Gå til innhold

Fordeling av økonomi når vi bor med mine barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er gift med en mann, vi har bodd sammen i snart 10 år. Jeg har to tenåringer, som bor med oss 100%. 
Vi deler alle fellesutgifter 50/50. Ellers har vi separat økonomi. 
Jeg betaler all mat til meg og tenåringene, og betaler også for felles middager for alle 4 de fleste dager i uka. 
Betaler selvfølgelig også deres sportsutstyr og evt aktiviteter og lommepenger etc. 
Jeg opplever at jeg betaler for meg og mitt, men nå har det kommet opp at han mener at han har betalt over 50% i alle år fordi vi har delt 50/50 på blant annet strøm og kommunale avgifter. Han mener vel da at jeg burde ha betalt mer opp gjennom pga dusjing etc.

Han sier nå at jeg egt skylder ham masse penger for dette, og at barnebidrag fra far burde ha gått rett inn på felleskonto for å dekke opp for større del av strøm og kommunale avgifter. 
Synes dette er vanskelig da det allerede koster mye med mat og hushold og diverse til to tenåringer, det er jaggu ikke mye igjen hver mnd. 
Barnebidrag fra far går jo allerede med til å bo i huset vi eier, fellesutgifter samt alt med barna. Det er ikke slik at jeg gjemmer det unna på en hemmelig konto. 

Er det meg som er kjip? Har virkelig ikke vært i mine tanker å forsøke å «utnytte situasjonen», ser på oss som en familie.

Tjener selv ok, han har tjent mer enn meg i alle år. Jeg tar meg sjelden råd til noe til meg selv, mens han bruker mye på egne hobbyer etc. (Det er såklart i orden for meg, det er hans penger.) 

Anonymkode: 1df36...505

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan deler dere matutgiftene? Dere kjøper ikke hver deres mat? Bidrag skal mellom annet dekke boutgifter, så er jo ikke urimelig om du betalte noe mer her. Bidrag skal også dekke fritidsaktiviteter og lommepenger, så hele bidraget er det urimelig at skal deles.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du betaler mat til "dine" og dekker alt av klær og lommepenger/utstyr og aktiviteter så er han uten klagerett.

Han eier jo halve huset deres? Det er klart at om det kun var dere to voksne kunne dere kommet unna med mindre bolig, mindre strøm og vannregning, men dette er flisespikkeri. Om han har god økonomi og råd til å betale halvparten av fellesutgifter samt har en del igjen til forbruk så tenker jeg han skal være fornøyd.

Jeg ville sett anderledes på det om han brukte alle sine penger på et hus han egentlig ikke hadde råd til å sitte med.

Det vil aldri bli helt likt på krona i en sammensatt familie, noe av det å flytte sammen med noen med barn innebærer å  være raus og godta at livet må legges opp etter barna, mens de bor hjemme.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei. Jeg er gift med en mann, vi har bodd sammen i snart 10 år. Jeg har to tenåringer, som bor med oss 100%. 
Jeg betaler all mat til meg og tenåringene, og betaler også for felles middager for alle 4 de fleste dager i uka. 
Betaler selvfølgelig også deres sportsutstyr og evt aktiviteter og lommepenger etc. 
Jeg opplever at jeg betaler for meg og mitt, men nå har det kommet opp at han mener at han har betalt over 50% i alle år fordi vi har delt 50/50 på blant annet strøm og kommunale avgifter. Han mener vel da at jeg burde ha betalt mer opp gjennom pga dusjing etc.

Han sier nå at jeg egt skylder ham masse penger for dette, og at barnebidrag fra far burde ha gått rett inn på felleskonto for å dekke opp for større del av strøm og kommunale avgifter. 
Synes dette er vanskelig da det allerede koster mye med mat og hushold og diverse til to tenåringer, det er jaggu ikke mye igjen hver mnd. 
Barnebidrag fra far går jo allerede med til å bo i huset vi eier, fellesutgifter samt alt med barna. Det er ikke slik at jeg gjemmer det unna på en hemmelig konto. 

Er det meg som er kjip? Har virkelig ikke vært i mine tanker å forsøke å «utnytte situasjonen», ser på oss som en familie.

Tjener selv ok, han har tjent mer enn meg i alle år. Jeg tar meg sjelden råd til noe til meg selv, mens han bruker mye på egne hobbyer etc. (Det er såklart i orden for meg, det er hans penger.) 

Han er kip som faen. Beklager,men hvorfor er du sammen med en som.sier du skylder han masse penger fordi dine barn dusjer mer og spiser mer??

Du har i tillegg kjøpt alt av fritidsaktiviteter og sportsklær (noe som er OK da det er dine barn og du får bidrag). Og du kjøper ofte middager. Så jeg forstår ikke hva din MANN syter etter!?

Han høres ut som en gjerrig,kip barnløs mann som sutrer fordi tenåringer spiser og dusjer mye. 

Anonymkode: e59de...a42

• Liker 24
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Kanskje han er en sånn som bruker penger som kriterier for underliggende problemer? Han putter alt inn i en pengesekk, og penger har blitt det ytre som han klamrer seg til?  Dette er vel det samme som den farsotten som går over landet nå, at man graver i gammelt grums, på uberegnelige tidspunkt for andre. Typisk henter frem en ubetydelig oppgave fra 90-tallet, for å si at den ikke gjelder nå, grunnet ditt og datt, så sparker en folk. Komme ti år etter for å si at han egentlig ville telle dusjene mellom dere, ved at han kun skulle betale for egne dusjer, litt sånn plutselig hinsides gnagende mentalitet? Er han litt autist? Får du han til å le av det? Hvis ikke så må du slette ham. Neida, men kanskje du skal gjøre fyren oppmerksom på at det ikke er så sosialt/vanlig.

Endret av Hoia
Skrevet

Glad jeg og mannen har felles økonomi og gikk inn i forholdet for å dele livet med alt det innebærer, sammen… 

Jeg syns din man virker veldig gjerrig, lite omsorgsfull og litt egoistisk. Hvorfor betaler du for middag alle dager da? Han spiser vel middag han også, eller? 

Hvordan fordeler dere andre ting, arbeidsoppgaver i hjemmet? Hvem handler, hvem lager middag, hvem tar oppvask, klesvask, vask av hus? 

Anonymkode: bae97...9eb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tenker det du betaler et helt fair. Om man skal begynne å telle på krona med kommunale avgifter og strøm så blir det bare dumt.

Anonymkode: 35ca5...17b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Må bare legge til at om du skal betale mer for strøm og kommunale avgifter, så får han betale for maten sin om han skal være så på krona rett. 

Anonymkode: 35ca5...17b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Herregud for en drittmann🥹 hvorfor velger han å flytte sammen med noen med barn om han ikke ser på dere som en familie? 

vi er en familie med mine og dine barn. Samboer sitt barn bor her 100% og mine 4 barn bor her 50/50. Vi deler alt likt (mat, strøm, ferier osv). Har kjøpt hus sammen vi begge eier likt, selv om vi åpenbart trengte ett større hus siden jeg har flere barn enn han. Jeg tar det ikke som en selvfølge at han betaler likt som meg. Men han sa fra vi ble sammen at den dagen vi flytter sammen er det ikke noen mine og dine barn, da er VI en familie. Det er jo helt sant, og det skal ikke være noen forskjell🥰 

lagt til: jeg betaler barnehage og fritidsaktiviteter fra barnebidraget fra far da:) 

Endret av Visla
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kometen skrev (8 timer siden):

Hvordan deler dere matutgiftene? Dere kjøper ikke hver deres mat? Bidrag skal mellom annet dekke boutgifter, så er jo ikke urimelig om du betalte noe mer her. Bidrag skal også dekke fritidsaktiviteter og lommepenger, så hele bidraget er det urimelig at skal deles.

Jo vi kjøper hver vår mat. Hans ønske fra start. Jeg kjøper som sagt de aller fleste middager pr uke, som vi alle 4 spiser.

Endret av ens
Skrevet
ens skrev (7 minutter siden):

Jo vi kjøper hver vår mat, har hver vår hylle i kjøleskapet 👀🙈 Hans ønske fra start. Jeg kjøper som sagt de aller fleste middager pr uke, som vi alle 4 spiser.

Dette høres bare ut som en utrolig kjip mann…. 

Anonymkode: e739e...2cb

• Liker 6
Skrevet
ens skrev (8 minutter siden):

Jo vi kjøper hver vår mat, har hver vår hylle i kjøleskapet 👀🙈 Hans ønske fra start. Jeg kjøper som sagt de aller fleste middager pr uke, som vi alle 4 spiser.

Slik hadde ikke jeg orket å levd🙈

Glad vi altid har alt felles. 

Anonymkode: f24dc...ac6

• Liker 1
Skrevet
fru Alving skrev (8 timer siden):

Hvis du betaler mat til "dine" og dekker alt av klær og lommepenger/utstyr og aktiviteter så er han uten klagerett.

Han eier jo halve huset deres? Det er klart at om det kun var dere to voksne kunne dere kommet unna med mindre bolig, mindre strøm og vannregning, men dette er flisespikkeri. Om han har god økonomi og råd til å betale halvparten av fellesutgifter samt har en del igjen til forbruk så tenker jeg han skal være fornøyd.

Jeg ville sett anderledes på det om han brukte alle sine penger på et hus han egentlig ikke hadde råd til å sitte med.

Det vil aldri bli helt likt på krona i en sammensatt familie, noe av det å flytte sammen med noen med barn innebærer å  være raus og godta at livet må legges opp etter barna, mens de bor hjemme.

I perioder har hans tre barn bodd her også, nå er de voksne og har flyttet ut. Det var pga dem vi kjøpte stort hus til å begynne med, så han har råd til det. Han har også nedbetalt sitt huslån. 

• Liker 1
Skrevet
ens skrev (9 minutter siden):

Er det sjukeste jeg har lest! Har rett og slett ikke noe annet å tilføye. 

Anonymkode: 2666a...0b2

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kunne aldri bodd med en slik mann. Gjerrigknark! Og kommer flere år etter og sutrer om at han har betalt litt mer... Seriøst. 

Anonymkode: a2fd5...dec

• Nyttig 2
Skrevet

Han ser på deg som en som bidrar til at han kan bo slik han vil bikke som en familie. Dette blir for dumt. Hadde sagt hva jeg mener og døra er der. Enten så er vi en familie eller ikke. 

Anonymkode: 0b32f...a63

• Liker 3
Skrevet
ens skrev (15 minutter siden):

Gidder ikke kommentere kjøleskapet utover at det er bare uuuuuuutrolig kjipt.

Men de middagene han spiser er ikke gratis. Tipper at de koster mer enn dusjingen og til ungdommene dine. Så er han så lite raus at han forlanger mer penger av deg MÅ du sende han regning på middagene......mens du leter etter et annet sted å bo.

Anonymkode: 07964...67c

• Liker 7
Skrevet

I det penger blir en kilde til uenighet er løpet kjørt, han kommer ikke til å endre mening selv om han er urimelig. 

Anonymkode: 64269...c6e

Skrevet
ens skrev (23 minutter siden):

Jo vi kjøper hver vår mat. Hans ønske fra start. Jeg kjøper som sagt de aller fleste middager pr uke, som vi alle 4 spiser.

Om han vil telle på kronene, så får han begynne å kjøpe og lage sin egen middag da.

Men hvorfor kommer han opp med noe slikt nå? Hva ligger bak dette?

Anonymkode: ba8cf...a93

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I det penger blir en kilde til uenighet er løpet kjørt, han kommer ikke til å endre mening selv om han er urimelig. 

Anonymkode: 64269...c6e

Tenker det samme, og at den kanskje ligger noe annet bak. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...