AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Hei, Har et familiemedlem som man kan si faller i kategorien bortskjemt. Hun er nå litt over 30 og bor gratis i en leilighet foreldrene betaler alt av utgifter på. Strøm, forsikringer, mobil osv blir også dekt. Hun tjener helt greit, tipper rundt 400k i året basert på stilling. Men alle pengene hun bruker kan hun bruke fritt. Av faste utgifter er det vel egentlig kun mat og bensin som hun dekker selv. Spør stadig om mer penger. Hun trives med en dyr livsstil, utseende, klær, fancy restauranter osv. Problemet her er at hun er ikke sånn klassisk bortskjemt hvor man tenker at personen er ufordragelig. Hun er og virker veldig snill og omtenksom. Men hun er svært stakkarslig. Hun synes altså såå synd på seg selv. Foreldrene er alltid så bekymret og vet ikke hva de skal gjøre. Det har blitt et tema på familiesammenkomster når hun ikke er der. De har hatt perioder hvor de har strammet inn på hjelp eller hvor de ikke har kunnet hjelpe så mye på grunn av egen økonomi. Og i disse periodene har hun blitt deprimert, sykemeldt og startet på antidepressiva. Når hun sliter med psyken informerer hun åpent om dette til hele slekten i Messenger-grupper o.l.. synes det er litt spesielt at hele slekten skal informeres.. jeg har hørt fra tanten min at hun har delt åpent om at hun synes det ikke er verdt å leve hvis hun ikke kan leve det livet hun vil og kunne ønske at hun var rik. Hun vet selv at det høres teit ut, men hun blir altså dypt deprimert hvis hun ikke kan dra ut å spise når hun vil eller reise på ferie osv. Hun håper hun kan finne en rik mann så hun kan være lykkelig, og slippe å spørre om penger.. hvis ikke vil hun ikke leve. Foreldrene vet ikke hva annet de skal gjøre enn å forsørge henne videre, og de har andre barn som ikke får i nærheten av det samme. Søsknene er for så vidt ikke sure på foreldrene for det. De er jo glade i henne alle sammen og vil ikke at hun skal ha så mørke tanker. Hva gjør man med sånne mennesker? Anonymkode: 967ec...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva gjør man med sånne mennesker? Hvem? Anonymkode: 1c025...df2 1
Millinea Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 Ber henne finne seg et sted å leie og flytte ut Fortelle henne at nå er hun 30 og må lære å klare seg selv. Og så må man stå i det og ikke gå tilbake. Hun kommer til å få det vanskelig på et tidspunkt i livet uansett når foreldrene ikke orker mer eller dør. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva gjør man med sånne mennesker? Hvorfor lurer du på det? Er du mor, far eller søsken, kan jeg forstå du lurer. Men ikke ellers, none of your business. Anonymkode: 3a9b4...04d 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 Hvorfor skal du gjøre noe? Har noen bedt deg om råd? Anonymkode: f3e62...27d 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 Jeg tenker hun mangler mestringsfølelse. Livet kan bli ganske tomt når man får alt man ønsker seg uten å jobbe for det. Og enda mer tomt når hun ikke lenger får disse enkle kjøpte gledene. Siden foreldrebanken er aktiv kan hun jo studere og skaffe seg en mer interessant jobb? Eller jobbe frivillig? Hun kan lage en utfordring for seg selv og se hvor mye det er mulig å spare på ett år, kanskje hun etterhvert kan kjøpe egen bolig? Har hun noen ønsker eller drømmer annet enn å være rik? Det er ikke så lurt å basere seg på en mann, for da kan alt bli borte igjen. Anonymkode: 52582...e82 1 4
Charlene87 Skrevet 1. februar 2024 #7 Skrevet 1. februar 2024 Hun må jo skjønne at penger ikke kommer fra himmelen heller. Vi alle må jo jobbe for det. 1
Gjest Sprite Skrevet 1. februar 2024 #8 Skrevet 1. februar 2024 Unnskyld meg men jeg forventet å lese om en 15-16 åring som ikke vet bedre. Når jeg leser at hun er bikka 30 ler jeg så jeg griner 😂😂😂😂 Fy faen så dumt!
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #9 Skrevet 1. februar 2024 Hun mangler kanskje noe i livet sitt og kortvarig glede er det eneste som gjør henne glad for øyeblikket. Anonymkode: 87f0b...ec5
AlternativX Skrevet 1. februar 2024 #10 Skrevet 1. februar 2024 Dette var meget spesielt! Dette er nok en person som ikke har lært seg å stå på egne bein, og det gjør hun heller ikke når foreldrene syr puter under armene på henne. Hun vet å utnytte foreldrene sine med å si: "jeg blir sååå deprimert hvis jeg ikke kan gå ut å spise osv". Så de fortsetter å dulle med henne som et barn i frykt på hva hun finner på. Hun høres egentlig ganske manipulerende ut, hjelper ikke hvor søt og snill hun er. Hvis hun blir deprimert av å ikke ha penger, bør hun søke psykolog eller kanskje begynne å jobbe. Kjenner jeg får lyst å ta tak i henne og si "ta deg sammen, du er voksen!". 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #11 Skrevet 1. februar 2024 Hvis ikke dette er ditt barn, så vet jeg neimen ikke om du kan eller bør blande deg i det. Selv som søsken kan du ikke mene så mye om hvordan deres foreldre velger å angripe dette. For du må forstå at selv om hovedproblemet er hun på 30, så er foreldrene medavhengige som legger til rette for dette. 400.000 i årslønn er forresten lavt i våre dager. 33 tusen før skatt.. Det er lite Anonymkode: 50b7c...b06 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #12 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem? Anonymkode: 1c025...df2 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor lurer du på det? Er du mor, far eller søsken, kan jeg forstå du lurer. Men ikke ellers, none of your business. Anonymkode: 3a9b4...04d Ja, det er "none of my business" Men jeg kan da lure på det likevel? Hvorfor lurer du på at jeg lurer på det? AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal du gjøre noe? Har noen bedt deg om råd? Anonymkode: f3e62...27d Jeg skal ikke gjøre noen ting, og ikke blitt bedt om råd. Det har blitt en snakkis i slekten og synes det virker som en vanskelig situasjon for foreldrene. Synes det er interessant å høre andres syn, egne erfaringer osv. Anonymkode: 967ec...4ef
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #13 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Har et familiemedlem som man kan si faller i kategorien bortskjemt. Hun er nå litt over 30 og bor gratis i en leilighet foreldrene betaler alt av utgifter på. Strøm, forsikringer, mobil osv blir også dekt. Hun tjener helt greit, tipper rundt 400k i året basert på stilling. Men alle pengene hun bruker kan hun bruke fritt. Av faste utgifter er det vel egentlig kun mat og bensin som hun dekker selv. Spør stadig om mer penger. Hun trives med en dyr livsstil, utseende, klær, fancy restauranter osv. Problemet her er at hun er ikke sånn klassisk bortskjemt hvor man tenker at personen er ufordragelig. Hun er og virker veldig snill og omtenksom. Men hun er svært stakkarslig. Hun synes altså såå synd på seg selv. Foreldrene er alltid så bekymret og vet ikke hva de skal gjøre. Det har blitt et tema på familiesammenkomster når hun ikke er der. De har hatt perioder hvor de har strammet inn på hjelp eller hvor de ikke har kunnet hjelpe så mye på grunn av egen økonomi. Og i disse periodene har hun blitt deprimert, sykemeldt og startet på antidepressiva. Når hun sliter med psyken informerer hun åpent om dette til hele slekten i Messenger-grupper o.l.. synes det er litt spesielt at hele slekten skal informeres.. jeg har hørt fra tanten min at hun har delt åpent om at hun synes det ikke er verdt å leve hvis hun ikke kan leve det livet hun vil og kunne ønske at hun var rik. Hun vet selv at det høres teit ut, men hun blir altså dypt deprimert hvis hun ikke kan dra ut å spise når hun vil eller reise på ferie osv. Hun håper hun kan finne en rik mann så hun kan være lykkelig, og slippe å spørre om penger.. hvis ikke vil hun ikke leve. Foreldrene vet ikke hva annet de skal gjøre enn å forsørge henne videre, og de har andre barn som ikke får i nærheten av det samme. Søsknene er for så vidt ikke sure på foreldrene for det. De er jo glade i henne alle sammen og vil ikke at hun skal ha så mørke tanker. Hva gjør man med sånne mennesker? Anonymkode: 967ec...4ef Jeg ville også vært deprimert om jeg ikke hadde vært rik, hva er galt med det??? Anonymkode: 5c86d...865
Ani12 Skrevet 1. februar 2024 #14 Skrevet 1. februar 2024 For hun uansett hjelp fra nav? eller noe som kan gi henne bedre trygghet? Det er ganske så dårlig tider nå til dags, når det kommer til økonomisk sikkerhet blant folk og politikerne bryr seg ikke lenger.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #15 Skrevet 1. februar 2024 Er hun pen? Om over gjennomsnittet så bør det være mulig, om hun er villig til å gå for eldre menn. Anonymkode: f574d...c67
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #16 Skrevet 2. februar 2024 AlternativX skrev (1 time siden): Dette var meget spesielt! Dette er nok en person som ikke har lært seg å stå på egne bein, og det gjør hun heller ikke når foreldrene syr puter under armene på henne. Hun vet å utnytte foreldrene sine med å si: "jeg blir sååå deprimert hvis jeg ikke kan gå ut å spise osv". Så de fortsetter å dulle med henne som et barn i frykt på hva hun finner på. Hun høres egentlig ganske manipulerende ut, hjelper ikke hvor søt og snill hun er. Hvis hun blir deprimert av å ikke ha penger, bør hun søke psykolog eller kanskje begynne å jobbe. Kjenner jeg får lyst å ta tak i henne og si "ta deg sammen, du er voksen!". Ja enig, jeg føler også det er en form for manipulasjon. Mulig hun ikke gjør det bevist. Jeg har ofte tenkt de samme tankene. Er det ikke bare å ta seg sammen. Vokse opp og begrense luksuslivet? Hun lever jo ikke som en fattig person, hun spiser ute flere ganger i uka, er på utenlandsreiser titt og ofte, og nye klær og vesker stadig vekk. Hun deler disse tingene aktivt på instagram. Hun jobber. Selv om hun ikke tjener så bra 400k, så sitter hun allikevel igjen med mer enn de fleste da hun ikke har noen faste utgifter. Og at på til så går hun som regel tom og spør mor og far om mer penger. Anonymkode: 967ec...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hun mangler kanskje noe i livet sitt og kortvarig glede er det eneste som gjør henne glad for øyeblikket. Anonymkode: 87f0b...ec5 Enig. Det er nok det det går på. Det er jo nok av eksempler av de som havner på luksusfellen fordi de tar opp dyre forbrukslån for å mette et behov for å føle seg bra. Jeg bare synes det er synd at det har satt foreldrene i en låst situasjon, og drar dem ned økonomisk fordi de er redd for at datteren deres skal ta disse tankene videre. Anonymkode: 967ec...4ef
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #18 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, det er "none of my business" Men jeg kan da lure på det likevel? Hvorfor lurer du på at jeg lurer på det? Jeg spør «hvem» fordi du skriver i flertall (hva gjør man med sånne mennesker), og den dama du beskriver er jo bare en. Men de personene som hjelper henne er mange. Så hvem er det du vil ha innspill på hva man kan gjøre med? Virker som de andre i tråden mener det er dama, men da er det jo helt ulogisk å skrive på den måten, i flertall. Anonymkode: 1c025...df2
Kaiehuset Skrevet 2. februar 2024 #19 Skrevet 2. februar 2024 Se etter kurs som kan lære henne det hun trenger. Gå på disse kursene sammen med henne. Da kan hun forandre seg og er pengene fra foreldrene ikke lenger nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #20 Skrevet 2. februar 2024 Jeg antar at hun ikke har tatt utdanning, siden lønnen hennes bare er 400K? Som andre sier så mangler hun åpenbart mestringsfølelse, og hun har nok heller aldri jobbet hardt for å nå et mål. Hun virker også overflatisk og litt "enkel", har hun ikke tenkt over hvor mye arbeid som ofte ligger bak folks formuer? Hun virker å være blendet av influenser-kultur og fasaden man ser i sosiale medier. Men hvordan man skal få dette mennesket til å forstå at det faktisk ikke er vanlig å kunne spise på restaurant flere ganger i uken eller dra ofte på dyre ferier? Nei, det har jeg ikke noe svar på. Håpløst tilfelle. Anonymkode: 84e16...fe3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå