Gå til innhold

Et spørsmål om minstepensjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på om jeg forstår når man får minstepensjon vs en høyere sats. Ser at for å få minstepensjon må man ha bodd i Norge i 40 år fra man er 16 år til 67 år. Så vil det da si en som aldri har jobbet, men bodd i Norge får minstepensjon? (Si at personen heller ikke får annen støtte som uføretrygd etc)
Så tilsammenligning; hvis en person har bodd i Norge de påkrevde årene, men har jobbet ca 15-20 år, får denne da også bare minstepensjon siden det er mange år uten jobb? 

Og til sist, en person som har bodd i utlandet i 20 år etter fylte 16, men jobbet 100% både da de bodde i Norge og utlandet, vil denne personen bare kunne få minstepensjon da? Eller vil den kunne få mer? 

Tror litt av forvirringen skyldes at jeg ikke forstår om man må oppfylle visse krav for å få minstepensjon og om disse kravene også gjelder for en som kanskje kunne fått mer enn minstepensjon. 

Anonymkode: a2d1e...ed8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på😂 Jeg gidder jo ikke å kave med å jobbe helt til jeg er 70 hvis jeg uansett bare får bittelitt pensjon, mindre enn garantipensjon.

Dette er litt satt på spissen, tror jeg får full trygdetid før jeg er 67, men det går jo ikke an å se hvor mange medlemsår man har noe sted (kun tilbake til 2015 på nav.no). Jeg har bodd noen perioder i utlandet, men har ofte vært for kort til å miste medlemsskapet, og har jobbet deler av året i Norge de fleste årene.

Anonymkode: d12c6...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har bodd i Norge hele sitt liv, jobbet hele sitt yrkesaktive liv (18 -20 til 67 år), men har jobbet noe deltid og vært noe hjemme med da hun fikk oss to barna (som jo bare var snakk om noen uker den gangen). Hun er minstepensjonist.... Og pga at mannen hennes også mottar pensjon, er den attpåtil avkortet. Så som 72 åring, må hun bruke litt av arven sin hver eneste måned for å få ting til å gå rundt... (og hun sløser ikke! Hun er av "den gamle skolen" og handler brunosten der den er billigst og spiser aldri på kafe/restaurant, for å nevne noe)

Anonymkode: 97cc2...3da

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mor har bodd i Norge hele sitt liv, jobbet hele sitt yrkesaktive liv (18 -20 til 67 år), men har jobbet noe deltid og vært noe hjemme med da hun fikk oss to barna (som jo bare var snakk om noen uker den gangen). Hun er minstepensjonist.... Og pga at mannen hennes også mottar pensjon, er den attpåtil avkortet. Så som 72 åring, må hun bruke litt av arven sin hver eneste måned for å få ting til å gå rundt... (og hun sløser ikke! Hun er av "den gamle skolen" og handler brunosten der den er billigst og spiser aldri på kafe/restaurant, for å nevne noe)

Anonymkode: 97cc2...3da

Man burde få mer uttelling for å være hjemme med barn, det er så verdifullt for samfunnet. Vedder på at hun var en ressurs for alle gatas barn.

Forstår hvis jeg selv får mindre, jeg har jo reist og kost meg, så ikke annet enn forventet at jeg må spare selv for å supplere (som jeg gjør).

Anonymkode: d12c6...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man opptjener pensjon basert på hva man tjener, men alle bosatt i Norge opptjener rett til pensjon.  Systemet er nå i endring, fra minstepensjon til garantipensjon, så mitt svar er hovedsakelig knyttet til hvordan det har vært.

Pensjonen har vært knyttet til de beste inntektene en hadde, nå teller hver krone du tjener. Det har vært 40 års opptjeningstid. 

Alle bosatt i Norge mer enn 40 år (16-67) har minst fått alderspensjon tilsvarende minstepensjon. Siden minstepensjon etter hvert har blitt ganske "høy", har det du har måttet tjene for å få mer fra folketrygden også blitt mye høyere (full opptjeningstid i lavtlønnsyrker gir minstepensjon).

Siden opptjening krever medlemsskap må man bo I Norge. Har du vare bodd 37 år i Norge, er det disse som gir opptjening. Tjener du godt, får du bedre pensjon. Ingen lønn ville gitt 37/40 av minstepensjon. 

Også uførepensjon krever medlemsskap i folketrygden, og tjenes opp på samme måte.

Anonymkode: 81837...46e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...