Gå til innhold

Hilser du på den etterlatte i begravelsen, selv om du ikke kjenner vedkommende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hilser du på og presenterer deg /kondolerer til den nærmeste etterlatte når du går i en begravelse, selv om du aldri har møtt den etterlatte tidligere?

Den avdøde er da feks en kollega du ikke kjente så godt men du føler du måtte gå i begravelsen, barndomsvenn du ikke har sett på 25 år, din ex svigersønn, din gamle skolelærer fra vgs. o.l

Anonymkode: 042f5...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hilser du på og presenterer deg /kondolerer til den nærmeste etterlatte når du går i en begravelse, selv om du aldri har møtt den etterlatte tidligere?

Den avdøde er da feks en kollega du ikke kjente så godt men du føler du måtte gå i begravelsen, barndomsvenn du ikke har sett på 25 år, din ex svigersønn, din gamle skolelærer fra vgs. o.l

Jeg tenker også at alle som var i kirken ble bedt på minnestund etterpå.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel vanlig å presentere seg om en ikke kjenner vedkommende uavhengig omstendighetene.

Anonymkode: 2448d...d4b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig å introdusere seg. Var i en begravelse til en britisk marinekar (strengt tatt minneseremoni siden de aldri fant liket) der en dame kom opp til avdødes mor og introduserte seg som den siste som hadde hatt seg med han på et tokt rundt Falklandsøyene. 

Anonymkode: f87a6...063

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er at jeg var i begravelsen til min veninnes mann, og opplevde noe veldig sært og uhøflig.

Den avdøde hadde barn med sin ex og exdamen var selvfølgelig der med deres felles barn og sin nye mann+hans voksne barn m/partnere.

Exdamen hadde også med seg sine foreldre og tanter/onkler.

Samboer til avdøde/min veninne leste dikt til sin avdøde mann i kirken, og presten presenterte henne så alle i kirken fikk med seg hvem hun var.

Alle som kom til kirken ble invitert til minnestund i bedehuset ved siden av, og mens vi var der kom alle bort til min veninne og kondolerte og presenterer seg.

Dvs alle unntatt familien til avdødes exdame og familien til exdamens samboer.

Jeg satt ved siden av min veninne hele tiden og hørte hvem som kom bort og presenterte seg.

Forholdet mellom avdøde og exdamen var litt humpete som det ofte er når den ene parten blir forlatt, men når det har gått mange år og den nye damen/min veninne kom inn i bildet 4 år etter bruddet, er det på tide å komme seg videre, iallefall når den forlatte part har ny partner.

Jeg forstår ikke at ikke barnas familie viste såpass respekt til avdødes samboer.

Min veninne har kun hatt sporadisk kontakt med moren til barna og de har ikke noe styr på gang.

Familien til exdamen+familien til hennes nye mann var minst 20 stykker, og ikke én kom bort til avdødes samboer!

Jeg er sjokkert 😲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vanlig å introdusere seg. Var i en begravelse til en britisk marinekar (strengt tatt minneseremoni siden de aldri fant liket) der en dame kom opp til avdødes mor og introduserte seg som den siste som hadde hatt seg med han på et tokt rundt Falklandsøyene. 

Anonymkode: f87a6...063

😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Grunnen til at jeg spør er at jeg var i begravelsen til min veninnes mann, og opplevde noe veldig sært og uhøflig.

Den avdøde hadde barn med sin ex og exdamen var selvfølgelig der med deres felles barn og sin nye mann+hans voksne barn m/partnere.

Samboer til avdøde/min veninne leste dikt til sin avdøde mann i kirken, og presten presenterte henne så alle i kirken fikk med seg hvem hun var.

Alle som kom til kirken ble invitert til minnestund i bedehuset ved siden av, og mens vi var der kom alle bort til min veninne og kondolerte og presenterer seg.

Jeg satt ved siden av min veninne hele tiden og hørte hvem som kom bort og presenterte seg.

Forholdet mellom avdøde og exdamen var litt humpete som det ofte er når den ene parten blir forlatt, men når det har gått mange år og den nye damen/min veninne kom inn i bildet 4 år etter bruddet, er det på tide å komme seg videre, iallefall når den forlatte part har ny partner.

Jeg forstår ikke at ikke barnas familie viste såpass respekt til avdødes samboer.

Min veninne har kun hatt sporadisk kontakt med moren til barna og de har ikke noe styr på gang.

Familien til exdamen+familien til hennes nye mann var minst 20 stykker, og ikke én kom bort til avdødes samboer!

Jeg er sjokkert 😲

Det gjør saken litt anderledes da. Kanskje de ville la henne ha sorgen selv. Og ikke presse seg på. Syns egentlig ikke det så rart 

Anonymkode: 40ae7...019

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør saken litt anderledes da. Kanskje de ville la henne ha sorgen selv. Og ikke presse seg på. Syns egentlig ikke det så rart 

Anonymkode: 40ae7...019

Jo det er rart at de ikke presenterte seg når den etterlatte er bonusmor til barna som mistet sin far, altså barnebarna til exdamens foreldre, nevøene til exdamen søsken som var tilstede i begravelsen osv.

Avdødes samboer har aldri møtt barnas besteforeldre eller barnas tanter/onkler på morens side, så hun visste ikke hvem de var.

Det er da merkelig at alle andre som var der presenterte seg/kondolerte, men ikke de 20 personene fra exdamens side av familien?

Ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er sjokkert 😲

Ja, det var spesielt, men de var vel møtt opp for å støtte avdødes barn og ikke henne.

Kanskje de følte ar det var påtrengende og ikke passet å hilse når de ikke hadde møtt henne tidligere, og at det ville bli for voldsomt om over 20 stykker skulle kondolere og presente seg.

Anonymkode: e5e23...50f

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det var spesielt, men de var vel møtt opp for å støtte avdødes barn og ikke henne.

Kanskje de følte ar det var påtrengende og ikke passet å hilse når de ikke hadde møtt henne tidligere, og at det ville bli for voldsomt om over 20 stykker skulle kondolere og presente seg.

Anonymkode: e5e23...50f

Saken er vel at de ikke liker henne og er sur på henne fordi barnas mor og avdøde ikke lenger er et par. Moren var veldig vanskelig de første årene etter at min veninne kom inn i bildet.

Hun krevde at min veninne ikke fikk lov å være alene med barna uten at faren skulle være tilstede, og masse annet tull.

Min veninne fant seg i alt dette men hadde heller ikke behov for å snakke med barnas mor.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Saken er vel at de ikke liker henne og er sur på henne fordi barnas mor og avdøde ikke lenger er et par. Moren var veldig vanskelig de første årene etter at min veninne kom inn i bildet.

Hun krevde at min veninne ikke fikk lov å være alene med barna uten at faren skulle være tilstede, og masse annet tull.

Min veninne fant seg i alt dette men hadde heller ikke behov for å snakke med barnas mor.

Ts

Du lar deg lett sjokkere 

Hvor mye gikk din venninne bort til avdødes barn og støttet de? Det virker på teksten din at din venninne satt på plassen sin og ventet til alle kom og presenterte seg og kondolerte

Anonymkode: afb4e...f97

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (3 timer siden):

Ja det er vanlig etikk det i en Begravelse 

Vet du hva ordet etikk betyr?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du lar deg lett sjokkere 

Hvor mye gikk din venninne bort til avdødes barn og støttet de? Det virker på teksten din at din venninne satt på plassen sin og ventet til alle kom og presenterte seg og kondolerte

Min veninne satt sammen med avdødes barn/sine bonusbarn i kirken og i minnestunden etterpå.

Det var jo ikke hun som skulle løpe rundt og presentere seg for folk hun ikke visste hvordan så ut.

Hun var jo i sjokk og hadde nok med seg selv. Hun har jo mistet mannen sin .

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen er at man kondolerer/hilser på de nærmeste. 

Unntak kan være ved veldig store begravelser, at ikke 150 stk. bør kondolere utenfor kirken vinterstid for eksempel.

Evnt. ved vanskelige relasjoner som her. Hvor det kan være hensyn som er grunnen. Du skriver at din venninne ikke har hatt behov for å snakke med barnas mor tidligere. Da kan det være en form for respekt ikke å legge opp til kontakt en slik dag.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymra skrev (14 minutter siden):

Hovedregelen er at man kondolerer/hilser på de nærmeste. 

Unntak kan være ved veldig store begravelser, at ikke 150 stk. bør kondolere utenfor kirken vinterstid for eksempel.

Evnt. ved vanskelige relasjoner som her. Hvor det kan være hensyn som er grunnen. Du skriver at din venninne ikke har hatt behov for å snakke med barnas mor tidligere. Da kan det være en form for respekt ikke å legge opp til kontakt en slik dag.

Min venninne og barnas mor snakket litt sammen om barna både før og etter at han døde og vekslet et par ord i begravelsen, men ingen andre fra morens side av familien så på min veninne eller snakket til henne hverken i kirken eller på bedehuset etterpå.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet du hva ordet etikk betyr?

Ja har ikke det noe med åssen man oppfører seg til en hver passende anledning ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer litt an på, hva som føles naturlig. Jeg har stått på begge sider.

I stor begravelse med veldig mange deltakere jeg ikke kjente, synes jeg hverken det var rart eller ufint at ikke alle kom bort å presenterte seg til oss nærmeste. Synes faktisk det var litt godt å slippe å hilse på masse mennesker jeg aldri hadde sett før midt oppe i sorgen - selv jeg skjønner det var bare godt ment av de som kom bort. For meg var begge deler helt greit. 

Som gjest har jeg også gjort begge deler. Litt etter hva som har virket naturlig der og da. Den gangen jeg ikke hilste, så var det utrolig mange der,  og det ble en «gjeng» av familie rundt de pårørende som ble stående å prate. Det føltes rart å trenge seg på der, når jeg aldri hadde møtt noen av dem. Hadde det vært en rekke/kø/flyt hadde det vært litt annerledes, kanskje? 

Anonymkode: 55fe8...fb9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts

Det er da ikke sært å kreve at barnefar er med barna i samværet sitt.

Anonymkode: 0ede1...242

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min eks svigermor dør kommer jeg ikke til å kondolerer min eks og hans bror. De har ikke vert på talefot med moren på mange år. Det har vert enormt mye drama så jeg vet at hennes død ikke blir noe tap de føler på. Søsteren deres derimot, hun vet jeg kommer til å ta det tungt.

Anonymkode: 44f38...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...