Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommunen og Skatteetaten legger til grunn at verdien på leiligheten vår er ca 1,3 mill høyere enn hva leiligheter i sameiet går for.

Vet jeg sikkert kan bestille takst og rette, men er takst billigere enn å evt betale litt for høy skatt? 

Og hvor lenge vil taksten kunne stå før kommunen igjen velger å legge til grunn feil tall?

Kommunen legger til grunn 4,6 mill. Reell verdi er ca 3 mill, maks 3,3 mill.

Anonymkode: acb41...814

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du formuesskatt nå eller ikke, det er det relevante spørsmålet. Hvis svaret er nei, har det ingen konsekvens her og nå. 

Anonymkode: 3fd33...ebf

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kommunen og Skatteetaten legger til grunn at verdien på leiligheten vår er ca 1,3 mill høyere enn hva leiligheter i sameiet går for.

Vet jeg sikkert kan bestille takst og rette, men er takst billigere enn å evt betale litt for høy skatt? 

Og hvor lenge vil taksten kunne stå før kommunen igjen velger å legge til grunn feil tall?

Det er bare å klage, og henvise til hva tilsvarende leiligheter i nabolaget har gått for. Men som det skrives over her, det har bare betydning hvis du betaler formuesskatt.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar, begge to. Har sikkert ikke noe å si for oss at det er feil verdi akkurat nå. Leste at bunnfradrag var 3,4 mill. Vi har 550 000 kr i gjeld. Jeg står registrert med 200 000 kr i formue og mannen min ca 700 000 i 2022. 

Skrevet

I kommunen min vet jeg om mange som klaget på for høyt satt verdi, men den eneste som fikk justert det var den som nettopp hadde kjøpt og kunne dokumentere verdien med kjøpesum. Men du kan prøve å klage. 

Anonymkode: 6cd91...60f

• Liker 1
Skrevet

Ofte blir eiendomsskatt også satt på bakgrunn av skatteverdiene. Hvis du kan bevise at helt lik leilighet har blitt solgt mye billigre på det frie markedet så ville jeg absolutt brukt litt energi på å få ned verdien. 

Jeg ville bare brukt energi på dette hvis formuesverdien er grunnlag for eiendomsskatt eller det er planlagt å bruke den til det i nær fremtid. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Betaler du eiendomsskatt i kommeunenn din? I så fall vil fly høy takst kunne gi for mye skatt. 

Anonymkode: 7e631...c5e

Skrevet

Jeg påklaget dette for et par år siden og fikk medhold. Kommunen restrukturerte opplegget rundt eiendomsskatt, så alle fikk nytt grunnlag.

Vi hadde ganske nylig hatt takst på huset til 5,4 imens kommunen mente jeg skulle betale eiendomsskatt på en verdi tilsvarende nesten 7.

Fylte ut digitalt skjema, viste til nylig takst (og ganske nylig kjøpesum).

• Liker 4
Skrevet

Jeg opplevde det samme, sendte klage til kommunen og fikk medhold. Jeg sparte da 5000 i året i eiendomskatt. Så jo den verdien har mye å si, 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I kommunen min vet jeg om mange som klaget på for høyt satt verdi, men den eneste som fikk justert det var den som nettopp hadde kjøpt og kunne dokumentere verdien med kjøpesum. Men du kan prøve å klage. 

Vår ble satt latterlig høyt. Jeg viste bare hva tilsvarende boliger i nabolaget ble solgt for ila det foregående året, og fikk satt ned verdien. Vi har riktignok ikke eiendomsskatt per dags dato, men det kan fort komme, og da er det greit å vise til rett verdi over flere år i forveien.

Skrevet
TomBombadil skrev (10 timer siden):

Vår ble satt latterlig høyt. Jeg viste bare hva tilsvarende boliger i nabolaget ble solgt for ila det foregående året, og fikk satt ned verdien. Vi har riktignok ikke eiendomsskatt per dags dato, men det kan fort komme, og da er det greit å vise til rett verdi over flere år i forveien.

Ja, vi har eiendomsskatt og det var ikke noe poeng i å vise til salg i nabolaget for de jeg kjenner i hvert fall. Men kommuner er jo forskjellige, så alltids verdt å prøve 😊

Skrevet

Hvis du kan vise til faktisk salgspris på en tilsvarende leilighet, kan du endre skattegrunnlaget på bakgrunn av det.  Men salget må ha skjedd etter 1. juli for det inntektsåret du gjør endringen i. For eksempel: hvis du vil endre formuesverdien i selvangivelsen for 2023, som kommer i 2024, må salget av boligen du sammenlikner med ha skjedd etter 1. juli 2023. 

Anonymkode: a107d...02d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 20.12):

Ja, vi har eiendomsskatt og det var ikke noe poeng i å vise til salg i nabolaget for de jeg kjenner i hvert fall. Men kommuner er jo forskjellige, så alltids verdt å prøve 😊

Er det ikke Skatteetaten som setter boligverdien din? Det er vel ikke kommunen selv som fastsetter den?

Det er godt mulig jeg tar feil, som sagt har vi ikke eiendomsskatt, jeg bare setter den ned til rett verdi i tilfelle vi får eiendomsskatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...