AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Jeg har en helgejobb hvor vi har en fast turnus og fordeling av helger gjennom året. Til helga er det min jobbhelg, men jeg hadde behov for fri, og gav helga bort til "Kari". Byttet ikke vakt med henne, Kari fikk min helg og dermed noen ekstra vakter. Meldt inn til sjefen og godkjent, så Kari står på lista på jobben, men jeg står jo fremdeles på turnuslista som ble laget for lenge siden. Nå har Kari blitt syk, og kan ikke jobbe til helga. Jeg mener at dette nå er Karis helg, og at sjefen må finne vikar som vanlig ved sykdom. Sjefen mener at jeg må jobbe, siden helga opprinnelig var min. Hvem har rett? Hva er vanlig på din arbeidsplass? Anonymkode: 61889...92d
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Om byttet er godkjent av leder så må hun vel finne noen andre enn deg. Anonymkode: b5b41...330 25 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 Dette er arbeidsgivers problem, så lenge byttet er godkjent. Anonymkode: c3da8...796 15 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en helgejobb hvor vi har en fast turnus og fordeling av helger gjennom året. Til helga er det min jobbhelg, men jeg hadde behov for fri, og gav helga bort til "Kari". Byttet ikke vakt med henne, Kari fikk min helg og dermed noen ekstra vakter. Meldt inn til sjefen og godkjent, så Kari står på lista på jobben, men jeg står jo fremdeles på turnuslista som ble laget for lenge siden. Nå har Kari blitt syk, og kan ikke jobbe til helga. Jeg mener at dette nå er Karis helg, og at sjefen må finne vikar som vanlig ved sykdom. Sjefen mener at jeg må jobbe, siden helga opprinnelig var min. Hvem har rett? Hva er vanlig på din arbeidsplass? Anonymkode: 61889...92d Det essensielle her er jo at sjefen har godkjent det, og da er du fritatt fra vaktene. Sjefen må finne en vikar. Jeg har forståelse for at sjefen syns det er slitsomt med å finne vikar, men det er urettferdig å dytte det ansvar på deg da du har gjort alt korrekt i denne saken og det er ikke ditt ansvar lengre. Sjefen får betalt for sånt som dette, så her må sjefen bare brette opp armene og finne en vikar. Anonymkode: 7f428...b7f 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 Det er sjefens problem, du er i utgangspunktet fritatt. MEN du kan beordres på jobb hvis det er ytterst krise for bedriften og absolutt ingen andre er tilgjengelig. Anonymkode: cd7c0...fc2 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 Sjefen sitt problem. Og som sjef selv, tar jeg selvsagt det ansvaret på min jobb. Dette er jo også en ganske vanlig problemstilling, så jeg tror hen prøver å guilte deg litt her. Bare si beklager, jeg har som du ser fri og kan ikke jobbe. Anonymkode: 22f9c...0d8 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #7 Skrevet 1. februar 2024 Jeg sa alltid i fra ved vaktbytter at det er de som bytter bort sitt ansvar om den som har tatt vakta blir syk. Jeg som leder har ikke tid å sette inn folk i hytt og pine når jeg allerede har laget og fått godkjent opprinnelig turnus av min leder og mine ansatte. Plutselig er enda en person syk den helgen og jeg må mobilsere for å få dekket den vakta - der ligger mitt ansvar og første pri. De fleste butikker operer med dette systemet. Anonymkode: 41047...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #8 Skrevet 1. februar 2024 Hos oss må vi på jobb dersom den vi byttet vakt med blir syk. Det er tydelig kommunisert av leder. Jeg bytter ikke vakt med hvemsomhelst pga dette! Anonymkode: 79faa...4c6 1
Traktor Skrevet 1. februar 2024 #9 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg sa alltid i fra ved vaktbytter at det er de som bytter bort sitt ansvar om den som har tatt vakta blir syk. Jeg som leder har ikke tid å sette inn folk i hytt og pine når jeg allerede har laget og fått godkjent opprinnelig turnus av min leder og mine ansatte. Plutselig er enda en person syk den helgen og jeg må mobilsere for å få dekket den vakta - der ligger mitt ansvar og første pri. De fleste butikker operer med dette systemet. Anonymkode: 41047...4e1 Totalt urimelig. 6 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #10 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg sa alltid i fra ved vaktbytter at det er de som bytter bort sitt ansvar om den som har tatt vakta blir syk. Jeg som leder har ikke tid å sette inn folk i hytt og pine når jeg allerede har laget og fått godkjent opprinnelig turnus av min leder og mine ansatte. Plutselig er enda en person syk den helgen og jeg må mobilsere for å få dekket den vakta - der ligger mitt ansvar og første pri. De fleste butikker operer med dette systemet. Anonymkode: 41047...4e1 Det er faktisk ditt ansvar som leder å dekke inn for sykdom. Anonymkode: 0830c...32c 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #11 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg sa alltid i fra ved vaktbytter at det er de som bytter bort sitt ansvar om den som har tatt vakta blir syk. Jeg som leder har ikke tid å sette inn folk i hytt og pine når jeg allerede har laget og fått godkjent opprinnelig turnus av min leder og mine ansatte. Plutselig er enda en person syk den helgen og jeg må mobilsere for å få dekket den vakta - der ligger mitt ansvar og første pri. De fleste butikker operer med dette systemet. Anonymkode: 41047...4e1 Så hvis jeg opprinnelig står på vaktlisten, og bytter vakten fordi jeg skal reise til andre siden av landet, så krever du at jeg må fly hjem igjen for å fikse vakten dersom den som har påtatt seg vakten blir syk? Hvis jeg er på vei i ett bryllup, så må jeg sitte å ringe kolleger for å få noen til å jobbe for meg, eller så må jeg snu? Fordi du som leder synes det er vanskelig dekke opp vakter med sykdom? Når du som leder godkjenner ett vaktbytte, så godkjenner du en endring i vaktplanen. Jeg hadde ganske enkelt sagt at du fikk komme med en beordring i så fall, for hvis jeg ikke står på vaktlisten kan det ikke kreves at jeg jobber. Anonymkode: 8764e...b0a 11
Myrmica Skrevet 1. februar 2024 #12 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg sa alltid i fra ved vaktbytter at det er de som bytter bort sitt ansvar om den som har tatt vakta blir syk. Jeg som leder har ikke tid å sette inn folk i hytt og pine når jeg allerede har laget og fått godkjent opprinnelig turnus av min leder og mine ansatte. Plutselig er enda en person syk den helgen og jeg må mobilsere for å få dekket den vakta - der ligger mitt ansvar og første pri. De fleste butikker operer med dette systemet. Anonymkode: 41047...4e1 Det blir vel i praksis det samme som at man ikke kan bytte vakter. For da kan man jo ikke stole på at man har fri og kan reise bort når man har byttet til seg fri - plutselig står man ansvarlig for å jobbe likevel, selv om man har flybillett til London eller ligger i telt på Senja? Og hva om man har byttet vakter, og jobbet for sin kollega. Neste helg skal kollegaen jobbe for deg, men blir syk. Da har man ansvar for to helger på rad? Høres rart ut. 9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #13 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sa alltid i fra ved vaktbytter at det er de som bytter bort sitt ansvar om den som har tatt vakta blir syk. Jeg som leder har ikke tid å sette inn folk i hytt og pine når jeg allerede har laget og fått godkjent opprinnelig turnus av min leder og mine ansatte. Plutselig er enda en person syk den helgen og jeg må mobilsere for å få dekket den vakta - der ligger mitt ansvar og første pri. De fleste butikker operer med dette systemet. Anonymkode: 41047...4e1 Syntes ikke dette er så fleksibelt, men da har du i alle fall sagt fra at det er den som bytter bort vakta sitt ansvar uansett, men slik er det jo ikke i TS sitt tilfelle. Der fikk TS godkjent fra leder, og da er det faktisk leders ansvar å finne vikar. Anonymkode: 1f493...bc5 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #14 Skrevet 1. februar 2024 Myrmica skrev (3 minutter siden): Det blir vel i praksis det samme som at man ikke kan bytte vakter. For da kan man jo ikke stole på at man har fri og kan reise bort når man har byttet til seg fri - plutselig står man ansvarlig for å jobbe likevel, selv om man har flybillett til London eller ligger i telt på Senja? Og hva om man har byttet vakter, og jobbet for sin kollega. Neste helg skal kollegaen jobbe for deg, men blir syk. Da har man ansvar for to helger på rad? Høres rart ut. Det blir i alle fall i praksis slik at det da er den ansatte selv som har risikoen hvis man bytter bort vakter, og for meg hadde det i alle fall blitt mindre attraktivt å bytte vakter med mindre jeg kjente vedkommende som skulle bytte med meg veldig godt og stolte fullt og helt på vedkommende. Hadde jeg vært ny et sted, not so much. Det er ganske mange som har et litt slepphendt forhold til vakter osv. og jeg hadde ikke giddet å ta risikoen med det. Anonymkode: 1f493...bc5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #15 Skrevet 1. februar 2024 Så lenge du har gitt vekk helga din til Kari, så står du ikke oppsatt på vakt, og skal ikke jobbe likevel. Det samme hadde vært tilfelle om du hadde byttet helg, og jobbet "hennes helg" istedenfor. Anonymkode: ee56a...dad 3
ludden Skrevet 1. februar 2024 #16 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en helgejobb hvor vi har en fast turnus og fordeling av helger gjennom året. Til helga er det min jobbhelg, men jeg hadde behov for fri, og gav helga bort til "Kari". Byttet ikke vakt med henne, Kari fikk min helg og dermed noen ekstra vakter. Meldt inn til sjefen og godkjent, så Kari står på lista på jobben, men jeg står jo fremdeles på turnuslista som ble laget for lenge siden. Nå har Kari blitt syk, og kan ikke jobbe til helga. Jeg mener at dette nå er Karis helg, og at sjefen må finne vikar som vanlig ved sykdom. Sjefen mener at jeg må jobbe, siden helga opprinnelig var min. Hvem har rett? Hva er vanlig på din arbeidsplass? Anonymkode: 61889...92d Da er vakta ditt ansvar, enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #17 Skrevet 1. februar 2024 Så lenge byttet er godkjent av leder så er det leders ansvar. Slik er det hvert fall hos oss. Ellers er det jo ikke noe vits i å bytte da ,hvis man ikke vet om man plutselig må jobbe likevel... Og som noen andre her skriver, hvis man allerede har jobbet vakten til den som er syk, skal man liksom ha ansvar for begge sine vakter da? Hva med lønn da? for da jobber man jo flere timer enn det man har i turnusen. Hadde jeg jobbet på et sted med så lite fleksibilitet hadde jeg for det første vært veldig lite fleksibel tilbake (med å bytte når ledelsen trenger det o.l.) og faktisk vurdert å finne meg en ny jobb. Forutsigbarhet er viktig!! Anonymkode: 4e471...6f3 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #18 Skrevet 1. februar 2024 Jeg har vært med på interne regler som sa at den som eide vakta hadde ansvaret selv om byttet ble godkjent. Godkjent biten tilsa bare at ved det byttet så gill kabalen opp i boligen, pga at alle kjenner ikke alle og for at vi ikke skulle bruke opp vikarmulighetene til personlige bytter. Pga av dette ba jeg heller alltid om å bli trekt i lønn når jeg skulle noe viktig og tok igjen vakta selv. Da det kan skje slikt som dette. Anonymkode: 56777...4cb
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #19 Skrevet 1. februar 2024 Dette var ved personlige bytter ansatte imellom. Ved bytter som avdelingen trengte tok avdelingen over ansvaret for vakta. Anonymkode: 56777...4cb
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #20 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det blir i alle fall i praksis slik at det da er den ansatte selv som har risikoen hvis man bytter bort vakter, og for meg hadde det i alle fall blitt mindre attraktivt å bytte vakter med mindre jeg kjente vedkommende som skulle bytte med meg veldig godt og stolte fullt og helt på vedkommende. Hadde jeg vært ny et sted, not so much. Det er ganske mange som har et litt slepphendt forhold til vakter osv. og jeg hadde ikke giddet å ta risikoen med det. Anonymkode: 1f493...bc5 I praksis blir det slik at det blir en upopulær leder og uattraktiv arbeidsplass, fordi man blir tvungen på vakt selv om leder har godkjent fri. Hadde en leder oppført seg slik, så hadde jeg aldri vært på tilbudssiden tilbake. Istedet for å bytte vakter, så hadde jeg søkt om ferie selv for enkeltdager... Jeg har alltid byttet vakter når jeg har ønsket langhelger for eksempel, men hvis leder ønsker at jeg heller skal be om feriedager, så for all del. Jeg hadde heller ikke sagt ja til ekstravakter eller overtid for å hjelpe en slik leder. Anonymkode: 8764e...b0a 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå