AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Typen min skal på en drit stor fest i mai, med alle fra samme firma til stedet. Da snakker vi vell fort noen tusen. Det er drikking på firma sin regning. Jeg sliter med relasjons traumer og tillit. Jeg vet han har vært utro med en han elsket i fylla tidligere. Så jeg kjenner jeg allerede gruer meg til han skal på det. Jeg vil jo ha tillit, og dette må nok være den beste relasjonen jeg har hatt hittil med tanke på tillit. Men jeg er fortsatt livredd det skal gå gærent. Noen som har noen tips til å slutte å tenke så på dette? Jeg ønsker han bare masse kos og hygge, og vil på ingen måte plage han med dette. Men det går jo allerede å plager meg enda det er så lenge til. Anonymkode: af9fa...de5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Wow! Anonymkode: 8a41e...634 Wow? Wow hva da? Anonymkode: af9fa...de5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 Vært utro i forholdet med deg eller før? Med deg? Så er det ikke rart at du sliter med å stole på han med eller uten cpstd. Anonymkode: 51997...e78
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vært utro i forholdet med deg eller før? Med deg? Så er det ikke rart at du sliter med å stole på han med eller uten cpstd. Anonymkode: 51997...e78 Før, og siden vi var gode venner på den tiden så vet jeg at han nærmest elsket hun like høyt som han elsker meg nå. Jeg er livredd for at han skal drite seg ut med meg denne gangen. Er så redd for at det skal skje, for det klarer jeg eventuelt aldri å tilgi. Jeg vet at dette er ett skikkelig meg problem! Men hva kan jeg gjøre for å lette på stresset, angsten rundt dette fram til da? Anonymkode: af9fa...de5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Før, og siden vi var gode venner på den tiden så vet jeg at han nærmest elsket hun like høyt som han elsker meg nå. Jeg er livredd for at han skal drite seg ut med meg denne gangen. Er så redd for at det skal skje, for det klarer jeg eventuelt aldri å tilgi. Jeg vet at dette er ett skikkelig meg problem! Men hva kan jeg gjøre for å lette på stresset, angsten rundt dette fram til da? Anonymkode: af9fa...de5 Siden han klarer å være utro mot de han "elsker"... Hadde jeg avsluttet forholdet. Mest sannsynlig han som får deg til å føle deg dårlig. Tror du har det bedre uten han. Anonymkode: 8a41e...634
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #7 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Siden han klarer å være utro mot de han "elsker"... Hadde jeg avsluttet forholdet. Mest sannsynlig han som får deg til å føle deg dårlig. Tror du har det bedre uten han. Anonymkode: 8a41e...634 Men han er en flott fyr, han er det mest stabile forholdet jeg har hatt. Det er det tryggeste og roligste jeg har hatt. Alle kan jo endre seg, dette er jo rundt 8 år siden han gjorde. Så jeg vil jo ikke dømme han for det, han kan jo ha fint endret seg på den tiden. Så jeg velger å tro det er relasjons traumene mine som ødelegger for meg og hodet mitt. Og at jeg deretter må finne en måte å håndtere redselen, fordi han har jo ikke gjort seg fortjent til at jeg ikke har tillit i våres forhold. Det ligger jo mest i min bakgrunn. Anonymkode: af9fa...de5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #8 Skrevet 1. februar 2024 Vondt å ha det sånn, det skjønner jeg. Men det med tillitsproblemer er jo en del av pakken og det hjelper ikke at du vet han har vært utro før. Gode tips? Jeg ville ha søkt etter gode råd iforhold til den biten med å bygge opp tillit til andre igjen. Det er noe du kan jobbe med frem til mai, les deg godt opp. Mange ting som er rasjonelle blir fort urasjonelle om man har cpstd. Hodet jobber ekstra fort. Ellers så kan du ta praten med han, si at du føler deg utrygg og at dette er noe du sliter med. At tillit må bygges opp og at det er ingen selvfølge hos deg. Men at han selvfølgelig skal få reise å kose seg, det jo sånn man bygger opp den tilliten med å vise han tillitt. Anonymkode: 51997...e78 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #9 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men han er en flott fyr, han er det mest stabile forholdet jeg har hatt. Det er det tryggeste og roligste jeg har hatt. Alle kan jo endre seg, dette er jo rundt 8 år siden han gjorde. Så jeg vil jo ikke dømme han for det, han kan jo ha fint endret seg på den tiden. Så jeg velger å tro det er relasjons traumene mine som ødelegger for meg og hodet mitt. Og at jeg deretter må finne en måte å håndtere redselen, fordi han har jo ikke gjort seg fortjent til at jeg ikke har tillit i våres forhold. Det ligger jo mest i min bakgrunn. Anonymkode: af9fa...de5 Et stort problem med oss cptsd gjengen er at vi ikke henger med endringer så godt fordi vi så gjerne vil at ting skal være slik de har vært, selv om de endrer seg. Det viktigste er å følge med på endringer og handle utfra de, set at du har følerene ute tenker jeg faktisk er ikke helt unaturlig med tanke på at han har rota det til i fylla før. Du kan bare ta ansvar for deg selv, og tenke at hvis han er utro og noe forandrer seg, så må du handle ut fra det. Kanskje er det ødelagt, kanskje kan det fikses, men det viktigste er at du klarer forandringer og tør å ta de neste stegene. Er du mest redd for at han skal være utro og at ting endrer seg etterpå og alt du må takle med følelser og sånt? Anonymkode: 048aa...15d 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #10 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men han er en flott fyr, han er det mest stabile forholdet jeg har hatt. Det er det tryggeste og roligste jeg har hatt. Alle kan jo endre seg, dette er jo rundt 8 år siden han gjorde. Så jeg vil jo ikke dømme han for det, han kan jo ha fint endret seg på den tiden. Så jeg velger å tro det er relasjons traumene mine som ødelegger for meg og hodet mitt. Og at jeg deretter må finne en måte å håndtere redselen, fordi han har jo ikke gjort seg fortjent til at jeg ikke har tillit i våres forhold. Det ligger jo mest i min bakgrunn. Anonymkode: af9fa...de5 Hvis dette er det tryggeste for deg...❌️ Anonymkode: 8a41e...634 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #11 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vondt å ha det sånn, det skjønner jeg. Men det med tillitsproblemer er jo en del av pakken og det hjelper ikke at du vet han har vært utro før. Gode tips? Jeg ville ha søkt etter gode råd iforhold til den biten med å bygge opp tillit til andre igjen. Det er noe du kan jobbe med frem til mai, les deg godt opp. Mange ting som er rasjonelle blir fort urasjonelle om man har cpstd. Hodet jobber ekstra fort. Ellers så kan du ta praten med han, si at du føler deg utrygg og at dette er noe du sliter med. At tillit må bygges opp og at det er ingen selvfølge hos deg. Men at han selvfølgelig skal få reise å kose seg, det jo sånn man bygger opp den tilliten med å vise han tillitt. Anonymkode: 51997...e78 Takk! AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et stort problem med oss cptsd gjengen er at vi ikke henger med endringer så godt fordi vi så gjerne vil at ting skal være slik de har vært, selv om de endrer seg. Det viktigste er å følge med på endringer og handle utfra de, set at du har følerene ute tenker jeg faktisk er ikke helt unaturlig med tanke på at han har rota det til i fylla før. Du kan bare ta ansvar for deg selv, og tenke at hvis han er utro og noe forandrer seg, så må du handle ut fra det. Kanskje er det ødelagt, kanskje kan det fikses, men det viktigste er at du klarer forandringer og tør å ta de neste stegene. Er du mest redd for at han skal være utro og at ting endrer seg etterpå og alt du må takle med følelser og sånt? Anonymkode: 048aa...15d Ja er nok mest redd for at han skal være utro, og at jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere følelsene etter det. Redd for å havne i en situasjon der jeg ikke klarer å gå, men aldri vil klare ha tillit igjen heller.. Føler meg ikke sterk nok til å takle en sånn potensiell fare da.. Anonymkode: af9fa...de5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #12 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk! Ja er nok mest redd for at han skal være utro, og at jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere følelsene etter det. Redd for å havne i en situasjon der jeg ikke klarer å gå, men aldri vil klare ha tillit igjen heller.. Føler meg ikke sterk nok til å takle en sånn potensiell fare da.. Anonymkode: af9fa...de5 For det første tror jeg ikke du skal tenke at det utelukkende handler om forhistorien din. Jeg tror mange hadde tenkt over muligheten for at han var utro når han skulle på en slik fest og hadde vært utro før. Jeg synes ikke du skal være så hard mot deg selv. For det andre synes jeg du skal akseptere at du aldri har noen garantier. Det har du ikke med en annen mann heller. Og han har ingen garantier i ditt tilfelle. Målet bør være å komme dit at du er så trygg på deg selv at du vet at dette ikke ødelegger livet ditt. Anonymkode: d3492...9c7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #13 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk! Ja er nok mest redd for at han skal være utro, og at jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere følelsene etter det. Redd for å havne i en situasjon der jeg ikke klarer å gå, men aldri vil klare ha tillit igjen heller.. Føler meg ikke sterk nok til å takle en sånn potensiell fare da.. Anonymkode: af9fa...de5 Du må styrke deg selv og ditt selvbilde. Det er ikke en Quick fix på det, det skulle det virkelig ha vært. Men jobb med å øke kunnskapen om cpstd, har du gått i behandling? Det er en bok fra modum bad som har vært gull verdt for min del. Man trenger ofte tålmodighet og ekstra forsikring når man har cpstd, man går ofte med de følerne ute hele tiden. Men det med den jobbingen med seg selv får jeg ikke sagt nok ganger, er så fort gjort å havne i feil forhold eller at man "sykere" om man ikke ha nok stabilitet i seg selv underveis. Anonymkode: 51997...e78
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #14 Skrevet 1. februar 2024 Først og fremst må du komme deg igjennom denne kvelden. Planlegg noe hyggelig med familie/venninne. Helst noen som vet hvordan dette er for deg, ikke ha fokus på dette den kvelden, men greit å kunne si i fra når det knyter seg litt ekstra. Kroppen din trenger egentlig kun å eksponeres for at han drar ut på slike ting, sånn at du finner en måte å håndtere stresset på. Jeg tror ikke han kommer til å være utro, sånne ting skjer helst ikke ut av det blå. Så vil jeg også gi deg et lite tips; du trenger ikke stole på at han ikke er utro, men at du er sterk nok til å håndtere det om det skulle skje. Når du stoler på deg selv så vil du slutte å bekymre deg for å bli sviktet, fordi du vil være mer trygg i deg selv. Man kan aldri kontrollere hva andre gjør, derfor er det viktig å være sterk i seg selv. Oppsøk gjerne psykolog/selvhjelps grupper. Anonymkode: c8181...756
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #15 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må styrke deg selv og ditt selvbilde. Det er ikke en Quick fix på det, det skulle det virkelig ha vært. Men jobb med å øke kunnskapen om cpstd, har du gått i behandling? Det er en bok fra modum bad som har vært gull verdt for min del. Man trenger ofte tålmodighet og ekstra forsikring når man har cpstd, man går ofte med de følerne ute hele tiden. Men det med den jobbingen med seg selv får jeg ikke sagt nok ganger, er så fort gjort å havne i feil forhold eller at man "sykere" om man ikke ha nok stabilitet i seg selv underveis. Anonymkode: 51997...e78 Husker du hva boken heter? Anonymkode: 6e2ac...c90
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #16 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Husker du hva boken heter? Anonymkode: 6e2ac...c90 Usynlige traumer Anonymkode: a8919...e9d 1
liljene Skrevet 1. februar 2024 #17 Skrevet 1. februar 2024 Røde flagg er vanskelig. Det er tøft å ha KPTSD, og samtidig være usikker på en partner. Det er jo veldig lenge til denne festen skal være, så det kan være lurt å ta en prat med ham og så kan dere sammen finne ut hvordan han kan trygge deg. Trygghet kommer over tid, og er ikke gjort over natta. En god partner vil være forståelsesfull og være der for deg. Jeg har oppdaget det samme selv. Og har begynt å lytte mer til magefølelsen mer enn tidligere. Fordi alt annet har roet seg ned. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #18 Skrevet 2. februar 2024 liljene skrev (21 timer siden): Jeg har oppdaget det samme selv. Og har begynt å lytte mer til magefølelsen mer enn tidligere. Fordi alt annet har roet seg ned. Dette er en så fin ting, jeg oppdaget det ikke før jeg leste at du skrev det, jeg også lytter mer til magefølelsen fordi det andre har roet seg, jeg la bare ikke merke til det før jeg leste dette. Takk. Anonymkode: 048aa...15d
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #19 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 13.48): Usynlige traumer Anonymkode: a8919...e9d Boken heter "tilbake til nåtiden" blått cover. Anonymkode: 51997...e78 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #20 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 12.13): Husker du hva boken heter? Anonymkode: 6e2ac...c90 AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 13.48): Usynlige traumer Anonymkode: a8919...e9d AnonymBruker skrev (3 timer siden): Boken heter "tilbake til nåtiden" blått cover. Anonymkode: 51997...e78 Tilbake til nåtid - og den er grønn https://minside.modum-bad.no/Modules/Nettbutikk/Nettbutikk.aspx Anbefaler også denne gratis manualen: https://www.modum-bad.no/kurs-og-samtale/fagkurs/kurs-om-komplekse-traumelidelser/#manual Anonymkode: 0e957...a5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå