Gå til innhold

Vi er uenige om konsekvens til tenåringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår nektet å ta buss hjem idag og når jeg argumenter for at han måtte det og være hjemme til 22.00 kalte han meg Hore og skrev ca  "skal faen drepe deg"  "hater deg" og så videre. Han tok ikke buss (er et stykke unna med kjæreste, tar 40 minutter med bussbytte hjem) Så nå må pappan kjøre å hente han. 

Jeg er usikker på reaksjon, mens pappan mener vi skal avlyse hele konfirmasjonsselskapet i mai. Det synes jeg er for voldsomt, og en konsekvens for langt frem i tid? 

Hva tenker dere? 

Tror egentlig konsekvenser av den typen bare vil ødelegge relasjon. Jeg har egentlig lyst å skrive ut meldingslogg og når ting er rolig be han lese igjennom den og spørre hva han tenker om sånne utsagn nå som han ikke er sint.. 

Og om konsekvenser så kanskje mer i gata at det ikke blir nye klær frem til sommeren f. Eks. Han er opptatt av klær. Eller nedgradere mobil abemoment for en stund. 

Virkelig ikke gøy å være tenåringsforeldre

Anonymkode: a530b...3ad

• Liker 2
  • Hjerte 14
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sønnen vår nektet å ta buss hjem idag og når jeg argumenter for at han måtte det og være hjemme til 22.00 kalte han meg Hore og skrev ca  "skal faen drepe deg"  "hater deg" og så videre. Han tok ikke buss (er et stykke unna med kjæreste, tar 40 minutter med bussbytte hjem) Så nå må pappan kjøre å hente han. 

Jeg er usikker på reaksjon, mens pappan mener vi skal avlyse hele konfirmasjonsselskapet i mai. Det synes jeg er for voldsomt, og en konsekvens for langt frem i tid? 

Hva tenker dere? 

Tror egentlig konsekvenser av den typen bare vil ødelegge relasjon. Jeg har egentlig lyst å skrive ut meldingslogg og når ting er rolig be han lese igjennom den og spørre hva han tenker om sånne utsagn nå som han ikke er sint.. 

Og om konsekvenser så kanskje mer i gata at det ikke blir nye klær frem til sommeren f. Eks. Han er opptatt av klær. Eller nedgradere mobil abemoment for en stund. 

Avlyse konfirmasjon? Ville heller bedt han gjøre husarbeid en helg, og tjene lommepenger til mobilen. Han er ett barn som ble sint. Dere bør diskutere dette privat og ta det opp med barnet i morgen. Lytt til hvorfor han ble sint. Tål å bli hatet, men ikke tolerer dødstrusler!

Anonymkode: 4a585...dbf

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva tenker dere? 

Mannen din er jo helt på jordet. Konfirmasjonen har jo ikke noe med dette å gjøre og skal selvfølgelig ikke brukes som straff. Han kan jo heller ikke gå uten å få klær helt til sommeren. Pust med magen, ikke straff men prat rolig med han i morgen om hvordan dere kan få til en løsning på ti g uten å bruke sånne ord. Stå samlet i det at sånn prat er uakseptabel. 

Anonymkode: c8580...698

• Liker 25
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville kanskje vært mer opptatt av hva som lå bak dette, enn konsekvens.

Anonymkode: ed102...3a9

Det som ligger bak er nok lysten å være med kjæresten. I kombinasjon med lite søvne og mat. Og hormoner.

Har hatt noen runder tidligere, mange mange samtaler. 

Og så har han blitt hentet en del i det siste da vi har vært ute å kjørt, mens det egentlig passet dårlig i dag og da ble han sint.

Har hatt noen runder tidligere, mange mange samtaler. 

Ts. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Drøyt.

Her må dere snakke sammen i fredstid slik du selv var inne på.

Men dere må være åpne for å høre hvordan gutten opplever å være en del av familien. Hva ligger bak dette utbruddet? Er det noe han brenner inne med eller prøvde han bare å tøffe seg for de han var sammen med? Tror han at slik oppførsel vil gi han det han vil ha? Dere må snakke sammen og finne ut av hvor dypt dette stikker.

Men uansett må han få vite at dette er så langt unna hva dere tolererer og jeg hadde vært åpen om at dere snakket om å avlyse konfirmasjonen. Bare så han forstår hvor drøyt dere mener det han gjorde var. Men ikke bruk det som et pressmiddel eller tru han med det, bare informer om det.

Han må vite hvor opprørte dere er, men han skal ikke føle seg truet. Han må vite at ting kan få konsekvenser, men han skal ikke være redd for det, bare vite at hans handlinger får konsekvenser. Hva det blir nå kommer dere frem til, jeg synes det å ikke gi han penger virker som en god konsekvens her, fordi han er så opptatt av klær. Med mindre han ber oppriktig om unnskyldning og faktisk tar seg sammen, alle kan gjøre feil.

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Avlyse konfirmasjon? Ville heller bedt han gjøre husarbeid en helg, og tjene lommepenger til mobilen. Han er ett barn som ble sint. Dere bør diskutere dette privat og ta det opp med barnet i morgen. Lytt til hvorfor han ble sint. Tål å bli hatet, men ikke tolerer dødstrusler!

Anonymkode: 4a585...dbf

Enig, dog, husarbeidet blir han nok ikke til å gjøre. 

Jeg er bare litt sliten, vil mannen skal komme med løsninger, men så blir de jo helt feil. Og så ble jeg usikker på om det var jeg som var helt på jorde. 

Bare ser tendenser til at dette er på vei til å bli et mønster, han har nesten over natten blitt veldig til å ikke bry seg om det vi sier og kalle oss ting. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mannen din er jo helt på jordet. Konfirmasjonen har jo ikke noe med dette å gjøre og skal selvfølgelig ikke brukes som straff. Han kan jo heller ikke gå uten å få klær helt til sommeren. Pust med magen, ikke straff men prat rolig med han i morgen om hvordan dere kan få til en løsning på ti g uten å bruke sånne ord. Stå samlet i det at sånn prat er uakseptabel. 

Anonymkode: c8580...698

Takk, jeg syntes også at mannens ide var dårlig. Og god ide og puste. Ang klær har han nok nesten dobbelt av hva jeg har, så hadde klart seg fint til sommeren uten nye. Vurdere å si at det kan bli en aktuell konsekvens om det kommer drapstrusler eller han utøver vold (han dyttet meg her om dagen fordi jeg ba han gå å legge seg når klokken var 23.30) Så han er i en dårlig periode med endret oppførsel. 

Ts 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her hadde det blitt månelyst hvis noen av ungdommene hadde sagt noe slikt.

Konsekvens må bli nå og ikke om noen mnd. Het hadde det nok blitt rett hjem fra skole i 1 uke, og ekstra arbeidsoppgaver her hjemme.

Skrevet

Endelig så mannen sin sjanse til å unngå konfirmasjonen han ikke vil ha? Enig med deg. Konsekvensen må finne sted her og nå, men først og fremst, finn ut grunnen. 

Anonymkode: e116a...f98

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
jegerrinne skrev (3 minutter siden):

Konsekvens må bli nå og ikke om noen mnd. Het hadde det nok blitt rett hjem fra skole i 1 uke, og ekstra arbeidsoppgaver her hjemme.

Tror du dette hjelper?😳

Anonymkode: 07001...45f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han er 14/15 jeg ville gitt han husarrest ingen besøk til kjærsten en liten tid. Snakker han sånn til faren sin også. I dag kan ungdom si hva dem vil og blir stakkars han var sliten, trøtt og sur. Så lurer vi hvorfor dem har så lite respekt og kan spy ut av seg disse ordene. Avlyse konfirmasjonen er litt drøyt, men at det bør få noen konsekvenser bør det jo. Jeg er ikke tjeneren dems som tror dem får goder og sammtidig behandler meg på den måten. Neste gang er det læreren dem snakker sånn til.

Anonymkode: 3e7c7...2ed

jegerrinne skrev (4 minutter siden):

Hva blir konsekvensen om han ikke kommer rett hjem da? Jeg har ikke mulighet å hente han på skolen. 

Har prøvd lignende før, måtte komme tidligere hjem dagen etter, han gir bare f...  Akkurat nå er vist det vi foreldre sier ikke av særlig betydning. 

Men å bli kjørt og hentet, å penger, det vil han ha. Så tenker det er der det må strammes inn da.. 

Har pratet og pratet, vist interesse, rådført meg med helsesykepleier. Men virker bare som rullegardinen er nede hos han for tiden. Vært tendenser siden i høst. 

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 6
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

narkotikatest?

Hvor får man eventuelt tak i slikt? 

Men har veldig god oversikt over pengene han bruker, så synes det er vanskelig å skjønne hvordan han skulle få tak i det

Ts 

Skrevet

Hva skal straff lære han? Det gir han bare enda en grunn til å føle bitterhet mot dere. En gutt full av sinne lærer ikke. 

Å skrive til sin mor "hore" og "skal faen drepe deg" synes jeg er ekstremt drøyt og bekymringsverdig. Det er IKKE greit med slik språkbruk. Snakker han sånn til kjæresten sin også? 

Her må det til en skikkelig alvorsprat når han er rolig. Hva tenkte han da han sa dette? Hvorfor tror han dette er greit?

Ser at han også har dyttet deg. Vold og drapstrusler er så langt over streken at her MÅ det ligge noe bak. Har det skjedd noe nylig? Har han noen diagnoser?

Kanskje dere bør få en henvisning til bup?

Jeg hadde også vært bekymret for kjæresten hans. 

Anonymkode: ae19b...e0c

• Liker 16
  • Nyttig 7
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enig, dog, husarbeidet blir han nok ikke til å gjøre. 

Jeg er bare litt sliten, vil mannen skal komme med løsninger, men så blir de jo helt feil. Og så ble jeg usikker på om det var jeg som var helt på jorde. 

Bare ser tendenser til at dette er på vei til å bli et mønster, han har nesten over natten blitt veldig til å ikke bry seg om det vi sier og kalle oss ting. 

Ts

Har han problemer med støvsuging, rydding, vask av klær? Eller blir han enda sintere. Huff, føler med deg. Kanskje han trenger noen å snakke med? Helsesykepleier eller bup?

Skrevet

Hvis han er enda en av disse 15-åringene hvor mora tar klesvasken hans så tenker jeg det egentlig kommer til å holde og måtte la han ta den selv. Men ikke si fra om det, bare slutt og vask klærne hans. Hvis dere sier "hvis du fortsetter å være dum slutter vi med det og det" så lager dere bare en virkelighet der truslene deres er tomme. Tenker at å gå med skittentruser har litt mer effekt. Det du skal si fra om er at dere har vurdert å droppe og bidra til konfirmasjonen hans om han velger å fortsette og ta ruta med hormoner type alvorlighetsgrad p-piller. Vis at det ikke er greit, han hører jo ikke på dere uansett. Og hva betyr "husarbeidet blir han nok ikke å gjøre", har han ikke husarbeid han må gjøre til vanlig?

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Straff virker aldri. 

Snakk med han. Gi han gode følelser. 

Skaff hjelp, kanskje han ikke har det godt med seg selv. 

Si at du er glad i han. Ikke vær på hans nivå, han er tenåring. 

Anonymkode: 0c7f4...497

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...