AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Del Skrevet 1. februar 2024 Hei! jeg har forsøkt å tråle internett etter informasjon, men finner ikke det jeg leter etter eller andres erfaringer. (Finner bare informasjon om kjønnsherpes) Jeg er høygravid og kan føde når som helst, og har vært så uheldig å få utbrudd av forskjølelsessår på leppa. Dette er ikke ny infeksjon, det er samme sted som «alltid» som jeg får hvis jeg er sliten/forkjøla etc. og jeg tror slutten av svangerskapet og lite søvn har trigget utbruddet. Av det jeg har forstått så er herpes veldig farlig for nyfødte og små barn, såpass at de med genital-herpes kanskje må ta keisersnitt for å unngå å smitte babyen. Men hvor farlig er munnherpes? Hvor lett smitter det? Hvilke forhåndsregler må jeg ta? skal selvfølgelig ikke kysse på babyen med et aktivt munnsår, men det «kan» jo smitte likevel, da vi må tett på hverandre for amming og plutselig så har jeg berørt meg i ansiktet og deretter babyen osv.. Fort gjort tenker jeg, uansett hvor forsiktig man er Er det noen som har vært borti lignende problemstilling og har noen råd? utbrudd varer jo gjerne et par uker (selv om jeg smører flere ganger daglig) så med stor sannsynlighet har jeg rester av såret også når bebis blir født. Terminen min var i går 🤷🏼♀️ Huff… overtenker veldig her nå merker jeg! Anonymkode: 4db3e...654 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Del Skrevet 1. februar 2024 Jeg tenker at du bør snakke med lege/jordmor om dette slik at du får korrekt informasjon. Anonymkode: e7b7c...5d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Del Skrevet 1. februar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at du bør snakke med lege/jordmor om dette slik at du får korrekt informasjon. Anonymkode: e7b7c...5d6 Ja jeg skal absolutt gjøre det, men tenkte det kunne være greit å bare høre andres erfaringer også! Anonymkode: 4db3e...654 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Del Skrevet 1. februar 2024 Bruker du sånn munnsårplaster som dekker godt til? Kan vel kanskje forebygge litt Anonymkode: c5b3b...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Del Skrevet 1. februar 2024 Jeg fikk utbrudd da min var 3 mnd så jeg leste en del da om dette. For meg så ble ikke baby smittet. Jeg ammet, og det skulle visst beskytte baby godt. Jeg tror kanskje om man får utbrudd (som ikke er førstegangs) når gravid så får fosteret antistoffene på samme måte som med amming? Når det er så nære termin? Jeg brukte munnsårplaster for å unngå å ta på såret. Generelt synes jeg det blir mindre utbrudd og går fortere over med munnsårplaster så anbefaler det! Men snakk såklart med lege og jordmor for korrekt info ang smitterisiko. (Munnherpes er også farlig for nyfødte) Anonymkode: ad97b...604 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå