AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #1 Skrevet 31. januar 2024 Fikk lønn i dag. Nesten 10 000 for lite og fikk beskjed da sendte mail via, via sjefer og lønn (jobber i stort konsern) at de dessverre hadde brukt feil del av skattekortet ved en tastefeil (biinntekt i stedet for tabellkortet selv om jeg ikke har andre arbeidsgivere) . Kan ikke snakke direkte med lønnskontoret og ønsker ikke å snakke personlig økonomi med sjefen, men kan jeg kreve at de ordner opp med en gang? Har en sterk mistanke om at jeg kan se langt etter de pengene og at det heller ikke blir rettet på neste lønning (har opplevd noe lignende før men da var det jeg som hadde glemt å oppdatere skattekortet), men skulle jo veldig gjerne hatt de pengene snarest...kan jeg få de utbetalt av skattekontoret? Anonymkode: f1de0...258
Topsi Skrevet 31. januar 2024 #2 Skrevet 31. januar 2024 Tror det er vanskelig å gjøre noe med penger som allerede er trukket i skatt....
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #3 Skrevet 31. januar 2024 Topsi skrev (3 minutter siden): Tror det er vanskelig å gjøre noe med penger som allerede er trukket i skatt.... Jeg vet jo at skattekortet mitt er riktig og at de har gjort feil. Har jeg ingen rettigheter her?I verste fall kan det jo skje en gang til neste måned og da er jeg hvertfall ute og kjøre med utgiftene...hjelper heller ikke nå at jeg får pengene igjen på skatten om minst 1,5 år... Anonymkode: f1de0...258
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #4 Skrevet 31. januar 2024 Bestill nytt skattekort med lavere trekk, og håp at de trekker fra riktig neste gang. Hjelper ikke så mye frem til neste lønning, men. Anonymkode: 93e31...e71 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #5 Skrevet 31. januar 2024 Skjedde med meg i fjor. Det var lagt inn feil skatteprosent, menneskelig feil hos lønn. Får igjen pengene i årets skatteoppgjør. Ingenting å gjøre med. Anonymkode: c1636...27b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #6 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg vet jo at skattekortet mitt er riktig og at de har gjort feil. Har jeg ingen rettigheter her?I verste fall kan det jo skje en gang til neste måned og da er jeg hvertfall ute og kjøre med utgiftene...hjelper heller ikke nå at jeg får pengene igjen på skatten om minst 1,5 år... Anonymkode: f1de0...258 Du kan endre ditt nåværende skattekort slik at det trekkes mindre i februar, også justerer du det tilbake igjen etterpå. Det er ikke noe å gjøre med det som allerede er trukket. Anonymkode: ad3d5...cf5 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #7 Skrevet 31. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Skjedde med meg i fjor. Det var lagt inn feil skatteprosent, menneskelig feil hos lønn. Får igjen pengene i årets skatteoppgjør. Ingenting å gjøre med. Anonymkode: c1636...27b Men bestille nytt skattekort så du betaler mindre resten av året kunne du jo gjort. Trengte ikke vente halvannet år på pengene. Anonymkode: 93e31...e71
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #8 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg vet jo at skattekortet mitt er riktig og at de har gjort feil. Har jeg ingen rettigheter her?I verste fall kan det jo skje en gang til neste måned og da er jeg hvertfall ute og kjøre med utgiftene...hjelper heller ikke nå at jeg får pengene igjen på skatten om minst 1,5 år... Anonymkode: f1de0...258 Nei, de får ikke rettet det opp. Eneste mulighet er å endre skattekortet selv og så endre det tilbake til normalt igjen. Anonymkode: 3aa6f...eba
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #9 Skrevet 31. januar 2024 Du får ikke selve det du har betalt for mye i skatt tilbake før du justerer ned trekket, men går jo an å be om forskudd på lønn hvis du sliter med regningene denne mnd kanskje. Anonymkode: 93e31...e71
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #10 Skrevet 31. januar 2024 Nåe det skjer hos oss, retter vi det ved neste lønnsutbetaling. Du kan be lønningskontor om forskudd på lønn i og med at dette er deres feil. Lykke til! Anonymkode: 55d96...929
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #11 Skrevet 31. januar 2024 Du må få snakket med lønnskontoret, de kan fikse feilen og sende ny a-melding/erstatningmelding og utbetale differanse. Skattetrekket er bare satt av, og ikke utbetalt til skatteetaten med engang, så der får du ingen hjelp uansett. Anonymkode: 0fbbd...fea 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #12 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må få snakket med lønnskontoret, de kan fikse feilen og sende ny a-melding/erstatningmelding og utbetale differanse. Skattetrekket er bare satt av, og ikke utbetalt til skatteetaten med engang, så der får du ingen hjelp uansett. Anonymkode: 0fbbd...fea Får ikke snakke med lønnskontoret. Jobber i et stort konsern og alt som har med lønn å gjøre skal gå via avdelingsleder, som igjen videresender beskjed til sin leder osv. Er visst ikke så lett dette, og nå har jeg fått mange forskjellige svar her... Anonymkode: f1de0...258
newman01 Skrevet 1. februar 2024 #13 Skrevet 1. februar 2024 Kan ikke lønningskontoret bare trekke 10'000 mindre i skatt neste måned da? Da Går det i null for din del.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #14 Skrevet 1. februar 2024 newman01 skrev (45 minutter siden): Kan ikke lønningskontoret bare trekke 10'000 mindre i skatt neste måned da? Da Går det i null for din del. Arbeidsgiver kan ikke trekke mindre enn det som står i skattekortet. TS må justere skattekortet sitt (og det bør hun jo…). Anonymkode: d3ccc...3a0
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #15 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fikk lønn i dag. Nesten 10 000 for lite og fikk beskjed da sendte mail via, via sjefer og lønn (jobber i stort konsern) at de dessverre hadde brukt feil del av skattekortet ved en tastefeil (biinntekt i stedet for tabellkortet selv om jeg ikke har andre arbeidsgivere) . Kan ikke snakke direkte med lønnskontoret og ønsker ikke å snakke personlig økonomi med sjefen, men kan jeg kreve at de ordner opp med en gang? Har en sterk mistanke om at jeg kan se langt etter de pengene og at det heller ikke blir rettet på neste lønning (har opplevd noe lignende før men da var det jeg som hadde glemt å oppdatere skattekortet), men skulle jo veldig gjerne hatt de pengene snarest...kan jeg få de utbetalt av skattekontoret? Anonymkode: f1de0...258 Du kan ringe lønnskontoret å snakke med de, men tviler på at du får igjen det de har trukket i skatt. Anonymkode: de804...613
newman01 Skrevet 1. februar 2024 #16 Skrevet 1. februar 2024 26 minutter siden, AnonymBruker said: Arbeidsgiver kan ikke trekke mindre enn det som står i skattekortet. TS må justere skattekortet sitt (og det bør hun jo…). Anonymkode: d3ccc...3a0 De kan tydeligvis trekke mer enn det som står på skattekortet, så hvorfor ikke mindre når den ene parten har gjort noe feil? Pengene er mest sannsynlig ikke betalt inn til statens kontonummer heller, så burde være mulig å reversere... Eller er det staten i et nøtteskall?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #17 Skrevet 1. februar 2024 Hadde jeg gjort en sånn feil så hadde jeg ordnet oppi den måneden det gjelder. Pengene er overført til bedriftens skattetrekkskonto, men det er mulig å for dem å regulere det ved neste lønnskjøring, med å overføre tilsvarende mindre dit da. Anonymkode: 6f0a0...262
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #18 Skrevet 1. februar 2024 newman01 skrev (2 minutter siden): De kan tydeligvis trekke mer enn det som står på skattekortet, så hvorfor ikke mindre når den ene parten har gjort noe feil? Pengene er mest sannsynlig ikke betalt inn til statens kontonummer heller, så burde være mulig å reversere... Eller er det staten i et nøtteskall? Når arbeidsgiver trekker forskuddstrekk fra den ansattes lønn settes pengene inn på en skattetrekkskonto arbeidsgivere er pålagt å ha. Denne kontoen kan man ikke ta penger ut fra, det er jo de ansattes penger det er snakk om. Arbeidsgiver styrer ikke disse pengene. Det er altså ikke noe problem å sette inn for mye (trekke for mye fra de ansatte), men det er ikke lov å trekke FOR LITE. Dette er fordi hvis det var lov hadde veeeeldig mange arbeidsplasser lånt(les: stjålet) veldig mye skattepenger fra de ansatte. Pengene betales fra skattetrekkskonto til Skatteetaten annenhver måned, samtidig som arbeidsgiver betaler inn arbeidsgiveravgiften for samme periode. Anonymkode: d3ccc...3a0
newman01 Skrevet 1. februar 2024 #19 Skrevet 1. februar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Når arbeidsgiver trekker forskuddstrekk fra den ansattes lønn settes pengene inn på en skattetrekkskonto arbeidsgivere er pålagt å ha. Denne kontoen kan man ikke ta penger ut fra, det er jo de ansattes penger det er snakk om. Arbeidsgiver styrer ikke disse pengene. Det er altså ikke noe problem å sette inn for mye (trekke for mye fra de ansatte), men det er ikke lov å trekke FOR LITE. Dette er fordi hvis det var lov hadde veeeeldig mange arbeidsplasser lånt(les: stjålet) veldig mye skattepenger fra de ansatte. Pengene betales fra skattetrekkskonto til Skatteetaten annenhver måned, samtidig som arbeidsgiver betaler inn arbeidsgiveravgiften for samme periode. Anonymkode: d3ccc...3a0 Så om en uheldig dataglipp hos f.eks Helse Sørøst med 82'000 ansatte gjorde at samtlige hadde blitt trukket skatt for del2 hadde det bare vært å si "beklager, men dere får tilbake på skatten i juni 2025"? Ingen skade skjedd. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #20 Skrevet 1. februar 2024 newman01 skrev (Akkurat nå): Så om en uheldig dataglipp hos f.eks Helse Sørøst med 82'000 ansatte gjorde at samtlige hadde blitt trukket skatt for del2 hadde det bare vært å si "beklager, men dere får tilbake på skatten i juni 2025"? Ingen skade skjedd. Mest sannsynlig, ja, for det er ikke fysisk mulig i lønnssystemene å trekke mindre enn skattekortet gir/korrigere for mye forskuddstrekk. Det er ingen funksjon for det/det er sperre på å trekke for lite, blant annet av grunner som den du siterer gir. Men det er klart at hvis det hadde skjedd med 82.000 ansatte kan det vel hende Helse SørØst og Skatteetaten hadde klart å finne en løsning... 🤷♀️ (jeg har jobbet med lønn i ca 20 år, og alle lønnssystemer jeg har brukt har/har hatt sperre på dette) Anonymkode: d26ba...111 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå