Gå til innhold

Slutte å vekke 18-åringen til skolen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg gjort det lenge. Han vekkes ikke av alarmen eller slår den av og sovner igjen. Kommer seg ikke på skole hvis jeg ikke vekker ham. 

Slutte sånn at han lærer av konsekvenser som kommer til å gå utover skolen eller fortsette til han er ferdig på vgs ? 

Har prøvd vekkerklokke og alt. Han bare sover for tungt. 

Anonymkode: 6fd55...1ce

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ødelegger utdanningen. 

Anonymkode: b50da...312

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har ikke så store barn enda, men jeg kommer nok ikke til å slutte med det så lenge jeg har barn i videregåene skole - selv når de blir myndige. Det er FOR kjipt om de ikke kommer seg gjennom og får fullført VGS, så der kommer jeg til å gjøre alt jeg kan for å få de på skolen.

• Liker 13
  • Nyttig 8
Skrevet

Sett dere ned og prat om det. Gi klar beskjed om at han vil bli kastet ut dersom han misser såpass mye av skolen at han må droppe ut. Og så gjør du faktisk alvor ut av det, hvis det skjer. 

Innimellom må det tøff kjærlighet til for at barn skal lære realiteten av livet.

Anonymkode: 0e035...dde

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

om jeg hadde vært hjemme så hadde jeg fortsatt å vekke. Det kan da ikke koste mange kaloriene? 

OG nei, du ødelegger jo ikke ungdommen selv om du vekker. Konsekvensene for at de ikke kommer seg på skolen er så store, og kan ødelegge fremtidsmulighetene. 

Anonymkode: e3725...89a

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Stakkars ungdom forresten hvis du syns å vekke om morgenen er en belastning. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stakkars ungdom forresten hvis du syns å vekke om morgenen er en belastning. 

det handler vel mer om at når man er 18 er man i teorien en voksen som burde være i stand til å komme seg opp om morgenene på eget initiativ og ikke stole på at mamma hjelper til? 

• Liker 25
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er ikke kun vekking. Må gå inn på rommet flere ganger og vekke ham. Det gjør at jeg starter dagen min på en negativ måte. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kaldt vann..

Anonymkode: 552cc...586

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke kun vekking. Må gå inn på rommet flere ganger og vekke ham. Det gjør at jeg starter dagen min på en negativ måte. 

Jeg hadde fortsatt å vekke, men jeg hadde nok snakket med han/hun i forkant om at i morgen kommer jeg kun inn en gang, eller noe slikt. 

Anonymkode: e3725...89a

Skrevet

Har en snart 17-åring i hus med samme problemet. Jeg vekker enn så lenge, vi prater mye om det og det har blitt litt bedre i det siste, men er helt enig i at det er en kjip måte å starte dagen på ja... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samme her! Prøver å huske å puste, for det er veldig stressende. En blir sliten av eget mas. 

Men fortsett å vekke han. Skolen er viktigere. 

Anonymkode: fef38...754

• Liker 2
Skrevet

Her gikk det naturlig av seg selv da han begynte på vgs, han begynte stå opp selv. Men, hadde han ikke gjort det, hadde jeg muligens vurdert la være vekke han, på et visst punkt må de faktisk lære seg å ta ansvar for seg selv og utdanning. Nå kommer det nok litt an på din sønn, trives han på skolen osv? Hvis han helst vil slippe skolen, nytter det nok ikke å legge det ansvaret over på han.

Ellers, når er han i seng? Man trenger jo forskjellig mengde søvn, men det er jo tydelig at han ikke har fått nok når vekkerklokka ringer. Kanskje prøve snakke med han om dette. Min kar fant selv ut at han måtte legge seg tidligere for å være våken til han skulle stå opp, og har har hatt en periode nå i vinter når han har lagt seg kl 20-21! Er jo helt merkelig at han velger det selv,  men er jo "bare" 9-10 timers søvn i en kropp som bruker mye energi på både skolen, fotball OG å vokse..

Anonymkode: 9041c...ec7

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde satt meg ned med ham. "Jeg ser at dette ikke fungerer for noen av oss. Kan vi legge en plan sammen for hvordan du kan komme deg opp? "

Jeg tipper det blir mindre negativt for deg hvis dere har avtale om at du må gå inn seks ganger før han står opp. Det kan også være han vil sette pris på lengst mulig søvn og at rett opp ved siste mulighet er det som funker, og da for eksempel ta dyna til andre siden av rommet og legge våt klut i ansiktet vekker ham, men da med hans godkjenning. Eller noe annet dere finner ut av. Hjelp dem gjerne med strategier, men jeg tror det er håp om bedring når de blir eldre, så jeg ville ikke overlatt dem helt til seg selv uten verktøy enda.

Anonymkode: a0fa6...ed9

• Liker 3
Skrevet

Har hatt tre ungdommer gjennom den fasen. Fortsatte å vekke, fikk de gjennom vgs. Da de bikka 19 løste det seg av seg selv. Tror det er en fase i utviklingen for mange (spes gutter?) hvor søvnbehovet om morgenen er helt uten sidestykke. 

Anonymkode: e9a6d...547

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, ikke slutt.

Ulike barn har ulike behov. Du bør heller hjelpe han å sørge for at han får utredning om hva som er galt hos legen.

• Liker 2
Skrevet

Keg må vekke 15 åringen min fler ganger hver morgen. Han blir alltid like sur. Smeller og det som er.  Samtidig må jeg ta meg av et lite barn som jeg må gjøre klar før jeg starter på jobb 730. Om jeg ikke vekker han x fler hver morgen så kommer han seg ikke på skole. Følger tråden for å få tips.

Anonymkode: 39fef...00d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nå har jeg gjort det lenge. Han vekkes ikke av alarmen eller slår den av og sovner igjen. Kommer seg ikke på skole hvis jeg ikke vekker ham. 

Slutte sånn at han lærer av konsekvenser som kommer til å gå utover skolen eller fortsette til han er ferdig på vgs ? 

Har prøvd vekkerklokke og alt. Han bare sover for tungt. 

Jøss,er det din eller han sin utdanning?

Anonymkode: bf611...531

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Slutt med det. Ta deg en real prat med gutten, fortell at han er voksen nå. SKJERPINGS..............

Anonymkode: d69f5...7d6

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...