Gå til innhold

Hvordan klare å holde ut den nye livsstilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ned 10 kg, og har siste måneden gått ned bare 1 kg, så jeg er helt i begynnelsen på mitt prosjekt "lev sunnere, tren mer".

Jeg har aldri veid så mye før som nå (70 kg) og har nå begynt å trene litt etter en dvale på over 2 år (har ikke helsestudio her, bare en trimsykkel i stuen).

Det har jo gått greit siste måneden, startet pent og gikk forsiktig ned 1 kg, men hva gjør jeg videre for å gå ned 2,5 kg på en måned? Jeg ønsker jo noen framskritt..

Og det vanskeligste er å holde ut så lenge...jeg mener, det vil ta laang tid før vektnålen peker på 60 kg og inntil dess: hvordan holder man ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan du holder ut? Ved å innstille deg selv på at dette er en endring av livsstil, ikke en slankekur. Når vekta når det du vil, kan du jo uansett ikke gå tilbake til å gjøre just som du gjorde før, da går du jo opp igjen. Så konsentrer deg om endring av livsstil og nyt å kjenne at kroppen blir i bedre form.

Skrevet

For det første: Slutt å syte/synes synd på deg selv.

For det andre: Se langt frem og "se" det du vil oppnå. Det tok sikkert ikke et par uker å gå opp i vekt, så ikke tro det tar et par uker å bli kvitt det overflødige.

På sikt kommer du dit du vil, fokuser på det. At du vil lykkes til slutt.

Skrevet

Nå synes jeg det skal være lov å synes litt synd på seg selv, jeg da :sjarmor: Det er ikke langt unna at jeg må avholde de reneste sorg-seremoniene når jeg går forbi de forbudte sjokoladene i butikken......

Men tips for å holde ut: Jeg la om kostholdet i sommer, og gikk ned 8 kg på 4 mnd, da trente jeg masse og var veldig streng med meg selv. Så ble det høsten, verden rundt meg ble litt problematisk, og jeg sklei utpå sjokoladekjøret igjen. Har ikke klart å legge om, det er først den siste uka jeg har klart å snu om (og da har jeg hatt mange mislykkede forsøk siden i høst).

Det som funker for meg er følgende:

1) Ha en dag i uka hvor du har lov til å kose deg. Jeg legger opp til en nærmest hellig stund med sjokoladen min, nåde den som forstyrrer meg da! Lørdag med avis og sjokolade - det er noe å se frem til.

2) Når du har noe å se frem til, så er det lettere å holde ut noen "fæle" dager, og lettere å beholde viljestyrken i uka.

3) Spis ofte, la det aldri gå mer enn tre timer mellom måltid. Et "måltid" behøver ikke være så omfattende, en neve mandler, en avkokado, noen gulrøtter - som mellommåltid mellom frokost, lunsj og middag.

4) Ta litt sol, da føler du deg bedre, og får et bedre forhold til kroppen din (og speilbildet). Bruk målbånd for å se at det hjelper

5) Jeg har fulgt South Beach dietten, den er tøff de to første ukene, deretter mer gjennomførbar på lang sikt. Det er veldig greit å motivere seg for to tøffe uker, da ser du raskt resultater, og får motivasjon til å fortsette videre.

6) Unn deg en fin krem, en god peeling eller ansiktsmaske, et frisørbesøk el.l. når du fortjener noe ekstra - istedenfor sjokolade. Og når du har gått ned litt, så fortjener du selvsagt et nytt plagg.

7) Finn en anledning 3-4 uker frem i tid, og sett deg mål om et antrekk du skal ha på deg, og så prøver du det antrekket ca annenhver dag. Det funker! Ingenting er så motiverende som glidelåser som går to cm lenger opp for hver gang, eller minkingen i mageflesket som henger over bukselinningen :klappe:

Lykke til!

Skrevet

Jeg har slanket meg siden juli, og har gått ned 12 kg siden da, jeg og føler det har gått veldig sakte, men tross alt jeg har jo gått ned 12 kg. Jeg har 11 kg igjen og de regner jeg med og bruke dobbel så lang tid på.

Det jeg har gjort er og være nøye med hva jeg spiser, jeg er medlem i VGs vektklubb og der skriver man inn hva man spiser, det kommer da opp hvor mye kcal man har spist i løpet av dagen og hvor mye fett, karbohydrater og proteiner. Og dette hjelper meg veldig. Så har jeg full kontroll på at jeg faktisk ikke spiser for mye.

Skulle gjerne ha trent mer enn jeg gjør, men siden jeg er syk blir det litt begrensa.

Skrevet

Twigi hadde mange bra råd! ;)

Det er viktig å ikke ha for store krav til seg selv! Å endre livsstil til det bedre kan være en sikkerlig utfordring. Å ha realistiske mål og ikke mist LYST er veldig viktig! Så sett deg realisktiske delmål, og etterhvert som du ser at du klarer delmål etter delmål vil du få mer og mer lyst til å leve sunt! ;)

Det er litt vanskelig å hjelpe deg så mye mer med hva du skal gjøre for du skriver lite om hvilke endringer du har tatt hittil. Hvis du forteller litt mer om hvordan kostholdet/treningen er ,så kanskje noen har noe flere råd?!

Lykke til! :klem:

Skrevet

Er du sjokolademenneske som så mange av oss, og sliter med å holde deg unna, så kjøp en plate mørk sjokolade. 10 gram stopper sjokoladehungeren fordi kakaoinnholdet er så høyt, og 10 gram gir ikke stort mer kalorier enn du får i deg i et glass jus. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...