Gå til innhold

Datter på 14 år med sterke menstruasjonssmerter - ønsker tips og råd fra andre erfarne mødre🙏🏻

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jammen meg ikke enkelt. Men ville kjempet for å få en endometriose sjekk.

En ting som kanskje kan hjelpe. Jeg skriver kanskje, for jeg har ikke prøvd denne enda selv. Pengene tilbake om man ikke er fornøyd er jo fristene å kjøpe. Har selv endometriose, og har vurdert å kjøpe denne dingsen.

https://vinnea.no/products/pulse?fbclid=IwAR2R8p6BHB7CUNIJ0Xg5LzhZeY_KPDaIImjZskqdl1mtHzT107CdGR_g6Lo_aem_AbJSM8jjIu4Ug1jxzMWt8-eR3mJ1dj4ZGkF6VMOhc0Y8LKxvR4PF8jL8yj0b9BxmTalXQ-kymUa9AQ5r2h74_HAx&utm_source=facebook&utm_medium=paid&campaign_id=120204675964640164&ad_id=120205395392990164

Ellers for min del måtte jeg til med paralagin forte sammen med naproxen for å få noe som tok toppene. Skal jo ikke begynne å anbefale såpass sterke medisiner til noen så ung, men en tur til legen for diskusjon rundt smertestillende hadde kanskje vert en ide. Det kan i det minste være noe.

Ikke minst kan jeg anbefale å få tak i varmende produkter. Jeg har pute fra Breuer som har vært gull verdt!

https://www.elkjop.no/product/personlig-pleie-skjonnhet-og-velvare/massasje-og-velvare/varmepute/beurer-varmepute-hk48/HK48?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAn-2tBhDVARIsAGmStVmtAaXi_4GLXWiwJ3VNw3-QmSw43fLRwwQcPJIvmqLPAmhZUn6uRyEaAgEqEALw_wcB

De har også andre varmeprodukter som også er bra.

Varmeflaske med vann er også bra, dog forskjellen på de er at varmen avtar med tiden, den elektriske er konstant, men som en sikkerhet skrur den seg av etter hvert.

Anonymkode: 525e4...df2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hun bør bli henvist til gynekolog når dere er hos legen. Ikke la legen underdrive/gaslighte, dersom dette er en normal ungdom som ellers tåler normale smerter godt. Da betyr det at noe kan være galt.

Anonymkode: 9d86b...22d

Jepp! Leger har tendens å undervurdere kvinnehelse, husker godt når jeg var hos legen gang på gang på grunn av uutholdelige smerter og hvor liten man følte seg når man fikk beskjed at man må bare leve sånn. Man skal ikke gå rundt å ha det uutholdelige smerter. Her må man brette opp ermene og dra til legen inntil man evt blir henvist videre for undersøkelse. 

Anonymkode: be4de...16f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for medisindosering samt helseskadelige råd og anbefalinger. 

Matas, mod. 

Endret av Matas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

går ut fra at din datter er langt eldre enn TS sin da man ikke gir spiral til så unge jenter! 

Anonymkode: 26fe8...d8b

Vår datter fikk faktisk tilbud om spiral og p stav da vi tok opp sterke smerter da ho var 13.5 år. Av fastlege. Pga her så har ho epilepsi så nektet jeg som mor og tok dette opp med barnelegen. Og ho sa ja hadde ho ikke hatt epilepsi så var det det de til tider anbefalt.  Her så fikk ho da noe sterkere for smertene. Og nå henvist for utredning 

Anonymkode: f8202...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 16 var plaget med smerter og store blødninger. Hun prøvde 2 p-piller slag , p- stav , p- sprøyte og tilslutt så satte gynekologen inn spiral på hun. Og den har fungert ganske bra på hun 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P stav gjør at mensen som vanligvis blir borte, hos meg ble den borte og jeg hadde ingen menssmerter heller. Evt å prøve p stav ? Men ja hun burde få kommet til en gynekolog som er spesialist på slike ting enn fastlegen.

Anonymkode: f1282...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk fra å både drite og kaste opp på grunn av smertene (helt til 2 naproxen og 1g paracet endelig startet å virke) til at jeg nå han lette smerter. Har et kosthold som er ganske strikt men var først da jeg kuttet ut melk (myse er hormonforstyrrende) og svin (forverrer betennelse) at det ble bedre for meg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei dere, jeg har som sagt en datter på 14 år som sliter med sterke menstruasjonsmerter, spesielt dagen før hun får mensen, samt noen dager etter den har kommet.

