AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 For ente gang er lønnen forsinket. Bullshit-unnskyldninger og mangel på klare beskjeder går igjen. "Jeg skal sjekke om det har skjedd en feil, de er nok inne i morgen!" får jeg til svar når jeg spør hvor lønnen er. Kan jeg si det samme til leder når jeg ikke møter opp på jobb og hen ringer og etterlyser meg? Anonymkode: 23723...3b9 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Altså har jeg lov til å la være å møte opp på jobb eller vil det straffe seg (ut over at jeg kan få oppsigelsesvarsel)? Arbeidsgiver tar ikke akkurat hva som er lov og ikke på alvor. Anonymkode: 23723...3b9
tapetkniv Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 Det sier seg vel selv at du kan få advarsel. Skjer det flere ganger kan du få sparken 1
Gjest StumpyHero Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 Er du organisert? I så fall er dette mat for en fagforening.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 tapetkniv skrev (18 minutter siden): Det sier seg vel selv at du kan få advarsel. Skjer det flere ganger kan du få sparken Jeg har ingen advarsler fra før så kan ikke få sparken av å la være å møte opp i dag. Jeg synes egentlig at det sier seg selv at lønnen er inne til kontraktbestemt tid, og om ikke, at leder gir beskjed når lønnen er forsinket. Men lønnen er alltid forsinket og jeg har aldri fått beskjed om det. Anonymkode: 23723...3b9 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 StumpyHero skrev (19 minutter siden): Er du organisert? I så fall er dette mat for en fagforening. De har tatt saken når dette har skjedd, som er mange ganger. Da har de sendt mail med advarsel om krav og pengene har kommet inn. Pengene kommer til slutt, men de kommer aldri til fristen som er avtalt i kontrakten. Kan jeg få leder til å forstå at jeg ikke finner meg i dette hver eneste måned ved å la være å møte opp? Anonymkode: 23723...3b9 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #7 Skrevet 1. februar 2024 Er det et lite firma du arbeider i? Anonymkode: 6f653...18f
Violetta Skrevet 1. februar 2024 #8 Skrevet 1. februar 2024 Nei, du kan ikke bare la være å møte opp.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #9 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det et lite firma du arbeider i? Anonymkode: 6f653...18f Ja, så det merkes veldig godt om jeg streiker. Violetta skrev (1 minutt siden): Nei, du kan ikke bare la være å møte opp. Hvorfor ikke? Anonymkode: 23723...3b9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #10 Skrevet 1. februar 2024 Vel, jeg skulle egentlig vært på jobb for seks minutter siden og jeg er fortsatt hjemme. Anonymkode: 23723...3b9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #11 Skrevet 1. februar 2024 Ja, da passer det med streik.. Men ta kontakt med fagforeningen. Anonymkode: bf15c...d9c
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #12 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, da passer det med streik.. Men ta kontakt med fagforeningen. Anonymkode: bf15c...d9c Kontorene deres åpner ikke før 8 eller 9, men det er klart jeg skal snakke med de. Egentlig startet jeg på jobb klokken syv i dag, men jeg er fortsatt hjemme. Anonymkode: 23723...3b9
Violetta Skrevet 1. februar 2024 #13 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, så det merkes veldig godt om jeg streiker. Hvorfor ikke? Anonymkode: 23723...3b9 Fordi da kan sjefen din rettferdiggjøre manglende utbetaling av lønn med at du ikke er på jobb. Hvis du vil streike må du følge gjeldende regler. Snakk med fagforeningen. 6
Hareena Skrevet 1. februar 2024 #14 Skrevet 1. februar 2024 @Violetta har rett i sine kommentarer. Selv må du bytte jobb fordi det er overveiende sannsynlig at bedriften har likviditetsproblemer. De pleier sjelden være forbigående og det blir begjært oppbud før eller senere. 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #15 Skrevet 1. februar 2024 Jeg forstår tankegangen din, men det er nok ikke det lureste du gjør. Skulke jobben er aldri lurt. Jeg hadde heller byttet jobb, for dette er jo ikke en seriøs bedrift når de først utbetaler lønn etter krav og advarsler fra Arbeidstilsynet. Frem til du har ny jobb, ville jeg møtt opp på jobb som normalt. Anonymkode: df219...0a8 3
Snublefot62 Skrevet 1. februar 2024 #16 Skrevet 1. februar 2024 Dersom du bevisst uteblir fra jobb uten gyldig fravær kan arbeidsgiver kreve deg for kostnader/tap knyttet til ditt fravær. I tillegg er det kontraktsbrudd fra din side, og kan bidra til oppsigelse av arbeidsforholdet. Det finnes andre verktøy du kan bruke for å løse dette. Passiv aggressivitet er ikke et godt verktøy. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #17 Skrevet 1. februar 2024 Gå til legen og forklar situasjonen. Sykemelding til du har fått ny jobb? Høres ganske uutholdbart i disse tider å aldri vite når man får lønn. Anonymkode: be72c...18c
Hedda-78 Skrevet 1. februar 2024 #18 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gå til legen og forklar situasjonen. Sykemelding til du har fått ny jobb? Høres ganske uutholdbart i disse tider å aldri vite når man får lønn. Anonymkode: be72c...18c Man blir ikke sykemeldt pga forsinket lønn. Jeez. 15
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #19 Skrevet 1. februar 2024 Snublefot62 skrev (22 minutter siden): Dersom du bevisst uteblir fra jobb uten gyldig fravær kan arbeidsgiver kreve deg for kostnader/tap knyttet til ditt fravær. I tillegg er det kontraktsbrudd fra din side, og kan bidra til oppsigelse av arbeidsforholdet. Det finnes andre verktøy du kan bruke for å løse dette. Passiv aggressivitet er ikke et godt verktøy. Er ganske sikker på at en sånn bedriten arbeidsplass ikke krever en ansatt for noe som helst. Er kontraktsbrudd å ikke utbetale lønn i tide flere ganger også. Tror ikke arbeidsgiver i dette tilfelle gjør en dritt om en ansatt blir hjemme pga uteblitt lønn. Anonymkode: 16bdd...19e 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #20 Skrevet 1. februar 2024 Hedda-78 skrev (8 minutter siden): Man blir ikke sykemeldt pga forsinket lønn. Jeez. Nei men man kan bli sykemeldt på grunn av streset dette gir en når man aldri vet om man haar penger til utgiftene sine fordi sjefen er en slaur.. Anonymkode: e6f88...916 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå