Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er syk "hele tiden". Han begynte i barnehage i august og jeg vet at det ikke er uvanlig at de er mye syke det første året, men det har vært helt ekstremt her. Siden september har han vært syk 13 ganger. Og de fleste rundene har vart i hvert fall i én uke. Vi brukte opp alle omsorgsdagene for fjoråret i høst.

Han har vært syk nesten hele januar og vi har brukt opp halvparten av årets omsorgsdager (sykt barn-dager) nå i januar. Eneste grunnen til at vi ikke har brukt opp alle er fordi vi er delvis sykemeldt begge to fordi han har en del fysiske plager med magen som gjør at vi har hatt det ganske heftig siden han ble født med mye plager og dårlige netter så vi har vært helt utslitt begge to. All sykdommen han har kommer på toppen av disse plagene (som han utredes for).

Er det vanlig at de er så mye syke? Han er den på sin avdeling som har vært mest syk i hvert fall.

I så fall er det jo alt for få omsorgsdager de første årene i barnehage. Siden de anbefaler at man er hjemme 24 timer etter feber og 48 timer etter omgangssyken er det mange omsorgsdager som går med til å være hjemme med friskt barn også.

Hvordan løser man resten av året når omsorgsdagene er brukt opp? Tar dere fri uten lønn? Vi måtte gå noen måneder i ulønnet permisjon før han fikk barnehageplass så økonomien vår er allerede ganske pressa i tillegg til at vi har brukt mye penger på privat helsevesen da vi ikke har fått den oppfølgingen vi har trengt mtp plagene hans med magen. 

Anonymkode: a7c9e...079

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Ja vi hadde en sånn periode med guttungen. Jentungen var ikke så ille med. 

Arbeidsgiver kalte meg inn til møte pga hyppigheten av omsorgsdager jeg tok. Spørsmålet jeg der fikk var "har ikke barnet en mor som kan bruke omsorgsdager?"… joda, men de er brukt opp😅

Skrevet (endret)

Ja faktisk. Men «mye sykdom» prøver vi skånsomt å forberede nye foreldre på første vinter i barnehage. I praksis betyr det kontinuerlig sykdom, få dager i barnehage, virus oppå virus oppå virus, gjerne flere av gangen. Null søvn på noen i hele perioden november-mars og januar og februar kan bare slettes fra kalenderen.

var slik her med første barn, hakket bedre med nr to, men da var hun selvsagt mye oftere syk som baby… så hun hadde vel endel hele uker sin første barnehage vinter.

kan dessverre også meddele at dette blir bedre, men ikke nødvendigvis så mye bedre, før de kommer seg på skolen… her er vi i alle aller aller siste vinter med barnehage, og hun har vært tålelig frisk hittil i sesongen, men nå var det slutt. Denne uka endte nok med en dag i bhg… først oppkast, så frisk, så kom brått en fæl konstant hoste her.. og hun blir straks 6 år. Plukker med seg fra en meget redusert avdeling i bhg… som jo også har alle 3-åringene som ikke har særlig mye immunforsvar enda. Så det er jo konstant snørr og hoste etter jul. Selv når de er større er det umulig med slike virusmengden. 

eldste er i 2.klasse og har knapt vært forkjøla siden hun startet på skolen. Har fått vannkopper og influensa, slike ting man bare må gjennom, men knapt en forkjølelse. Det er en stor lettelse. Lite fravær. Ny hverdag. Så jeg ser sykt frem til neste vinter nå…

anbefaler å finne en måte å leve med situasjonen på, for det er slik det er mye av vinteren i bhg. Dessverre. Jeg tok blant annet en ærlig samtale med sjefen min ang prioriteringer, så jeg slapp den dårlige samvittigheten når ungene ble syke. Hjalp mye å vite at han hadde forståelse. Vel, kona hans jobber i bhg og de har tre barn selv, så der manglet det ikke på forståelse. Uansett ville jeg anbefale å snakke med nærmeste leder om det hele bare så du iaf vet hvordan jobben forholder seg til tingenes tilstand. Og å enes i heimen om fordeling av sykt barn litt i forkant, så man slipper den krangelen hver morgen. Bare legg opp til mye sykdom, og ta friske dager som ren bonus. 

Endret av våren14
  • Liker 2
Skrevet
Lykkedykker skrev (11 minutter siden):

Ja vi hadde en sånn periode med guttungen. Jentungen var ikke så ille med. 

Arbeidsgiver kalte meg inn til møte pga hyppigheten av omsorgsdager jeg tok. Spørsmålet jeg der fikk var "har ikke barnet en mor som kan bruke omsorgsdager?"… joda, men de er brukt opp😅

Haha, ja 😅 Det virker som om det er stor forskjell fra barn til barn hvor mye syke de er. Hadde vært fint å fått litt ekstra omsorgsdager når man har et barn som er hyppig syk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Sønnen min er syk "hele tiden". Han begynte i barnehage i august og jeg vet at det ikke er uvanlig at de er mye syke det første året, men det har vært helt ekstremt her. Siden september har han vært syk 13 ganger. Og de fleste rundene har vart i hvert fall i én uke. Vi brukte opp alle omsorgsdagene for fjoråret i høst.

Han har vært syk nesten hele januar og vi har brukt opp halvparten av årets omsorgsdager (sykt barn-dager) nå i januar. Eneste grunnen til at vi ikke har brukt opp alle er fordi vi er delvis sykemeldt begge to fordi han har en del fysiske plager med magen som gjør at vi har hatt det ganske heftig siden han ble født med mye plager og dårlige netter så vi har vært helt utslitt begge to. All sykdommen han har kommer på toppen av disse plagene (som han utredes for).

Er det vanlig at de er så mye syke? Han er den på sin avdeling som har vært mest syk i hvert fall.

I så fall er det jo alt for få omsorgsdager de første årene i barnehage. Siden de anbefaler at man er hjemme 24 timer etter feber og 48 timer etter omgangssyken er det mange omsorgsdager som går med til å være hjemme med friskt barn også.

Hvordan løser man resten av året når omsorgsdagene er brukt opp? Tar dere fri uten lønn? Vi måtte gå noen måneder i ulønnet permisjon før han fikk barnehageplass så økonomien vår er allerede ganske pressa i tillegg til at vi har brukt mye penger på privat helsevesen da vi ikke har fått den oppfølgingen vi har trengt mtp plagene hans med magen. 

Få de til å sjekke for ørene og ta tester for svekket immunforsvar og kanskje han har melkeallergi eller refluks? Vårs var syk non-stop i 2år selv om vi hadde starta melkefritt, varte frem til noen mnd etter at vi fikk lagt inn dren i ørene og fikk refluksmedisin.

Anonymkode: b6562...bbd

• Liker 1
Skrevet

Vi måtte også ta en del fri uten lønn det første året barn nr en og to begynte i bhg. Følte også at barna var mye mer syke enn andre barn. Men det ble mye, mye bedre da de ble litt eldre (og før skolestart, altså). Særlig hjalp det da den ene opererte bort mandlene og fikk dren. Mens med den andre vet vi ikke hvorfor han var så mye syk. Barn nr tre var veldig mye mindre syk enn storebrødrene.

Det er fortvilende, ja, men hva skal man gjøre. Det eneste jeg kan tenke på er å se om det kan være grunnlag for utvidet antall sykt barn-dager pga sykdom hos barnet som gjør at man kan forvente mer sykdom og fravær. 

Skrevet

24timers-regelen kan du "krangle på" hvis barnet faktisk er friskt da. FHI har ingen anbefaling om 24 timer, det har ikke noe å si for smitte så det er bare noe man innfører pga. utdatert kunnskap eller fordi man vil passe på at barna er helt tipp topp allmenntilstand før de er i barnehagen igjen. Men barnas allmenntilstand og form tenker jeg at foreldre burde få vurdere. Og er man nesten tom for omsorgsdager så kan man ikke være hjemme med et friskt barn bare fordi det hadde litt feber igår.

Vår begynte i barnhagen i høst og har vært mye forkjøla bare + 1 omgangssyke nå i vinter. Vår var hjemme 4 dager ifjor høst der 1 av dem var veldig føre var og kunne nok vært i barnhagen, og 2 dager nå i januar (omgangssyke). 

Har dere nettverk som kan passe ved sykdom? Her tok bestemor et par av dagene. 

Om barnet allerede følges opp av helse ville jeg absolutt tatt opp hvor mye sykdom som har vært, det kan jo være relevant. Feks om barnet viser seg å ha tarmsykdom som påvirker næringsopptak så kan vel det også påvirke hvor sterkt immunforsvar man har eller hvor syk man blir? 

Anonymkode: 8576c...a83

Skrevet

Vårt barn har gått i barnehagen i 2,5 måneder. Vi hadde henne hjemme 4 dager før jul, 3 av dem skjedde mens pappaen fortsatt hadde permisjon men den siste ble sykt barn dag. Barnet har vært kontinuerlig forkjøla, men ikke hatt noe feber. Det som holdt henne hjemme var en voldsom hoste. Vet ikke om vi har vært heldige eller om dette er normalt, jeg synes ikke det har vært så mye for vår del. Barnet hadde aldri (!) vært syk før oppstart i bhg, men har ikke noen søsken og har vært lite eksponert for småbarn som har basselusker. 

Anonymkode: 07991...ff9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere kan søke om ekstra omsorgsdager siden barnet er langvarig syk/kronisk syk. Snakk med fastlege :) 

Anonymkode: eb5f9...a84

• Nyttig 1
Skrevet

Er han sjekket for melkeproteinallergi forresten? 😬

Ungen min var syk hele tiden før vi fikk diagnose melkeallergi. Ørebetennelser, luftveisinfeksjoner, diare, magesmerter, mye oppvåkning og gråt om natten, gulping, luftsmerter, eksem… Sjeldnere syk og mindre luftveissymptomer etter vi fant ut av allergien😊 

Barnehagen vet også at barnet sliter med magen så selvom det er løs avføring så er det normalt for vårt barn og vi sender i barnehagen hvis det ikke er typisk diare (3 bleier eller mer om dagen) eller andre symptomer i tillegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vårt barn har gått i barnehagen i 2,5 måneder. Vi hadde henne hjemme 4 dager før jul, 3 av dem skjedde mens pappaen fortsatt hadde permisjon men den siste ble sykt barn dag. Barnet har vært kontinuerlig forkjøla, men ikke hatt noe feber. Det som holdt henne hjemme var en voldsom hoste. Vet ikke om vi har vært heldige eller om dette er normalt, jeg synes ikke det har vært så mye for vår del. Barnet hadde aldri (!) vært syk før oppstart i bhg, men har ikke noen søsken og har vært lite eksponert for småbarn som har basselusker. 

Anonymkode: 07991...ff9

Har barnet bare hatt 4 fraværsdager på 2.5 måneder? Barnet vår har like lang fartstid, men har vært mer hjemme enn i bhg. Syk hele jula var hun også. Til sammen har vi allerede brukt 20 omsorgsdager totalt, pluss mer.

Anonymkode: b3546...11c

Skrevet

Dere kan søke om ekstra omsorgsdager siden barnet er langvarig syk/kronisk syk. Snakk med fastlege :) 

De har bare hatt det problemet sidne bhg oppstart i august/sept..

Skrevet

Er han sjekket for melkeproteinallergi forresten? 😬

Ungen min var syk hele tiden før vi fikk diagnose melkeallergi. Ørebetennelser, luftveisinfeksjoner, diare, magesmerter, mye oppvåkning og gråt om natten, gulping, luftsmerter, eksem… Sjeldnere syk og mindre luftveissymptomer etter vi fant ut av allergien😊 

Barnehagen vet også at barnet sliter med magen så selvom det er løs avføring så er det normalt for vårt barn og vi sender i barnehagen hvis det ikke er typisk diare (3 bleier eller mer om dagen) eller andre symptomer i tillegg. 

Ja vi hadde legeerklæring på at vårt barn hadde melkeallergi og refluks. Derfor hyppig sykdom og hyppig oppkast.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De har bare hatt det problemet sidne bhg oppstart i august/sept..

Litt usikker på poenget ditt i den kommentaren?😅 Selvfølgelig er det ikke noe problem med antall omsorgsdager når ungen har vært hjemme, behovet oppstår jo når foreldrene er i jobb og barnet går i barnehage, altså fra oppstart nå i høst. 

Ved langvarig og/eller kronisk sykdom kan man søke om ekstra omsorgsdager. 

Skrevet

Vi hadde det sånn første vinter i barnehage. Det var helt ekstremt.. husker sååå godt at vi hadde 5 friske dager på rad i februar og jeg jubla. Frem til da hadde rekorden vært 2-3 friske dager av gangen gjennom hele høst/vinter, med sykdomsperioder på 2-3 uker mellom de 2-3 friske dagene. Vi hadde ikke fått det til å gå rundt om det ikke hadde vært for at samboer jobber turnus som gjør at han er mye hjemme, og svigermor stilte opp. Det var virkelig HELT ekstremt.

Dette er vår andre vinter i barnehage, og frøkna har knapt vært syk. Skal nevnes at det er ny barnehage, og i denne barnehagen er de mer nøye på håndvask og at alle barn skal ha rene drikkeflasker hver dag. Vet ikke om det har noe å si.. men er jo mulig. 

Anonymkode: fa0df...7e2

Skrevet

Varierer veldig fra barn til barn hvor mye syke de er. Vår startet i barnehagen i starten av desember. Har vært forkjøla 3 ganger og har nå en skikkelig digg øyebetennelse. Woho for barnehagestart 😷

Anonymkode: 1991c...8dd

Skrevet

Jeg syns det høres ekstremt ut. Syk 13 ganger siden september, minst en uke hver gang? Da har han jo knapt vært i barnehagen. Det er ikke normalen med så mye sykdom, og heller ikke så langvarige sykdomsforløp så ofte, ikke engang hos de som går første året i barnehage.

Anonymkode: 84650...9d4

Skrevet

TS her.

Tusen takk for alle svar. Får ikke svart alle, men her er noen svar på ting som gå igjen.

Han har fått påvist melkeallergi så han har ikke fått melk siden han var 2-3 måneder (annet enn ved provokasjon eller et par uhell fra barnehagens og vår side). Vi følges opp av barnelege.

Vet ikke om det er sånn at barn med mpa generelt blir mer syke?

Han er fortsatt plaget med magen så legene mener det er umoden tarm i tillegg, men vi har ikke slått oss til ro med det enn så lenge så vi fortsetter utredning både privat og offentlig.

Ser at man skriver at de kjenner se igjen, mens andre synes det høres mye ut. Det er tydeligvis stor forskjell på barn så vi har nok vært maks uheldig som har fått "alt" fra kolikk, allergi, mageplager og alle infeksjoner som har vært I omløp. Vi var syv stykker på barselgruppen og vår sønn har vært desidert mest syk. Vi bor jo i samme område og de fleste går i samme barnehage så de burde jo være utsatt for de samme virusene og bakteriene. 

Var ikke klar over at man kan søke om å få utvidet antall omsorgsdager så det skal vi sjekke ut. Strengt tatt burde antall omsorgsdager utvides for alle når det er så mange som opplever det samme. En av legene vi gikk til sa at det er veldig mange flere infeksjoner/virus nå enn da vi vokste opp. I tillegg ga man flere medisiner til barn før i tiden (80/90-tallet) som selvsagt gjorde at sykdommen gikk fortere over og ble mindre plagsom, mens man nå helst ikke skal behandle med noe annet enn saltvannsdråper og paracet. 

Vi har dessverre ikke familie i byen så har ikke noen som kan stille opp og ta han når han er syk sånn at vi kan jobbe.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS her.

Tusen takk for alle svar. Får ikke svart alle, men her er noen svar på ting som gå igjen.

Han har fått påvist melkeallergi så han har ikke fått melk siden han var 2-3 måneder (annet enn ved provokasjon eller et par uhell fra barnehagens og vår side). Vi følges opp av barnelege.

Vet ikke om det er sånn at barn med mpa generelt blir mer syke?

Han er fortsatt plaget med magen så legene mener det er umoden tarm i tillegg, men vi har ikke slått oss til ro med det enn så lenge så vi fortsetter utredning både privat og offentlig.

Ser at man skriver at de kjenner se igjen, mens andre synes det høres mye ut. Det er tydeligvis stor forskjell på barn så vi har nok vært maks uheldig som har fått "alt" fra kolikk, allergi, mageplager og alle infeksjoner som har vært I omløp. Vi var syv stykker på barselgruppen og vår sønn har vært desidert mest syk. Vi bor jo i samme område og de fleste går i samme barnehage så de burde jo være utsatt for de samme virusene og bakteriene. 

Var ikke klar over at man kan søke om å få utvidet antall omsorgsdager så det skal vi sjekke ut. Strengt tatt burde antall omsorgsdager utvides for alle når det er så mange som opplever det samme. En av legene vi gikk til sa at det er veldig mange flere infeksjoner/virus nå enn da vi vokste opp. I tillegg ga man flere medisiner til barn før i tiden (80/90-tallet) som selvsagt gjorde at sykdommen gikk fortere over og ble mindre plagsom, mens man nå helst ikke skal behandle med noe annet enn saltvannsdråper og paracet. 

Vi har dessverre ikke familie i byen så har ikke noen som kan stille opp og ta han når han er syk sånn at vi kan jobbe.

Det sier så ja immunforsvaret sitter i magen, så da er det kanskje ikke så rart han er mye syk ettersom det nettopp er magen han har problemer med. 

Anonymkode: 1f4b0...003

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det sier så ja immunforsvaret sitter i magen, så da er det kanskje ikke så rart han er mye syk ettersom det nettopp er magen han har problemer med. 

Anonymkode: 1f4b0...003

Så rart at ikke legene har sagt det til oss. Barnelegen vi går til er spesialist på allergier og vi spurte faktisk henne sist om det kunne være en sammenheng og hun nærmest lo det bort og sa at alle barn er syke..

Samtidig har jeg hørt fra andre med barn med mpa at de er mer syke enn de andre barna på samme  så det virker som om opplevelsen til de med barn er noe annet enn det legene sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...