Gå til innhold

Jeg har begynt å lytte til "dagens bibelord", men hvordan tolker man?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt nytt for meg dette. Jeg leser tekst og lytter til en stemme på nett som leser det høyt i tillegg. Dette er vanskelige greier, for i mitt hode er det bare kaos. Mye informasjon på en gang og ingenting fester seg. Dere bibelkyndige, hvordan leser man bibelen når man er ny i boka? Seriøse svar mottas med takk. 

Anonymkode: 17ab6...c6a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Helt nytt for meg dette. Jeg leser tekst og lytter til en stemme på nett som leser det høyt i tillegg. Dette er vanskelige greier, for i mitt hode er det bare kaos. Mye informasjon på en gang og ingenting fester seg. Dere bibelkyndige, hvordan leser man bibelen når man er ny i boka? Seriøse svar mottas med takk. 

Kanskje ikke den letteste måten siden de bibelversene tas ut av sammenheng. Du kan kanskje slå opp i Bibelen og lese hele kapittelet av det verset de leser slik at du får litt sammenheng?  Det kan også hjelpe å se noen filmer; Gospel of John f.eks på YouTube da den inneholder hele Johannesevangeliet som film  Lukas og de andre er også filmarisert og inneholder ofte bibelordene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er heilt ny i Bibelen-studier, så ville eg byrja med å slå opp i Det Nye Testamentet og lese dei fire evangelistane (Markus, Matteus, Lukas og Johannes). 

Det finst også eigne studiebiblar, der det er forklaringar. ❤️ 

Anonymkode: 89886...c2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det gir først mening når man er født på ny, bibelen er en åndelig bok, har du ikke ånden så gir det heller ingen mening.

Du må få grep om dette først: Vi er frelst av nåde ved tro, evig liv er Guds gave til deg (Efeserbrevet 2:8-9). Fra naturen av er du adskilt fra Gud, du er et fallent menneske, ta f.eks det å fortelle en løgn, det gjør deg for altid til en løgner i øynene på en evig Gud. Jesus med sine 33 år her på jorda fortalte aldri en eneste løgn, han levde det livet du burde leve. Stol på at han døde på korset for dine synder, sto opp fra de døde, og at du er rettferdiggjort ved det han gjorde for du kan ikke rettferddiggjøre deg selv, du er skyldig akuratt som jeg, så bekjenner du Jesus som herre. Da tror du til rettferdighet og bekjenner til frelse (1 Korinterbrev 15:1-4 og Romerbrevet 10:9-10), sånn blir du født på ny som Johannes 3:3-8 beskriver.

Alle andre religioner lærer at vi kan gjøre oss fortjent til evig liv ved gode gjerninger, akuratt som om når du står foran en dommer tiltalt og skyldig for bankran og utbryter til dommeren "ja men dommer, jeg er et godt menneske skjønner du, jeg har hjulpet mange gamle damer over veien og gitt penger til fattige barn i afrika, det må da telle så jeg kan frifinnes!". Nei, har du ranet en bank, så er hva du har gitt til fattige barn i afrika eller hvor mange gamle damer du har hjulpet over veien fulstedig irrelevant, du er skyldig. Akuratt sånn er det også med synd, vi er alle skyldige. Når du er ydmyk nok til å erkjenne det, da er du klar til å bli født på ny og frelst, og først når du kommer fra det stedet der så begynner bibelen å gi mening.

Nå er ikke det å bli kristen verken noe lisens til å synde, eller en vei å gå full av forbud og påbud. Å være kristen er både fryktelig lett og så vanskelig at det er totalt umulig. Dette kan høres ut som en selvmotsigelse, men de er ikke det for det er Gud som virker i deg når du er født på ny, dette ser du mer av ettersom du vokser i troa.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her, en god oppsummering av skriften. I gamle testamentet er det et skille mellom Gud og denne verden etter syndefallet, forsoningen og Guds perfekte vilje kom først med Jesus. Denne synes jeg er veldig fin for Jesus kom og reverserte forbannelsen vi i denne verden lever under, med død, sykdommer, kriger og lidelse som alt er et resultat av syndefallet (eller "arvesynden" som noen kaller det selv om vi ikke bokstavelig må stå til ansvar for våre foredres synder, så får hva de gjør konsekvenser for oss og generasjoner etter). Ellers er Johannesevangeliet også en fin start, Gud viste sin kjærlighet for oss med det han gjorde på korset. Good friday er det langfredag i påsken heter da vi markerer når Jesus døde på korset:

,

Endret av En kristen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Her er en anbefalt "oppskrift":

P - pause: Først, stopp opp noen sekunder øyeblikk, be om at ånden vil åpenbare teksten for deg

R- read: Denne delen gjør du jo alt. Legg merke til om det er noe i teksten som du fester deg ved mer enn noe annet, et enkeltord eller kanskje en setning. Kjenn etter om noe av teksten liksom gjør at noe rører seg i deg.

A - ask: Reflekter over det du festet deg ved, om det var noe, ellers bare reflekter over det du leste. Snakk med Gud om det.

Y - yield: Vent i stillhet noen øyeblikk, lytt til Gud. Noen ganger vil Gud svare deg, mange ganger ikke. Noen ganger er det vanskelig å vite om Gud svarte deg eller ikke. Notér deg hva du (kanskje) fikk av svar, etterhvert blir du bedre på å skille hva som er fra deg og hva som er fra Gud

Ellers er lectio divina også en veldig populær fremgangsmåte (og også veldig lik på P.R.A.Y)

image.png.ea382a9a0b452152875b6ecb4c87bb4d.png

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guds ord sier at vi ikke skal bli veiledet av våres egen forståelse. Vi skal bli veiledet av guds ånd den hellige ånd i alle ting. Dette er et viktigt grunnlag å lære at alltid før man leser Guds ord be om å bli veiledet i all sannhet og forståelse gjennom den hellige ånd. be om at ordene skal komme til live for deg og fornye ditt sinn, fordi Guds ord lever faktisk, be om visdom og åpenbaring. Be dette ts å tillatt Guds ånd å veilede ditt hjerte og ditt sinn og lære deg så lover jeg deg at du ser Guds ord gjennom jesus øyner og ikke gjennlm dine da begynner du å forstå. Bønn før bibelstudie er pålagt. Ellers prøved man å forsyå ved våres egen menneskelige kraft. 

Anonymkode: 918bf...550

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidsel skrev (På 1.2.2024 den 20.02):

Her er en anbefalt "oppskrift":

P - pause: Først, stopp opp noen sekunder øyeblikk, be om at ånden vil åpenbare teksten for deg

R- read: Denne delen gjør du jo alt. Legg merke til om det er noe i teksten som du fester deg ved mer enn noe annet, et enkeltord eller kanskje en setning. Kjenn etter om noe av teksten liksom gjør at noe rører seg i deg.

A - ask: Reflekter over det du festet deg ved, om det var noe, ellers bare reflekter over det du leste. Snakk med Gud om det.

Y - yield: Vent i stillhet noen øyeblikk, lytt til Gud. Noen ganger vil Gud svare deg, mange ganger ikke. Noen ganger er det vanskelig å vite om Gud svarte deg eller ikke. Notér deg hva du (kanskje) fikk av svar, etterhvert blir du bedre på å skille hva som er fra deg og hva som er fra Gud

Ellers er lectio divina også en veldig populær fremgangsmåte (og også veldig lik på P.R.A.Y)

image.png.ea382a9a0b452152875b6ecb4c87bb4d.png

Oi, dette var veldig vakkert. Takk for at du delte ❤️ 

Anonymkode: 89886...c2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du føler det hjelper er det helt i orden det. Det er som affirmasjoner

Anonymkode: 573b9...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med det "enkleste". Og for meg er det de historiene som man kjenner litt til. De som er skrevet mest som en sammenhengende historie. F.eks er Markus, Johannes, Lukas og Matteus-evangeliet beretninger om Jesu liv og død. Det er et godt sted å starte. Her står det også skrevet om alt det Jesus sa, som jeg synes er fint å kunne. 

Videre er Paulus sine brev til de ulike folkegruppene greie. Han var en forkynner som forkynte Jesu budskap til folk fjern og nær og hans brev var som lærebrev om hvordan leve gode liv i tråd med det kristne budskap. Merk deg at disse var skrevet for 2000 år siden, og en del av dette baseres også på kulturen på denne tiden. 

Ellers er Høysangen veldig flotte kjærlighetsdikt. ❤️

Etter dette kan du starte på begynnelsen, og lese hele Bibelen og deretter starte dypdykkende Bibelstudie av ulike vers. 

Lykke til! Gud være med deg. ❤️ 

Anonymkode: 47186...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...