AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Hei, er alenemor til en gutt på 2 år. Lodden har nettopp startet i en kommunal familie bhg (0-3 år). Dette er en feriestengt bhg, påske, fellesferien osv. samtidig har de sammenklemte dager som de har stengt itillegg til røde dager. Som dager i påsken som ikke er helligdager og inneklemte dager der det er fredagen etter Kirsti himmelfartsdag, 10/05. Er dette normalt for kommunale barnehager? Jeg jobber 100% og får fri røde dager, men de inneklemte dagene må jeg jobbe, kan evt ta feriedager. Lurer bare på om dette er innenfor regelverket? Fikk forresten også en fellesMail her om dagen, der de nevnte at foreldre som henter minutter over stenge tid får ett gebyr på 150kr😂 jeg har hentet barnet mitt i god tid alle dager, selvom det på Østlandet har det vært stor problematikk med snøværet og kollektivt… hva i alle dager er dette for en regel. ??? Er dette lov? Anonymkode: 1437f...b42
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Den fredagen etter kristihimmel dagen er mest sannsynlig jobbet inn, det gjør vi, har gjort det i alle år jeg har jobbet i bhg. også helt vanlig med gebyr etter henting etter stengetid, vi har jo en arbeidstid å forholde oss til, vi får ikke overtid, så respekter vår arbeidstid ! Anonymkode: 4ba46...096
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 Det finnes ikke noe regelverk som regulerer når barnehagene sjal ha åpent, du må lese barnehagens vedtekter, men høres rart ut med en kommunal barnehage med denne ordningen, er du sikker på at den ikke er privat, men ligger under samordna opptak? Gebyr på seint henting er helt normalt, det koster faktisk penger at et barn blir hentet etter stenging, de tilsette jobber ikke gratis overtid. Anonymkode: d8c64...6c7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 Her i kommunen, på det sentrale Østlandet, er det sånn i alle barnehager. De inneklemte dagene er riktignok planleggingsdager, men det finnes ikke en eneste barnehage som er åpen i julen, påsken eller fellesferien, f.eks. Gebyret er helt på sin plass, og så kan det alltids hende at de viser skjønn en dag alle skjønner at dere virkelig ikke kan noe for det. Anonymkode: b4599...bd5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei, er alenemor til en gutt på 2 år. Lodden har nettopp startet i en kommunal familie bhg (0-3 år). Dette er en feriestengt bhg, påske, fellesferien osv. samtidig har de sammenklemte dager som de har stengt itillegg til røde dager. Som dager i påsken som ikke er helligdager og inneklemte dager der det er fredagen etter Kirsti himmelfartsdag, 10/05. Er dette normalt for kommunale barnehager? Jeg jobber 100% og får fri røde dager, men de inneklemte dagene må jeg jobbe, kan evt ta feriedager. Lurer bare på om dette er innenfor regelverket? Fikk forresten også en fellesMail her om dagen, der de nevnte at foreldre som henter minutter over stenge tid får ett gebyr på 150kr😂 jeg har hentet barnet mitt i god tid alle dager, selvom det på Østlandet har det vært stor problematikk med snøværet og kollektivt… hva i alle dager er dette for en regel. ??? Er dette lov? Anonymkode: 1437f...b42 Er helt normalt at kommunen legger planleggingsdager til inneklemte dager… Så spiller nok ingen rolle hvilken barnehage du bruker, de dagene det er planleggingsdag må du ta fri eller ordne barnevakt uansett. Hvis barnehagen stenger 16.30 så skal alle barn være hentet og ute av barnehagen 16.30, da stenger barnehagen og de som er på jobb er ferdig for dagen. Erfaringen min er at det ofte er de samme som kommer for sent å henter, å det skyldes veldig sjeldent uvær eller ulykker / stenge veier 😅 Vanlig med gebyr for henting for sent ja, de ansatte må jo ha lønn for den tiden de blir tvunget til overtid, og barnehagen må være strenge for at folk skal overholde åpningstidene… Anonymkode: dae00...a55
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei, er alenemor til en gutt på 2 år. Lodden har nettopp startet i en kommunal familie bhg (0-3 år). Dette er en feriestengt bhg, påske, fellesferien osv. samtidig har de sammenklemte dager som de har stengt itillegg til røde dager. Som dager i påsken som ikke er helligdager og inneklemte dager der det er fredagen etter Kirsti himmelfartsdag, 10/05. Er dette normalt for kommunale barnehager? Jeg jobber 100% og får fri røde dager, men de inneklemte dagene må jeg jobbe, kan evt ta feriedager. Lurer bare på om dette er innenfor regelverket? Fikk forresten også en fellesMail her om dagen, der de nevnte at foreldre som henter minutter over stenge tid får ett gebyr på 150kr😂 jeg har hentet barnet mitt i god tid alle dager, selvom det på Østlandet har det vært stor problematikk med snøværet og kollektivt… hva i alle dager er dette for en regel. ??? Er dette lov? Anonymkode: 1437f...b42 Helt normalt, helt vanlig.. Og gebyr for forsent henting er lovlig. 150,- er laveste jeg har hørt. Bhg her har 500,- men da som regel ikke fra første gang det skjer.. Men ved gjentatte ganger og muntlig varsel.. Anonymkode: 2ae5d...7ea
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #7 Skrevet 1. februar 2024 Ok måtte bare høre erfaringer. Veldig nytt for meg. Men planleggingsdagene er 2 dager utenom de inneklemte dagene, så er derfor jeg lurer på om dette er normalt. Det vil si at det er 4 planleggingsdager i året + inneklemte dager. Som til slutt blir til en del dager Anonymkode: 1437f...b42
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #8 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok måtte bare høre erfaringer. Veldig nytt for meg. Men planleggingsdagene er 2 dager utenom de inneklemte dagene, så er derfor jeg lurer på om dette er normalt. Det vil si at det er 4 planleggingsdager i året + inneklemte dager. Som til slutt blir til en del dager Anonymkode: 1437f...b42 Men den inneklemte dagen er jo en plandag, det er bare at ofte har bhg jobbet inn den kveld, derfor har vi ansatte fri. Helt normalt. Anonymkode: 4ba46...096 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #9 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ok måtte bare høre erfaringer. Veldig nytt for meg. Men planleggingsdagene er 2 dager utenom de inneklemte dagene, så er derfor jeg lurer på om dette er normalt. Det vil si at det er 4 planleggingsdager i året + inneklemte dager. Som til slutt blir til en del dager Anonymkode: 1437f...b42 Høres vanlig ut det, 5-6 planleggingsdager i året Anonymkode: dae00...a55 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Ok måtte bare høre erfaringer. Veldig nytt for meg. Men planleggingsdagene er 2 dager utenom de inneklemte dagene, så er derfor jeg lurer på om dette er normalt. Det vil si at det er 4 planleggingsdager i året + inneklemte dager. Som til slutt blir til en del dager Anonymkode: 1437f...b42 Vi har 5 plandager, tror 4-5 er ganske vanlig. Vi har også stengt jul/påske og 3 uker på sommeren. Anonymkode: ba234...c5c
Fighter83 Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei, er alenemor til en gutt på 2 år. Lodden har nettopp startet i en kommunal familie bhg (0-3 år). Dette er en feriestengt bhg, påske, fellesferien osv. samtidig har de sammenklemte dager som de har stengt itillegg til røde dager. Som dager i påsken som ikke er helligdager og inneklemte dager der det er fredagen etter Kirsti himmelfartsdag, 10/05. Er dette normalt for kommunale barnehager? Jeg jobber 100% og får fri røde dager, men de inneklemte dagene må jeg jobbe, kan evt ta feriedager. Lurer bare på om dette er innenfor regelverket? Fikk forresten også en fellesMail her om dagen, der de nevnte at foreldre som henter minutter over stenge tid får ett gebyr på 150kr😂 jeg har hentet barnet mitt i god tid alle dager, selvom det på Østlandet har det vært stor problematikk med snøværet og kollektivt… hva i alle dager er dette for en regel. ??? Er dette lov? Anonymkode: 1437f...b42 Dette er en privat familiedrevet barnehage som får kommunalt tilskudd. Når man søker om barnehageplass til barnet sitt via kommunens nettsider så får man opp både de private og de kommunale. Anbefaller deg å søke barnet til en offentlig kommunal barnehage neste gang om du ikke ønsker disse reglene som du lurer på om er lovlige. De reglene er lovlige om de står oppført i barnehagens vedtekter. Ellers så anbefaller jeg deg å lese deg opp via om du lurer på mye forskjellig 👍 https://foreldreutvalgene.no/fub/
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 Min går i vanlig kommunal barnehage i Oslo. Den er stengt røde dager (+ julaften), planleggingsdager (5 stk i året) og 3 uker om sommeren. De 3 ukene om sommeren er det en åpen barnehage for hele bydelen men tror den først og fremst er for de med samfunnskritiske jobber som ikke får fri.. Litt usikker. Inneklemte dager, arbeidsdagene i påsken, romjul, vinterferie osv er det åpent. Men de ber om påmeldning på forhånd for denne type dager slik at de kan bemanne riktig siden mange barn har fri da (feks i romjula 2023 var 10 av 60 barn i barnehagen vår) Anonymkode: 17565...162
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå