Agsa Skrevet 1. februar 2024 #1 Del Skrevet 1. februar 2024 Jeg er 41 år og har sporadisk hatt auramigrene uten hodepine etter første svangerskap. Anfallene har vært av og til og det har vært likt hver gang. Det starter med en liten prikk i synsfeltet. Så vokser denne utover synsfeltet samtidig med at den flimrer/ går i sikksakk. Dette varer mellom 15-30 minutter. Så blir synet normalt igjen og jeg har ingen symptomer. I det siste ( etter en periode med mye stress på jobb og sykdom i familien) har jeg hatt dette veldig ofte. 2-3 ganger i uken. Var til lege og hun henviste meg til øyelege. Hun var likevel klar på at hun ikke gjorde noen kliniske unormale funn når hun undersøkte meg. Nå sitter jeg og grubler på dette… hva årsakene kan være. Er det noen med lignende erfaringer her? Noen som vet om det finnes effektive medisiner mot dette om auraen kommer veldig hyppig? Oppfordrer til seriøse og saklig svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Del Skrevet 1. februar 2024 Jeg har migrene .. og har vært til tett oppfølging hos nevrolog pga hyppighet, og fordi den har endret litt art siste årene. aura migrene for meg, er de hardeste anfallene. Først blir jeg grisesjuk, ekstreme smerter i hodet, lyssensitiv, kvalm mm. Det sånn at jeg ofte blir innlagt, også er jeg utmattete en uke etterpå. Det siste året har jeg fått øyemigrene. De arter seg akkurat som du sier. De starter som en prikk, går over til sikk sakk, så dobbeltsyn, også forsvinner det. Jeg får ikke vondt i hodet, men jeg har dobbeltsyn noen timer. Det er skikkelig ekkelt. Anbefaler nevrolog for migrene dog, de er best på dette Anonymkode: d40e6...333 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Del Skrevet 1. februar 2024 Har legen sagt at dette er migrene? Har du blitt utredet for dette? Hvis du ikke er utredet, be om henvisning til nevrologisk (i hvert fall dit jeg ble henvist pga migrene). Da utelukker de andre sykdommer/tilstander, og du kan få en diagnose og hjelp deretter. Jeg har migrene uten aura, men det finnes forebyggende medikamenter og det finnes anfallsmedisin. Om du trenger sistnevnte, er jeg usikker på, om det kun varer 30 min og ellers uten smerter. Eneste forebyggende som har virket på meg, er Atacand, som egentlig er blodtrykkssenkende medisin. Det endret livet mitt. Jeg fikk tipset om Atacand fra ei venninne med aura, og det hadde hjulpet henne godt. Hun ble faktisk kvitt de verste anfallene selv etter at hun sluttet på medikamentet, men jeg vet ikke hvor vanlig akkurat dèt er. Anonymkode: c8228...4c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Del Skrevet 1. februar 2024 Hei, jeg fikk påvist det samme for mange år siden, migrene med aura, uten smerte. Opplevde hvitt prikkene lys og synsfelt forsvant, det vil se halve teksten i en bok ble borte, feks. Varte mellom 10-20 min Tok mr hode, var hos nevrolog og øyelege. Jeg opplevde spesielt å få anfall om jeg hadde trent litt hardt en dag og kanskje ikke spist nok etterpå. Fikk det i ny og ne gjennom et par år, og har nå ikke hatt det på ihvertfall 5 år. Anonymkode: 1a130...af1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agsa Skrevet 1. februar 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har legen sagt at dette er migrene? Har du blitt utredet for dette? Hvis du ikke er utredet, be om henvisning til nevrologisk (i hvert fall dit jeg ble henvist pga migrene). Da utelukker de andre sykdommer/tilstander, og du kan få en diagnose og hjelp deretter. Jeg har migrene uten aura, men det finnes forebyggende medikamenter og det finnes anfallsmedisin. Om du trenger sistnevnte, er jeg usikker på, om det kun varer 30 min og ellers uten smerter. Eneste forebyggende som har virket på meg, er Atacand, som egentlig er blodtrykkssenkende medisin. Det endret livet mitt. Jeg fikk tipset om Atacand fra ei venninne med aura, og det hadde hjulpet henne godt. Hun ble faktisk kvitt de verste anfallene selv etter at hun sluttet på medikamentet, men jeg vet ikke hvor vanlig akkurat dèt er. Anonymkode: c8228...4c9 Legen sa at dette mest sannsynlig var øyemigrene eller aura uten hodepine. Da basert på symptomene jeg har. Jeg har dog lest litt om at det kan være hormonelle forandringer som fører til dette. Må vel bare vente til jeg kommer meg til øyelege nå da, så får jeg ta det deretter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå