AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Hei! Er det noen som jobber i bokhandel som kan fortelle litt om arbeidsdagen din? Er det mye dødtid? Går det som regel i rydding, sette ut nye varer, prise og ellers stå i kassen og hjelpe kunder? Både negative og positive svar settes pris på, tusen takk! Anonymkode: 8ea38...613
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Som regel rydding, sette ut varer, ta mottak og hjelpe kunder. Elsker jobben min, ganske enkel og som regel trivelige folk. Det kan være dødtid spesielt utenfor sesong(jul, skolestart osv..), men da pleier man å få tiden til å gå ved å rydde der man ikke nødvendigvis hadde tid til tidligere; f eks rydde i bord/hyllene til brettspill eller puslespill. Hvis man har shinet buttikken, og det er ikke mye mer det går an å rydde; pleier å rydde på bakrommet/lager og lage mer system for de gamle bøkene som ikke står fram i butikken f eks; men sjekker med jevne mellomrommer om noen er i butikken mens jeg holder på. Utover det har jeg også benyttet tiden på å lese meg opp på nettet om ulike bøker, hva som er populært og aktuelt til ulike målgrupper slik at man har noe å anbefale. Som regel er det noe å gjøre, og synes det var overasskende kjekt med kundeservice til tross jeg er litt mer introvert. Ofte blir det trivelig når man klarer å hjelpe til med å finne rett gaver eller bøker, og evt ordne med kundebestilling. Får veldig mestringsfølelse når man får gode tilbakemeldinger og stort smil der kunden takker for god servicen. Bokhandel er defitivt noe av de kosteligste butikkene man kan jobbe på synes jeg. 😊 Anonymkode: 4fef5...ecc 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 Glemte å si negative; lavt lønn. Men lever man greit av lønna er det ikke noe problem. Anonymkode: 4fef5...ecc
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Glemte å si negative; lavt lønn. Men lever man greit av lønna er det ikke noe problem. Anonymkode: 4fef5...ecc Hva ligger vanlig timelønn på for en person uten ansiennitet? Og jobber du i en av de store kjedene? Anonymkode: 639d6...c03
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva ligger vanlig timelønn på for en person uten ansiennitet? Og jobber du i en av de store kjedene? Anonymkode: 639d6...c03 Her kan man finne ut hvor man ligger; https://www.virke.no/tariff-og-lonn/finn-tariffavtale/bok--og-papiravtalen-hk/ Jeg er på lønnstrinn 2; 172,38 kr timen. Jobber i en av de store kjedene. Anonymkode: 4fef5...ecc
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Som regel rydding, sette ut varer, ta mottak og hjelpe kunder. Elsker jobben min, ganske enkel og som regel trivelige folk. Det kan være dødtid spesielt utenfor sesong(jul, skolestart osv..), men da pleier man å få tiden til å gå ved å rydde der man ikke nødvendigvis hadde tid til tidligere; f eks rydde i bord/hyllene til brettspill eller puslespill. Hvis man har shinet buttikken, og det er ikke mye mer det går an å rydde; pleier å rydde på bakrommet/lager og lage mer system for de gamle bøkene som ikke står fram i butikken f eks; men sjekker med jevne mellomrommer om noen er i butikken mens jeg holder på. Utover det har jeg også benyttet tiden på å lese meg opp på nettet om ulike bøker, hva som er populært og aktuelt til ulike målgrupper slik at man har noe å anbefale. Som regel er det noe å gjøre, og synes det var overasskende kjekt med kundeservice til tross jeg er litt mer introvert. Ofte blir det trivelig når man klarer å hjelpe til med å finne rett gaver eller bøker, og evt ordne med kundebestilling. Får veldig mestringsfølelse når man får gode tilbakemeldinger og stort smil der kunden takker for god servicen. Bokhandel er defitivt noe av de kosteligste butikkene man kan jobbe på synes jeg. 😊 Anonymkode: 4fef5...ecc Tusen takk for svar Jeg startet å lese bøker og ble interessert i det ikke før i fjor, har lest noen bøker og målet mitt er 1 bok hver uke/2 uke. Men siden jeg begynte i fjor, så har jeg ikke lest så mange bøker enda. Og er ikke spesielt kjent med forfattere. Får man opplæring (ikke kassa osv.) men om forskjellige sjangere, forfattere ogsånn? Eller burde man lese seg litt opp på det før man evt. søker på jobb i en bokhandel? Anonymkode: 8ea38...613
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #7 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for svar Jeg startet å lese bøker og ble interessert i det ikke før i fjor, har lest noen bøker og målet mitt er 1 bok hver uke/2 uke. Men siden jeg begynte i fjor, så har jeg ikke lest så mange bøker enda. Og er ikke spesielt kjent med forfattere. Får man opplæring (ikke kassa osv.) men om forskjellige sjangere, forfattere ogsånn? Eller burde man lese seg litt opp på det før man evt. søker på jobb i en bokhandel? Anonymkode: 8ea38...613 Under opplæring var det mest kassa, søke opp bøker (som f eks når kunden spør om vi har x bok), og finne hvor det ligger i butikken (enten i hyllene i alfabetisk rekkefølge på forfatterens etternavn). Fikk litt hjelp med hvilke bøker er aktuelle, men det vil uansett ta tid og det kommer seg overasskende fort. Jeg kunne lite om bøker, og leser meg mer opp på hva bøkene handler om og omtale. Det er så mye forskjellig at man kan ikke ha lest alt. Er mer interissert i romaner og da er det noen romaner jeg anbefaler basert på egen erfaring; ellers baserer jeg meg på hva bøker handler om (kort oppsummering), populæritet og omtale. Man må bare hoppe i det også er det overasskende hvor fort man tar ting til seg. Man kan også stille masse spørsmål mens man er på opplæring. Kan lage liten liste med forfattere og evt bøker som selges en del eller som er ganske gode i morgen, hvis det kunne være av interesse? Husker selv hvor nervøs jeg var når jeg startet å jobbe i bokhandel og ønsket å vite litt om aktuelle forfattere/bøker. 😊 Anonymkode: 4fef5...ecc
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #8 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Under opplæring var det mest kassa, søke opp bøker (som f eks når kunden spør om vi har x bok), og finne hvor det ligger i butikken (enten i hyllene i alfabetisk rekkefølge på forfatterens etternavn). Fikk litt hjelp med hvilke bøker er aktuelle, men det vil uansett ta tid og det kommer seg overasskende fort. Jeg kunne lite om bøker, og leser meg mer opp på hva bøkene handler om og omtale. Det er så mye forskjellig at man kan ikke ha lest alt. Er mer interissert i romaner og da er det noen romaner jeg anbefaler basert på egen erfaring; ellers baserer jeg meg på hva bøker handler om (kort oppsummering), populæritet og omtale. Man må bare hoppe i det også er det overasskende hvor fort man tar ting til seg. Man kan også stille masse spørsmål mens man er på opplæring. Kan lage liten liste med forfattere og evt bøker som selges en del eller som er ganske gode i morgen, hvis det kunne være av interesse? Husker selv hvor nervøs jeg var når jeg startet å jobbe i bokhandel og ønsket å vite litt om aktuelle forfattere/bøker. 😊 Anonymkode: 4fef5...ecc Ja veldig gjerne, tusen takk! Og takk for utfyllende svar Anonymkode: 8ea38...613
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #9 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Her kan man finne ut hvor man ligger; https://www.virke.no/tariff-og-lonn/finn-tariffavtale/bok--og-papiravtalen-hk/ Jeg er på lønnstrinn 2; 172,38 kr timen. Jobber i en av de store kjedene. Anonymkode: 4fef5...ecc Det må jeg innrømme jeg synes er lavt. Jeg kjenner til at det er noen med bachelor- og mastergrader innen litteratur og språk som jobber i bokhandler (Akademika). Vil det si at man starter på minimum selv om man har en utdanning som samsvarer med en fagseksjon i en bokhandel, eller har disse jeg vet om, andre avtaler? Anonymkode: 639d6...c03
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 Trodde det minste man måtte gjøre, var å lese bøker så man visste hva man jobbet med og solgte. Å kunne de forskjellige sjangerne, vite solid hva man kan anbefale og til hvem. Du bør lese bøker og ha interesse for litteratur skal du jobbe i bokhandel. Samt holde deg oppdatert på hva som er populært i både inn- og utland. Spurte en gang jeg kom inn i en bokhandel, hvor klassiker-avdelingen var. Vedkommende bak kassa: hva er klassikere? … Anonymkode: f9c3b...9f0 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Trodde det minste man måtte gjøre, var å lese bøker så man visste hva man jobbet med og solgte. Å kunne de forskjellige sjangerne, vite solid hva man kan anbefale og til hvem. Du bør lese bøker og ha interesse for litteratur skal du jobbe i bokhandel. Samt holde deg oppdatert på hva som er populært i både inn- og utland. Spurte en gang jeg kom inn i en bokhandel, hvor klassiker-avdelingen var. Vedkommende bak kassa: hva er klassikere? … Anonymkode: f9c3b...9f0 Alle må starte et sted, det gjelder alle yrker og jobber, med tid får man erfaring og lærer. Men enig er derfor jeg også er interessert i jobben, da bøker og lesing har blitt min nye hobby Anonymkode: 8ea38...613
Gjest Lysia Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 (endret) Jeg jobbet i bokhandel i mange år da jeg var yngre, og jeg kjenner meg igjen i arbeids-beskrivelsen til vedkommende over. Jeg trivdes veldig godt, syntes kundekontakten var morsom og utfordrende. Men jeg var student og tenkte jeg skulle videre, så det var bare en midlertidig jobb, selv om jeg faktisk ble der i 7 år! Når jeg tenker meg om så er det den mest stabile jobben jeg har hatt i hele mitt liv, har ikke jobbet noe sted lenger enn jeg jobbet der .. Må legge til at jeg er en lesehest og har alltid vært det, har en interesse for mye variert litteratur😊 Endret 2. februar 2024 av Lysia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå