Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Typen nevnte det etter å ha snakket med venner som er i førti åra og har begynt med assistert befruktning. Jeg er 41 år og har gått på P- piller i 4 år. Aldri prøvd å bli gravid, så har ingen formening om hvor fruktbar jeg evt er. Han mente at det er noe å tenke på, man kan alltids ikke gjennomføre det senere. 

Men er litt usikker.. er det ikke bedre å bare prøve naturlig først? eller er det sånn at som 41 åring så er løpet nesten kjørt uansett? 

Anonymkode: 80ebb...291

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Typen nevnte det etter å ha snakket med venner som er i førti åra og har begynt med assistert befruktning. Jeg er 41 år og har gått på P- piller i 4 år. Aldri prøvd å bli gravid, så har ingen formening om hvor fruktbar jeg evt er. Han mente at det er noe å tenke på, man kan alltids ikke gjennomføre det senere. 

Men er litt usikker.. er det ikke bedre å bare prøve naturlig først? eller er det sånn at som 41 åring så er løpet nesten kjørt uansett? 

Hvorfor går du på p-piller om dere vil ha barn? Det er sjelden du får IVF rett uten å engang ha prøvd å få barn på egenhånd. Og det er ikke noe man umiddelbart vil utsette seg for heller. Svært enkelt for en mann å si «det er jo noe å prøve»; han skal bare runke oppi en kopp. 

Anonymkode: d1223...76e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor går du på p-piller om dere vil ha barn? Det er sjelden du får IVF rett uten å engang ha prøvd å få barn på egenhånd. Og det er ikke noe man umiddelbart vil utsette seg for heller. Svært enkelt for en mann å si «det er jo noe å prøve»; han skal bare runke oppi en kopp. 

Anonymkode: d1223...76e

Tar P-piller fordi det å få barn er et tema som har kommet opp nå og av flere ulike grunner har det ikke passet å få barn tidligere. Men ja, kan tenke meg at klinikker vil prioritere de som tydeligvis har vansker med å bli gravid

Skrevet

Å få barn som snart 42 er ikke gitt altså..

Ivf tar tid! Det er mye prøver og undersøkelser som skal tas. 

Realistisk så er det ikke sikkert dere får barn. Det må dere nesten ha med dere mens dere prøver 

Anonymkode: 2d106...7ac

Skrevet

Sjansen for å bli gravid naturlig er ganske lav etter fylte 40 for mange. Det betyr ikke at det er umulig. Om dere vil ha barn har dere hvertfall ingen tid å miste så er bare å kaste pillene å prøve først som sist. 

Anonymkode: 7094b...a76

• Liker 2
Skrevet

Tror det uansett er for sent å få IVF i det offentlige, fordi alderen din er for høy. Privat prioriterer dem som betaler. Men usikker på aldersgrensene der. Du har ikke god til. 

Anonymkode: 23e32...a87

Skrevet

Jeg har flere venner som har gått gjennom IVF, og det er virkelig ikke noe man bare gjør i stedet for å prøve naturlig først. Jeg er sjeleglad for at jeg ble gravid uten problemer, for det som min jevnaldrende venninne gikk gjennom, var et rent helvete. Det er ikke bare bare med alle hormonene og medisiner man på ta. Det gikk heldigvis til slutt for henne, selv hadde jeg nok ikke orket å gå gjennom flere forsøk.

Det første jeg ville gjort var å slutte på p-pillene i hvertfall! 

Anonymkode: 972e9...ab8

• Hjerte 1
Skrevet

Ville starta med en utredning som kan gi noen indikasjoner om fruktbarhet. Hvis resultatene er på den dårligere siden så ville jeg kjørt parallelle løp og kontaktet en klinikk mens dere prøver selv. Som nevnt er ivf ingen quick-fix, det tar tid. Lykke til! 

Anonymkode: 46821...1e8

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville bestilt time hos gynekolog privat med en gang for å sjekke om alt var i orden. Mye eggposer etc. Og så ville jeg sluttet på p-piller med en gang. Deretter begynte å prøve og kontaktet en privat klinikk for ivf. Som 42-åring er det ikke gitt at dere kan få barn, men prøv om dette er et ønske. Tror grensen for ivf er 46 år privat. Og 39 år offentlig, men det må du sjekke selv, er usikker. Lykke til!

Anonymkode: 58c15...05c

Skrevet

Mange får barn på naturleg vis etter fylte førti, men dei er vel likavel mindretalet. 

Om dokker verkeleg vil ha barn, ville eg ha starta prøvinga med naturmetoden no, sette i gong IVF-systemet og førebudd meg på at eggdonasjon må til. 

Anonymkode: a7df3...938

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Det ville nok blitt privat enten i Norge eller USA (som kanskje har helt andre regler). Men ja, kanskje slutte på P-pille er viktigere nå ja! Og en helsesjekk

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Statistisk sett er sjansene å få et barn på naturlig måte som 41-åring lave, men det er store individuelle forskjeller.

Endret av CatMom82
  • Liker 1
Skrevet

Du kan få et raskt svar på hvor sånn omtrentlig fertil du er ved å ta en blodprøve, eventuelt etterfulgt av en GU. Dette vil gi en grei indikasjon på hvor mange egg du kan regne med å få ut ved hormonstimulering/IVF. Du er såpass "gammel" at mulighetene for å bli gravid med egne egg ikke er veldig stor, men såpass ung at IVF med eggdonasjon vil kunne gi veldig bra resultat.

Anonymkode: b0cb6...6de

• Liker 1
Skrevet

Start med å slutte på p-pillene og gå til privat gynekolog som kan sjekke status på egglageret ditt med ultralyd-sjekk og blodprøve. Selv om egglageret mitt var skralt (AMH på 1,0) ble jeg likevel gravid kjapt, så ikke gi opp helt om prøvene ikke er optimale. Lykke til!

Anonymkode: 6e2fe...515

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...