AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #1 Skrevet 31. januar 2024 Jeg tror jeg besitter et snev av logisk tenking og for meg virker det veldig dumt å bruke tid på å lage en portefølje når mange stjeler fra andre sine porteføljer, betaler profesjonelle til å lage dem for seg eller er selvlærte og bruker like mye tid på porteføljen som jeg bruker på hele studiet. Jeg vil aldri klare å utkonkurrere disse menneskene. Portefølje premierer også visuelle ferdigheter langt mer enn yrkene gjør. Er det ikke lurt å se etter alternativer til portefølje? Anonymkode: 438a4...5a2
Summeer Skrevet 31. januar 2024 #2 Skrevet 31. januar 2024 Produkteier er ikke det samme som en uxer… aldri møtt en produkteier med portofolio…. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #3 Skrevet 31. januar 2024 Summeer skrev (33 minutter siden): Produkteier er ikke det samme som en uxer… aldri møtt en produkteier med portofolio…. Jeg leser at nyutdannede nærmest må ha det, men det er bra det ikke er realiteten Jeg vet det er forskjellige ting. Skulle ha skrevet eller istedenfor / Anonymkode: 438a4...5a2
Summeer Skrevet 31. januar 2024 #4 Skrevet 31. januar 2024 Helt ulike sett med kvalifikasjoner på de to rollene.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #5 Skrevet 31. januar 2024 Summeer skrev (28 minutter siden): Helt ulike sett med kvalifikasjoner på de to rollene. I følge det jeg leser på linkedin og andre steder er det to yrker det er naturlig å veksle mellom siden de jobber med mye av det samme, men med ulikt ansvar. Men det kan selvfølgelig stemme at det ikke er sånn i Norge. Spørsmålet mitt står fremdeles Anonymkode: 438a4...5a2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 Jeg ansetter UX-designere, og de gangene jeg får en søknad uten portfølje så ser jeg ikke på søknaden. Anonymkode: 2dafb...bcc 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #7 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ansetter UX-designere, og de gangene jeg får en søknad uten portfølje så ser jeg ikke på søknaden. Anonymkode: 2dafb...bcc Takk for svar. Når jeg ser porteføljer på nettet ser jeg masse grafisk design og ui. Kan det droppes når man ikke søker på den type stillinger? Og hvordan skal jeg klare å skille meg positivt ut når folk bruker mange år på å lage portefølje eller betaler konsulenter for å gjøre det? Anonymkode: 438a4...5a2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #8 Skrevet 1. februar 2024 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror jeg besitter et snev av logisk tenking og for meg virker det veldig dumt å bruke tid på å lage en portefølje når mange stjeler fra andre sine porteføljer, betaler profesjonelle til å lage dem for seg eller er selvlærte og bruker like mye tid på porteføljen som jeg bruker på hele studiet. Jeg vil aldri klare å utkonkurrere disse menneskene. Portefølje premierer også visuelle ferdigheter langt mer enn yrkene gjør. Er det ikke lurt å se etter alternativer til portefølje? Anonymkode: 438a4...5a2 Nå driver ikke jeg med UX-design. Men jobber i en annen bransje hvor det stjeles mye fra andres porteføljer. Det jeg fikk høre var at man burde prøve å lage en portefølje som ser personlig ut. Når arbeidsgiveren ser mange nesten like porteføljer så tenker de at her er det noen som har kopiert. Så lager du noe som ser personlig ut så blir du ansatt foran de som arbeidsgiveren ser har stjålet fra andres porteføljer. Samme gjelder når man kommer inn på jobbintervjuer og kan få kontrollspørsmål eller caser man skal gjøre. Du kommer foran de som ikke kan sakene sine. Du sier du aldri kommer "foran disse menneskene", men jeg mener du vil komme foran disse menneskene om du faktisk legger inn innsats i å lag en portefølje. Angående dette med at portefølje premierer enkelte ferdigheter lang mer enn yrket gjør. Sånn er det i min bransje også. MEN portefølje viser ikke kun ferdigheter. Det viser interesse for å få jobben. ALLE kan og vil si i søknaden og jobbintervju at de er interessert i jobben. Det arbeidsgiveren ønsker er noen synlige bevis for at man faktisk er interessert. Å ha lagt ned mye tid for å lage en portefølje viser interesse. Anonymkode: 5281a...af6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #9 Skrevet 1. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Når jeg ser porteføljer på nettet ser jeg masse grafisk design og ui. Kan det droppes når man ikke søker på den type stillinger? Og hvordan skal jeg klare å skille meg positivt ut når folk bruker mange år på å lage portefølje eller betaler konsulenter for å gjøre det? Anonymkode: 438a4...5a2 Altså, jeg har ikke opplevd at det å betale folk for å lage portfølje eller stjele fra andre er en veldig utbredt greie, så vet ikke hvor du har det fra. Uansett så er det ting som man lett oppdager under intervju. Når jeg ser det du skriver her om UX, så er mangelen på portfølje ditt minste problem. Det er tydelig at du ikke forstår hva det faktisk går ut på, og at du verken har erfaring eller utdannelse i det. Før du i det hele tatt skal begynne å tenke på å søke jobb, så må du få en grunnleggende forståelse og kompetanse for UX. Det er ikke et felt som er lett å komme inn i som helt ny, og slik som det er for deg nå så har du ingen sjanse. Anonymkode: 2dafb...bcc 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #10 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså, jeg har ikke opplevd at det å betale folk for å lage portfølje eller stjele fra andre er en veldig utbredt greie, så vet ikke hvor du har det fra. Uansett så er det ting som man lett oppdager under intervju. Når jeg ser det du skriver her om UX, så er mangelen på portfølje ditt minste problem. Det er tydelig at du ikke forstår hva det faktisk går ut på, og at du verken har erfaring eller utdannelse i det. Før du i det hele tatt skal begynne å tenke på å søke jobb, så må du få en grunnleggende forståelse og kompetanse for UX. Det er ikke et felt som er lett å komme inn i som helt ny, og slik som det er for deg nå så har du ingen sjanse. Anonymkode: 2dafb...bcc Hvordan oppdager man at noe er stjålet? Ved å stille spørsmål om arbeidet? Jeg leser om at folk som rekrutterer har veldig ulike syn på porteføljer og at mange sier de ser ting som er stjålet i over halvparten av porteføljene UX handler om å løse utfordringer for brukere. Illustrator og Figma er bare eksempler på måter man kan lage prototyper på. Det er sjeldent jeg ser en animasjon sveve rundt på en helt vanlig nettside eller at man bruker andre scroller enn bransjestandard. Ser man på porteføljer som vinner konkurranser inneholder de nesten alltid animasjoner og langt flere grafiske virkemidler enn man ser på forsiden til facebook og google Anonymkode: 438a4...5a2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #11 Skrevet 1. februar 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan oppdager man at noe er stjålet? Ved å stille spørsmål om arbeidet? Jeg leser om at folk som rekrutterer har veldig ulike syn på porteføljer og at mange sier de ser ting som er stjålet i over halvparten av porteføljene UX handler om å løse utfordringer for brukere. Illustrator og Figma er bare eksempler på måter man kan lage prototyper på. Det er sjeldent jeg ser en animasjon sveve rundt på en helt vanlig nettside eller at man bruker andre scroller enn bransjestandard. Ser man på porteføljer som vinner konkurranser inneholder de nesten alltid animasjoner og langt flere grafiske virkemidler enn man ser på forsiden til facebook og google Anonymkode: 438a4...5a2 Ja vel, du får gjøre som du vil hvis du tror du vet best. Du får ha lykke til, fordi det kommer du virkelig til å trenge i dagens marked. Anonymkode: 2dafb...bcc
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #12 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): I følge det jeg leser på linkedin og andre steder er det to yrker det er naturlig å veksle mellom siden de jobber med mye av det samme, men med ulikt ansvar. Men det kan selvfølgelig stemme at det ikke er sånn i Norge. Spørsmålet mitt står fremdeles Anonymkode: 438a4...5a2 Atte hva? Jeg har jobbet som PO tidligere og ansetter både uxere, poer, utviklere, ou’er og diverse roller til it bransjen. Vi ser etter innmari forskjellige skillsets. Anonymkode: eb59d...257 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #13 Skrevet 1. februar 2024 Jeg forstår heller ikke ts her. Produkteier og UX-er er to ulike roller. Vi har produkttrioer med produktsjef, tjenestedesigner og tech lead. UX-erne jobber med UX. Noen tjenestedesignere kan også UX, men vi har ingen historikk på at UX-ere fyller produktsjefrollen. Men til spørsmålet: Tror faktisk aldri jeg har sett en UX-søknad uten portefølje. Og de som kan faget skiller seg lett ut. De har mange og varierte arbeider og gode skussmål fra tidligere kunder og arbeidsgivere. Anonymkode: 2ace5...1aa
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #14 Skrevet 13. februar 2024 Folk betaler for å få andre til å skrive masteroppgaver for seghttps://www.tv2.no/nyheter/innenriks/skriver-master-mot-betaling-systemet-er-odelagt/16445233/ . Hvorfor skulle de ikke ta porteføljer gratis fra nettet når det ikke er plagiatkontroll og man enkelt kan ta design fra Kina eller India? Men la oss si at man skal lage portefølje fra grunnen av. Bare brukertester og eventuelle spørreskjemaer i seg selv vil ta lang tid om man ikke lager falske. Det er vanskelig å kombinere med full jobb, men det går. Trenger man virkelig å bruke tid på UI, high fidelity prototype, grafikk og andre ting når man søker jobb som ux designer i firmaer som har egne grafiske designere og folk som jobber med ui? Anonymkode: 438a4...5a2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #15 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Folk betaler for å få andre til å skrive masteroppgaver for seghttps://www.tv2.no/nyheter/innenriks/skriver-master-mot-betaling-systemet-er-odelagt/16445233/ . Hvorfor skulle de ikke ta porteføljer gratis fra nettet når det ikke er plagiatkontroll og man enkelt kan ta design fra Kina eller India? Men la oss si at man skal lage portefølje fra grunnen av. Bare brukertester og eventuelle spørreskjemaer i seg selv vil ta lang tid om man ikke lager falske. Det er vanskelig å kombinere med full jobb, men det går. Trenger man virkelig å bruke tid på UI, high fidelity prototype, grafikk og andre ting når man søker jobb som ux designer i firmaer som har egne grafiske designere og folk som jobber med ui? Anonymkode: 438a4...5a2 For det første så snakker vi mye rundt porteføljen på intervjuet. De aller fleste porteføljer jeg har sett inneholder arbeidsprøver fra reelle jobber (sommerjobber, deltidsjobber ved siden av studiet osv.), og søkeren kan da fortelle litt om jobben, arbeidsprosessen osv. Og de oppgir jo gjerne leder der som referanse, og på den måten merker vi jo lett om noe er plagiert. Samme med eventuelle vedlegg, som intervjuguide, fake door-tester o.l. - det er gjerne reelle ting som søkeren har utarbeidet, det står på norsk og har norsk kontekst, og de kan snakke godt rundt det. De færreste firmaer har både UI-ere og UX-ere, og hos oss er nesten alle UX-erne også sterke grafisk. Noen få av UX-erne heller mer mot tjenestedesign. Men vi ansetter ikke rene UX-ere, som ikke har verken grafisk teft eller tjenestedesign i verktøykassen. Så mange designere har vi ikke, og det gjør det mindre fleksibelt. (Vi har ca. 25 ansatte designere.) Anonymkode: 2ace5...1aa
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #16 Skrevet 14. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: For det første så snakker vi mye rundt porteføljen på intervjuet. De aller fleste porteføljer jeg har sett inneholder arbeidsprøver fra reelle jobber (sommerjobber, deltidsjobber ved siden av studiet osv.), og søkeren kan da fortelle litt om jobben, arbeidsprosessen osv. Og de oppgir jo gjerne leder der som referanse, og på den måten merker vi jo lett om noe er plagiert. Samme med eventuelle vedlegg, som intervjuguide, fake door-tester o.l. - det er gjerne reelle ting som søkeren har utarbeidet, det står på norsk og har norsk kontekst, og de kan snakke godt rundt det. De færreste firmaer har både UI-ere og UX-ere, og hos oss er nesten alle UX-erne også sterke grafisk. Noen få av UX-erne heller mer mot tjenestedesign. Men vi ansetter ikke rene UX-ere, som ikke har verken grafisk teft eller tjenestedesign i verktøykassen. Så mange designere har vi ikke, og det gjør det mindre fleksibelt. (Vi har ca. 25 ansatte designere.) Anonymkode: 2ace5...1aa Samme her, vi ansetter ikke rene UX, UI eller service designere lengre. Vi har 70 designere hos oss. Uansett TS, du må gjerne argumentere for om du trenger ditt og datt og hva slags kompetanse du har (til tross for manglende ferdigheter, erfaring og utdannelse). Realiteten er at du sannsynligvis ikke har en sjanse i dagens jobbmarked. Jeg har vært veileder for mange designstudenter og juniorer, og bare de siste månedene har jeg blitt kontaktet av 3 tidligere studenter som har blitt permittert. Dette er virkelig A+ junior designere, med fantastiske porteføljer, bra karakterer, verv og flere internship i store selskap. Vi hadde også 2 graduate stillinger i fjor, og fikk 245 søknader fra sterke nyutdannede og juniorer. Hva får deg til å tro at du som ikke en gang gidder å lage en portefølje har noe sjanse til å få jobb? Anonymkode: 2dafb...bcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå