal betale? Da min måler ikke har målt noe, kun deres måler

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Muligens jeg forklarte det litt dårlig. De har to skap i huset, samt to målere. Det skapet jeg har, er bare en forgrening og går kun til det som er relevant for leiligheten min. 
Så vi ble verbalt enig om at jeg bare skal sende inn det måleren min står på månedlig og skal betale min % del av det totale forbruke.

la oss si at strømregningen kom på 1000, der min måler utgjorde 10% av den totale kWh, skal jeg da betale 100kr.

men den måleren jeg bruker ble ødelagt for noen måneder siden, jeg sa ifra, da sa de skulle fikse. Fikk noen til å se på det, de fikk ikke fikset det, ventet fortsatt litt til. Hørte ikke noe, spurte på nytt, de sa de skulle fikse. Helt til nå nylig, at de sa de har fått noen til å se på det. 

i mellom den tiden har jeg da ikke betalt for strøm, kun min normale husleie og internet som er en del av avtale. Har heller ikke hørt noe om å betale en gitt sum i måneden siden jeg meldte i fra om at den ikke fungerte. Så lurte bare på om de har rettigheter til å kreve noe nå, i og med at de ikke etterlyste noe den gangen, selv om jeg spurte, ikke hørte noe siden.

Hvor skal du sende inn? Og ja de har rettigheter til å kreve inn. 

Anonymkode: 6e9b0...e1f

Skrevet

Ville bare ikke nevnt det, og hvis de tar det opp så ville jeg tilbudt meg å betale omtrent den prosentandelen du har betalt tidligere. De har nok rett til å kreve det inn, men siden de faktisk ikke kan dokumentere forbruket ditt så er det jo også vanskelig å kreve noe inn, så du kan sette deg på bakbeina. Om det er lurt for leieforholdet er en annen sak. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg da lurer på, hvordan vet jeg hva jeg skal betale? Da min måler ikke har målt noe, kun deres måler

Et snitt av hva du har betalt tidligere.

Anonymkode: 3a818...b13

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Et snitt av hva du har betalt tidligere.

Anonymkode: 3a818...b13

Et snitt høres fint ut. Det er jo ingen som da vet ditt faktiske bruk. Da må en estimering til, og det blir jo da av tidligere forbruk. 

Huseieren får fikse måleren om han vil ha det helt korrekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...