AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #1 Skrevet 31. januar 2024 Barnehagen til barnet mitt sier de forholder seg til FHIs smitteregler. Der står det ingenting om at barnet bør være hjemme i 24 timer etter feber. Bare hvis det har feber (38 grader), eller se an allmenntilstand. Barnet mitt hadde feber i dag, men den hadde gått veldig ned til leggetid og hun var i god form da. Hvis den er borte i morgen så kan hun dra i bhg ifølge FHI? Selv om det bare er kanskje 15 timer siden hun hadde feber på 39 grader? (Har generelt vært i god form, men en times tid var hun slapp da feberen var på sitt høyeste) Anonymkode: 861ef...be5
Gjest jegerrinne Skrevet 31. januar 2024 #2 Skrevet 31. januar 2024 Barnehage kan ha andre regler Der mine gikk var det 24 timer feberfri og 48 timer etter siste oppkast
Sofakona Skrevet 31. januar 2024 #3 Skrevet 31. januar 2024 (endret) Jeg ville holdt hun hjemme da tempen fort stiger utover dagen. Jeg har alltid 24 timer..det vil si om ditt barn ikke har noe feber imorgen kan hun dra i barnehagen på fredagen. Endret 31. januar 2024 av Sofakona 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #4 Skrevet 31. januar 2024 Ja, det er lenge siden vi hadde en slik 24-timers regel der jeg jobber. Vi hadde det for mange år siden, og da trodde vi det var hensiktsmessig mtp. smitte. Men som FHI skriver, det er det ikke. Så allmenntilstanden, og om barnet er i form til barnehage igjen, er det viktige. Samt at man ikke skal sende et barn som har feber i barnehagen, selv om formen er god. Men har barnet lav feber på kvelden, og ingen feber neste morgen, så kan det bare komme i barnehagen. Har barnet høy feber på kveldstid, og ingen feber neste morgen, ville jeg ventet litt og sett det an. For feber kommer og stiger ofte utover dagen. Anonymkode: 8d083...bec 1 2
mingus Skrevet 31. januar 2024 #5 Skrevet 31. januar 2024 Hos oss er det 48t med feber også, fikk jeg beskjed om forrige uke.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #6 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barnehagen til barnet mitt sier de forholder seg til FHIs smitteregler. Der står det ingenting om at barnet bør være hjemme i 24 timer etter feber. Bare hvis det har feber (38 grader), eller se an allmenntilstand. Barnet mitt hadde feber i dag, men den hadde gått veldig ned til leggetid og hun var i god form da. Hvis den er borte i morgen så kan hun dra i bhg ifølge FHI? Selv om det bare er kanskje 15 timer siden hun hadde feber på 39 grader? (Har generelt vært i god form, men en times tid var hun slapp da feberen var på sitt høyeste) Anonymkode: 861ef...be5 Tempen er ofte lavere på morgenen og stiger utover dagen og ved mye aktivitet. De skal også være friske nok til å delta på alt som skjer i barnehagen, og det er stor forskjell på å leke og styre hjemme med mamma/pappa, og å være i barnehagen med 20 andre barn og rutinene der. Jeg holder barnet hjemme dagen etter feber, av erfaring er ikke ungen frisk nok til en barnehage-dag når det har vært feber på kvelden, og kroppen trenger litt ro for å komme seg Du skriver at tempen hadde gått veldig ned til leggetid, men hadde barnet feber ved leggetid? Vær også obs på at tempen gjerne stiger når de sover… Anonymkode: d02fa...69a 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #7 Skrevet 31. januar 2024 Ts her Ja, tempen gikk veldig ned fra kl 15 (da var den over 39) til kl 19 (da var den 38,0), og formen virka veldig god de siste timene før leggetid. Vanligvis så har hun ca 36,7 i temp. Så tenker det bør gå greit om den er under 37 i morgen tidlig. Men over 37 er høyere enn vanlig, da vil jeg holde henne hjemme.. Anonymkode: 861ef...be5 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #8 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her Ja, tempen gikk veldig ned fra kl 15 (da var den over 39) til kl 19 (da var den 38,0), og formen virka veldig god de siste timene før leggetid. Vanligvis så har hun ca 36,7 i temp. Så tenker det bør gå greit om den er under 37 i morgen tidlig. Men over 37 er høyere enn vanlig, da vil jeg holde henne hjemme.. Anonymkode: 861ef...be5 Ja, 38 er jo feber og jeg sender ikke ungen i barnehagen om hu har 37 eller mer på morgenen, for da vet jeg hu får feber utover dagen. Og det tyder jo på at det «er noe» i kroppen 😊 Anonymkode: d02fa...69a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #9 Skrevet 31. januar 2024 Vår barnehage har heller ikke 24-timers-regel og følger FHI sine retningslinjer Jeg tenker det er fornuftig og at det viktigeste er at man ser an eget barn og formen til barnet. De to siste gangene min hadde feber i en dag holdt vi henne hjemme dagen etter også, for hun er under 2 år og ville være sikker på at hun var i helt god form igjen til å orke barnehagen som jo er litt mer slitsomt for henne enn å være hjemme. Ene gangen var hun i såpass god form at barnehage nok hadde vært uproblematisk men andre gangen så var hun litt slapp utover dagen (uten feber) så det var bra vi var hjemme. Anonymkode: 7b9f7...7f1
Gjest Annas1992 Skrevet 31. januar 2024 #10 Skrevet 31. januar 2024 I barnehagen vår har de 24 timer ved feber 😊
minister-mio Skrevet 31. januar 2024 #11 Skrevet 31. januar 2024 Siden barnehagen ikke har andre regler enn fhi anbefalingene kan du sende henne i morgen så lenge allmenntilstand er god og hun ikke har feber.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #12 Skrevet 1. februar 2024 mingus skrev (9 timer siden): Hos oss er det 48t med feber også, fikk jeg beskjed om forrige uke. Det er jo helt sykt. Små barn kan ha litt feber også være i toppform like etterpå, så skal de liksom være friske hjemme i to døgn etterpå?? Jeg jobber i barnehage selv og det syns jeg var en unødvendig regel. Anonymkode: 65fd2...be0 2
Gjest issoras Skrevet 1. februar 2024 #13 Skrevet 1. februar 2024 Vi har heller ikke 24-timers regel. Vi pleier som regel å holde barna hjemme hvis de har lagt seg med høy feber (over 38.5), selv om de våkner uten feber. Men har de lagt seg med lav eller ingen feber får de gå i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #14 Skrevet 1. februar 2024 Jeg har alltid gitt ungene en ekstra dag etter feber, slik at jeg er sikker på at de er helt friske. Anonymkode: db47f...71e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #15 Skrevet 1. februar 2024 Vi sender i barnehagen om de er feberfrie (uten febernedsettende) på kvelden før. Har de feber på kvelden, så er de erfaringsmessig ikke friske nok til barnehagen dagen etterpå. Ved synkende feber på kvelden sånn som her ville jeg bare målt igje et 2-3 timer etter leggetid, og sett om feber var blitt helt borte. Anonymkode: 0e88e...a44
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #16 Skrevet 1. februar 2024 Hos oss er det normal temperatur og allmenntilstand som tilsier om barnet kan reise i bhg, det er ingen 24t regel når det gjelder feber (ja, jeg har spurt). Det er kun omgangssjuke som har 48t regel hos oss. Vet det varierer fra bhg til bhg… Anonymkode: 2b144...203 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå