Gå til innhold

Hvordan fungerer det å sette inn fryst embryo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort dette? Leser så mye forskjellig. Vi skal snart ha egguttak og fryse ned embryoene til neste år. 

Jeg har regelmessig syklus og eggløsning. Setter man embryoene inn når man har naturlig eggløsning eller hvordan fungerer det? Er det noen ulemper med dette kontra å sette inn ferskt embryo? :) 

Anonymkode: 12d6b...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan sette inn fryst embryo både i naturlig syklus og i styrt syklus. 

Fungerer på samme måte som innsett av fersk innsett. 

Det fryste embryoet settes inn like mange dager etter eggløsning som det er frosset ned. 3 dagers = 3 dager etter EL, 5dager = 5 dager etter EL etc.. 

Noe forskning sier at fryste embryo kan ha større suksess - men det er ikke noe konkret og sikker forskning på området per nå. 

90% av alle opptinte embryo overlever opptining, men kan skje at det ikke overlever opptiningen. 

Du vil nok få veldig god innføring i dette om du spør klinikken din. Alle klinikker gjør ting litt ulikt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan både sette inn i naturlig syklus, naturlig syklus med litt medisiner og styrt syklus.

Jeg har gjort alternativ 2 og 3. Naturlig syklus med litt medisiner, da tok jeg Letrozol for å stimulere til vekst av follikler, og deretter Ovitrelle eggløsningssprøyte når ultralyden viste at follikkel var riktig størrelse. I den behandlingen er det et poeng å ha eggløsning slik at kroppen selv produserer «gult legeme». Da trenger man kun ta progesterontilskudd frem til graviditet.

Jeg har også prøvd styrt syklus, da skal man ikke ha eggløsning og bruker medisiner for å hemme dette. Man må gå på disse medisinene og progesteron frem til uke 10 hvis man blir gravid, så den måten å gjøre det på er mer belastende enn naturlig syklus. Fordelen er at man ikke er avhengig av regelmessig syklus hvis man har fullstendig styrt syklus med medisiner. Resultatet mht. Graviditet er ganske likt som ferskforsøk etter hva jeg forstår. For begge alternativene. 

Anonymkode: 3658d...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere to ☺️ Embryoene våre skal screenes for sykdommer på dag 6, vil det da si at de må settes inn på dag 6 etter eggløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satt inn i naturlig syklus, og fikk vite det var egentlig positivt å ikke sette inn rett etter uttak i naturlig syklus. Vi valgte og fryse for jeg var så dårlig etter uttak. Kroppen hadde roet seg, hormonene var ute. Dette var på privat klinikk. 

Anonymkode: 12a3e...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar dere to ☺️ Embryoene våre skal screenes for sykdommer på dag 6, vil det da si at de må settes inn på dag 6 etter eggløsning?

Er eggene tatt ut og fryst? Hvor langt er de dyrket? Blastocyster? Jeg fikk satt inn dagen det var eggløsning, og da telte vi 5 dager fra den dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er eggene tatt ut og fryst? Hvor langt er de dyrket? Blastocyster? Jeg fikk satt inn dagen det var eggløsning, og da telte vi 5 dager fra den dagen. 

Usikker. Skal ha egguttak om en ukes tid. Eggene skal så befruktes og screenes. Vet ikke om de først blir fryst for så å tatt opp for å testes? De skal i hvert fall fryses ned helt til neste år så fort vi har fått svar på screeningen og funnet ut hvilke embryo som er gode og ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi satt inn i naturlig syklus, og fikk vite det var egentlig positivt å ikke sette inn rett etter uttak i naturlig syklus. Vi valgte og fryse for jeg var så dårlig etter uttak. Kroppen hadde roet seg, hormonene var ute. Dette var på privat klinikk. 

Takk for svar, det høres jo logisk ut å få «hvilt» kroppen litt etter uttak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I utgangspunktet så vil det si det ja. Vil tro de testes FØR frysing, men dette vil klinikken din kunne svare deg helt korrekt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...