Gå til innhold

Bruke bitcoin som pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2020 kjøpte jeg litt krypto, på til sammen 5000kr. Noe av dette står i bitcoin.
Det har jo gått endel nedover siden den gang, på et tidspunkt hadde jeg kunne rundt 1000 på kontoen. Det jeg har tenkt, er å bare la det stå der helt til jeg går av med pensjon. Andre som tenker å gjøre det samme?
Kommer antakeligvis ikke til å sette inn noe mer enn det som er der nå, men har lyst til å bare la det stå for å se hva som skjer.

Anonymkode: c41d2...307

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For all del. Du trenger antagelig ikke de 5000 kronene idag, så om du er heldig er det en halv million eller en milliard der når du blir pensjonist. Men ville ikke satset all fremtidig pensjonssparing på at det er mer verdier enn to kneippbrød og en cola. 

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

For all del. Du trenger antagelig ikke de 5000 kronene idag, så om du er heldig er det en halv million eller en milliard der når du blir pensjonist. Men ville ikke satset all fremtidig pensjonssparing på at det er mer verdier enn to kneippbrød og en cola. 

Ja, håper jo på enn milliard egentlig. Men er helt klar for at det også kan være null. Krysser fingrene!

Skrevet

Hvorfor ikke Ethereum?

Skrevet
Fountaine skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke Ethereum?

Jeg har Ethereum også, men mest i bitcoin.

Skrevet
newman01 skrev (6 timer siden):

Ja om noen i fremtiden er villig til å betale 0.5 million, eller 1 milliard, for 0.01 BTC, så for all del.

Men lurer på hvor disse folkene og pengen skal komme fra :P Tror mange i krypto har litt urealistiske forvetninger til mulig opppside. En selger trenger en kjøper, det er "problemet"

Anonymkode: 2e0f7...908

Skrevet

Kjenner noen som er rik på det idag, men det er på bakgrunn at det var kjøpt ca fra start. Har ikke tro at folk som kjøper idag er like heldig, og mer tapsprosjekt - og de som er rå på det eller heldig har eget lukket gruppe der de diskuterer og vet litt mer innad og tjener hvert år på det. Det er ikke som fond. 

Ikke ha alt av sparing der, men går an å drømme og la det ligge i mange år. Kanskje er man heldig, eller mest sannsynelig motsatt. 

Anonymkode: ab958...0ac

• Liker 1
Skrevet

Jeg har veldig tro på teknologien, og sparer et fast månedlig beløp i krypto både til ungene og meg selv.

Trader ikke, så sparer månedlig og kan fort kjøpe ekstra når markedet faller mye.

Skrevet

Jeg har fortsatt litt tro på teknologien men føler dessverre at krypto nå blir brukt på en måte som ikke var tenkt, nå blir den ofte misbrukt av kriminelle, jeg kjøpte for 1 dollar i 2010, mener det var i underkant av 5 BTC men så skjedde det ikke noe og da harddisken med walleten tok kvelden gikk den i søpla og jeg tenkte ikke mer over det.
For 3-4 år siden trengte jeg en kraftig PC og fant ut at jeg kan jo mine litt siden jeg har muligheten, jeg har tatt ut det PC,en kostet og det kryptoen har kostet i skatt, sitter nå igjen med 0,74 ETH men siden muligheten for mining er kraftig redusert og høye strømpriser så kan pengene bare stå der til jeg eventuelt trenger dem.

Anonymkode: 06649...18a

Skrevet

Litt surt å miste 250’000 dollar i bitcoin da. 

Skrevet

Jeg gjør det. Som deg har jeg bare småbeløp stående og jeg er fullstendig klar over at det kan ende med "tilnærmet lik null", altså at de kan tape seg mye i verdi. Jeg hiver inn en 100-lapp hver måned omtrent som om det var banksparing og sier at det er "tippekupongen" min. :ler: 

Har ingen illusjoner om å bli verken millionær eller milliardær av det, men har diversifisert over flere kryptovalutaer i fall en av dem skulle rase til værs en gang. Kan jo være jeg får et lite tilskudd til pensjonen - eller ikke. 

Jeg ville imidlertid ikke satset på krypto som hoveddelen av pensjonssparing. Da kunne det fort bli en mager pensjon. 

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, pinkcloud said:

Jeg har veldig tro på teknologien, og sparer et fast månedlig beløp i krypto både til ungene og meg selv.

Trader ikke, så sparer månedlig og kan fort kjøpe ekstra når markedet faller mye.

Dette var spennende for meg som kryptoskeptiker. Du handler BTC som et fondprodukt. 

Siden BTC svinger heftig i verdi, legger du da merke til en grei cost-average-effekt? 

Schmuvju

Skrevet

Jeg har 10 000,- i krypto, spredt på 8 forskjellige typer. 

Har mest i ETH. 

Disse pengene har jeg ansett som "tapt" allerede, og vil la de stå fast i kryptomarkedet i mange tiår framover. 

Jeg følger med bevegelsene kanskje et par ganger i måneden, men utover det tenke jeg ikke på det. 

Kryptomarkedet er ekstremt volatil. Myntene kan falle 80% over natta, men samtidig vokse 500% uken etter.

Jeg har tro på at flere av kryptoene vil eksplodere. Ikke typ BTC som gikk fra en 10'er til 600 000,-, men kanskje 30x iløpet av noen tiår. Okei, jeg blir ikke rik, men samtidig overgår den fortjenesten alt annet i markedet på tilsvarende tid. 

Men hvis ikke, at kryptoene stagnerer helt eller kollapser, vel, da hadde jeg uansett ansett beløpet som tapt. 

Egentlig skulle jeg gått inn med et høyere beløp. Hjernen sier at jeg bør det. Men hjertet sier noe helt annet. Og jeg har ikke mage og nattesøvn til å ha en del penger i et slik volatilt marked. Markedet er nå så full av forskjellige kryptoer at jeg aner heller ikke hva som er bra å kjøpe eller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...