Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger dere noe vekt på om barnehagene dere søker er kommunale, private, eller om det er en type-barnehage (idrett, natur, musikk, montesorri, etc) - og hvor mye velt i så fall? Kontra beliggenhet, trivselsmålinger, etc. Og hvorfor? Hilsen førstegangsforeldre som skal starte søkingen.

Anonymkode: 3f361...ad1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte kommunal basert på anbefalinger fra venner som har hatt barn både i kommunal og privat, og fra en nabo som jobber i privat barnehage. Tilbakemeldingene var: mer ordna forhold i kommunen, bedre dokumentert opplegg, mindre grupper. Privat: store grupper på småbarnsavdeling og opplevd liten plass. Dette var i Oslo, så det vil nok variere. 

Anonymkode: 97570...d82

Skrevet

Nei. Valgte de fem barnehagene som ligger nærmest oss, og satte rekkefølgen ut fra hvilket inntrykk vi fikk på åpen dag (ansatte, ute- og inneområder...) og informasjon på kommunens nettsider. Kjente ingen andre med småbarn som bor helt i nærheten, så kunne ikke basere oss på andres erfaringer. Det viktigste er folka som jobber der og hvor veldrevet barnehagen er. I tillegg syns jeg det er viktig at uteområdene innbyr til variert lek, og ikke bare er en flat gummiplass med en huske. 

Vi endte med å rangere fire kommunale barnehager først, og en privat musikkbarnehage som nr fem. I utgangspunktet hadde jeg tenkt at musikkbarnehagen skulle komme høyt opp, men etter å ha vært rundt på åpen dag innså jeg at det musikale ikke var noe særlig mer til stede der enn i de andre barnehagene. 

Anonymkode: 5ef09...98d

Skrevet

Montessori og Steiner øverst, Reggio Emilia nest. Så alt annet. Helst privat, det er så mye rot i kommunen (jobber i kommunen selv). Og jeg besøker de alltid! For de ansatte har jo mest å si, og da må jeg ha et inntrykk, så er der på besøk med barnet for å sjekke ut før søking. Man ser mye av hvordan de behandler de andre barna. 

Anonymkode: 3340d...5ed

Skrevet

Vi valgte en privat gårdsbarnehage med eldstebarnet, de hadde geiter og minigriser i selve barnehagen og var med og hjalp med fjøs- og stallstell hver uke. Supert konsept. Men så var det også en av de 2 nærmeste barnehagene, jeg ville ikke kjørt MYE ekstra hver dag for en "spesiell" barnehage. Derimot kunne jeg nok kjørt mye for å unngå en skikkelig dårlig barnehage, men vi har de yngste barna i en kommunal barnehage nå og den er minst like bra som gårdsbarnehagen, bare uten dyrene.

Anonymkode: 8d9ed...d14

Skrevet

Jeg ønsket å heller ha barnet i en mindre kommunal barnehage enn stor privat barnehage selv om de privat var nærmere hjemmet. Men bor i Oslo så ingen av barnehagene vi søkte var direkte langt unna, snakk om minutter med bil, 10-15 minutter å gå eller ett stopp kollektivt maks til alle 5 vi søkte på. 

Ingen barnehager i vårt område hadde sånne fokusområder som idrett, friluft, musikk osv. Det var en som hadde fokus på kultur/litteratur som vi vurderte da vi skulle søke. Men vi vurderte den ikke pga det var kultur-barnehage husker bare at den var det mens alle de andre var "vanlige" barnehager 😄 

Jeg synes antall barn og størrelse på avdelingene samt barnehagens uteområde var det viktigste, deretter inneområdene, og litt generell vibe jeg fikk på omvisning/åpen dag, deretter om de feks gikk mye tur osv og deretter hvor nærme oss barnehagen lå. Om en barnehage i nærheten var feks friluftsbarnehage ville vi kanskje søkt oss dit men det var ikke noe vi søkte oss til på tross av avstand for eksempel. 

Anonymkode: 3bbe2...ce7

Skrevet

Den nærmeste. Fikk godt inntrykk av nettsidene og styrer davi henvendte oss til henne. Stor privat kjede: kjempefornøyd!!!

Anonymkode: c2b3e...94c

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Legger dere noe vekt på om barnehagene dere søker er kommunale, private, eller om det er en type-barnehage (idrett, natur, musikk, montesorri, etc) - og hvor mye velt i så fall? Kontra beliggenhet, trivselsmålinger, etc. Og hvorfor? Hilsen førstegangsforeldre som skal starte søkingen.

Anonymkode: 3f361...ad1

Vi valgte en kommunal litt lenger unna som hadde stor og fin base, med stort uteareal. De hadde også aldersgrupper 1-6 år sammen, 50 barn i barnehagen, 6-8 barn i gruppa. De har ikke mat, annet enn melk og frukt, men det går helt fint, vi lager matpakke. Har to barnehager nærmere, men den ene kjenner jeg noen som har gått i og i 5 år stavet de konsekvent barnets navn feil (ikke et vanskelig navn, typisk Kristian eller Christian). Det gav meg et svært dårlig inntrykk; det er da det minste man kan forvente. Vi vurderte bytte til nærmere etter en periode, men han trives så godt der at den tiden vi bruker dit er verdt det. 

Anonymkode: 8a84f...9b7

Skrevet

Tror dere at alle har et valg? I små kommuner er de EN barnehage så da søker man dit såklart. 

Anonymkode: 9b126...7c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi valgte en kommunal litt lenger unna som hadde stor og fin base, med stort uteareal. De hadde også aldersgrupper 1-6 år sammen, 50 barn i barnehagen, 6-8 barn i gruppa. De har ikke mat, annet enn melk og frukt, men det går helt fint, vi lager matpakke. Har to barnehager nærmere, men den ene kjenner jeg noen som har gått i og i 5 år stavet de konsekvent barnets navn feil (ikke et vanskelig navn, typisk Kristian eller Christian). Det gav meg et svært dårlig inntrykk; det er da det minste man kan forvente. Vi vurderte bytte til nærmere etter en periode, men han trives så godt der at den tiden vi bruker dit er verdt det. 

Jeg tror ikke det er noe å legge veldig stor vekt på. 
Jeg tror bare enkelte mennesker ikke tenker på at navn kan staves på forskjellige måter, og derfor ikke forstår at de driver og feilstaver. 

Vårt barn har opplevd dette både i barnehage og på skolen, blant enkelte ansatte. 
Barnet brydde seg ikke så mye, siden de SA riktig navn. Men det var såpass at andre barn påpekte det på skolen, og så på det som en drastisk feil. 

Men barnet gikk i en barnehage med fantastiske ansatte, som gjorde en helt strålende jobb. (Innenfor de rammene de hadde.) 
For meg har det alltid betydd mer at de var flinke med barna, brukte tid med barna, fant på morsomme ting for barna og at barna opplevde barnehagen som trygg. enn at de klarte å stave barnets navn korrekt. 

Anonymkode: e859c...fb6

Skrevet

Den som er best tilpasset hans nest, dvs enten spesialskole eller skoler med egne spesialavdelinger. Med mange sammensatte diagnoser er det viktig at han IKKE blir sendt på vanlig skole, men vi vil at han skal gå i offentlig skole. Heldigvis flere gode tilbud her i kommunen. Vi håper på en skole som nesten er nærskolen, som både har vanlige klasser og spesialklasser, men der spesialklassene har egen skolegård, sanserom, musikkterapi m.m.

Skrevet

Vi la vekt på om de tilbydde deltid. Ikke at det hadde hatt noe å si, vi endte fort opp med å søke om fulltid😅

Vi har en barnehage som er i nærheten og som vi hadde som andre eller tredje valg, men er glad vi fikk plass på førstevalget. Veldig fornøyd med barnehagen og de har mye større uteområder enn den som er nærmest. 

Skrevet

Her gikk vi først etter kjemi med de ansatte, så lokasjon. Besøkte flere barnehager, forhørte oss med venner og bekjente som har barn i de forskjellige barnehagene osv. Det er ikke viktigst, men vi ville også helst ha en barnehage med ordentlig gress og natur utenfor, ikke disse plastikk-barnehagene- sprellopp heter de vel? 

Anonymkode: 9e1c1...0d4

• Nyttig 1
Skrevet

Vi valgte en liten, enkeltstående privat barnehage som førstevalg. Det var den, en stor privat kjedebarnehage eller en stor kommunal barnehage som ligger i vår skolekrets og dermed var de naturligste alternativene. 

Den kommunale og den store private hadde 14 barn på sine småbarnavdelinger, mens den vi valgte hadde 9. Jeg kjenner også noen som jobber og har jobbet i disse barnehagene, som fortalte at den lille private så langt det lot seg gjøre satte inn vikar når pedagogene hadde plantid, mens de to andre aldri gjorde det. Og vi fikk et godt inntrykk av engasjerte ansatte som brydde seg om barna da vi var på besøk. Det var det nok garanter noen av i de andre barnehagene også, men vi traff på noen som virket leie. Den store private har god matservering, men jeg har inntrykk av at de har færre folk til stede med barna ut i fra det venner med barn der forteller. I den barnehagen vi valgte får de brød og noen ganger grøt. Men jeg syns voksne til stede med barna er viktigere. 

Anonymkode: 40515...28c

Skrevet

Location, location, location. Besøkte først, men er viktig at det ikke er så langt unna at junior sovner på vei hjem. 

Anonymkode: 8f260...8a8

• Nyttig 1
Skrevet

Tenkte på logistikk, feelingen på personalet da jeg var på besøk før valget, sjekket også hvor mange som hadde førskoleutdanning/annen relevant utdanning. Spurte også om hvem de brukte som vikarer, samt fikk inntrykk av lite gjennomtrekk da mange hadde jobbet der i mange år. Det er som regel et godt tegn :) 

Den private barnehagen vi valgte ligger nærmest bopel for oss, og hadde et av de høyeste snittene på faglærte i forhold til ansatte.

Anonymkode: 0e7eb...b5c

Skrevet

Vår er i samme område som skolen hun skal starte på, så sjansen for at hun skal starte med flere hun kjenner er veldig stor (er bare et fåtall som ikke hører til i den skolekretsen). Ellers er vår barnehage veldig ny, og liten. De er mange ansatte og relativt få barn, alle barna blir sett der. Den er i tillegg på veien til jobb. Til slutt, de ansatte er helt hærlige. 

Anonymkode: b3050...956

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke det er noe å legge veldig stor vekt på. 
Jeg tror bare enkelte mennesker ikke tenker på at navn kan staves på forskjellige måter, og derfor ikke forstår at de driver og feilstaver. 

Vårt barn har opplevd dette både i barnehage og på skolen, blant enkelte ansatte. 
Barnet brydde seg ikke så mye, siden de SA riktig navn. Men det var såpass at andre barn påpekte det på skolen, og så på det som en drastisk feil. 

Men barnet gikk i en barnehage med fantastiske ansatte, som gjorde en helt strålende jobb. (Innenfor de rammene de hadde.) 
For meg har det alltid betydd mer at de var flinke med barna, brukte tid med barna, fant på morsomme ting for barna og at barna opplevde barnehagen som trygg. enn at de klarte å stave barnets navn korrekt. 

Anonymkode: e859c...fb6

Jeg syns personlig det er veldig spesielt når både foreldre og barnet rettet på det, og det står feil navn på plassen, på alle tegningene og alt. Barnet syns det var veldig leit at det ikke stod riktig navn på hans ting. Han het jo ikke det. Jeg tenker: så vanskelig er det ikke. Da betviler jeg hvor flinke de er egentlig. 

• Liker 1
Skrevet

Vi gikk for barnehagen jeg selv jobber i, fordi jeg dermed har førstehåndserfaring med hvordan barna blir behandlet, personalet, hvilke aktiviteter de tilbyr, verdiene og det allmennpedagogiske tilbudet til barnehagen. I tillegg vet jeg at dersom mitt barn har særskilt behov for hjelp (tidligere/også kalt spesielle behov) så blir det tatt på alvor fort.

Har jobbet i flere barnehager i kommunen og har negative opplevelser med noen, så vi var ikke i tvil.

Anonymkode: 7d5b1...be1

Skrevet

Kommunal barnehage var uaktuelt for oss, eneste kommunale i samme side av byen som oss lå rett ved siden av en barneskole, men feil skolekrets. I vår kommune er ca 3/4 av bhg private. 
Vi har to barnehager i umiddelbar nærhet. Vi besøkte begge to, og valgte den der magefølelsen var best. 
Begge er ganske store, med rundt 90 barn. 
Siden vi valgte har jeg hørt bare positivt om den vi valgte og mye positivt, men også litt mer blandet om den andre. F.eks vet jeg om flere som har byttet fra den andre til mindre bhg fordi det ble for stort og uoversiktlig for barna, og foreldre som ikke føler at barna har blitt godt nok fulgt opp. 

Hos oss tenker jeg ikke over at det er så stort, fordi det alltid er så velorganisert og oversiktlig
I vår barnehage har jeg bare hørt gode ting, både fra foreldre, tidligere ansatte, elever som har hatt praksis der og lærere som har fulgt opp elever i praksis. Stabilt personale og ansatte(og tidligere ansatte) velger å ha barna sine der. 

Anonymkode: 7a102...924

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...