Gå til innhold

Har det rolig om morgenen uten så mye aktivitet for valpen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver morgen når vi står opp så legger jeg opp til at valpen skal underholde seg selv  for jeg ønsker å lære den at det skjer ikke masse da. Trening, kos og lek tar jeg litt senere. 

Da surrer hun stort sett med lekene en stund før hun kommer for å komme opp i sofaen og leggeg seg ned for dagens første blund. 

Hvordan gjør dere det? Gir dere masse oppmerksomhet med en gang dagen starter? Hvordan et det da for hunden de dagene dere drar på jobb hvis den er vant til at dagene starter med aktivitet? 

Anonymkode: a3b02...791

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det en kort tur ut for å tisse og sånn før det er frokost og jobb - trening og lengre tur tar vi senere. 

Anonymkode: ea8c3...214

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her er det en kort tur ut for å tisse og sånn før det er frokost og jobb - trening og lengre tur tar vi senere. 

Anonymkode: ea8c3...214

Ja. Tar hun selvsagt ut først (kun for å gå på do hun vil ikke gå noe særlig) og gir henne mat. Men ellers vil jeg at hun blir vant til at det er rolig de første timene på dagen. 

Skrevet

Valpen min ga meg ikke et øyeblikk med fred de første månedene, så det var umulig å trene på morgenro. Tenker fortsatt på valpetiden med gru 😅  Det var dog null problem når hun ble litt eldre og mindre vill, og nå tilpasser hun seg dagen min uten problem uten at jeg trengte å trene noe på det. 

Anonymkode: 0e83b...451

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Valpen min ga meg ikke et øyeblikk med fred de første månedene, så det var umulig å trene på morgenro. Tenker fortsatt på valpetiden med gru 😅  Det var dog null problem når hun ble litt eldre og mindre vill, og nå tilpasser hun seg dagen min uten problem uten at jeg trengte å trene noe på det. 

Okei. Her ser valpen ut til å synes det er greit at det er rolig på morgenen. Hun finnet selvsagt på ting hun ikke skal gjøre av og til, men for det meste går det ganske greit. Bruker mye tid på å følge henne opp mtp å gjøre fra seg ute da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Okei. Her ser valpen ut til å synes det er greit at det er rolig på morgenen. Hun finnet selvsagt på ting hun ikke skal gjøre av og til, men for det meste går det ganske greit. Bruker mye tid på å følge henne opp mtp å gjøre fra seg ute da. 

Det er kjempeflott. Det er ingen grunn til å haste rett inn i aktiviteter på morgenen om valpen er rolig og koser seg. Det er en fin rutine å legge inn om man kan. Da slipper man styr på morgenkvisten når man er syk eller det kommer opp noe man må ta seg av, fordi valpen forventer at ting skal skje det øyeblikket man står opp

Skrevet

Har en valp på 6 mnd, han sover like lenge som oss (hender han ender siste to timer i senga med meg). Han er ute og tisser når jeg har fått på meg klær, så er det mat. Har jeg hjemmekontor, surrer han rundt her, ellers er han alene. Mitt største problem er at han skal ta tingene våres hele tiden! Han får tak i en sokk, en truse, en bh, en pose, en pute osv. Og løper rundt for at jeg ikke skal få tak i han. Og det irriterer meg noe så grenseløst! Noen ganger skal jeg noe og må bruke masse tid på å fa tak i han. Han smetter unna, løper under bordet og ut på andre siden, når jeg går rundt bordet løper han motsatt vei. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Har prøvd med morsom stemme, godbiter, avlede med lekene hans. Men han står bare og ser dumt på meg. samme når han er ute i luftegården, han smetter unna når jeg prøver å få tak i han. Kan holde på i en evighet og jeg har ikke alltid så god tid liksom. Tips mottas med takk! Sorry, ikke meningen å kuppe tråden din🙈

Anonymkode: b69b4...83b

Skrevet

Gjør det samme. Jeg har 2 hunder (3 mnd og en på 2 år). Så de går på do, spiser også herjer/leker de litt hver for seg eller sammen. Så sovner valpen og da legger den andre seg ned også. 
Noen morgninger er de helt kaos og de løper rundt som to tullinger. Andre dager ligger de med hvert sitt bein eller leke og holder på for seg selv i fred og ro. 

De kan ta en sokk eller en slippers hvis jeg ikke har lagt den i skohyllen og leker med i et par minutter før de finner noe annet. En sokk eller slippers er ikke noe problem, for de ødelegger ikke. Dersom de legger seg ned med sokken og begynner å bite i det, først da tar jeg den bort. 

Anonymkode: f7b68...902

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er kjempeflott. Det er ingen grunn til å haste rett inn i aktiviteter på morgenen om valpen er rolig og koser seg. Det er en fin rutine å legge inn om man kan. Da slipper man styr på morgenkvisten når man er syk eller det kommer opp noe man må ta seg av, fordi valpen forventer at ting skal skje det øyeblikket man står opp

Ja, jeg tenker det er bra at hun ikke skal forvente noe med en gang. Vi trener i noen minutter 3-4 ganger om dagen samt flere antall lekeøkter og hun ligger alltid inntil meg når hun sover på dagen. Så litt selvstendig tid uten mye oppmerksomhet er nok bare bra. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har en valp på 6 mnd, han sover like lenge som oss (hender han ender siste to timer i senga med meg). Han er ute og tisser når jeg har fått på meg klær, så er det mat. Har jeg hjemmekontor, surrer han rundt her, ellers er han alene. Mitt største problem er at han skal ta tingene våres hele tiden! Han får tak i en sokk, en truse, en bh, en pose, en pute osv. Og løper rundt for at jeg ikke skal få tak i han. Og det irriterer meg noe så grenseløst! Noen ganger skal jeg noe og må bruke masse tid på å fa tak i han. Han smetter unna, løper under bordet og ut på andre siden, når jeg går rundt bordet løper han motsatt vei. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Har prøvd med morsom stemme, godbiter, avlede med lekene hans. Men han står bare og ser dumt på meg. samme når han er ute i luftegården, han smetter unna når jeg prøver å få tak i han. Kan holde på i en evighet og jeg har ikke alltid så god tid liksom. Tips mottas med takk! Sorry, ikke meningen å kuppe tråden din🙈

Oi det hørtes slitsomt ut. Sånn har ikke mine tidligere valper vært i uttalt grad. Håper ikke hun her blir sånn. Har dessverre ikke noen råd til deg. Annet enn å ignorere adferden der det er mulig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

All oppmerksomhet er god oppmerksomhet, og å bli jaget er jo spesielt gøy. Min eldste fant ut at hun fikk oppmerksomhet da hun rev i spisebordstolene 😅

Han vet du reagerer når han tar slike ting. Ikke se på han når han stjeler ting, bare gå vekk. Han kommer sannsynligvis etter, forvirret over hvorfor du ikke jager ham, og da kan du slenge en godbit på gulvet. Mens han tar godbiten, kan du ta det han stjal. Han fikk godbit for å komme til deg når han har noe, og du fikk tingen din tilbake. 

Tren på kontaktord i "fredstid". 

• Liker 1
Skrevet

Rolig fra morgen av ba. Kun ut for å tisse og bæsje en tur. Så mat. Også roer ned på sofaen. Eller så er jeg på jobb en liten tur og kommer hjem etter en time eller to. Valpen er 5 mnd nå. 

Anonymkode: 80ee6...6ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...