Hun har forsøkt to forskjellige prevensjon via p-piller, både en mdpe, samt en veldig sterk, for å se om dette hjalp. Det hjalp ikke. Hun fikk i tillegg ekstremt mye kviser, og har nå stilt seg helt på bakbeina hva angår prevensjoner.

Hun er ikke seksuelt aktiv, og mener at hun heller vil se på andre alternativer.

Hun bruker naproxen, men sier selv at det overhodet ikke fungerer og har nesten derfor gitt opp disse også.

Vanlig smertestillende som Ibux eller Paracet hjelper heller ikke.

Jeg skjønner at vi selvsagt kan gå til lege, men opplever dessverre så altfor ofte at man går dit, men ender opp med nye forslag om nye prevensjoner eller bare blir gitt beskjed om at ovennevnte medikamenter er det man kan bruke.

Tenkte derfor å forhøre meg her inne om noen av dere andre kanskje har noen gode tips og råd å komme med i forbindelse med dette.

Takknemlig for svar😊❤️

Anonymkode: fbd7d...3d7

Hopp over "mensenpillene" og dermed hopp over mensen. Jeg har gjort det i flere år og alle leger jeg har snakket med sier at det er helt greit. Min grunn var uutholdelige smerter under mensen.

Anonymkode: a6556...df1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma her. Mamma hadde det samme og mormor. De fjernet eggstokker og livmor osv osv i tidlig alder og forberedte meg på det samme. Jeg ble satt på p-piller da jeg var 14 år men det hjalp ikke.

Da jeg ble 19 år ble jeg veldig opptatt av helse og leste meg opp på alternativer til smertestillende og p-piller osv osv. Kutta ut det syntetiske på dagen. Rydda opp i kostholdet (ut med kunstig søtning, sukker, høykarbo og prosessert) og spiste mer ren mat. Beveget meg mer. Da ble jeg så å si smertefri. Jeg var også hos gynekolog flere ganger på utredning, men ingenting hjalp derfra. Så tok saken i mine egne hender. og det funka. Kanskje ikke så lett å gjøre for en tenåring men anbefaler deg å få hormonene i balanse, da blir det bedre.

p.s. har en datter som selv har smerter, men det er som regel kun på første mensdag, så går det over. og vi som ble fortalt at vi kvinner i familien må fjerne eggstokker osv fordi det er "arvelig"- bullshit.

Anonymkode: 1783b...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har råd så hadde jeg droppet fastlegen og gått direkte til en privat gynekolog! Vedkommende kan eventuelt henvise henne til det offentlige dersom det krever mer oppfølgning og behandling.

Anonymkode: 616ca...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen, setter stor pris på det🥹❤️

vanskelig som mamma og kun kunne si: veldig lei for det, håper det blir bedre. Jeg ønsker jo så gjerne å hjelpe henne.

Da får jeg rett og slett sette opp en time hos lege igjen, hvor jeg uttrykker direkte bekymring for dette og ønsker utredning. Så får vi se hva legen eventuelt sier. Om det er endometriose er det jo utrolig viktig å få det på papiret slik at hun kan få ordentlig hjelp. Tenker også på alt fra fremtidig ferilitet til smerter til til.

Anonymkode: fbd7d...3d7

Du skal ikke se hva legen sier til det, du skal kreve. En fastlege er udugelig på det meste av kvinneplager! 

Hvis ikke legen henviser videre, bytter du lege og hvis det er lang ventetid for å bytte, tar du henne med til det private 

Anonymkode: 21cdc...224

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

P-piller hjelper ☺️

Anonymkode: a5623...f26

Les hi på nytt du! 

Anonymkode: 21cdc...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har endometriose og når smertene er på sitt verste fungerer det litt med varme. Kjøpe en slik på Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/no/Beurer-Menstruations-Relax-EM-50,-TENS-og-varme/p/44-4752

Hjelper ikke fullt, men er en god lindring når smertene er ille og smertestillende ikke fungerer. 
Her fungerer ikke vanlig smertestillende, og sterke smertestillende tåler jeg dårlig. Tar likevel en tramadol når smertene er uoverkommelig.

Anonymkode: 01335...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært plaget med smertefulle og kraftige blødninger. Jeg var faktisk 36 før jeg ble diagnostisert med adenomyose. Det er utrolig frustrerende med tanke på hvor mye mindre plager jeg kunne ha hatt om det hadde blitt oppdaget når jeg var tenåring. Jeg kunne antagelig vært spart for krevende svangerskap og ex.u.'er.

Det som er med adenomyose og endiometrose er at det er selvforsterkende. Det produseres mer sykt vev ved hver menstruasjon, slik at den mest effektive behandlingen er å stoppe menstruasjon med for eksempel preventiver.

Av forskjellige grunner er ikke hormonbehandling et alternativ for meg, men jeg har fått betraktelig bedre smertelindring ved å ta naproxen i regime. Altså jeg begynner med dem dagen før menstruasjon og tar dem hver åttende time til krampene begynner å gi seg. 

Anonymkode: 062c3...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eilis skrev (2 timer siden):

Jeg gikk fra å både drite og kaste opp på grunn av smertene (helt til 2 naproxen og 1g paracet endelig startet å virke) til at jeg nå han lette smerter. Har et kosthold som er ganske strikt men var først da jeg kuttet ut melk (myse er hormonforstyrrende) og svin (forverrer betennelse) at det ble bedre for meg 

Jeg hadde også sterke smerter i tenårene, men opplevde stor bedring det året jeg var på utveksling og ikke drakk melk. Jeg likte ikke den langtidsholdbare melken i vertslandet, og kuttet det helt ut. Da jeg kom hjem og begynte å drikke melk igjen, kom smertene tilbake. Det gikk mange år før jeg kom til å tenke på at det kanskje kunne være en sammenheng. 

Anonymkode: 90119...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er er ikke mamma, men har masse erfaring fra min egen 32 år gamle kropp. Det som funker for meg er å ta Cataflam 50mg sammen med 1g Paracet regelmessig gjennom dagen. Må ta smertestillende før smertetoppene begynner. Hvis jeg får en smertetopp er det vanskelig å få det smertelindret ordentlig. Og varmeflaske

Anonymkode: 2350c...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det aller aller verste hjalp det meg å ligge på ryggen men strekke mage og bekken. Så skulderbladene er nedi, og så har man beina bøyd med føttene nedi og knærna mot taket oh hever rumpe opp. Plasserer albuene nedi og støttet korsryggen med hendene for å ta vekta mest mulig vekk fra kjernemusklene. Kunne ligge sånn i senga så lenge jeg orket til hendene sovna mens smerten var verst. Kanskje spør en fysioterapeut om de har en enklere variant for å strekke ut midt i krampa? 

Hadde og en vannflaske med glovarmt vann og trekk- ikke for full for da kjennes den trykkende på magen. Fyll halvveis of trykk ut lufta før du lukker den så blir den mest håndterlig. Hadde den også oppå magen når jeg tøyde ut som beskrevet over.

Smertestillende hjalp aldri når der først ble veldig vondt.  Men så lærte jeg meg å ta naproxen jevnlig fra det bare var litt vondt og det forebygget nok litt. Fikk en enkelt tabelerr palargin forte til å ha liggende i lommeboka og tok den hvis jeg kjente at nå kommer det ett  "anfall". Fremdeles grusomt vondt men hjalp med smertemestringa jeg fikk det litt på avstand og ble ikke så panikk. 

Foreldrene og skolen måtte hjelpe meg å ha et lite lagerav naproxen over alt.

Men varme har vært viktigst. Som voksen har jeg også hatt med meg varmepute eller flaske over alt under mensen. I kinosal, på jobb, osv. Ideelt sett to, en til mage og en til ryggen. Men ryggen har vært mest effektive.

Jeg gikk på prevensjon ett år uten å ha mensen og det var det nydeligste og mest produktive året i mitt liv! Men fikk sånne brune pigmentflekker i massevis i ansiktet av sola så stoppa.

Det ble bedre med åra gradvis.  

.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet selv med enorme smerter i tenårene. Startet etterhvert med p-sprøyte og både mens og smerter forsvant. Da jeg gikk av sprøyten kom smertene tilbake og jeg ble utredet for endiometriose, noe jeg ikke hadde. Det eneste som fingerer for meg nå er paralgin forte

Anonymkode: 8152e...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...