AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Hei. Jeg ønsker å legge til ett mellomnavn til vel, navnet mitt. Og nei, det er ikke ett av de nye moderne navnene som florerer, og det er abselutt ikke for å skape oppmerksomhet. Dette er ett gammelt familienavn, som jeg har alltid likt. Mine foreldre gav meg aldri dette mellomnavnet, så ja, det står mellom å respektere deres navneønske, og mine ønsker om dette navnet. Jeg kan vel egentlig ikke helt forklare hvorfor jeg ønsker dette mellomnavnet; det er en part for å hedre en av mine foreldre ( begge er dessverre døde), en del av følelsen av at det er 'meg'. Så råd fra andre: Jeg vet at jeg kan gjøre det via Folkeregisteret. Hvor fort får man det godkjent? Dette er ett navn som har blitt brukt som fornavn og mellomnavn i lang tid og det blir født barn som får dette navnet den dag i dag, så jeg vet at navnet blir godkjent. Hvor fort må man endre ting som navn i bank, pass, andre offentlige steder? Takk for svar! Anonymkode: 2c1d0...2c3
Bdog Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Det er ikke mye stress og gjøre det, men du må ha nytt bankkort, pass, førerkort og event id-kort om du har det. Tar litt tid, og koster litt. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 16 minutter siden, Bdog said: Det er ikke mye stress og gjøre det, men du må ha nytt bankkort, pass, førerkort og event id-kort om du har det. Tar litt tid, og koster litt. Takk for svar. Jeg trenger kun nytt bankkort og pass, siden jeg ikke har førerkort. Jeg tenker litt på tid her. Jeg skal, mest trolig, ha en reise til utlandet i juni/juli. Jeg vil vel rekke å få endret det til den tid? Kostnader hadde jeg regnet med. Anonymkode: 2c1d0...2c3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Jeg trenger kun nytt bankkort og pass, siden jeg ikke har førerkort. Jeg tenker litt på tid her. Jeg skal, mest trolig, ha en reise til utlandet i juni/juli. Jeg vil vel rekke å få endret det til den tid? Kostnader hadde jeg regnet med. Anonymkode: 2c1d0...2c3 Det tar ca 14 dager, fra du registrerer navn bytte til du får en brev om at det er blitt gjort (hvis det blir godkjent), etter det kan du bestille time til nytt pass, når det kommer til nytt bankkort, så skal banken automatisk få informasjon om nytt navn, men du må selv bestille nytt bankkort. Kan være en god ide og snakke med banken når navn endringen er gjort, for å passe på navnet har blitt registrert. Hvor lenge det tar før du får nytt pass og bankort i posten kommer ann på hvor lang tid det tar for å lage nytt pass og bankkort. Har aldri tatt mer en 14 dager for meg. Anonymkode: 65b87...d4a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 På den annen side skal det MYE til for at du får det minste trøbbel med at du har et bankkort eller pass som mangler et mellomnavn. Særlig om du bestiller billetter uten å ta med mellomnavnet. På mange bankkort står jo heller ikke hele navnet. Eller mellomnavn forkortes ned. Så dette kan du fint ordne over tid. (Sånn ettersom ting byttes ut naturlig.) Når du reiser, så er det som sjekkes at navn i pass og navn på billett stemmer overens. Det er ingen som søker opp og sjekker om du har lagt til et mellomnavn siden passet ble utstedt, om alt ellers stemmer overens. Det hadde vært noe annet om du hadde byttet fornavn eller byttet etternavn. Et mellomnavn kan du i praksis forkorte bort i hverdagen. Anonymkode: fd7b7...e9f 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 Kjør på 🙂 Send inn skjema og bestill samtidig time for nytt pass om en eller to måneds tid. Da rekker du det fint 🙂 Anonymkode: 0be13...52f 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #7 Skrevet 1. februar 2024 Reglene kan være forandret, men da jeg la til et mellomnavn trengte jeg ikke få nytt pass, politiet la det bare manuelt (altså håndskrevet) inn i passet mitt. Hadde det passet i flere år før det gikk ut på dato. Så kontakt politiet og hør med dem. Anonymkode: dfd0c...731
Fireflies Skrevet 1. februar 2024 #8 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Reglene kan være forandret, men da jeg la til et mellomnavn trengte jeg ikke få nytt pass, politiet la det bare manuelt (altså håndskrevet) inn i passet mitt. Hadde det passet i flere år før det gikk ut på dato. Så kontakt politiet og hør med dem. Anonymkode: dfd0c...731 Man kan ikke legge ting manuelt i de nye passene. Hvis man har pass så må man enten bestille nytt eller passe på å skrive det slik det står i passet. Så går det automatisk når man bestiller nytt pass. 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #9 Skrevet 1. februar 2024 Dersom det er et fornavn du ønsker som ekstra fornavn er det bare å melde fra. Dersom det er et etternavn du ønsker å ta inn som mellomnavn er det en større prosess. I utgangspunktet kan du bare ta far eller mors etter-/pikenavn som mellomnavn. Anonymkode: 27f91...7ea 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #10 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Jeg trenger kun nytt bankkort og pass, siden jeg ikke har førerkort. Jeg tenker litt på tid her. Jeg skal, mest trolig, ha en reise til utlandet i juni/juli. Jeg vil vel rekke å få endret det til den tid? Kostnader hadde jeg regnet med. Anonymkode: 2c1d0...2c3 Rekker du ikke passet, reiser du bare med det gamle navnet ditt. Det går helt fint. Altså du booker fly uten det nye navnet. Ingen vet at du har byttet navn. Selv har jeg reist med det gamle navnet mitt i sju år nå, har hendt jeg har glemt det når jeg booker, men siden jeg fortsatt heter det samme til for og etternavn, er det null problem. Er mellomnavnet mitt som er "borte". Anonymkode: a815c...969
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #11 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom det er et fornavn du ønsker som ekstra fornavn er det bare å melde fra. Dersom det er et etternavn du ønsker å ta inn som mellomnavn er det en større prosess. I utgangspunktet kan du bare ta far eller mors etter-/pikenavn som mellomnavn. Anonymkode: 27f91...7ea Hvorfor er det en større prosess? Tok meg en søknad og et par uker, så var det godkjent hos meg. Hva ekstra mener du man må gjennom for å endre etternavnet? Anonymkode: a815c...969 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #12 Skrevet 1. februar 2024 Hehe jeg la til et mellomnavn i 2006. Jeg har fortsatt ikke bestilt nytt førerkort. Det var en rask og enkel prosess å få lagt til navnet husker jeg. Anonymkode: 05f8a...785
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #13 Skrevet 1. februar 2024 Jeg har så lyst å ta et kult mellomnavn som vampyra eller drakula🥴🤭👿Men er pingle. Anonymkode: c4e3e...53f
Ullvott Skrevet 1. februar 2024 #14 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Dersom det er et fornavn du ønsker som ekstra fornavn er det bare å melde fra. Dersom det er et etternavn du ønsker å ta inn som mellomnavn er det en større prosess. I utgangspunktet kan du bare ta far eller mors etter-/pikenavn som mellomnavn. Anonymkode: 27f91...7ea Det jeg har uthevet her er feil. Du kan ta et hvilket som helst etternavn som mellomnavn, MEN hvis det er et beskyttet navn gjelder det du skriver. Hvis du ikke har noen tilknytning må alle som allerede har dette som etternavn godkjenne det. Uten at det står rett ut mistenker jeg likevel at det ikke er et mellomnavn TS egentlig spør om, men et fornavn nr 2. 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #15 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor fort får man det godkjent? Dette er ett navn som har blitt brukt som fornavn og mellomnavn i lang tid og det blir født barn som får dette navnet den dag i dag, så jeg vet at navnet blir godkjent. Hvor fort må man endre ting som navn i bank, pass, andre offentlige steder? Da jeg endret navnet mitt, både fornavn og etternavn, ble det godkjent med en gang. Passet må endret til når du skal ut og reise, men annet er det ikke hast med. Alle offentlige instanser oppdateres med navnet automatisk. Sjekk på ssb.bo/navn for å se om det er beskyttet eller ei. Mer enn 200 med navnet, så kan hvem som helst legge det til. Anonymkode: 5b7b5...d2a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #16 Skrevet 1. februar 2024 Jeg bytta navn for 2 år siden. Gjorde det på nett på https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/endre/navn/ Anonymkode: 5b7b5...d2a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #17 Skrevet 1. februar 2024 Ikke noe styr i det hele tatt. Fort godkjent og kort og diverse tar man bare etter hvert. Anonymkode: b1819...967
Maskinfører Skrevet 1. februar 2024 #18 Skrevet 1. februar 2024 Det blir en kostnad/nytte prinsipp du må ha nytt pass evt ID Kort førerkort bankkort osv osv
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #19 Skrevet 1. februar 2024 Jeg la til et etternavn. Jeg tok ting etter hvert. Førerkortet står fortsatt gamle etternavnet. Aldri sagt noe på det de gangene jeg har vært på kontroll. Passet er rett nå. Men jeg bestilte reiser på det navnet som stod i passet før det gikk ut. Har aldri opplevd noen problemer noen plasser. Anonymkode: 56eb7...d88
Rotemor Skrevet 1. februar 2024 #20 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dersom det er et fornavn du ønsker som ekstra fornavn er det bare å melde fra. Dersom det er et etternavn du ønsker å ta inn som mellomnavn er det en større prosess. I utgangspunktet kan du bare ta far eller mors etter-/pikenavn som mellomnavn. Anonymkode: 27f91...7ea Hvorfor skriver du sånt tull? Du har INGEN peiling på dette. Tror du Moren til Espen Thoresen het «Hversågod» til mellomnavn og faren het «Takkskaduha»?? Virkelig? 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå