Gå til innhold

Hilser du på den etterlatte i begravelsen, selv om du ikke kjenner vedkommende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (28 minutter siden):

Ja har ikke det noe med åssen man oppfører seg til en hver passende anledning ? 

Mener du kutyme/ skikk i denne sammenheng? Ikke etikk 

Anonymkode: afb4e...f97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mener du kutyme/ skikk i denne sammenheng? Ikke etikk 

Det kan nok kanskje være det skikk og bruk i alle fall :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (43 minutter siden):

Det kan nok kanskje være det skikk og bruk i alle fall :D 

Du tenkte nok på etikette, og tror de fleste av oss skjønte det, men noe liker å påpeke feil.

Anonymkode: e5e23...50f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min veninne satt sammen med avdødes barn/sine bonusbarn i kirken og i minnestunden etterpå.

Det var jo ikke hun som skulle løpe rundt og presentere seg for folk hun ikke visste hvordan så ut.

Hun var jo i sjokk og hadde nok med seg selv. Hun har jo mistet mannen sin .

Ts

Anonymkode: 042f5...b49

Man er sjelden / aldri i sjokk i en begravelse.

og man går sjelden i bisettelser ol.l til 25 år gamle exer eller gamle lektorer.

Jeg tror du bare prøver å lave litt drama her

Anonymkode: ff2e1...ba2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du tenkte nok på etikette, og tror de fleste av oss skjønte det, men noe liker å påpeke feil.

Anonymkode: e5e23...50f

Ja det er nok riktig det dårlig med ord osv 😉 ja noen gjør det ser det ut som ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Saken er vel at de ikke liker henne og er sur på henne fordi barnas mor og avdøde ikke lenger er et par. Moren var veldig vanskelig de første årene etter at min veninne kom inn i bildet.

Hun krevde at min veninne ikke fikk lov å være alene med barna uten at faren skulle være tilstede, og masse annet tull.

Min veninne fant seg i alt dette men hadde heller ikke behov for å snakke med barnas mor.

Ts

Ja, men da var de der nok kun for å støtte barna hans. Og det skulle jo bare mangle, de er tross alt hans aller nærmeste.

Så kan man mene hva man vil om at relasjonen til hans nye samboer (din venninne) er så ekstremt dårlig. Du aner jo ikke hva de har hørt om din venninne, siden du aldri har snakket med dem. Her virker det uansett til å være mange vanskelige følelser, og så lenge de oppførte seg i begravelsen, så ville jeg ikke tenkt mer på det.

Anonymkode: dc093...d94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er da ikke sært å kreve at barnefar er med barna i samværet sitt.

Anonymkode: 0ede1...242

Å være alene med barna en time mens faren løper på butikken, eller levere barna på fotballtrening når faren ligger til sengs med influensa må jo være lov, men det tillot hun ikke og lagde drama.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man er sjelden / aldri i sjokk i en begravelse.

og man går sjelden i bisettelser ol.l til 25 år gamle exer eller gamle lektorer.

Jeg tror du bare prøver å lave litt drama her

Anonymkode: ff2e1...ba2

Ikke exer fra 25 armen tilbake, men barndomsvenner.

Når folk går bort er det mange som føler for et siste farvel, selv om de ikke har hatt noe særlig kontakt med avdøde på mange år.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg i bakgrunnen. Jeg tenker litt ut fra hvordan jeg selv ville ønsket det som pårørende, for meg er det voldsomt belastende å måtte hilse på en masse mennesker i en slik situasjon. Har derfor holdt begravelser så enkle som mulig der jeg kunne. 

Anonymkode: 018fc...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hilser ikke (dvs presenterer meg ikke), men hadde kanskje gjort det om det var veldig få folk der. Imidlertid kondolerer jeg og uttrykker medfølelse med vedkommende som har mistet noen. 

Anonymkode: 5d648...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hilser ikke (dvs presenterer meg ikke), men hadde kanskje gjort det om det var veldig få folk der. Imidlertid kondolerer jeg og uttrykker medfølelse med vedkommende som har mistet noen. 

Å hilse på/kondolere er det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å hilse på/kondolere er det samme

Jeg presiserte det på den måten fordi andre i tråden skrev at de introduserte selv. Det hadde jeg altås ikke gjort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (13 timer siden):

Ja har ikke det noe med åssen man oppfører seg til en hver passende anledning ? 

Etikette tror jeg du tenkte på

Anonymkode: 6e89f...5ce

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det noen ganger kan holde at man bare er i begravelsen og det kan bli vel mye om alle skal frem for å kondolere.  Jeg var i begravelse senest i går og det var rett og slett ikke plass til at de etterlatte fikk «stå» på rekke og motta kondolansehilsener/klemmer osv.  Tror ikke alltid etterlatte heller husker hvem de har hilst på. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etikette tror jeg du tenkte på

Ja kan nok stemme det eller manerer 😉 aner ikke hva som passer best roter med ord eneste skolen jeg har er 2 år på videregående ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min mann hadde dødd hadde jeg vært helt ok med at hans ex sine nye kjæreste og hans voksne barn med partnere ikke kom bort til meg. Hadde nok heller tenkt "Hva i huleste gjør de her egentlig?"

Jeg hater ordet kondolerer, og vil heller ha 10 ekte hilsener framfor 100 plikt-hilsener fordi det skal være etikette. Det må være vanvittig slitsom hvis hver eneste som er i kirka skal komme bort og si kondolerer, kan ikke huske at alle gjorde det da mamma og pappa døde iallfall.

Anonymkode: 78442...af3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det synes jeg kommer litt an på. Noen går jo i begravelse fordi de kjenner en pårørende, og da vil det vil virke rart å presse seg på den aller nærmeste etterlatte og si at jeg er venninnen/kollegaen til "en annen pårørende".

Så kommer det jo også an på tilstanden til den etterlatte. I mange tilfeller vil det være påtrengende å insistere på å presentere seg. Man må jo lese situasjonen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (3 timer siden):

Det synes jeg kommer litt an på. Noen går jo i begravelse fordi de kjenner en pårørende, og da vil det vil virke rart å presse seg på den aller nærmeste etterlatte og si at jeg er venninnen/kollegaen til "en annen pårørende".

Så kommer det jo også an på tilstanden til den etterlatte. I mange tilfeller vil det være påtrengende å insistere på å presentere seg. Man må jo lese situasjonen litt.

Jeg synes iallfall at besteforeldrene til min veninnes bonusbarn kunne gått bort og snakket til henne.

Hun har tross alt tatt vare på og bodd med deres barnebarn, og er en støtte for barna nå når deres far er borte.

Min veninne har aldri møtt besteforeldrene til sine bonusbarn, ei heller bonusbarnas halvsøsken som er voksne, og de gjorde seg heller ikke til kjenne.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes iallfall at besteforeldrene til min veninnes bonusbarn kunne gått bort og snakket til henne.

Hun har tross alt tatt vare på og bodd med deres barnebarn, og er en støtte for barna nå når deres far er borte.

Min veninne har aldri møtt besteforeldrene til sine bonusbarn, ei heller bonusbarnas halvsøsken som er voksne, og de gjorde seg heller ikke til kjenne.

Ts

Dette er DINE tanker altså. Hva tenker din venninne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gå i bisettelsen til en bekjent uten å kondolere/hilse hvis jeg ikke kjenner de pårørende.  Jeg tenker de har annet å tenke på enn å hilse på nye mennesker. 

Anonymkode: f60b5...998

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...