Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et rammelån som det står innfries når jeg er 78 år. Jeg er nå 57 år og går på AAP. Hvis jeg blir ufør. Kan jeg bruke av rammelånet mer enn til jeg er 78 år? Kan man få det forlenget? De har jo pant i boligen og vil jo kunne kreve dette inn ved død feks når jeg er 95.

Boligen har pr nå verdi ca10 + mill. Jeg har nå en ramme til 3 mill og har brukt til 1,4 mill av de 3mill(som er gjeld på huset). Hvis jeg blir ufør, blir min inntekt langt mindre enn den var når jeg var i jobb. Jeg vil jo bl.a ha behov for vedlikehold av huset og bruker nå også rammelånet som buffer for uforutsette utgifter. 

To spørsmål:

1. vil jeg kunne beholde rammelån et slik det er i dag frem til det er nedbetalt i alder 78 år, selv om jeg blir ufør og ikke har lik inntekt som jeg hadde som arbeidstaker når jeg tok opp lånet?

2. Vil jeg kunne forlenge rammelånet til over 78 år, når huset har såpass stor verdi og lånet er såpass lavt? 

Anonymkode: cef7a...368

Skrevet

Det er vel en maks tid på 25 år, mener jeg.

Anonymkode: 1220c...df2

Skrevet (endret)

Du beholder rammelånet fram til det skal innfris uavhengig om du blir ufør, pensjonist eller fortsetter som arbeidstaker.

Jeg tenker du etter hvert kan refinansiere lånet før det "går ut" eller gå over til det som kalles seniorlån. Mange/Alle banker tilbyr dette, ofte fra fylte 60 år. Et seniorlån er et lån som ikke skal innfris før du dør, og du betaler ikke renter og avdrag. Veldig gunstig for banken, og det gir deg økt økonomisk frihet. Les f.eks. her: https://www.klp.no/bank/boliglan/seniorlan

Endret av Grønt blad
  • Liker 3
Skrevet
Grønt blad skrev (9 minutter siden):

Du beholder rammelånet fram til det skal innfris uavhengig om du blir ufør, pensjonist eller fortsetter som arbeidstaker.

Jeg tenker du etter hvert kan refinansiere lånet før det "går ut" eller gå over til det som kalles seniorlån. Mange/Alle banker tilbyr dette, ofte fra fylte 60 år. Et seniorlån er et lån som ikke skal innfris før du dør, og du betaler ikke renter og avdrag. Veldig gunstig for banken, og det gir deg økt økonomisk frihet. Les f.eks. her: https://www.klp.no/bank/boliglan/seniorlan

De har langt høyere rente enn det jeg har på rammelånet nå. Men siden jeg kan beholde rammelånet jeg har nå, uavhengig av inntekt, så kjennes det som en sikkerhet at jeg kan evt gå over til seniorlån etter 78 års alder. Takk. Ts

Skrevet

Jeg vil tro at dette står i papirene du signerte da du tok opp lånet.

Anonymkode: 86fe3...a40

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De har langt høyere rente enn det jeg har på rammelånet nå. Men siden jeg kan beholde rammelånet jeg har nå, uavhengig av inntekt, så kjennes det som en sikkerhet at jeg kan evt gå over til seniorlån etter 78 års alder. Takk. Ts

Det høres lurt ut. Ja, det er veldig høy rente, og det er jo også veldig gunstig for banken at renter og avdrag ikke betales alik at gjelden bare øker. Lurt å vente lenge med å ha det så lenge man eller klarer betjene gjelden.

Skrevet

Rammelån 30 år i Bulder Bank

Anonymkode: d68ca...fee

Skrevet

Seniorlån er i praksis å gi huset til banken, etter det jeg har skjønt. 
Lønnsomt for banken, men ikke for deg/arvingene dine. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...