AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Hei. Jeg har overgangsstønad jeg egentlig får frem til slutten av sommeren. Jeg har 100% omsorg! Jeg har også hatt kjæreste lenge, men vi bor ikke sammen. Jeg er gravid, det var ikke planlagt og passet ikke så veldig bra - men vi tenker å beholde. Jeg klarer ikke abort og vi er i starten av 30-årene. Vi skal flytte sammen om noen måneder, litt før vi tenkte men nå tidligere pga graviditeten! Åpenbart får jeg ikke overgangsstønad når vi flytter sammen og det er jo veldig greit. Men kan jeg miste overgangsstønaden min for barnet mitt fra tidligere forhold før jeg flytter med kjæresten? Bare på bakgrunn av at jeg er gravid, selvom jeg fortsatt bor og forsørger barnet helt alene enda? Det er isåfall krise fordi det er det som hjelper meg å betale leien akkurat nå. Klarer meg greit økonomisk når vi flytter sammen, men før det kommer jeg til å komme i veldig problemer fordi jeg står i alt alene økonomisk nå frem til jeg sier opp stedet jeg og barnet mitt bor alene.. noen som vet? Jeg er jo enslig forsørger selvom jeg er gravid med ny kjæreste, bor jo alene.. Må ta abort om det tar fra meg overgangsstønaden, for da kan jeg ikke betale for livsoppholdet til meg og barnet mitt til jeg og kjæresten flytter sammen.. veldig trist om jeg må gjøre det på bakgrunn av det! (Jeg er student, og har bare en liten stilling i jobb som blir 100% når studiene er ferdig) Anonymkode: 159b5...6be
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Man får bare overgangsstønad 1 gang dersom man har brukt opp stønadstiden. Står veldig tydelig på NAV sine sider. Anonymkode: 7c412...d0f
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man får bare overgangsstønad 1 gang dersom man har brukt opp stønadstiden. Står veldig tydelig på NAV sine sider. Anonymkode: 7c412...d0f Er ikke det jeg spør om. Jeg skal ikke ha overgangsstønad flere ganger! Anonymkode: 159b5...6be 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 Fra lovverket: https://lovdata.no/nav/rundskriv/r15-00#ref/lov/1997-02-28-19/§15-5 Retten til stønad faller bort dersom forsørgeren lever i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning. Det innebærer at det ikke lenger er mulig å beholde retten til stønad i 12 måneder ved samboerskap uten felles barn. Det betyr altså at når du får barn med en du bor med, faller din overgangsstødnad bort. Om du ikke hadde fått barn, kunne du ha beholdt OS i 12 mnd etter inngått samboerskap. Anonymkode: 98db4...fc9 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 se også https://www.nav.no/overgangsstonad-enslig#melde Anonymkode: 98db4...fc9
Surriball Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 Overgangsstønaden faller ikke bort før dere er registrert på samme adresse eller det nye barnet er født
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #7 Skrevet 1. februar 2024 Men barn presser du ut🙄 Jeg er så lei uansvarlige foreldre som deg. Anonymkode: 3f5e0...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #8 Skrevet 1. februar 2024 Overgangsstønaden forsvinner ikke fordi du er gravid, den stopper når du og kjæresten flytter sammen. Overgangsstønaden gjelder jo for barnet du har fra før, ikke for det barnet du har i magen. Du kan jo sende en melding til NAV for sikkerhets skyld så du vet at ikke du gjør noe feil. Anonymkode: a2a85...eac 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #9 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men barn presser du ut🙄 Jeg er så lei uansvarlige foreldre som deg. Anonymkode: 3f5e0...0f4 Ja, jeg ble gravid på spiral.. burde ikke vært mulig. Jeg har vært med kjæresten i 2 år, vi har ventet med å flytte sammen fordi jeg ville ta det ekstremt rolig med tanke på barnet jeg har fra før selvom de to elsker hverandre. Nettopp vært gjennom et mareritt fordi de har måttet sjekke graviditet utenfor livmor i flere uker mtp at dette skjedde med spiral. Vi skulle ta ut spiral og begynne prøving så fort vi flyttet sammen og jeg var ferdig med utdanning og får 100% stilling på jobben som er sikret (ferdig i mai, har utdanningen via jobb) Men ja, livet skjer noen ganger. Fy skamme meg som kunne bli gravid med kjæresten før vi rakk å flytte sammen. Siden spiral ikke fungerer tydeligvis skal jeg sterilisere meg etter det her, jeg har aldri vært en som skal presse ut mange unger. Ta dømmingen din et annet sted. Jeg er i en ekstremt sårbar situasjon jeg ikke forutså eller trodde jeg noengang kom til å måtte tenke på. Anonymkode: 159b5...6be 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå