Gå til innhold

Hvorfor bruker folk bevisst lang tid på å svare meldinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man er i dating fasen og møter noen man liker, hvorfor har mennesker en tankegang på at jo lenger man venter med å svare jo bedre. Det gjelder begge kjønn men mest jenter har jeg forstått i fra kompiser og jeg har personlig vert vitne til dette via venninner av samboeren min at de ser de får en melding fra en gutt de liker men svarer ikke med en gang, kan gjerne gå opp til en time eller to før dem åpner meldingen og svarer.

Hvorfor? Jeg synes denne fremgangsmåten er barnslig, men hva vet vel jeg, har ikke datet på 12 år. Jeg hadde blitt ganske irritert om jeg hadde en samtale med noen og de ikke gidder å svare før senere. Jeg forstår visst du er opptatt eller er på jobb men om du gjør det bare for å ikke virke "desperat" så er det bare utrolig tåpelig av deg. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest ElderMillenial
Skrevet

Noen spiller spill, andre er bare ikke interessert i å være tilgjengelig og «på» til alle tider. 

Hvis jeg ikke svarer med en gang så er det fordi jeg er opptatt med noe annet og egentlig ikke hadde tid til å svare når jeg sjekket meldingen. Jeg har litt dårlig impulskontroll så jeg åpner gjerne meldingen med en gang jeg ser den om den er fra noen jeg er interessert i. Det betyr ikke at kassa køen på Rimi er den mest optimale settingen for å svare på seriøse spørsmål. Så da venter jeg til jeg er hjemme igjen med å svare. 

Å bruke noen timer på å svare på en melding er virkelig ikke noe problem. Å lage seg tullete regler for at man skal minst vente sånn og gjøre sånn derimot, det er litt tullete. Vi svarer alle når vi har tid, mulighet og lyst. 

Skrevet
Mr.Anon skrev (2 timer siden):

Når man er i dating fasen og møter noen man liker, hvorfor har mennesker en tankegang på at jo lenger man venter med å svare jo bedre. Det gjelder begge kjønn men mest jenter har jeg forstått i fra kompiser og jeg har personlig vert vitne til dette via venninner av samboeren min at de ser de får en melding fra en gutt de liker men svarer ikke med en gang, kan gjerne gå opp til en time eller to før dem åpner meldingen og svarer.

Hvorfor? Jeg synes denne fremgangsmåten er barnslig, men hva vet vel jeg, har ikke datet på 12 år. Jeg hadde blitt ganske irritert om jeg hadde en samtale med noen og de ikke gidder å svare før senere. Jeg forstår visst du er opptatt eller er på jobb men om du gjør det bare for å ikke virke "desperat" så er det bare utrolig tåpelig av deg. 

Dette kan være to ting, 1. at vedkommede rett og slett ikke har tid eller lever et travelt liv og de prioriterer ikke chatting. Det er et vidt spekter på hvilken grad folk liker å chatte også. Jeg, som mange, foretrekker å treffe vedkommede. 

2. At du blir testet. Vedkommede ønsker seg en mann som er tålmodig og ikke tar seg selv å høytidelig. Jeg ble kjæreste med en jeg ikke snakka med på over to mnd etter første melding og vi var sammen i 1,5 år. Det var ikke en test da. Jeg hadde det travelt. 

Det er ikke "tullete oppførsel" du er bare ikke sentrumet i livet til vedkommede. Det er andre ting, jobb,fritid,barn osv. som tar opp mer oppmerksomhet enn en fremmed på en chat. 

Anonymkode: 6c48f...778

• Liker 2
Skrevet

Kanskje for å begrense meldingsstrømmen litt? Svarer man raskt, kommer det kanskje raskt svar tilbake og så blir det mange raske meldinger på kort tid, og ikke noe annet å få gjort om man f.eks. er på jobb. 

Noe velger også bevisst å ikke knotte på telefonen mens de er i møter eller samtaler med andre, og unngår å avbryte det de holder på med for å svare. 

Jeg tror det er sunt å være i stand til å registrere at det kommer en melding uten at man må slippe alt man har i henda for å svare umiddelbart. Det er ikke bra om telefonen alltid har første-prioritet.

Anonymkode: 49b7c...afd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje for å begrense meldingsstrømmen litt? Svarer man raskt, kommer det kanskje raskt svar tilbake og så blir det mange raske meldinger på kort tid, og ikke noe annet å få gjort om man f.eks. er på jobb. 

Noe velger også bevisst å ikke knotte på telefonen mens de er i møter eller samtaler med andre, og unngår å avbryte det de holder på med for å svare. 

Jeg tror det er sunt å være i stand til å registrere at det kommer en melding uten at man må slippe alt man har i henda for å svare umiddelbart. Det er ikke bra om telefonen alltid har første-prioritet.

Anonymkode: 49b7c...afd

TS mener nok meldinger etter arbeidstid. Det er få som sitter på tinder i arbeidstiden, eller forventer svar i arbeidstiden. 🤪

For å være ærlig så har jeg aldri tenkt over dette. Jeg sjekker kanskje tinder et par ganger i uka. Har jeg barnet mitt så har jeg jo ikke tid til sånt.

Anonymkode: 6c48f...778

• Liker 1
Skrevet

For mange handler det om å ha et liv. Man har ikke lyst å sitte og tekste når man er sammen med andre eller holder på med noe. 

En annen ting er at man har lyst å sette litt grenser. Man skylder ikke å slippe alt man har i henda og svare med en gang. Man har heller ikke lyst å signalisere at man ønsker manisk chatting. 

Jeg kan svare med en gang av og til og vi kan ha en aktiv og hyggelig samtale gående en stund. Andre ganger har jeg ikke lyst akkurat der og da, så da venter jeg til jeg er i en situasjon hvor jeg er komfortabel med  chatte. Det samme gjelder daten. Ingen av oss stressee dersom det ikke kommer svar der og da. Men det er hyggelig når vi har en samtale. 

Jeg synes mange er alt for maniske på dette med chatting. Det er bare ett (av flere) hjelpemiddel i forholdet.  Det er ikke forholdet.. 

Anonymkode: 65811...a52

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For mange handler det om å ha et liv. Man har ikke lyst å sitte og tekste når man er sammen med andre eller holder på med noe. 

En annen ting er at man har lyst å sette litt grenser. Man skylder ikke å slippe alt man har i henda og svare med en gang. Man har heller ikke lyst å signalisere at man ønsker manisk chatting. 

Jeg kan svare med en gang av og til og vi kan ha en aktiv og hyggelig samtale gående en stund. Andre ganger har jeg ikke lyst akkurat der og da, så da venter jeg til jeg er i en situasjon hvor jeg er komfortabel med  chatte. Det samme gjelder daten. Ingen av oss stressee dersom det ikke kommer svar der og da. Men det er hyggelig når vi har en samtale. 

Jeg synes mange er alt for maniske på dette med chatting. Det er bare ett (av flere) hjelpemiddel i forholdet.  Det er ikke forholdet.. 

Man er da ikke manisk bare fordi man liker å kommunisere oftere enn det DU liker. 
Det gjelder bare å finne en som er lik. 

Anonymkode: fc96d...aa4

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Man er da ikke manisk bare fordi man liker å kommunisere oftere enn det DU liker. 
Det gjelder bare å finne en som er lik. 

Anonymkode: fc96d...aa4

Det var jo heller ikke det jeg skrev! Men jeg synes mange er alt for maniske på chat og det ser du spor av her på forumet når folk starter hele tråder fordi matchen/daten ikke har svart på noen timer og damer lager tråder hvor de klager over å bli bombardert av meldinger. 

• Liker 2
Skrevet

Er så inni margen lei av "dating" som skal gå via meldinger. Om man prøver seg på å møtes tidligere, så rømmer dem jo som en forskremt hønseflokk..

Anonymkode: 19128...07c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er hunkjønn og gutter/menn som vasser i muligheter som gjør dette. Jeg mister interessen og sletter dem kjapt. 

Skal sies at jeg gjerne kan drøye det litt, men ikke timer. Maks en halvtime, om jeg faktisk er tilgjengelig. Kan veksle mellom å skrive flere meldinger iløpet av kort tid og å vente inntil en halvtime før jeg sender.

Skrevet

Syns det er bortkasta tid om noen konstant bruker lang tid på å svare. Føler at om man er veldig interessert så svarer man vanligvis kjapt, og prøver å svare selv om man kanskje er litt opptatt. Merker i hvert fall fort om noen bare spiller "hard to get", og det har jeg ikke tid eller ork til.

Anonymkode: 44852...611

• Liker 2
Skrevet

min oppfattelse: sikkert fordi det er så mange innbilske folk der ute. den same type folk som tror at alle er sjalu på dem. 

Anonymkode: 55f6d...2e0

Skrevet

Lever ikke med trynet i telefonen 24/7 og har et liv utenom telefonen. ønsker heller ikke at andre har en forventning om at jeg svarer umiddelbart...

• Liker 1
Skrevet
Mr.Anon skrev (4 timer siden):

I dagens samfunn handler alt om å få noen som har en høy verdi, og mennesker som svarer med en gang og alltid er tilgjenngelige anses ikke som mennesker med høy verdi, fordi de da tydeligvis ikke har noe annet å gjøre i livet enn å sitte med mobilen i hånda klar til å svare. Men noen ønsker også å møte noen som er sånn og ikke har noe liv, så smaken er som baken. 

Møter du none som later som om de er opptatt men ikke er det så er det selvsagt ikke en person man skal involvere seg med. Fordi de utgir seg for å være noen de ikke er. 

Anonymkode: 49fb2...b6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I dagens samfunn handler alt om å få noen som har en høy verdi, og mennesker som svarer med en gang og alltid er tilgjenngelige anses ikke som mennesker med høy verdi, fordi de da tydeligvis ikke har noe annet å gjøre i livet enn å sitte med mobilen i hånda klar til å svare. Men noen ønsker også å møte noen som er sånn og ikke har noe liv, så smaken er som baken. 

Møter du none som later som om de er opptatt men ikke er det så er det selvsagt ikke en person man skal involvere seg med. Fordi de utgir seg for å være noen de ikke er. 

kanskje man er opptatt på andre måter? kanskje man tenker på noe, selv om det ser ut som at man ikke gjør noe. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

kanskje man er opptatt på andre måter? kanskje man tenker på noe, selv om det ser ut som at man ikke gjør noe. 

Nettopp. Det er ikke slik at de fleste som ikke svarer sitter å stirrer på telefonen og venter med å svare for å virke som om de er opptatte. Men det kan være lurt å gjøre det i en bli kjent fase for å ikke skremme vekk de som er livredde for å treffe noen som vil kreve for mye av dem. 

Skrevet

Har ikke varsler på snap, messenger, insta osv.

»chatting» frem og tilbake er kanskje det kjedeligste jeg vet.

Anonymkode: 154d7...990

Skrevet
Hensatt skrev (22 timer siden):

Lever ikke med trynet i telefonen 24/7 og har et liv utenom telefonen. ønsker heller ikke at andre har en forventning om at jeg svarer umiddelbart...

Andre sine forventninger får du ikke gjort noe med. 

Anonymkode: 6e668...a10

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Andre sine forventninger får du ikke gjort noe med. 

Anonymkode: 6e668...a10

Nei, men de som forventer svar 24/7 på sosiale medier bør reflektere over sine egne holdninger og forventninger.

Skrevet

Det er et vanlig råd til menn fra "eksperter" på sosiale medier. Ideen er at den andre parten skal være tvungen å investere mer, og med det gjøre deg mer verdifull, samt at det skal bli større "bølger" (når den andre er usikker å venter, og så får meldingen). Så noen har sikkert hørt på slike råd og bruker det bevist som en type av psykologisk manipulasjon. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...