Gå til innhold

Sliter med oppkjøring


lillefinger

Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg kjører bra, både kjørelærer, venner og familie synes at jeg kjører bra. Men sist jeg kjørte opp så bestod jeg ikke. Jeg brøt en vikeplikt og kjørte for sakte. Det var første snødag så jeg ble litt nervøs for føret. Det gikk da en måned, også prøvde jeg på nytt. Da ble prøven avslutta midt i fordi det var altfor mye snø. Jeg fikk da ikke karantene, men merker at jeg angster mye mer.

Jeg er 35, og har hatt kjøretimer i 3 år! Ting har tatt tid, og før jeg fikk lov å ta oppkjøring måtte jeg levere full helsesjekk. Jeg har en nerveskade i beina, og sliter kanskje mer enn andre med å styre pedalene. 

Da jeg kom hjem fra den avbrutte oppkjøringen så knakk jeg sammen. Føler meg som en taper som ikke klarer det når 18 åringer helt fint klarer det. 

Endret av lillefinger
Skrivefeil
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare si at jeg føler med deg, er selv 38 og strøk nylig min første oppkjøring fordi det snødde så mye akk den dagen så jeg sleit med føre og plassering... 

Det er kjempekjipt og se 18 åringer stå og fortsatt holde på, grein i en uke nesten etter jeg strøk men vi må vel bare ikk gi opp! Er meldt opp til ny oppkjøring om 3 uker i en mindre by og håper det går bra da.. går det ikke da heller venter jeg faktisk til snøen smelter før jg bruker masse spenn på ny oppkjøring. Lykke til og vit at vi er flere i samme båt, det er utrolig frusterende men tenk så deilig når vi endelig består!

Anonymkode: 36f48...dd0

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå helt fint på neste oppkjøring, for deg også #2  😊

Anonymkode: e5bb8...9ba

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel… det er ikke alle som er egnet til å kjøre bil, blant annet.

Å skylde på været blir jo bare helt tåpelig, da det er, bla. noe man skal mestre når man kjører bil.

Og så prøve å få oppkjøring på annet sted eller annet føre, vitner jo bare enda tydeligere på at du / dere ikke burde være ute i trafikken!! Og ikke behersker det 🤦‍♀️

Anonymkode: b6cda...1d5

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede lappen for vanlig bil, men utvider til lastebil og sliter jeg og.. Strøyk på første, fordi det var snøkaos. Og en lastebil oppfører seg ganske annerledes enn en personbil... Glattkjøring med lastebil burde også vært obligatorisk før oppkjøring, ikke innen ett år etter! Jeg hadde iallefall følt meg mye tryggere om jeg hadde hatt glattkjøring med lastebilen først! Sensor synes jeg kjørte for sakte med lastebilen, mens andre lastebiler og personbiler lå strødd i grøfta... Hva forventer de? Kjørelæreren min ble fly forbanna, en annen lærer, som aldri har sett meg kjøre lastebil, sa at "Gi dem lappen og sitt på med dem 2 dager etter, da kjører de ikke for sakte lenger!" Snakka med en som kjører brannbil med utrykning, han sa også at selv med blålys kjørte de pent på sånt føre! 

Skulle hatt ny nå i januar, den dagen de anbefalt alle å la bilene stå, men har utsatt til våren... Og tenkte at det var leeenge til, men nå som jeg har fått ny dato kjenner jeg at jeg gruer meg skikkelig! Våren kommer altfor fort, synes jeg... Men "idioter" klarer det, så burde jo klare det jeg og! Og det samme gjelder dere med "vanlig" bil... Idioter klarer det, da klarer dere og det ;) 

Kanskje vi kan bruke denne tråden til å motivere hverandre? 
 

Anonymkode: e51a9...b80

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, norw said:

Vel, best å kjøre når det ikke er krevende vinterføre

Ja enig men er jo veeeldig lenge å vente til i vinterlande norge da..

Vi bruker denne tråden for å motivere/oppdatere oss ja!

Anonymkode: 36f48...dd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var så absurd med min første rundkjøring er at 4 dager før hadde alle oppkjøringene blitt avlyst men da var været mindre ille enn det var når jeg skulle kjøre opp, kjørelæren min ba meg se på tlf hele tiden og spurte om jeg hadde fått sms om avlyst oppkjøring, han kunne ikke fatte at det ikke ble avlyst... 

Anonymkode: 36f48...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en som strøk 4 ganger, ga aldri opp, ekstra kjøretimer, øvde, sto på og gav seg ikke, brukte et halvt år ekstra.

Fikk lappen:)

Aldri gi opp, det er ikke nederlag å stryke-det er en mulighet for forbedring:klappe:

Anonymkode: 7002d...b10

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøyk og stryk på lappen i 20-årene, brukte mye penger og ga opp. Prøvde igjen som 36-åring og besto på første forsøk. Det som er forandret er at jeg hadde mer lyst og behov for lappen, en indre motivasjon. Jeg klarte å konsentrere meg bedre og hadde en kjørelærer som var støttende. 
 

I dag er jeg sjeleglad at jeg turte å prøve igjen, det var virkelig verdt det! 
 

IKKE GI OPP! ☺️

Anonymkode: 24b9c...246

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 1.49):

Vel… det er ikke alle som er egnet til å kjøre bil, blant annet.

Å skylde på været blir jo bare helt tåpelig, da det er, bla. noe man skal mestre når man kjører bil.

Og så prøve å få oppkjøring på annet sted eller annet føre, vitner jo bare enda tydeligere på at du / dere ikke burde være ute i trafikken!! Og ikke behersker det 🤦‍♀️

Anonymkode: b6cda...1d5

🤣🤣🤣🤣 jo, at alle som har førerkort takler vinterføre uten problemer gjenspeiler seg jo i alle de artiklene som skrives om biler som står på tvers, uti grøfta...... 🤣🤣🤣

At du TS ikke bestod på første forsøk er jo ikke rart om du ikke har kjørt endel på vinterføre under øvelseskjøring. At 18åringer klarer det er vel heller ikke rart, de har ikke den erfaringen med hvor fort det kan gå galt i bakhodet (som du gjerne har pga alle artikler og fortellinger du har hørt) det er jo også typisk ungdom å tenke at de er verdensmestere. Samtidig så bør du også vite at det er mange av de på 18år som også må prøve flere ganger.

Om du har nerveproblemer i føttene så burde du vel egentlig søkt om handicap tilpasset kjøretøy, slik at du får gass og bremse for hånd i stedet. Men iom at du har fått klarering til oppkjøring så er vel ikke det problemet så avgjørende for kjøringa .

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok oppkjøring da jeg var 33. Det som hjalp for meg var å ta automat, og jeg kjørte opp kl 10 en høstdag. Det var altså godt føre og lite trafikk. 

Jeg spurte sensor om ruta og hva vi skulle gjøre før jeg begynte å kjøre. Da var jeg bedre forberedt.

Jeg strøk også en gang før, og en oppkjøring ble kansellert pga korona. 

Hadde aldri orket å ta oppkjøring I dette føret. Hater å kjøre når det er glatt og masse snø nå, så hadde nok hvertfall fått helt hetta om det hadde værtslik føre under oppkjøringa.

Anonymkode: f3f91...7da

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang du kjører opp be om en time med læreren like før. Du kan også bæ læreren om å bli med på oppkjøring.

Anonymkode: 8e891...b15

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ti10
AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 1.49):

Vel… det er ikke alle som er egnet til å kjøre bil, blant annet.

Å skylde på været blir jo bare helt tåpelig, da det er, bla. noe man skal mestre når man kjører bil.

Og så prøve å få oppkjøring på annet sted eller annet føre, vitner jo bare enda tydeligere på at du / dere ikke burde være ute i trafikken!! Og ikke behersker det 🤦‍♀️

Anonymkode: b6cda...1d5

Dette er bare tull, for ikke å snakke om usympatisk av deg. 

"Øvelse gjør mester" er det noe som heter, og det er klart at det er krevende for både nye og erfarne sjåfører å plutselig skulle kjøre i snøkaos når man ikke er vant til det. Og når det er oppkjøring i tillegg, er det ikke rart at man er ekstra nervøs.

Hvorfor tror du alle bergingsbiltjenestene blir overbelastet når det er dårlig føre? Når det er så krevende for erfarne sjåfører, er det jo ikke rart at nye sjåfører sliter, og en annen ting er at når det er så dårlig vær/føre så sjelden mange steder, rekker man jo ikke å samle erfaring med å kjøre under sånne forhold.

TS, jeg er sikker på at det går bra neste gang. Slapp av, pust med magen, og tenk at det går bra. Ta gjerne noen liksom-oppkjøringer med en eller annen før du skal i ilden igjen, det kan være veldig nyttig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det med dere? Har dere turt å prøve på nytt? 
Jeg skal ha ny til fredag, men er veldig usikker. Spurte lærer i dag etter timen i dag, han mente det skulle holde med en ny time... 

 

Anonymkode: e51a9...b80

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. førerprøver hos statens vegvesen. Mange sensorer duger ikke i det hele tatt dessverre. De skal i utgangspunktet bedømme kjøringen din til en helhetsvurdering. Det blir isteden ofte feil-telling og å underbygge stryket med å overdrive noe som nærmest ikke har funnet sted under kjøring. Alt for at sensor(st.veg) skal dekke sin egen rygg. 

Én sensor kan synes du er for treg på beslutninger, mens en annen mener at du er for kjapp på labben. Man opplever ofte at sensorene ikke har et felles ståsted.

Sensorene skal gjennom sitt arbeid oppdateres ved å sitte på med hverandre for å trene på bedømmelser. En vanskelig trafikal situasjon og elevens håndtering av den kan være utfordrende for sensor å vurdere på et kort øyeblikk når farten er relativt høy, og avhenger av hvor bredt fokus og tilstedeværelse sensor selv har ved situasjonen. Dermed oppfattes de også med forskjellige øyne. Spør en sensor som er negativ til en svært vanskelig beslutning fra deg, "men hva burde jeg gjort istedenfor?" Da skal du nok få høre mye dumme svar..

Alt dette trenger sensorer stadig gruppearbeid på, og det skjer i altfor liten grad. Derfor får jeg stadig inntrykket av random og tvetydige stryk fra sensorene.

Anonymkode: b83b7...3fa

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vedr. førerprøver hos statens vegvesen. Mange sensorer duger ikke i det hele tatt dessverre. De skal i utgangspunktet bedømme kjøringen din til en helhetsvurdering. Det blir isteden ofte feil-telling og å underbygge stryket med å overdrive noe som nærmest ikke har funnet sted under kjøring. Alt for at sensor(st.veg) skal dekke sin egen rygg. 

Én sensor kan synes du er for treg på beslutninger, mens en annen mener at du er for kjapp på labben. Man opplever ofte at sensorene ikke har et felles ståsted.

Sensorene skal gjennom sitt arbeid oppdateres ved å sitte på med hverandre for å trene på bedømmelser. En vanskelig trafikal situasjon og elevens håndtering av den kan være utfordrende for sensor å vurdere på et kort øyeblikk når farten er relativt høy, og avhenger av hvor bredt fokus og tilstedeværelse sensor selv har ved situasjonen. Dermed oppfattes de også med forskjellige øyne. Spør en sensor som er negativ til en svært vanskelig beslutning fra deg, "men hva burde jeg gjort istedenfor?" Da skal du nok få høre mye dumme svar..

Alt dette trenger sensorer stadig gruppearbeid på, og det skjer i altfor liten grad. Derfor får jeg stadig inntrykket av random og tvetydige stryk fra sensorene.

Anonymkode: b83b7...3fa

Og dette vet du fordi? 

Anonymkode: 01349...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ulempen med å være såpass godt "voksen" når man skal ta lappen, jo eldre man blir, jo skumlere blir det gjerne. 

Hvilke tilbakemeldinger fikk du fra sensor? Kanskje det kan hjelpe deg å ha med trafikklæreren din når du tar neste oppkjøring? Hva slags vikeplikt brøt du? Var det skiltet vikeplikt, høyre? Ta til deg tilbakemeldingene fra sensor, og jobb målrettet med trafikklærer så du blir bedre på de tingene du strøk på. Høres også ut som du kanskje trenger enda mer mengdetrening, så du blir flinkere på å lese trafikkbildet, dersom du kjører for sakte? 

Anonymkode: 6dd42...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 1.49):

Vel… det er ikke alle som er egnet til å kjøre bil, blant annet.

Å skylde på været blir jo bare helt tåpelig, da det er, bla. noe man skal mestre når man kjører bil.

Og så prøve å få oppkjøring på annet sted eller annet føre, vitner jo bare enda tydeligere på at du / dere ikke burde være ute i trafikken!! Og ikke behersker det 🤦‍♀️

Anonymkode: b6cda...1d5

Man skal bruke skjønn, det er mange som lar være å gjøre på snøføre, fordi de føler at de ikke mestrer det. Og det er ok. 

Du er en drittsekk du som slenger sånn med leppa til folk som ennå lærer. 

Jeg har selv hatt lappen i flere år, men jeg kommer ikke å påstår eller innbiller meg at jeg mestrer alt, jeg er heller en smule ydmyk og svært observant. 

Anonymkode: 91588...bd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (På 1.2.2024 den 1.15):

Jeg føler at jeg kjører bra, både kjørelærer, venner og familie synes at jeg kjører bra. Men sist jeg kjørte opp så bestod jeg ikke. Jeg brøt en vikeplikt og kjørte for sakte. Det var første snødag så jeg ble litt nervøs for føret. Det gikk da en måned, også prøvde jeg på nytt. Da ble prøven avslutta midt i fordi det var altfor mye snø. Jeg fikk da ikke karantene, men merker at jeg angster mye mer.

Jeg er 35, og har hatt kjøretimer i 3 år! Ting har tatt tid, og før jeg fikk lov å ta oppkjøring måtte jeg levere full helsesjekk. Jeg har en nerveskade i beina, og sliter kanskje mer enn andre med å styre pedalene. 

Da jeg kom hjem fra den avbrutte oppkjøringen så knakk jeg sammen. Føler meg som en taper som ikke klarer det når 18 åringer helt fint klarer det. 

Du har sikkert ADHD. 

Anonymkode: c1f9b...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...