AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Del Skrevet 1. februar 2024 Hei dere, jeg har som sagt en datter på 14 år som sliter med sterke menstruasjonsmerter, spesielt dagen før hun får mensen, samt noen dager etter den har kommet. Hun har forsøkt to forskjellige prevensjon via p-piller, både en mdpe, samt en veldig sterk, for å se om dette hjalp. Det hjalp ikke. Hun fikk i tillegg ekstremt mye kviser, og har nå stilt seg helt på bakbeina hva angår prevensjoner. Hun er ikke seksuelt aktiv, og mener at hun heller vil se på andre alternativer. Hun bruker naproxen, men sier selv at det overhodet ikke fungerer og har nesten derfor gitt opp disse også. Vanlig smertestillende som Ibux eller Paracet hjelper heller ikke. Jeg skjønner at vi selvsagt kan gå til lege, men opplever dessverre så altfor ofte at man går dit, men ender opp med nye forslag om nye prevensjoner eller bare blir gitt beskjed om at ovennevnte medikamenter er det man kan bruke. Tenkte derfor å forhøre meg her inne om noen av dere andre kanskje har noen gode tips og råd å komme med i forbindelse med dette. Takknemlig for svar😊❤️ Anonymkode: fbd7d...3d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Del Skrevet 1. februar 2024 Vil legge til at hun nå har forsøkt prevensjoner over ett år uten hell. Anonymkode: fbd7d...3d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Del Skrevet 1. februar 2024 Sørg for at hun får utredning mtp. Endometriose snarest. Min datter går på hormonspiral + p-piller uten at det hjelper nevneverdig. Hun fungerer til en viss grad med hjelp av varmeputer. Anonymkode: e40ff...248 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sørg for at hun får utredning mtp. Endometriose snarest. Min datter går på hormonspiral + p-piller uten at det hjelper nevneverdig. Hun fungerer til en viss grad med hjelp av varmeputer. Anonymkode: e40ff...248 går ut fra at din datter er langt eldre enn TS sin da man ikke gir spiral til så unge jenter! Anonymkode: 26fe8...d8b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Del Skrevet 1. februar 2024 Enig i at en utredning for endometriose er på sin plass. Har hun så sterke smerter at dere sliter med å finne noe som fungerer for henne så er det noe som ikke stemmer. Anonymkode: ff68e...4da 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Del Skrevet 1. februar 2024 Høres ut som meg. Jeg har alltid hatt og har fremdeles sterke smerter, også rundt eggløsning. Stikkende smerter ved avføring o.l. Fikk diagnosen endometriose og adenomyose i slutten av 30 årene🙈 vanskelig å diagnostisere, ble tilfeldigvis oppdaget på en kontroll pga mellomblødninger. Vanligvis må kikkehullsoperasjon til for å oppdage, men symptombildet viser at man har diagnosen. Les om endometriose og ta det opp med lege. Kanskje oppsøke privat gynekolog som spesialiserer seg på endometriose og adenomyose. Jeg var så heldig å bli gravid, er ofte utfordrende med diagnosen, og det var noe som stagnerte utviklingen. Synd det ikke finnes noe behandling som hjelper. Å operere vekk endometriom kan bedre symptomer. Håper datteren din får hjelp! Anonymkode: 55926...e0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #7 Del Skrevet 1. februar 2024 For min datter hjalp det heldigvis med minipiller, og etter hun ble 18 fikk hun hormonspiral. Hvis ikke ser jeg for meg at operasjon for endometriose hadde vært siste mulighet, så kanskje det for dere? Vondt å se sin datter dopet på svært sterke reseptbelagte smertestillende skrike og vri seg likblek og våt av svette❤️ Anonymkode: 69ac7...36a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #8 Del Skrevet 1. februar 2024 Kutt ihvertfall alle kunstige hormoner! Disse bør jo bare brukes hvis de har svært god effekt på så unge jenter. Anonymkode: e6f9f...863 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #9 Del Skrevet 1. februar 2024 Stakkars Hadde selv forferdelige smerter som ung. Husker når mensen kom var det bare å hive i seg en halv pakke paracet og komme seg i seng fort som faen og dagen var totalt ødelagt. For meg hjelp det med p-piller og smertene forsvant fullstendig etter jeg fikk første barnet. Jeg støtter de andre som sier dere bør sjekke for endometriose! Klem! Anonymkode: bdd62...dfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #10 Del Skrevet 1. februar 2024 Sånn hadde jeg det fra jeg var 12 år, helt grusomt. Den gangen var det ingen leger som brydde seg nevneverdig for menssmerter var helt vanlig. Jeg fikk Naproxen på resept, for den gangen var det ikke resepfritt, men det hjalp ingenting. Og sterkere smertestillende ga dem ikke for menssmerter fikk jeg beskjed om. Da jeg ble litt eldre fikk jeg prøve p-piller som heller ikke hjalp noe særlig. Når jeg tenker på så mange dager jeg har ligget i sterke smerter blir jeg så sint. Jeg var over 30 år før jeg fikk påvist endometriose. Har nesten blitt ledd av, av leger og gynekologer. Varme lindrer litt hos meg. Sammen med sterke smertestillende og ibux. Men borte blir det ikke. Ellers så er hormonspiral anbefalt, men spørs om det er et alternativ for henne. Det finnes egne medisiner som setter en i en kunstig overgangsalder, men det går ikke hos en tenåring. Gå til en privat gynekolog som er god på endometriose og adenomyose. Kanskje hun slipper å lide unødvendig i mange år. Anonymkode: 553c3...86f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #11 Del Skrevet 1. februar 2024 Tusen hjertelig takk for svar alle sammen, setter stor pris på det🥹❤️ vanskelig som mamma og kun kunne si: veldig lei for det, håper det blir bedre. Jeg ønsker jo så gjerne å hjelpe henne. Da får jeg rett og slett sette opp en time hos lege igjen, hvor jeg uttrykker direkte bekymring for dette og ønsker utredning. Så får vi se hva legen eventuelt sier. Om det er endometriose er det jo utrolig viktig å få det på papiret slik at hun kan få ordentlig hjelp. Tenker også på alt fra fremtidig ferilitet til smerter til til. Anonymkode: fbd7d...3d7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #12 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei dere, jeg har som sagt en datter på 14 år som sliter med sterke menstruasjonsmerter, spesielt dagen før hun får mensen, samt noen dager etter den har kommet. Hun har forsøkt to forskjellige prevensjon via p-piller, både en mdpe, samt en veldig sterk, for å se om dette hjalp. Det hjalp ikke. Hun fikk i tillegg ekstremt mye kviser, og har nå stilt seg helt på bakbeina hva angår prevensjoner. Hun er ikke seksuelt aktiv, og mener at hun heller vil se på andre alternativer. Hun bruker naproxen, men sier selv at det overhodet ikke fungerer og har nesten derfor gitt opp disse også. Vanlig smertestillende som Ibux eller Paracet hjelper heller ikke. Jeg skjønner at vi selvsagt kan gå til lege, men opplever dessverre så altfor ofte at man går dit, men ender opp med nye forslag om nye prevensjoner eller bare blir gitt beskjed om at ovennevnte medikamenter er det man kan bruke. Tenkte derfor å forhøre meg her inne om noen av dere andre kanskje har noen gode tips og råd å komme med i forbindelse med dette. Takknemlig for svar😊❤️ Anonymkode: fbd7d...3d7 Kanskje en gynekolog er mer egnet til å snakke om sykluser og prevensjon, smerter og PMS? Lege kan henvise. Anonymkode: 94451...34e 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #13 Del Skrevet 1. februar 2024 Jeg har egentlig ingen tips som kan fjerne smerten. Men jeg bruker Powerdots når det står på som værst. Eller massasjepute. Bruker heller ikke prevansjon. Anonymkode: 04207...6ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #14 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen hjertelig takk for svar alle sammen, setter stor pris på det🥹❤️ vanskelig som mamma og kun kunne si: veldig lei for det, håper det blir bedre. Jeg ønsker jo så gjerne å hjelpe henne. Da får jeg rett og slett sette opp en time hos lege igjen, hvor jeg uttrykker direkte bekymring for dette og ønsker utredning. Så får vi se hva legen eventuelt sier. Om det er endometriose er det jo utrolig viktig å få det på papiret slik at hun kan få ordentlig hjelp. Tenker også på alt fra fremtidig ferilitet til smerter til til. Anonymkode: fbd7d...3d7 Varmeflaske av merket fashy med trekk rundt hjelper veldig på mensensmerter både på magen og på ryggen. Obs bare varmt vann fra springen, IKKE kokt vann. Anonymkode: 94451...34e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #15 Del Skrevet 1. februar 2024 Hei, kjenner godt igjen historien din. Vår løsning ble en fantastisk gynekolog, ikke hjelp hos fastlegen dessverre. Vi har forsøkt ‘alt’. Hvis hun blør mye så er smertene sterkere, derfor må hun ha cykoklapron for å redusere blødning. Så får hun høydose naproxen til faste tider, hun får ikke ta det ved behov. Gynekologen skrev ut høyere dose enn fastlegen ville anbefale, og da trenger hun mindre totaldose også. Vi har vært gjennom alle p piller på markedet føler jeg, målet er å ikke ha mens, vi er ikke helt i mål med dette da hun blør litt likevel, men mye mindre. Her finnes det veldig mange typer så anbefaler en gynekolog. Planen nå er spiral, men da må hun være seksuelt aktiv først så det ligger litt fram. Lykke til 💕 Anonymkode: 2e686...dc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #16 Del Skrevet 1. februar 2024 Ingen erfaring selv, men tenker at hvis vanlig smertestillende og p-piller ikke hjelper, så er det best oppsøke spesialist istedet for fastlege. Bestill time hos fastlege, å krev henvisning til gynekolog. Eventuelt gå privat. Anonymkode: af4d1...057 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #17 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei, kjenner godt igjen historien din. Vår løsning ble en fantastisk gynekolog, ikke hjelp hos fastlegen dessverre. Vi har forsøkt ‘alt’. Hvis hun blør mye så er smertene sterkere, derfor må hun ha cykoklapron for å redusere blødning. Så får hun høydose naproxen til faste tider, hun får ikke ta det ved behov. Gynekologen skrev ut høyere dose enn fastlegen ville anbefale, og da trenger hun mindre totaldose også. Vi har vært gjennom alle p piller på markedet føler jeg, målet er å ikke ha mens, vi er ikke helt i mål med dette da hun blør litt likevel, men mye mindre. Her finnes det veldig mange typer så anbefaler en gynekolog. Planen nå er spiral, men da må hun være seksuelt aktiv først så det ligger litt fram. Lykke til 💕 Anonymkode: 2e686...dc1 Det er ikke sånn at blødning og smerter nødvendigvis henger sammen. Jeg har hatt veldig sterke menssmerter og blødd minimalt gjennom hele syklusen. Jeg har aldri hatt store blødninger, men helt syke menssmerter. Men absolutt lurt tips å be om cyklokapron om hun blør mye. Anonymkode: 553c3...86f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #18 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei dere, jeg har som sagt en datter på 14 år som sliter med sterke menstruasjonsmerter, spesielt dagen før hun får mensen, samt noen dager etter den har kommet. Hun har forsøkt to forskjellige prevensjon via p-piller, både en mdpe, samt en veldig sterk, for å se om dette hjalp. Det hjalp ikke. Hun fikk i tillegg ekstremt mye kviser, og har nå stilt seg helt på bakbeina hva angår prevensjoner. Hun er ikke seksuelt aktiv, og mener at hun heller vil se på andre alternativer. Hun bruker naproxen, men sier selv at det overhodet ikke fungerer og har nesten derfor gitt opp disse også. Vanlig smertestillende som Ibux eller Paracet hjelper heller ikke. Jeg skjønner at vi selvsagt kan gå til lege, men opplever dessverre så altfor ofte at man går dit, men ender opp med nye forslag om nye prevensjoner eller bare blir gitt beskjed om at ovennevnte medikamenter er det man kan bruke. Tenkte derfor å forhøre meg her inne om noen av dere andre kanskje har noen gode tips og råd å komme med i forbindelse med dette. Takknemlig for svar😊❤️ Anonymkode: fbd7d...3d7 Sjekk med lege/apotek om hun kan ta sterkere dose naproxen sammen med paracet. Det er vanlig å ha smerter under mensen, ikke alt er endometriose. Snakk med lege/apotek slik at hun får riktig dose smertestillende, tatt på riktig måte til riktig tid. En enkelt naproxen alene, tatt for sent, trenger slett ikke være nok. Snakk med legen. Anonymkode: f0567...8c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #19 Del Skrevet 1. februar 2024 Hadde samme problem i tenårene og det var funksjonssvekkende og slet med dagligdagse. Viktig at legene tar det seriøst, og kanskje kan undersøke for å utelukke om det er endemetriose. Det som hjalp meg er å benytte p-piller, og droppe den uken man kan ha bortgangsblødning. Hørt med legene og det er ingen grunn til at man er nødt å ha bortgangsblødning, og man kan gå rett på nytt brett. Har aldri følt meg bedre! Men hvis det er selv problemer med livmoren da, burde man undersøke om det er cyster i eggstokkene eller annet. Ville også tydd til privat gynokolog, for de smertene man kan ha er ikke til å spøke med. Anonymkode: be4de...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #20 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tusen hjertelig takk for svar alle sammen, setter stor pris på det🥹❤️ vanskelig som mamma og kun kunne si: veldig lei for det, håper det blir bedre. Jeg ønsker jo så gjerne å hjelpe henne. Da får jeg rett og slett sette opp en time hos lege igjen, hvor jeg uttrykker direkte bekymring for dette og ønsker utredning. Så får vi se hva legen eventuelt sier. Om det er endometriose er det jo utrolig viktig å få det på papiret slik at hun kan få ordentlig hjelp. Tenker også på alt fra fremtidig ferilitet til smerter til til. Anonymkode: fbd7d...3d7 Hun bør bli henvist til gynekolog når dere er hos legen. Ikke la legen underdrive/gaslighte, dersom dette er en normal ungdom som ellers tåler normale smerter godt. Da betyr det at noe kan være galt. Anonymkode: 9d86b...22d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå