Gå til innhold

Føler jeg gjør «alt» men er alltid forstoppet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja. Føler ingenting hjelper.. Jeg spiser svisker. Drikker kaffe. Er fysisk aktiv hver dag. Spiser rikelig med frukt og grønnsaker, mest grønnsaker. Spiser variert. Grove kornprodukter. Hva mer burde jeg gjøre for å få en normal dorutine? Går som regel alltid 1-2 dager mellom hver gang. Sliter med å gå på do om noen er hjemme. 

Anonymkode: 55996...bdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Føler ingenting hjelper.. Jeg spiser svisker. Drikker kaffe. Er fysisk aktiv hver dag. Spiser rikelig med frukt og grønnsaker, mest grønnsaker. Spiser variert. Grove kornprodukter. Hva mer burde jeg gjøre for å få en normal dorutine? Går som regel alltid 1-2 dager mellom hver gang. Sliter med å gå på do om noen er hjemme. 

Mulig du får i deg for mye fiber og for lite vann? 

Anonymkode: 119fb...d32

Skrevet

1-2 dager mellom hver gang man bæsjer er ingen katastrofe så lenge man får tømt seg greit når man er på do, det er jo helt normalt

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sliter med å gå på do om noen er hjemme. 

Dette er kanskje det største problemet? Om du holder igjen så kan det forverre/føre til forstoppelse mener jeg å ha lest. 

Drikker du nok vann? Mye fiber uten tilstrekkelig med vann hjelper ikke og kan forverre problemet(igjen, mener jeg å ha lest, men finner ikke kilder i farta)

Anonymkode: de877...a86

• Liker 4
Skrevet

Er det en seig affære på do også? At du må presse mye? Om dette ikke er vanlig for deg, ville jeg kanskje snakket med lege. Kan være polypper og denslags også. Men vann og bevegelse er tipp topp tommel opp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kvifor det? 

Anonymkode: c08fa...8fb

Skrevet

Prøv psylliumhuskfrø. Har selv kronisk forstoppelse og to ts av dette i et glass vann hver dag hjelper meg. 

Anonymkode: c0ff6...633

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan prøve å røre ut litt potetmel i vann. Det er resistent stivelse, og fungerer fint for meg. Viktig å begynne forsiktig med en teskje i et glass vann, jeg begynte med litt for stor dose - og fikk kraftige kramper. Du kan eventuelt ta mer etterhvert - opp til 2ss. Billig og effektivt er min erfaring.

Anonymkode: 0c124...4a4

Skrevet

Jeg bruker Vi-siblin. Smaker ikke kjempegodt og er litt uggent å få ned men det har gjort underverker for meg. Jeg kunne gå en uke uten å gå på do før og var alltid forstoppet. Ingenting har hjulpet meg av tips og triks jeg har fått før, men Vi-siblin har hjulpet meg så godt at jeg har daglig avføring og jeg kan nesten time når det kommer. Jeg får det på blå resept av legen, men det må søkes om via Helfo. Alle apotek selger det reseptfritt.

Anonymkode: 0ce0b...f05

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker Vi-siblin. Smaker ikke kjempegodt og er litt uggent å få ned men det har gjort underverker for meg. Jeg kunne gå en uke uten å gå på do før og var alltid forstoppet. Ingenting har hjulpet meg av tips og triks jeg har fått før, men Vi-siblin har hjulpet meg så godt at jeg har daglig avføring og jeg kan nesten time når det kommer. Jeg får det på blå resept av legen, men det må søkes om via Helfo. Alle apotek selger det reseptfritt.

Anonymkode: 0ce0b...f05

Hvor mye tar du?

Anonymkode: 91d88...362

Skrevet

Prøvd mikrolax eller laktulose. Er du 40 eller eldre?

Anonymkode: 39f35...f98

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Biola??

Skrevet

Jeg kuttet ut kornprodukter og fikk en ny tilværelse. Alt av mageproblemer borte. Etter å ha vært plaget med magen hele livet(til 40+ år) hadde jeg aldri trodd det skulle skje.

Anonymkode: 9ce7a...10e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du vært hos legen?

Anonymkode: c75bd...880

• Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke kjønnet på TS, men jeg fikk noe ugreit i underlivet, sånn som damer kan få når de kommer i overgangsalder og blir litt slapp i opphengene. Nå er jeg også konstant forstoppet uansett hva jeg gjør! Tror det er noe som presser på tarmen slik at ting stopper opp, og håper på bedring når jeg får hengt opp ting.

Anonymkode: f0934...59d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kuttet ut kornprodukter og fikk en ny tilværelse. Alt av mageproblemer borte. Etter å ha vært plaget med magen hele livet(til 40+ år) hadde jeg aldri trodd det skulle skje.

Anonymkode: 9ce7a...10e

Jeg reagerer også på kornprodukter. Men reagerer enda mer av melkeprodukter, da blir jeg fullstendig forstoppet.

Holder jeg meg unna begge deler fungerer magen bra. (50 år)

Anonymkode: 3e9af...359

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg drikker nærmere to liter vann i døgnet tror jeg. Har prøvd Biola også. Avføringen er alltid hard. Mener jeg var hos legen både i tidlig 20 årene og sent i 20 årene. Slet da med at jeg enten hadde veldig løs mage og vonde kramper eller forstoppelse. Legen mente jeg kanskje hadde ibs og måtte bare prøve meg frem med mat. Er i 30 årene nå og sliter ikke lenger med løs mage eller noe særlig vondt. Men om jeg reagerer på noe mat er veldig vanskelig å vite synes jeg 😅

skal teste ut tipsene deres, takk! Potetmel trodde jeg hjalp mer for diaré? Men de psyllium frøene skal jeg sjekke ut i alle fall. Brukte movicol daglig i svangerskapet med svisker og Biola, men det hjalp aldri. 

ts

• Liker 3
Skrevet

Dette trenger du hjelp for å teste, alt du trenger er en kraftig lommelykt og medhjelper.

Det foregår slik:

Slå først av alt på lommelykten, stille deg så på en stol mens du gaper opp.  Lyse så med lommelykten ned i svelget.

Dra så ned buksen, med hendene drar du så rumpeballene fra hverandre så endetarmsåpningen vises. Medhjelperen din stiller seg i en possisjon hvor han/henne har sikt til endetarmsåpningen din...

---

Dersom medhjelperen din ikke ser noen lys i åpningen når du lyser med lommelykten ned i svelget, da må du ringe til legen med en gang da i så fall må det være at du har tarmslyng.

Skrevet

Sukkerfritt godteri..

Anonymkode: 44671...a35

• Liker 1
Skrevet

Men er du egentlig forstoppet? Hvor er forstoppetfølelsen? Det er normalt å gå på do annenhver dag. 

Er det det at du føler du ikke får tømt deg ordentlig? 

Anonymkode: 5e2e9...3fe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...