Gå til innhold

Softshell eller skalltøy? Blir ikke klok på dette😵

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring hva er best av parkdress/todelt sett i softshell eller skalltøy?

Det sies at softshell puster bedre, men når jeg ser på enkeltplaggs pusteevne er det tydelig at det er skalltøy som puster best. 

Og kan softshell benyttes på samme måte som skalltøyellet, eller er det mye varmere så det eks ikke passer tidlig sommer slikt som en skalljakke kan brukes?

Har regntøy i tillegge så har ikke behov for noe helt vanntett, bare det man får mest bruk for og det som er mest allsidig. 

Hva er dine erfaringer?

Anonymkode: dbffe...457

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at man klarer seg finfint uten noen av delene.

Anonymkode: f1c17...760

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke poenget med softshell. Foretrekker yttertøy i naturmaterialer, bruker skalltøy når det faktisk regner eller er skikkelig vått. 

Skrevet

Jeg forstår ikke helt forskjellen jeg...

Anonymkode: eb16b...213

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min erfaring er at man klarer seg finfint uten noen av delene.

Anonymkode: f1c17...760

solsolsol skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner ikke poenget med softshell. Foretrekker yttertøy i naturmaterialer, bruker skalltøy når det faktisk regner eller er skikkelig vått. 

Men de "krever" en parkdress eller lignende i barnehagen, hva skal jeg kjøpe da? Hva bruker dere til det formålet?

Og dere har vel jakker til barnet? Hva slags jakker har dere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt forskjellen jeg...

Følelsen i stoffet, tykkelsen, materialet, vannsøylen, pusteevne, hvor varmt det er og bevegeligheten er noe av forskjellene. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen med erfaring hva er best av parkdress/todelt sett i softshell eller skalltøy?

Det sies at softshell puster bedre, men når jeg ser på enkeltplaggs pusteevne er det tydelig at det er skalltøy som puster best. 

Og kan softshell benyttes på samme måte som skalltøyellet, eller er det mye varmere så det eks ikke passer tidlig sommer slikt som en skalljakke kan brukes?

Har regntøy i tillegge så har ikke behov for noe helt vanntett, bare det man får mest bruk for og det som er mest allsidig. 

Hva er dine erfaringer?

Vi bruker INGEN av disse. Helt unødvendige klær laget i plast. Man trenger ikke dette! 

Anonymkode: 160e3...958

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi bruker INGEN av disse. Helt unødvendige klær laget i plast. Man trenger ikke dette! 

Anonymkode: 160e3...958

Kan ikke dere som skriver at dere ikke bruker dette si hva dere sender med barnet av yttertøy vår og høst?

Da blir det litt mer hjelpsomt. 

• Liker 4
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men de "krever" en parkdress eller lignende i barnehagen, hva skal jeg kjøpe da? Hva bruker dere til det formålet?

Og dere har vel jakker til barnet? Hva slags jakker har dere?

Mine har hatt denne da de var små https://nostebarn.no/vinddress-i-okologisk-bomull-74-80-4858-360

Men vi bor et sted med lite regn. 

• Liker 1
Skrevet

Man trenger vel enten skall eller vanlig regntøy. Vi har variert litt hva vi har brukt, men bruker det i alle fall minst mulig, så det skal slites minst mulig, og kunne arves videre. 

• Liker 1
Skrevet

Fjellreven har også barneklær i bomull, men kanskje ikke til barnehagebarn. 

• Liker 1
Skrevet
solsolsol skrev (8 minutter siden):

Mine har hatt denne da de var små https://nostebarn.no/vinddress-i-okologisk-bomull-74-80-4858-360

Men vi bor et sted med lite regn. 

Min erfaring med denne var at den suger til seg fuktighet. Selv om det ikke er mye nedbør her, er det ofte fuktig i gresset om morgenen og formiddagen, og da fungerer den dårlig. Ofte brukes skallbuksa nettopp når det er fuktig i gresset slik at barna ikke blir våte. Senere på dagen bruker de vanlige klær.

Vi har skallbukse. Jeg har aldri helt skjønt forskjellen, men tror softschell er litt tykkere enn skallklær og isolerer bedre. Jeg tror type uforet allværsjakke er skallklær, og det er det vi har. Er det litt kjølig, bruker de ull som mellomlag (mellom vanlige klær og skalljakka/-buksa/-dressen). Unngår fleece.

Anonymkode: a5d20...952

• Liker 3
Skrevet

Vi bruker skalldress og regndress. Bor på vestlandet med mye vått og regn. Det er somregel vått selv når det ikke regner. 

Anonymkode: 6237d...96e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min erfaring med denne var at den suger til seg fuktighet. Selv om det ikke er mye nedbør her, er det ofte fuktig i gresset om morgenen og formiddagen, og da fungerer den dårlig. Ofte brukes skallbuksa nettopp når det er fuktig i gresset slik at barna ikke blir våte. Senere på dagen bruker de vanlige klær.

Vi har skallbukse. Jeg har aldri helt skjønt forskjellen, men tror softschell er litt tykkere enn skallklær og isolerer bedre. Jeg tror type uforet allværsjakke er skallklær, og det er det vi har. Er det litt kjølig, bruker de ull som mellomlag (mellom vanlige klær og skalljakka/-buksa/-dressen). Unngår fleece.

Anonymkode: a5d20...952

Ja sånne bommulsdresser og jakker er uaktuelt her.

Skrevet

Bor på Sørvestlandet med mye vått vær. Vi liker veldig godt soft shell til vår og høst. Det har en børstet innside som luner og det blir ikke klamt på innsiden om det regner litt. Har skalljakke til sommerbruk. Ellers må vi ha et solid regntøy året rundt, for her regner det på tvers. 

Anonymkode: bc3b1...13c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skalltøy er mest allsidig. Med en god vannsøyle kan det også erstatte gummiregntøy. Softshell er ikke vanntett. For barna er det viktigst at klærne sitter godt og er romslige uten å være for store. Både for små og for store klær er det vanskelig å leke seg i. Jeg ville sett på detaljene - er strikken nederst på ermene for stramme, er det strikk eller borrelås/knapp på ermer/bein (jeg foretrekker strikk), er det enkelt for barnet mitt å kle av og på selv (to glidelåser eller en på skrå krever sin motorikk).

Hadde jeg hatt små barn i dag hadde jeg kjøpt to sett med skalltøy, gjerne en dress og et todelt sett. Ikke gummiregntøy. Bor i trøndelag - så mye regn, men ikke som på vestlandet. Hadde sikkert valgt annerledes om jeg bodde i Bergen. 

Endret av smurfebuss
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid gått for softshell, og til barnehagebarn har jeg aldri skjønt vitsen med skalltøy. Skalltøy er veldig kaldt, og lite slitesterkt. Softshell er tykkere så det tåler mer, og er varmere. Vår og høst er softshell gull. Regner det så brukes uansett regntøy. Og når det begynner å bli varmt så bruker de ikke noe dress i det hele tatt. 

Anonymkode: 3a683...cdf

Skrevet

De to minste er født i januar og februar, og da har vi brukt både Nameit Softshelldress og parkdress fra Wheat. Men fra 3 årsalderen ble det todelt skalltøy, gjerne HH eller Bergans😊 

Anonymkode: d8f03...94f

Skrevet

Vi hadde denne til vår på 1,5 i høst og opplevde den som veldig fin, litt mer for enn regnbukse så trengte ikke mellomlag, og tålte mye vått vær. Fin når det ikke regnet men var vått på bakken (som det ofte er). Myk og synes den virket behagelig og mindre klam enn regnbukse.. satt liksom bedre også. 

https://www.polarnopyret.no/barneklaer/stormy-skallbukse-svart-60517375-198?size=5638138891&utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adtraction&at_gd=647C969ACC92FAD141E5D477B3C422E9E5298E6E

Dette er tydligvis skalltøy men det er ikke sånn jeg som voksen er vant til skalltøy, jeg er vant til at det er tynt og regntøyaktig men ikke så vanntett som regntøy... 😄

Vi har og hatt et par parkdresser, en fra Wheat og en fra Name It. Når jeg søker opp Name It parkdress står det "softshell" på alle men den vi har tåler litt vann og virker helt lik som den andre vi har fra Wheat som er denne: 

https://wheat.no/products/utedress-olly-baby-heather-lynggroenn?variant=43725258883246&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAn-2tBhDVARIsAGmStVm4SBgOLygM8WHgL5HUNSyPn7xq7Z28L4Swl3ui5qpb2gEteKJjzBUaAsg-EALw_wcB

Så jeg har egentlig trodd at det var softshell også jeg da. Vi har kjøpt alt brukt så har ikke helt kontroll... Kanskje Name It hadde parkdress som ikke var softshell før?

Var forresten veldig fornøyd med den fra Wheat som parkdress :) Har ikke opplevd at barnet blir spesielt svett eller klam selv om materialene i klærne er "unaturlige". Vi kjøper jo polyester yttertøy til oss voksne så vet ikke hvorfor barnas klær må være i økologisk bomull... (bomull er jo også miljøversting på noen måter der polyester er det på andre måter)

Skrevet

Vi bruker parkdress fra wheat i barnehagen, og todelt sett fra helly hansen hjemme. Siden klærne tåler litt vann så har han ikke regntøy hjemme. Orker ikke krangle med barnehagen så der har han gummiregntøy. Synes barnet mitt blir så klam i softshell, jeg bruker heller ikke softshell selv.

Anonymkode: dce26...887

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...